Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 09:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: TV-Kort & Satellite modtager (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rubl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg har tænkt mig at bygge en HTPC. Men da jeg ikke har kabel TV, men en parabol istedet for, så går mit spørgsmål ud på om det kan lade sig gøre at tilslutte satellit modtageren til tv-kortet da modtageren jo har et antennestik ??
Det vil dog nok ikke være muligt at bruge EPG og andre funktioner ved at gøre det på den her måde, men at optage og bruge timeshifting skulle da gerne være muligt, hvis det kan lade sig gøre.

Jeg ved dog godt at man kan få decideret satellit tv-kort, men det vil så kræve at man skal købe ekstra kort hos viasat osv. og det vil blive en for dyr løsning.

Af tv-kort havde jeg tænkt på det nye TV-kort fra nVidia, men da den eneste producent indtil videre er Point og View, og et par stykker herinde har haft problemer med det, vil jeg vente til der kommer nogle flere kort fra andre producenter.

Håber nogen herinde kan svare på mit spørgsmål...

Til top Vis Rubl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubl

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Hej Rubl.

Ja - det kan det godt. Faktisk så er det den måde du får klart den bedste kvalitet - selvom overførslen ikke er digital hele vejen, så er den det det meste af vejen. Så kobler du bare SVHS stikket fra parabolen til tv kortet (hvis der er SVHS på parabolen), alternativt Composite video. Du skal ikke benytte antennestikket, selvom du reelt godt kan.

Faktisk så vil du med nogle af de grafikkort der er på markedet kunne slå din parabol til - mange af dem har ingen tuner, men har en SVHS indgang - typisk "VIVO" kort.

Hvis du vil have både din PC og din receiver til at fungere samtidigt, jo - så skal du have ekstra kort hos viasat. Alternativt skal du bruge PC'en som tuner for dit almindelige tv kiggeri i stedet, med de ulemper det har mht. TV out kvalitet.

Jeg ville også afvente tv-kortet fra nVidia til der sker noget med divere, eller det i det mindste er afklaret hvad der sker med vi andres NVTV kort.

Hvis du ikke i forvejen ved tilfældighed har et grafikkort med video-in, så ville jeg købe et så billigt kort som muligt, og så afvente hvad der sker med NVTV kortene. Ingen tvivl om at det er nogle fede kort, med noget fedt software, dog med de ulemper at de bliver varme, og de har den der ene fejl med kontrast/lys der går op og ned.

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Rubl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Takker Binnerup

Har faktisk ikke tænkt på at jeg bare kunne sætte reciveren til via Composit video, da den har det (Dog ikke SVHS) og på den maskine som jeg havde tiltænkt at bruge som HTPC maskine sidde allerede et Maxtor G450 og der bruger jeg kun SVHS stikket så er Composit stikket er ledigt der.
Men kommer til at tænke på, det composit stik der sidde på mit grafikkort, virker det ikke kun som en TV-udgang ? det kan da ikke virke begge veje kan det ?

Men ellers er det bare at finde et godt stykke software som kan bruges og som ikke kræve en hardware encoder. Kender man evt nogle ?

Men for at bruge en funktion som Timeshifting så skal man have et TV-Tuner kort som understøtter det ikke ?

Ellers mange tak for din hjælp

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Hov stop.

Composite stikket (og dit SVHS stik) er kun UD stik - dvs. dem kan du ikke benytte som indgange.

De kort jeg hentydede til har også en indgang.

Et kort med en indgang har typisk noget software med, alternativt er der en wdm driver, og så er der masser af forskelligt software der vil fungere.

Mvh

Brian Binnerup

Rubl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Yupper.. og der er ingen TV-In på det G450 kort kun udgange.
Well jeg fik besvaret mit spørgsmål om det ville virke, så det takker jeg for.

Men hvad var det du mente med at med nogle graffikort kunne man slå ens parabol til ?? Altså hvis man sætter sin reciever til via Composit eller SVHS så vil man vel miste funktioner som programskift og EPG, kunne jeg forstille mig, da det vil kræve at kortet har direkte adgang til en antenne/kabel/satellit for at disse funktioner skal virke. Er det, det du mener man godt kan bruge på nogle graffikort eller hvad, selvom man ikke har et satelite-tuner kort ? 

Men ellers tror jeg nu at jeg venter til det kommer et nyt TV-kort fra nVidia, før jeg fortsætter med min HTPC.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Det med grafikkort man kan slå ens parabol til er kort med video indgange - et TV kort består af henholdsvis selve kortet m. en chip til at behandle et signal, som enten kommer ind direkte via. svhs eller composite, eller via. en tv tuner.

Nogle grafikkort (fx. ATI All-In-Wonder) har både denne chip, tv tuner og alm. grafikkort, mens andre (fx. Asus RadeOn TVD kort) ikke indeholder tuner, men stadig har video indgange - til fx. SVHS.

I din løsning med din parabol receiver kan du gøre to ting - du kan koble den på via. et antennesignal, eller via. svhs - kobler du på via svhs (som vil give klart bedste resultat), så benytter du ikke en tuner, og dermed kan de kort med video-in typisk fungere her. Dit Matrox kort har dog ikke video-in, men udelukkende video-out, hvilket du i denne sammenhæng ikke kan bruge til noget.

Men i begge tilfælde vil du stadig bruge din receiver til at skifte kanaler på, osv. og dermed også se EPG på. Vil du ikke det skal du have disiderede parabol kort til HTPC'en.

Men - hvis du kan vente, så afvendt situationen for NVTV, ellers brug 300 kr. på fx. Pinnacles billigste tv kort, og sælg det når/hvis NVTV situationen er løst.

Mvh

Brian Binnerup

Rubl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for din viden  en stor hjælp.

Mvh
Rubl

Rubl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Hov lige en sidste ting.. Angående timeshifting funktionen, tror du den vil virker på et NVTV baseret kort ? hvis jeg tilsluttede via SVHS/Composit ??

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Rubl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Supert.. Jeg takker igen..

Så er det jo bare at vente til flere producenter kommer med nVidia baseret TV kort..  Ellers fedt som du har sat dit op må man sige.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Ja - jeg er dog kraftigt i tvivl om hvad problemet reelt er - et af ctacta's sidste svar i tråden omkring kortet beskriver at han rent faktisk kan få samme problem med hans referencekort, men at det afhænger af hvilken grafikkorts driver han kører med.

Hvordan det hænger sammen med mine oplevelser hvor jeg har prøvet det af i 3 forskellige maskiner, med 3 vidt forskellige grafikkort (Intel Extreme, ATI RadeOn, og Matrox G550) ved jeg ikke.

Jeg hælder mest til at det er NVidia der har et problem med deres drivere, og ikke Point Of View - jeg har selv fat i Point Of Views support, for at finde ud af om jeg skal levere det kort jeg har pt. tilbage, eller om jeg skal afvente nye drivere, eller i det hele taget hvorvidt problemet er et kort problem, driver problem eller noget som helst - pt. er jeg blevet bedt om at prøve både den nyeste driver og den lidt ældre - med samme resultat - tillige har de fået min maskin konfiguration for alle 3 maskiner.

Jeg har meget svært ved at forstå at jeg er den eneste der har meldt det problem ind, selvom det er muligt at folk der generelt køber sådan nogle kort ikke er så penippengryn.

Mvh

Brian Binnerup

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes