| Sendt: 27 Februar 2013 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har været skrevet en del i hifi+ om, at det er bedre at placere forstærkere etc. fx langs en sidevæg end mellem højttalerne. Jim Smith advokerer i
sin bog "Get Better Sound" for det samme. Og det forslås af de årsager, som Mercury nævner.
Det kræver så til gengæld, at man typisk bliver nødt til at benytte lange/noget længere højttalerkabler (eller ic-kabler, hvis man har aktive højttalere),
men hvis det overhovedet kan høres, så mere end opvejes det af fordelene ved ikke at stille anlægget mellem højttalerne.
Mine familie- og boligforhold tillader ikke anden placering end mellem højttalerne, men jeg rykker mine højttalere ud i en mere fritstående position,
når der skal lyttes seriøst/koncentreret og har ved hjælp af flytbare absorbenter, der kan opstilles og nedtages i løbet af få minutter, forsøgt dels at
tæmme dagligstuens mindre hensigtsmæssige akustik, dels at afbøde de værste ulemper ved en placering af pladespiller og elektronik mellem
højttalerne.
Jeg kunne utvivlsomt squeeze endnu bedre lyd ud af mit anlæg, hvis rummets akustik var bedre og anlæggets indbyrdes placering kunne optimeres,
men som det er nu, kan jeg ikke andet end forsøge at få det optimale ud af anlægget i forhold til de givne rammebetingelser ... men det er nu også
OK
|