Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 21:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Fordel og ulempe ved rør og hybrid (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2012 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Tænkte om man kunne ridse op hvad fordelene og ulemperne ved rør er? Ved at rør kun har en vis levetid og anden klang men hvad ellers.

Grunden til jeg skriver er at jeg i min søgen efter en ny amp er faldet lidt over hybrid forstærkere men vil ikke kaste mig ud i noget nyt uden at vide
noget om det
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Februar 2012 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Du kunne også at spurgt om det var moderen eller datteren der var bedst

Men : rør kan tilføre en varm glød til lyden, den kan i nogle sammensætninger bliver lækkert/for meget, men det kan transitore
også i den anden ende, sammensætning tror jeg er alt.

Rørs store fordel er ved akustiske instrumenter, men igen det er ikke en lov, bare en oplevelse!

Ja det er bare min 50 øre.

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

jeg er fint med på den lydmæssige forskel tænkte mere på den tekniske. som feks at rør jo brænder ud og kan man så få nye til den tid osv

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Når du taler om en hybridforstærker, vil jeg tro, at drejer sig om en forstærker, som har rør i forforstærker delen og en effekt baseret på transistorer.

For så vidt angår små-signal rør til forforstærkere, så har denne type rør en levetid på tusindevis af timer - der findes rør som er produceret i 50'erne, som stadig spiller fortrindeligt. Så levetiden, tor jeg ikke du skal bekymre dig om.

Forsyningssituationen er heller ikke noget der skal afholde dig fra at kaste dig ud i et rør-æventyr. Der er stadig fabrikker, som producerer rør, og det er stadig muligt at købe rør fra de gode gamle dage.

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Teknisk er der vel næppe nogle fordele v. rør.

Teknisk er en 1000w ICE blok vel det bedste der fås, stort set 0 forvrængning, holder evigt og bruger ikke megen strøm.

Med hensyn til rør så har man ku købe de mest gængse rør siden 50'erne så mon ikke de fremstilles en rum tid endnu. Guitar marked skal nok holde liv i EL34/6l6GC/12au7 osv i rigtigt mange år endnu, det er meget få seriøse guitarforstærkere der ikke er med rør. ( Ligeledes har den ammerikanske hær  enorme mængder 6l6 rør på lager da disse stadig bruges i b-52'erne ( der vel skal på pension snart ). Så jeg tror ikke man skal frygte rør mangel.

Med hensyn til levetid er transistorer samt integrerede kredse langt hurtigere til at forsvinde fra marked, prøv eks at støve et fuld sæt ' sand ' op til en Accuphase p-300.

En god transistor forstærker lyder bedre end en dårlig ditto med rør, men når alt det er satg, så er rør det der har lydt bedst hjemme i mit setup, og så tager jeg gerne besværet med i købet.

I

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Der sidder vist også rør i mange radar domer der bruges af skibe. Det er vist grunden  til at der er nogen opstartstid ved hvert scan. Dette gælder også radar til lystbåde.

Bortset fra det er der vist ikke egentlige fordele ved rør, men jeg syntes også de lyder bedre.

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Personligt elsker jeg lyden af rør, men kan bestemt også lide lyden af en rigtig god transistor forstærker kommer an på mærket, havde en kinesisk
rørforstærker det var så p***e dårlig og tung i lyden af det nærmest sørgeligt at skrive om den, den blev hurtig solgt, derefter købt jeg en Acoustic
masterpiece fra japanske air tight se det var straks noget lyden var i top. Det var en glæde at høre musik.

I dag kører jeg med en rigtig god transisltor forstærker som jeg er rigtig glad for og nej den er ikke fra Kina men Italien se det dur.
Du har nok opdaget at jeg ikke er til Kina gejl, og ja det er korrekt synes deres rørforstærker spiller som de gamle rørforstærker for mange år siden
altså det vi kalder svampet og langsomt. Nu vil jeg hurtig lige skrive at det ikke alle der spiller sådan der findes rigtig gode rørforstærker men de
koster og det gør en god rørforstærker som regel når det skal være stabilt.
Dog findes der også rigtig gode forstærker til gode penge der ude såsom Thorhauge Danske Audio Classic de er gode bygget med komponenter fra
vesten. Der er flere grunden til jeg ikke bryder mig ting fra Kina. Men det gider jeg ikke komme ind på i den her tråd det er off topic men køb
rørforstærker fra eu eller USA eller især fra japan de kan finde ud af det og du får hvad du betaler for.

Men skal jeg lige her og nu vælge mellem rør eller transistor bliver det nok rør klart rør. Hvorfor har jeg så transistor hmm godt spørgsmål fordi jeg er
vild med den her model jeg har købt men køber mig nok også en lille rørforstærker på et tidspunkt når tiden er til det. Hvis du har mod på det kan du
købe en Acoustic masterpiece atm 201 med auto bias fra japanske air tight den er nem at have med at gøre og de 24 watt lyder af langt mere den
koster fra ny cirka 25000 kroner men du kan n købe en demo ved Hans fra Artsound hvis du er heldig han er en rar mand og har et know how med
rør så du tror det er løgn.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge med hjertet for det er det det handler om, hvad kan du lide vil du spille bragede højt er rør ikke noget for dig men vil
du nyde lyden mens rørene gløder i stuen med et lækkert glas rødvin og forkæle dine øre så køb rør.jeg håber ikke jeg har stødt nogen ved det
indlæg men kan bare ikke klare de billige rørforstærker fra Kina med farlige elektriske hovsa løsninger som er set igennem tiden. Men dog skal jeg lige
sige et mærke som er fra Kina der er rigtig godt er opera consonance de ved hvad de laver . Dem går du ikke fejl af og de er ikke super billige det er
bygget solidt og oser af kvalitet.     men tal med nogen som ved rigtig meget om rør såsom ab Audio eller Hans fra Artsound de ved hvad de
snakker om og de er ærlige.

Når jeg skriver om rør kan jeg ikke lade vær med at smile da der er følelser ind over de har sjæl og glød, det samme kan en transistor også have
men det er mere sjældent hvis du spørger det kan også være jeg tager fejl men nu ved du min mening
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Rør er hyggelige i en kold tid 

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hvilken forstærker kigger man på ?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

znefi skrev:
jeg er fint med på den lydmæssige forskel tænkte mere på den tekniske. som feks at rør jo brænder ud og
kan man så få nye til den tid osv

Nå ja ok, burde ha læst bedre

RØR er mere hårdfør en transistor
RØR kan sættes op til at bruges flere steder på deres stejlhed kurve
RØR mest af alt producere kun lige harmonisk forvrængning
RØR kan faktisk godt laves til 12, 24, 48 volt systemer, men det var ikke det militæret og rumfarten havde brug for, dog
mener jeg at ha læst at russerne sendte udstyr i rummet med RØR som computer (analog computer), og der blev jo også
laver RØR radioer til 12 volt biler.
Læste engang at RØR er hurtigere end transistor, hvorfor nogle havde ideer om at lave computer med dem igen.

RØR lever endnu men der er vidst ingen der har viderudviklet dem, siden 60erne

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
znefi skrev:
jeg er fint med på den lydmæssige forskel tænkte mere på den tekniske. som feks at rør jo brænder ud og
kan man så få nye til den tid osv

Nå ja ok, burde ha læst bedre

RØR er mere hårdfør en transistor
RØR kan sættes op til at bruges flere steder på deres stejlhed kurve
RØR mest af alt producere kun lige harmonisk forvrængning
RØR kan faktisk godt laves til 12, 24, 48 volt systemer, men det var ikke det militæret og rumfarten havde brug for, dog
mener jeg at ha læst at russerne sendte udstyr i rummet med RØR som computer (analog computer), og der blev jo også
laver RØR radioer til 12 volt biler.
Læste engang at RØR er hurtigere end transistor, hvorfor nogle havde ideer om at lave computer med dem igen.

RØR lever endnu men der er vidst ingen der har viderudviklet dem, siden 60erne

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Sonic skrev:
Hvilken forstærker kigger man på ?

Forstærkeren er et ST-70 kit fra Bob Latino i USA, og er fysisk som den originale Dynaco ST-70; men der er mange forbedringer i kredsløbet. Bl.a nye kraftigere transformatorer, og drevet af et moderne VTA board med trioderør.

Indgangsrør er et RCA 12AT7 black-plate, driver er Mullard CV4024, udgang er russiske 6P3S-E og ensretter er et Mullard GZ33.

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Ok tak for det altså Indfoen det lydér rigtig spændene

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

se nu tror jeg jeg er ved at ha alle spørgsmål besvaret 

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2012 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Men der er jo også noget med at mache rør med højtalere, jeg har hørt engang at der var nogle parametre man skulle ta højde for men hvilke?

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2012 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Lige en ting til skal rør ikke også varme op længe inden de spiller som de skal?

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Marts 2012 kl. 06:21 | IP-adresse registreret  

Cirka en times tid ikke mere end det

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Teknisk er der vel næppe nogle fordele v. rør.

Teknisk er en 1000w ICE blok vel det bedste der fås, stort set 0 forvrængning, holder evigt og bruger ikke megen strøm.

Det var godt nok en temmelig tidlig Aprilsnar!

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

MJohansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke sådan at apparatet ikke kan spilles på før det er varmt, ej heller at det lyder uantageligt inden.

Det lyder bare bedre når rørene kommer op i temperatur.

/Mikkel
Til top Vis MJohansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MJohansen

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Nilau...tror ikke du helt forstod tonen jeg skrev i ;).

Znefi.... det tager ½-1 time før en typpisk røramp er gennemvarm, men sammenlignet med en ordentlig trans forstærker er det jo ingen tid. Største ulempe er at man oftest ikke tænder en røramp for lige at høre musik en halv time.

Hvilken forstærker ser du på og hvad skal den drive ? ( hvis du stadig har et sæt Mirage M5si skal der jo nok lidt power til.

Hvis du har mod på at skrue lidt sammen selv er der en gør det selv hybrid på DIYaudio der kaldes moskito som har fået et par fine ord med på vejen ( bestående af et rør-pre-byggesæt samt meget få x-tra komponenter.

mht
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum