| Forfatter |
|
kjaeger Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2012 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som skrevet før prøvede jeg at overtale fruen til en anden indretning i stuen..det lykkedes IKKE!! Jeg synes dog jeg har opnået en fornuftig lyd ved at rykke rundt på højtalerene mht akustik Jeg flytter lidt på møblementet når der skal nærlyttes og nydes!! Spørgsmålet er nu.......s og t lyde, er der nogen der kan uddybe det lidt.Jeg synes at kunne fornemme en tendens til det, men ved faktisk ikke hvad det eksakt er man skal lytte efter! 
Håber der er nogen der kan kaste lys over emnet?
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
S- og t-lyde er et forvrængnings-fænomen, som skyldes at udstyret ikke har helt styr på den del af frekvensområdet, som disse lyde befinder sig i - øvre mellemtone/nedre diskant. Et af de områder hvor vores ører er mest følsomme.
Det kan høres på blandt andet stemmer, når s- eller t-lyde trækkes ud, og bliver til "sszt" eller "tszt". Desværre er nogle plader plaget af dette allerede i indspilnings-fasen, pga. dårligt udstyr i studiet. Og så er det ligegyldigt hvor godt er system du har, det vil stadig komme frem. Fjernes det alligevel af udstyret, så er det udtryk for afrunding i lyden. Men hvornår er det så hvad...? Det kræver at man får lyttet til en del forskelligt udstyr, før man får erfaringen.
Det kan også høres på bækner i trommesæt som helst bare skal sige "ting ting" og ikke "tst tst", eller når der "fejes" på trommesættet i jazz. Her skal lyden bare sige "sjisz" og ikke "ssszttt"!
Håber det svarer på dit spørgsmål 
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan fuldt ud tilslutte mig Mikkels bemærkninger.
Vil dog tilføje, at hvis du har en stue med (lidt) uheldig akustik, der har en tendens til at forstærke/fremhæve s- og t-lyde, der måske allerede findes
på kildematerialet, så kan det godt resultere i nogen lyttetræthed.
Du kan evt. tjekke akustikken på ganske uvidenskabelig vis ved at gå rundt i din stue og klappe og sige høje s- og t-lyde. Hvis du hører flutter-ekko
eller en nærmest hvinende efterklang, så vil du med stor sandsynlighed kunne dæmpe tendensen til s- og t-lyde ved at indrette dit rum med
forskellige absorberende og diffuserende materialer på de rigtige steder.
Der er skrevet rigtig meget om akustik og akustikforbedrende tiltag i dette forum, men internettet rummer også et hav af artikler, så i givet fald er
det bare med at komme i gang med googlingen.
Have fun
|
| Til top |
|
| |
kjaeger Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har jf. tidligere indlæg fået styr på akustikken...det er bare s og t lyde der voldte mig lidt problemer. Det var mere for at få en forklaring på fænomenet Jeg tror det er som beskrevet af Mikkel, enkelte optagelser der driller. Andre indspilninger lyder fremragende i stuen!!
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 02 Marts 2013 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder der en D/A converter i afspillekæden, kan det være den.
Det var det her på matriklen, hvor en USB DAC fik en hel del til at falde på plads - incl. s- og t-lyde 
|
| Til top |
|
| |
kjaeger Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2013 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej ingen DAC kun forstærker og CD
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2013 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Kun forstærker og CD"  Så har du lige præcis en mulig 'fejlkilde' - Konverteren i CD afspilleren.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 02 Marts 2013 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og på hvilket grundlag drager du den konklusion...??? Det er da noget forsludret vrøvl. 
Der sidder altså også en konverter i en USB dac... dac er en forkortelse af: Digital/Analog Converter!!! 
Det svarer til at postulere, at det regner, fordi vi kører ned af bakke... 
Der er en ommer... kom frisk 
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 02 Marts 2013 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man skulle være lidt fræk så kunne man opsumerer det til manglende opløsning eller for høj støjniveau også. Men som regel kan man justerer sig til et acceptabel resultat ved at lege med placering af højtalerne. Det var egentlig lidt fylde da Mikkel har svaret på spørgsmålet.
__________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2013 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Og på hvilket grundlag drager du den konklusion...??? Det er da noget forsludret vrøvl. 
Der sidder altså også en konverter i en USB dac... dac er en forkortelse af: Digital/Analog Converter!!! 
Det svarer til at postulere, at det regner, fordi vi kører ned af bakke... 
Der er en ommer... kom frisk  |
|
|
Det burde være klart for de fleste, at der er kvalitetsforskel på konvertere, så før vi ved hvilken CD afspiller vi har med at gøre, er det naturligvis svært at udtale sig om en mulig forbedring. Men efter sigende matcher en bærbar computer + USB DAC, nemt en CD afspiller i 20kkr. klassen.
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 02 Marts 2013 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
På hvilket grundlag danner du den erfaring på? Har du hørt samtlige 20.000,- kroners cd afspillere mod samtlige 20.000,- DAC/PC opsætninger??? Det er sjovt som folk bare snakker og snakker  Der findes ingen facitliste over kombinationer og prisklasser, færdig BUM.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 02 Marts 2013 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
alterego skrev:
Det burde være klart for de fleste, at der er kvalitetsforskel på konvertere, så før vi ved hvilken CD afspiller vi har med at gøre, er det naturligvis svært at udtale sig om en mulig forbedring.
Men efter sigende matcher en bærbar computer + USB DAC, nemt en CD afspiller i 20kkr. klassen.
|
|
|
Det er altså et meget tyndt grundlag du postulerer på... 
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 02 Marts 2013 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
kjaeger skrev:
Som skrevet før prøvede jeg at overtale fruen til en anden indretning i stuen..det lykkedes IKKE!! Jeg
synes dog jeg har opnået en fornuftig lyd ved at rykke rundt på højtalerene mht akustik Jeg flytter lidt på møblementet når
der skal nærlyttes og nydes!! Spørgsmålet er nu.......s og t lyde, er der nogen der kan uddybe det lidt.Jeg synes at kunne
fornemme en tendens til det, men ved faktisk ikke hvad det eksakt er man skal lytte efter! 
Håber der er nogen der kan kaste lys over emnet? |
|
|
Som der påpeges kan det sagtens være din dac der er problemet, men det kan jo hurtigt undersøges.
Årsagerne er mangfoldige, men naturligvis er indspilningerne meget varierende i kvalitet og dermed kilde til problemet. Men
kablerne kan også være årsagen. Har man kabler der ikke 'matcher' systemet, optræder sybilancer uhæmmet. Hvis du tillige
ikke er opmærksom på fasen ved nettet, kan det gå helt galt!
Tjek fasen , afprøv kabler og evt spille , og noter resultatet.
|
| Til top |
|
| |
kjaeger Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2013 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg vist sat gang i en lille debat om emnet s og t lyde.For lige at skabe et overblik af "problemet" :
Grejet er som i ser i profilen og det er ikke et problem jeg oplever tit. Jeg har bare set det nævnt i forskellige
indlæg dog uden at få en forklaring på det. Den synes jeg egentligt at Mikkel klarede rimeligt fint.
Med hensyn til kabler så jeg bruger standard signal kabel og Supra 2.0 til højtalere.
Et andet kunne måske fjerne tendensen jeg oplever
engang imellem eller måske er det bare enkelte indspilninger det er galt med?
Og fasen på nettet ...?
Jeg er rimelig ny i den her verden og har derfor ikke styr på det hele
derfor de mange spørgsmål!
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan også være så simpelt at du egentlige ikke har "problemer" med sibliantlyde, men at nogle (læs: mange efterhånden)
indspilninger generelt ikke lyder specielt godt. Dette kan give irriterende s- og t-lyde, men det "skal" lyde sådan.
Som du selv skriver oplever du det ikke tit.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
kjaeger Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2013 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Det kan også være så simpelt at du egentlige ikke har "problemer" med sibliantlyde, men at nogle (læs:
mange efterhånden)
indspilninger generelt ikke lyder specielt godt. Dette kan give irriterende s- og t-lyde, men det "skal" lyde sådan.
Som du selv skriver oplever du det ikke tit. |
|
|
Du har sikkert ret i den antagelse, men det da bare belastende at man bliver "snydt" når man køber musik på CD
|
| Til top |
|
| |