Forfatter |
|
e-cox Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 43
|
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad gør jeg, hvis mit Creative SB Audigy2 platinium skal kobles sammen med min Thule PR 250 mkII???, d.v.s menes spdif til coaxial, nu taler vi om den mest optimale løsning.
Hvor køber jeg kabler og alt det der skal bruges, og hvad skal jeg være specielt opmærksom på??? har hørt noget om nogen der har brændt indgange af i deres forstærkere???
Har forsøgt at læse lidt om det i forummet, men er ikke blevet meget klogere ...!
|
Til top |
|
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
e-cox skrev:
hvad gør jeg, hvis mit Creative SB Audigy2 platinium skal kobles sammen med min Thule PR 250 mkII???, d.v.s menes spdif til coaxial, nu taler vi om den mest optimale løsning.
Hvor køber jeg kabler og alt det der skal bruges, og hvad skal jeg være specielt opmærksom på??? har hørt noget om nogen der har brændt indgange af i deres forstærkere???
|
|
|
Jeg går ud fra du med spdif mener optisk. Der er ingen grund til at konvertere fra optisk til coax, og da slet ikke lydmæssige. Pointen ved coax frem for optisk er at undgå konverteringer, og det er lidt sent når signalet allerede er optisk. Med et optisk kabel fra PC til forforstærker er du 100% fri for elektrisk forbindelse mellem de to apparater, og derfor 100% fri for risiko for at brænde noget af. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
Til top |
|
|
Sandi Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline Indlæg: 215
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live 5.1 skulle angiveligt have en højere udgangsspænding end normalt, min reciever æder det dog uden at pive. Det skulle kun være på live 5.1 problemet forekommer!
|
Til top |
|
|
Adam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 296
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audigy 2 har såvidt jeg ved både coax og optisk digital udgang. Jeg vil klart anbefale optisk fordi man, som Otto siger, undgår elektrisk forbindelse mellem PC og forforstærker, men også fordi, at det hyppigst er meget lange kabeltræk mellem PC og anlæg, hvor elektrisk støj kan være et problem. Jeg har et 20m optisk kabel mellem min PC og min receiver, og det fungerer faktisk overraskende godt.
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
med optisk ungår man også brum foresaget af stel/jord problemer...
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Efter min bedømmelse giver coax lige lidt mere hul igennem, og lyden er mere "korrekt", der er marginalt større forskel mellem høj og lav niveau men af pt. uvisse grunde en anelse mere støj.
ved lange kabeltræk, over 5 meter, har jeg ladet mig fortælle at optisk skulle være bedre.
husk i øvrigt at det er med optisk som med alt andet hifi, kablerne er vigtigt.
Optiske kabler skal være af glas, plastik duer bare ikke!
|
|
|
Kan lige nævne at mit støjproblem er afhjulpet af ny jordledning.
|
Til top |
|
|
e-cox Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, for at opsummere, så er spdif altså et optisk signal, så det jeg skal bruge er er ifølge jer et optisk kabel, da lydforskellen er minimal og chancen for at støj i signalet er større i et Coaxkabel.
Hvor får jeg så et spdif til firkant optisk ??? og hvilke mærker skal jeg kigge efter???, umiddelbart vil jeg mene at jeg skal bruge ca. 10 m
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
e-cox skrev:
okay, for at opsummere, så er spdif altså et optisk signal, så det jeg skal bruge er er ifølge jer et optisk kabel, da lydforskellen er minimal og chancen for at støj i signalet er større i et Coaxkabel.
Hvor får jeg så et spdif til firkant optisk ??? og hvilke mærker skal jeg kigge efter???, umiddelbart vil jeg mene at jeg skal bruge ca. 10 m
|
|
|
nej Spdif er ikke nødvendigvis et optisk signal, læs evt. lidt mere her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10339&P N=1
|
Til top |
|
|
e-cox Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn for fanden jeg fatter narda af det link, hva skal jeg gøre ??? ikke flere krytiske yoda svar tak, kom med noget konkret jeg har et spdif stik i min pc og det skal stoppes i min forstærker, hva gør jeg hvis det skal lyde exelente?
|
Til top |
|
|
e-cox Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det bare et alm. optisk kabel eller hva?
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
e-cox skrev:
er det bare et alm. optisk kabel eller hva? |
|
|
Hvis du med alm. mener TOSLINK - så ja.... __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
du skal bruge et kabel der passer til dit lydkort, et toslink kunne være et bud
det forbinder du til en optisk indgang på din forstærker.
under forudsætning af at opsætningen er korrekt, så skulle du nu kunne få lyd via forstærkeren.
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se at der kun er optisk udgang i den box der sættes i fronten af pcen.
på selve kortet er der kun mini jack stik.
Hvis det er det du vil bruge, så ska du have et kabel med mini jack i den ene ende og phono stik i den anden ende.
dette skal så sluttes til en coaxial digital ingang, og ikke en optisk.
|
Til top |
|
|
e-cox Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn nu har du fat i noget af det rigtige, for ganske rigtigt sidder der en optisk indgang på fronten, men det ser jo ikke særlig fedt ud med et kabel i fronten, så jo jeg havde jo tænkt mig at bruge det på bagsiden og det hedder så spdif.... og det skulle så også kunne bruges digitalt så vidt jeg har forstået med et såkaldt spdif til coax rca stik (har set et custommade af slagsen hos av-connection) men så vidt jeg ved findes der vist et udvidelses kort fra en eller anden ukurrant producent hvor får alle de stik man skal bruge på bagsiden... men aner ikke rigtig hvad jeg skal bruge, ihvertfald bare ikke det på fronten, for jeg har casemodded min pc, og det vil se ud ad helvede til.
Så enten køber det der udvidelses kort og bruger "Toslink" eller bruger spdif'en til coax ? nogen der kender navnet på denne ukurrante producent af udvidelses kort SB live/audigy ?
|
Til top |
|
|
Adam Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
e-cox skrev:
nogen der kender navnet på denne ukurrante producent af udvidelses kort SB live/audigy ? |
|
|
Jeg mener det hedder Hoontech.
www.hoontech.dk
|
Til top |
|
|
e-cox Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror sgu jeg køber det dersens horntech kort, lyder til at være det bedste, nogen der har haft probs med installationen ????
|
Til top |
|
|
Adam Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige kigget og jeg kan kun se udvidelseskort til SB Live og Audigy. Måske skulle du kontakte dem og høre om det også virker med Audigy 2.
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 07:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adam skrev:
Jeg har lige kigget og jeg kan kun se udvidelseskort til SB Live og Audigy. Måske skulle du kontakte dem og høre om det også virker med Audigy 2. |
|
|
Det burde det gøre, dette er sakset fra deres hjemmeside:
For at bruge add-on kortet med SB Audigy kræves et særskilt 40pin fladkabel. Du kan bestille fladkablet hos os sammen med kortet eller benytte et standard IDE harddisk fladkabel.
|
Til top |
|
|
e-cox Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nogen der mener at Toslink kabler skal være af glas istedet for plastik, er dette korrekt?, og hvilke producenter rykker iøjeblikket tænder ud?
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja blandt mange andre mig.
Her har vi fat i et tilfælde hvor "branded" er ligegyldig, bare lederen er af glas.
Du skal i øvrigt være opmærksom på at Lysledere i glas er rimeligt sårbare, de tåle ikke at blive bøjet. (glas er jo skørt)
men inden du køber men masse, syntes jeg at det kunne være en god ide at prøve den coax udgang der er på dit lydkort. når du får hul igennem kan du jo så vurdere om der er for meget støj.
trist at smide penge efter noget der måske ikke er nødvendigt.
den kunne du bruge på et godt lydkort i stedet
Til hifi brug er alt andet end Creative at foretrække, men det er der tråde nok om.
|
Til top |
|
|