Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Helius Aureus/Aurum tonearm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 09 April 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Kan nogen hjælpe med data på denne arm? Jeg har uden held søgt efter manualer og data på den, men intet indtil videre.

Måske har en af jer en manual liggende eller ved hvor sådan en kan skaffes.

Takker,

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 April 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Det er svært at finde meget om de arme. De udgik vist før der rigtig kom gang Internettet.
Jeg er ikke helt klar over om det er Aurum eller Aureus der er topmodel - men de skulle være ganske hæderlige begge to.
Jeg tror eBay er stedet at finde dem - eller også skal man bare være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt; på dk.marked.privat.hifi+radio gik der en Systemdek IIx med Aurum arm for 1500 kroner for et par uger siden...

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 April 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg er gammel nok til at have haft begge arme og alle de andre Helius modeller for den sags skyld. Har stadig en Orion og en Cyalene.

Jeg har faktisk en kopi af en opsætningsmanual til en Aurum. Send mig en mail privat, så putter jeg den i et brev til dig i næste uge. (Glemmer jeg det, så skriv lige igen. Jeg er en travl mand)

Her er en kort oversigt over Helius armene solgt i DK gennem Audio Consult.

Scorpio var den mindste. 9" arm med normal montering. Pris i firserne 1695.

Aurum, 9"arm, har SME base, altså den med en plade, som monteres med fire små skruer. Prisen var 2995 tilbage i firserne. Egner sig altså kun til pladespillere, hvis de har eller kan monteres med SME base.

Aureus var næste model. Normal armbase, 9" arm. Prisen var 3995. Spillede meget mere kontant og med større lydbillede end Aurum. Egnede sig bedre til dynamiske MC pickup'er. Dynamiske = nogle, der var spark i.

Orion er en 10" arm. Fandtes med kobber eller Audio Note sølv. Herfra blev lydbilledet rigtigt stort, roligt, dynamisk og tre-dimensionelt. Kræver pladespillere, som kan have en 10" monteret (Pink Triangle, Valdi, Voyd). Prisen i firserne var 8000 og 10000 for kobber eller sølv.

Øverst i Helius dynastiet kom Cyalene. Også en 10". En af de mest dynamiske arme, jeg har hørt. Pris i firserne 16000-18000. Med den rette (meget dyre PU) kombinerer den musikalitet med eksplosiv dynamik, som få CD spillere uanset pris kan gøre efter.

Helius arme er fantastiske og musikalske, lavet til stive og derfor dynamiske pickup'er (altså ikke en gammel Shure), men liften er så upræcist lavet på alle undtagen Cyalene, at det er grotesk. Den kan dog afmonteres som sin egen lille enhed og adskilles, så man vil kunne få en kleinsmed el. lign. til at lave en præcis udgave, hvis man kan lide armen.

Husk i øvrigt, at arm og pick-up skal passe til hinanden, ellers får man problemer med armresonans på bulede plader. Det koster mange Watt ud i den blå luft og belaster baselementerne og forstærkeren voldsomt.

Håber, det hjælper.

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Odense
Sendt: 09 April 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=donkeyshark]

Hej, jeg er gammel nok til at have haft begge arme og alle de andre Helius modeller for den sags skyld. Har stadig en Orion og en Cyalene.

Jeg har faktisk en kopi af en opsætningsmanual til en Aurum. Send mig en mail privat, så putter jeg den i et brev til dig i næste uge. (Glemmer jeg det, så skriv lige igen. Jeg er en travl mand)

Jeg siger tusind tak, det er nemlig en Aurum arm jeg har liggende. Jeg sender dig en privat mail.

Her er en kort oversigt over Helius armene solgt i DK gennem Audio Consult.

Scorpio var den mindste. 9" arm med normal montering. Pris i firserne 1695.

Aurum, 9"arm, har SME base, altså den med en plade, som monteres med fire små skruer. Prisen var 2995 tilbage i firserne. Egner sig altså kun til pladespillere, hvis de har eller kan monteres med SME base.

Hmmm, vil det sige at montageafstanden (centertap til pivot) passer med SME? Eller kan jeg ikke regne med det? Nå, men det kan jeg vel se i manualen, når jeg får den.

Aureus var næste model. Normal armbase, 9" arm. Prisen var 3995. Spillede meget mere kontant og med større lydbillede end Aurum. Egnede sig bedre til dynamiske MC pickup'er. Dynamiske = nogle, der var spark i.

De billeder jeg har set af Helius Aureus, synes jeg det har set ud som om disse to arme er identiske? Hvad er forskellen andet end basen?

Orion er en 10" arm. Fandtes med kobber eller Audio Note sølv. Herfra blev lydbilledet rigtigt stort, roligt, dynamisk og tre-dimensionelt. Kræver pladespillere, som kan have en 10" monteret (Pink Triangle, Valdi, Voyd). Prisen i firserne var 8000 og 10000 for kobber eller sølv.

Øverst i Helius dynastiet kom Cyalene. Også en 10". En af de mest dynamiske arme, jeg har hørt. Pris i firserne 16000-18000. Med den rette (meget dyre PU) kombinerer den musikalitet med eksplosiv dynamik, som få CD spillere uanset pris kan gøre efter.

Helius arme er fantastiske og musikalske, lavet til stive og derfor dynamiske pickup'er (altså ikke en gammel Shure), men liften er så upræcist lavet på alle undtagen Cyalene, at det er grotesk. Den kan dog afmonteres som sin egen lille enhed og adskilles, så man vil kunne få en kleinsmed el. lign. til at lave en præcis udgave, hvis man kan lide armen.

Mit indtryk er at liften er for høj, selvom den er skruet helt i bund. Jeg er Værktøjsmager/maskinarbejder, så har ingen problemer med at lave en ny selv.

Husk i øvrigt, at arm og pick-up skal passe til hinanden, ellers får man problemer med armresonans på bulede plader. Det koster mange Watt ud i den blå luft og belaster baselementerne og forstærkeren voldsomt.

Det er jeg klar over, derfor spurgte jeg også om info på den.

Håber, det hjælper.

I høj grad, det er jeg rigtig glad for. Tusind tak.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes