Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 05:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: lc audio klasse A 42 watt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 April 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

hejsa alle

jeg har jo som mange andre et spørgsmål jeg håber på i kan svare på.

Jeg har en lc-audio zapsolute 42Watt klasse A forstærker fra 97 som jeg ville høre om man kan få flere watt ud af ved evt at udskifte/ændre noget??

Dernæst ville jeg høre jeres mening om følgende... er 42Watt klasse A "nok" til at trække 2 stk jbl le10A 10" enheder. eller ville min cayin p270 klasse a/b 2x150 watt 8ohm være et bedre valg. Syntes umiddelbart at klasse A harmere kontrol selv om den yder færre watt ... den er ikke helt forstået endnu

Nå men håber at høre noget fra jer

Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 April 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej SENSER.

Da LCs produkter altid er i en god og fin standard, er jeg da sikker på, at din forstærker uden besvær kan håndtere dit grej.

Men hvorfor ringer du ikke til LC og spørger dem, de er bestemt de mest kvalificerede til at svare på dine spørgsmål, og hvis det er muligt at ændre noget ved den, ved de alt om det. Klasse A er jo ikke så dårligt og plejer at være rimelig fint.

Det er sikkert en kanon forstærker du har - men der er jo sket lidt siden 97, og måske vil de også koste for meget at ændre på den.

Og vil du have musik i den bedste ende, så prøv den nye Predator, den er suveræn med en fantastisk power og lyd, sjældent har jeg hørt så flot lyd - det er simpelthen forstærkeren der kan det hele - forrygende lyd.

Jeg har spillet på sådan en i en måned, jeg var særdeles positiv overrasket.

MVH

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Beltofte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 April 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Men Predator konkurrerer nu næppe med Zapsolute...!

Om du kan benytte din Zapsolute afhænger i vel primært af, hvor effektive din højtalere er, og hvilket lydtryk du forventer. Større membranareal giver - lidt firkantet måske - højere effektivitet. Andre forhold såsom impedans og fasedrej kan gøre Zapsoluten totalt uegnet, men det kan såmænd ligesågodt være din Cayin, der falder igennem her.

Som allerede foreslået af Toftdahl - tal med Lars Christensen. Han kan helt sikkert hjælpe dig.

Til top Vis Beltofte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beltofte

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 April 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hej SENSER.

Hvis du vil have mere effekt ud af din ZAPSolute, er det slet ikke noget problem. Jeg vil anbefale dig at udvide den med et extention-board, hvilket er et lille print med et sæt ekstra effekt-transistore samt et par formodstande. Den ny ekstra udgang forbindes til et sæt seperate HT-terminaler (Fex. WBT). Herefter har du faktisk en slags "bi-amp", således at du har et set udgangs-transistore til BAS (Ext. boardet) og et til DISKANT (hoved-printet)... men det forudsætter du kan bi-wire dine HT. Jeg har selv prøvet forskellen og det er markant forbedring... Og hvis du vil have lidt mere skrald i den, kan du også udskifte hoved traffo'en til en (eller 2 Wink) 500VA med 2*33V. Men igen - ring eller skriv til LC Audio... de er totalt flinke at snakke med... Clap

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 20 April 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg husker kan Zapsoluten kobles imellem klasse A og klasse A/B. I klasse A/B skulle den yde noget mere end de 42W. Så det er en mulighed når der skal spilles lidt højt. Men ellers er extension boards også noget jeg har hørt gode resultater med.

Men tag og skriv til LC.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Granholm:

Den yder ikke mere i A/B versus kl. A... I kl. A/B er tomgangsstrømmen betydlig mindre, men forstærkningen er stadig den sammen... Hvis der skal mere effekt kræver det 2 ting:

1. En højre forsyningsspænding til udgangstransistorne.
  2. Flere transistore til at fordele belastningen af hensyn til varmetransport fra transistorne.

Med andre ord, vil et extention-board kunne give en klar forbedring i musikalitet, og større spænding vil give mulighed for mere effekt til HT. Grunden til at en forstærker i kl. A/B typisk yder større effekt er, at den som udgangspunkt producerer langt mindre varme, og man kan derfor "tilade sig" at øge gain fra indgang til udgang. Dette kan man ikke tillade sig hvis man driver forstærkeren i Kl. A da der allerede i tomgang afsættes en anselig effekt i udgangstrinnet. Dette giver dog i reglen en mere musikalsk forstærker. Og tilbage til ZAPSolute, ved omskiftning fra kl. A til A/B ændres gain ikke, men kun tomgangsstrømmen i udgangstrinnet, og dermed kan man ikke spille højre i kl. A/B

Mvh.

Knudsen.

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 21 April 2004 kl. 05:02 | IP-adresse registreret  

I med en trafo med højere spænding. Tror at Powertrend-kabinettet (1 stk.) kan køre op til 78 watt kl.A (altså skal du bruge 1-2 stk. 2x27VAC trafoer) med standardkøleplader. Men check det lige med LC. Jeg ville ikke fyre flere extension-boards i - 1 sæt udgangstransistorer lyder altså bare bedre...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 21 April 2004 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Nå ja! Jeg lukker lige ned for de smarte bemærkninger ;o)

Mht flere udganstransistorer har jeg hørt en 78 watt'er der lød klart dårligere end 42 Watt'eren. Men jeg har også hørt den hvor man tog ud til bas og diskant som Knudsen anbefaler og den lød godt.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2005
Sendt: 03 August 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:
Herefter har du faktisk en slags "bi-amp", således at du har et set udgangs-transistore til BAS (Ext. boardet) og et til DISKANT (hoved-printet)... men det forudsætter du kan bi-wire dine HT. Jeg har selv prøvet forskellen og det er markant forbedring... Og hvis du vil have lidt mere skrald i den, kan du også udskifte hoved traffo'en til en (eller 2 Wink) 500VA med 2*33V.

Hvad får man ud af, at i sætte en ny hovedtrafo? Og er der over hovedet nogen idé i at udskifte den lille "sekundær-trafo" til en på størrelse med hovedtrafoen?

David skrev:
Jeg ville ikke fyre flere extension-boards i - 1 sæt udgangstransistorer lyder altså bare bedre...

Hvad skyldes dette? Ville det derfor være dumt, at smide extension-boards i et sæt 78W monoblokke for at få 2*118W?

Hvad sker der forresten, hvis man kører bi-amping på ét sæt terminaler på højttalerne (altså 4 ledere til to terminaler)?

NRune

Til top Vis NRune's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NRune

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

NRune skrev:

Hvad får man ud af, at i sætte en ny hovedtrafo? Og er der over hovedet nogen idé i at udskifte den lille "sekundær-trafo" til en på størrelse med hovedtrafoen?

Langt mere power til krævende pasager i musikken - Det er jo din strømforsyning der skal leverer effekten til dine HT. Og du får ikke noget ud af at "opgraderer" din AUX traffo... den bruges "kun" til at trække den del der ikke bruger særlig meget strøm.

David skrev:
Jeg ville ikke fyre flere extension-boards i - 1 sæt udgangstransistorer lyder altså bare bedre...

Nixne bixen... LANGT fra enig...!  Der er dog den lille hage at man SKAL SKAL SKAL køre de 2 sæt udgange til SEPERATE bøsninger på HT... Og noget med bi-wire til et enkelt sæt terminaler på HT du'er ikke...! Brug KUN HT med seperat high/low indgang (eller for den sags skyld high/mid/low)... ikke at man ødelægger noget, MEN det er altså bare et MUST med seperat tilslutning...

Sagt på en anden måde: Kun et sæt transistore pr. højttaler-enhed i dine højttalere...!

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 August 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej senser,

Behold du dine 42W i ren klasse A. Du skal over 70W før du mærker en forskel der gør noget! Og.. så er der lige elregningen der bliver skyhøjt. Nyd din forstærker som den er, eller skrot den, en ombygning er ikke rentabel.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Knudsen skrev:
[Og noget med bi-wire til et enkelt sæt terminaler på HT du'er ikke...! Brug KUN HT med seperat high/low indgang (eller for den sags skyld high/mid/low)... ikke at man ødelægger noget, MEN det er altså bare et MUST med seperat tilslutning...

Sagt på en anden måde: Kun et sæt transistore pr. højttaler-enhed i dine højttalere...!

Hvis man isætter et sæt ekstra extensionboards i 78W monoblokkene og kobler dem med to sæt kabler til et sæt højttalerterminaler, ville man så ikke kunne spille som var det en normal 118W'er (koblet normalt med et sæt kabler)? Er lyden dårligere i en sådan opgraderet 78W udgave? Får man ikke den større effekt, hvis ikke man kobler rigtig bi-amped til højttalerne?

NRune

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

NRune skrev:

Hvis man isætter et sæt ekstra extensionboards i 78W monoblokkene og kobler dem med to sæt kabler til et sæt højttalerterminaler, ville man så ikke kunne spille som var det en normal 118W'er (koblet normalt med et sæt kabler)? Er lyden dårligere i en sådan opgraderet 78W udgave? Får man ikke den større effekt, hvis ikke man kobler rigtig bi-amped til højttalerne?

NRune

Jow - så får du 118Watt, MEN du kan risikerer at få ovennævnte problem... Teknisk set er det som opstår noget man kalder intermodulations-forvrængning, og det opstår som et prudukt af de ELEKTRISKE FORSKELLE i de transistore du bruger... Hvis det skal virke, SKAL du bruge transistore som er parret til formålet... så god jagt...  

med andre ord: brug KUN ext. modul til seperat tilslutning på HT...! Ellers drop det...!

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har endnu et spørgsmål angående strømforsyningen. Hvad får man ud af at bruge den såkaldte "super netdel" i en ZAPsolute mk2 - jeg kan se på et af printene, at man kan bryde en leder, hvis man anvender den store netdel, men hvor meget har dette at sige om lyden i et sæt 78W monoblokke?

NRune

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 20 August 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Du behøver ikke nødvendigvis extension-boards for at få flere watt.
Har din forstærker seperat trafo til indgangstrinnene?? Hvis ikke, kan du hente lidt flere watt ved at montere dette.

Hvis du kører men den "gammeldags" silikoneskive mellem udgangstransistorer og køleplade, kan du udskifte dem til de nyere Kapton-typer. På den måde kan transistorerne tåle at afsætte lidt mere effekt, og du kan således tillade dig at benytte en højere trafospænding.

Du kan i øvrigt vælge IKKE at køre i klasse-A. Så kan du sikkert hente omkring 120watt med et enkelt sæt transistorer.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Du behøver ikke nødvendigvis extension-boards for at få flere watt.
Har din forstærker seperat trafo til indgangstrinnene?? Hvis ikke, kan du hente lidt flere watt ved at montere dette.

Hvis du kører men den "gammeldags" silikoneskive mellem udgangstransistorer og køleplade, kan du udskifte dem til de nyere Kapton-typer. På den måde kan transistorerne tåle at afsætte lidt mere effekt, og du kan således tillade dig at benytte en højere trafospænding.

Du kan i øvrigt vælge IKKE at køre i klasse-A. Så kan du sikkert hente omkring 120watt med et enkelt sæt transistorer.

ZAPSolute har, så vidt jeg er orienteret, vist altid seperat trafo til indgangstrinnene. Men hvad får man ud af at opgradere den til "Super netdel"?

At udskifte silikoneskiverne; hvor meget ekstra kan det give, og hvad skal trafospændingen justeres til? Hvordan gøres dette?

Hvad mener du med 120W pr. transistor-sæt i klasse AB? Sidder der ikke 2 (eller er det 4) sæt pr. monoblok, og vil det i så fald sige 2*240W i klaase AB?

NRune

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 August 2005 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke huske hvad forskellen på standard og super-netdelen er, men formentlig et spørgsmål om større kondensatorer.
Jeg er ikke sikker på, at ZAPsolute altid kører med seperat trafo til indgangsdelen. Fordelen ved dette er, at man kan presse lidt flere watt ud af konstruktionen, da der er et spændingstab i indgangstrinnet. Dette lader man så køre med lidt højere spænding.

Hvis du benytter Kapton-skiver i stedet for silikone, bliver varmeoverførslen bedre. Derved kan du afsætte mere effekt i hver transistor uden den brænder af.
Du kan ikke justere trafospændingen, men er nødt til at købe en med højere spænding.

Det skal nok passe, at der er 2 sæt udgangstransistorer pr kanal... dvs et extention-board pr kanal, til en 42 watt udgave fra 1997. I dag benyttes kun et sæt, til 50 watt udgaven, idet Kapton-kiverne tillader større effektafsættelse i transistorerne. Med 2 sæt, kører man i dag 78 watt. Med andre ord, kan du sikkert skifte dine trafoer ud, til lidt højere spænding, og ende med en 78 watt forstærker i stedet. Men kontakt lige LC Audio først. Lars ved ALT om dette!!!

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Det skal nok passe, at der er 2 sæt udgangstransistorer pr kanal... dvs et extention-board pr kanal, til en 42 watt udgave fra 1997. I dag benyttes kun et sæt, til 50 watt udgaven, idet Kapton-kiverne tillader større effektafsættelse i transistorerne. Med 2 sæt, kører man i dag 78 watt. Med andre ord, kan du sikkert skifte dine trafoer ud, til lidt højere spænding, og ende med en 78 watt forstærker i stedet. Men kontakt lige LC Audio først. Lars ved ALT om dette!!!

Jeg har allerede et sæt 78W monoblokke, men var bare interesseret i at vide, om man kunne presse den lidt mere. Hvor meget får man ud af at skifte sekundær-trafoen fra 30VA til fx 300VA?

Når man kører med super netdelen får man en større sekundær-trafo (sikkert også andre/flere kondensatorer)... Man skal bryde en kobberbane på et print, hvis man har super netdel. Jeg tror det er på indgangsprintet, som er bygget sammen med det ene extension-board. I tilfælde af, at det er sådan det fungerer trækker indgangsdelen vel ikke både på primær-trafoen og den lille sekundær-trafo, men kun på den nu store sekundær-trafo ved benyttelse af super netdelen? Er der nogen, der ved det med sikkerhed?

NRune

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 August 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Du får INTET ud af at skifte til 300VA sekundærtrafo... den bruger IKKE ret meget strøm fra denne...

Indgangsdelen kører alene på den lille sekundærtrafo... derfor behøver den ikke være ret stor.

NRune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2005 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Du får INTET ud af at skifte til 300VA sekundærtrafo... den bruger IKKE ret meget strøm fra denne...

Indgangsdelen kører alene på den lille sekundærtrafo... derfor behøver den ikke være ret stor.

OK. Men jeg har set udgaver af ZAPsolute Mk. II både med lille 30VA sekundær-trafo og en større på sikkert 300VA. Hvorfor gør man det? At man skal bryde en kobberbane på indgangsprint/extension-board må vel have noget at gøre med dette; hvad kan det så skyldes?

NRune

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum