Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 19:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC VS. DVD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LeGrandCinema
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2004
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Hej jeg vil lige høre om lyden fra en htpc er lige så god/bedre end hvis det kom fra en god dvd fra denon(bare et eksempel)? Hvad ville forskellen evt være? Plus , minus...

 

Hvilke lyd formater kan man sende igennem htpc?

 

Venlig hilsen michael...

Til top Vis LeGrandCinema's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LeGrandCinema
 
janlaur
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke lavet en HTPC endnu.
Mht. lyd er min plan at bruge SPDIF stikket til at sende lyden til en forstærker digitalt, og så lade den om at dekode lyden. Dvs. at lyden slet ikke bliver behandlet på pc'en, men bare bliver sendt videre
Mht. billed delen kan jeg ikke se et fornuftigt argument for at en PC skulle være ringere end en dvd-afspiller. Ikke andet end at man ikke har scart og component output.
Og så larmer en htpc jo typisk også en del mere, og bruger mere størm end en dvdafspiller.

Til top Vis janlaur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janlaur Besøg janlaur's Websted
 
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Mere strøm - ja..

Mere larm - ikke nødvendigvis - igen et argument for at gå efter en Intel P4 CPU. Benyt evt. MIST Silent Systems køleren som er med papst blæsere og meget lydløst.

En VGA udgang og 1:1 pixel mapping slår til hver en tid både en Scart og en Component udgang.

Der er mange diskutioner om digital overførsel af lyd er ren digital, eller om der er forskel - som udgangspunkt er jeg af den holdning af ren digital overførsel via. spdif bør give samme forskel på din DVD afspiller og din PC - dog undtaget kan være SoundBlaster kort som faktisk behandler den digitale lyd, til manges undren og brok.

Hvis du er en "jeg vil ikke pille" bruger, så glem HTPC'en - og køb en progressive scan DVD afspiller.



__________________
Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup
 
ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 542
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Mere strøm - ja..

Mere larm - ikke nødvendigvis - igen et argument for at gå efter en Intel P4 CPU. Benyt evt. MIST Silent Systems køleren som er med papst blæsere og meget lydløst.

En VGA udgang og 1:1 pixel mapping slår til hver en tid både en Scart og en Component udgang.

Der er mange diskutioner om digital overførsel af lyd er ren digital, eller om der er forskel - som udgangspunkt er jeg af den holdning af ren digital overførsel via. spdif bør give samme forskel på din DVD afspiller og din PC - dog undtaget kan være SoundBlaster kort som faktisk behandler den digitale lyd, til manges undren og brok.

Hvis du er en "jeg vil ikke pille" bruger, så glem HTPC'en - og køb en progressive scan DVD afspiller.



nu siger du igen et argument for at benytte Intel p4...
man kunne jo også bare benytte en Amd... at en amd bliver meget varmere end Intel og derfor skal bruge en mere larmende/bedre køler er altså en gammel skrøne en af mine venner har en Amd 64 3200+ cpu og den bliver ikke mere end 38 grader under load med den lille køler der fulgte med ( som ikke er af verdens bedste kvalitet )

mht lyden ja så bruger jeg også Spdif hvilket er det bedste efter min mening
det er godt nok sjældent jeg ser en film via pc'en men når det sker ja så må jeg sige at der ikke er den store forskel... jeg kan ihvertfald ikke umiddelbart sige hvor den skulle ligge
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted
 
Jabba
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Ligemeget om det er Intel eller AMD64 eller hvad det er kan man sagtens lave lydløse løsninger. Det handler om lownoise kabinetblæsere, strømforsyninger, cpu kølere og evt noget passiv køling til ens grafikkort, så kan alle computere gøres lydsvage. Mht til billed fra computer VS PC, så kan jeg kun sige det handler om hvilket udstyr og hvilken økonomi man har. En DVI udgang fra en PC op i en projektor med DVI ser ok ud, men gør du samme proces fra en DVD så er billede meget flottere i min mening. Tror det er ting som digital upscaling og DCDI kredsløbe, noise shaped video og progressive scan som giver et billede hvor PCen ikke kan være med i mine øjne. Nu har jeg så ikke prøvet det helt vilde med min PC til projektor, men DVI-DVI har jeg prøvet  med min PC og fra HDMI til DVI med upscaling på min DVD ser sådan ca en million gange så godt ud . Jeg skal ikke udelukke PCen vil kunne hamle op med mange DVDer derude men ofre man lidt på DVDen kan man få det mest utrolige ud af sin projektor.

 

Hilsen Jacob

Til top Vis Jabba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jabba
 
-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

først: jeg går udfra vi snakker om htpc->projektor!?!

en HTPC kan sættes op til at give et fantastisk billede der som minimum hamler op med high-end dvder(dog kun mht. billede). Det kræver dog lidt benarbejde, så som opsætning med powerstrip og evt. ffdshow. Læs en masse om det på www.avsforum.com

Hvis jabba får "en million" gange så godt et billede må han have en fantastisk dvdafspiller, et vildt dårligt grafikkort eller også har han bare ikke burgt noget tid overhovdet på at sætte sin htpc ordenligt op...

men... nu er htpc jo ikke kun en dvd afspiller, den kan jo pludseligt en million ting, som eks. spille, se tv(i lækker kvalitet), Personal Video Recorder, browse internet osv osv: Så hvis du gider bøvlet og sætter dig godt ind i tingene er en htpc et fortræffeligt valg. Personligt har jeg lagt min på lidt på hylden da en 2500+ kroners investering i lyddæmpning ikke var godt nok for mig :-( Desuden bruger jeg stadig mit TV en del og jeg kan bare ikke holde ud at se på svideo ud fra mit grafikkort...

mvh jeppe

Til top Vis -JLH-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -JLH-
 
LeGrandCinema
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2004
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Yep vi snakker htpc i forbindelse med projektor...
Til top Vis LeGrandCinema's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LeGrandCinema
 
Jabba
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Ti4600 kort fra Asus jeg brugte i en opløsning på 1280x768 på min Sanyo PLV-Z2 og det var sat op imod en Pioneer DV-868aVi og der kunne PCen slet ikke følge med.

:)

 

Til top Vis Jabba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jabba
 
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jabba:

Det tror da fanden hvis du har kørt 1280x768 - PLV-Z2'en kører med 1280x720 native 1:1 opløsning.

Skal du have den gode PC kvalitet skal du ramme denne præcise opløsning via. fx. PowerStrip.

Med NVDVD 3 filtre, og ffdshow, så kan du begynde at drage en sammenligning.

En sammenligning på baggrund af en helt forkert opløsning, det er for tåbeligt - sorry.

/Brian



__________________
Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup
 
Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Jabba: Jeg tror, du skal have en rigtig dyr dvd frem, hvis du skal nakke en vild HTPC med ffdshow!

Desuden så kan HTPC opgraderes, afspille alle formatter, spille spil og surfe på nettet.

Det kræver mere af brugeren for at det kører godt end en DVD, men man har også det mere glæde af den.

er NVDVD så meget bedre jeg har prøvet Cinemaster, PowerDVD, og WinDVD med et radeon 8500. Der er ikke meget forskel på dem men Cinemaster ser måske en anelse bedre ud end de andre to

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at Jabba ved hvad han snakker om. En htpc kan slå enhver dvd-afspiller uanset prisklasse. Det kan jeg bevise og demonstrer på bla. det ypperste display, en BARCO Cinema CRT projekter.

Desuden - hvis man er helt hysterisk - så er OpenGl baserede grafikkort at foretrække end DirectX, de har bedre drivere og et lidt større farverum. Men det kan kun ses på en CRT projektor, LCD er for fattig i farverum til at man kan se en forskel.

Ordentlige kabler er også vigtigt og som andre har skrevet, at ramme native opløsning og køre noget postprocessering.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 
Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Det er ikke rigtigt at man skal ha en meget dyr DVD afspiller for at hamle op med HTPC når vi snakker projektor. Jeg har dels en Yamakawa og dels en Samsung 935. De har begge DVI udgang og kan begge opskalere til de gældende formater: 576p, 720p og 1080i. Samsungen har en feroudja chip som gør et glimrende arbejde. Yamakawaen kan indstilles til at outputte præcis den opløsning man har brug for for at køre 1 til 1 pixel mapping, den afspiller også divX. De er naturligvis ikke helt så flex som HTPC, men der skal ikke bootes op, der skal ikke pilles ved div. programmer og de er noget mindre og pænere. Billedmæssigt hamler de på alle måder op med HTPC, jeg har prøvet begge dele. De koster henholdsvis ca 1500 og 1000 kr.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru
 
Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 595
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Oligru skrev:

Det er ikke rigtigt at man skal ha en meget dyr DVD afspiller for at hamle op med HTPC når vi snakker projektor. Jeg har dels en Yamakawa og dels en Samsung 935. De har begge DVI udgang og kan begge opskalere til de gældende formater: 576p, 720p og 1080i. Samsungen har en feroudja chip som gør et glimrende arbejde. Yamakawaen kan indstilles til at outputte præcis den opløsning man har brug for for at køre 1 til 1 pixel mapping, den afspiller også divX. De er naturligvis ikke helt så flex som HTPC, men der skal ikke bootes op, der skal ikke pilles ved div. programmer og de er noget mindre og pænere. Billedmæssigt hamler de på alle måder op med HTPC, jeg har prøvet begge dele. De koster henholdsvis ca 1500 og 1000 kr.

Oliver

Og du er sikker på at du har prøvet en HTPC med de helt præcise indstillinger?

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik
 
Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Den HTPC jeg har brugt har jeg kørt med DVI out. Det er som bekendt ret nemt at opnå 1 til 1 pixel ampping på denne måde. Jeg har brugt WINDVD 5.0

Har du set en DVD spiller med DVI udgang?

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru
 
Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 595
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Altså ja, men ikke derhjemme. Og ja det var da flot.

Jamen er WINDVD 5.0 nok? Det mener jeg da ikke efter at have læst diverse forums hvor folk har brugt en HTPC. De har brugt PowerStrip, Ffdshow, TheaterTek el. WINDVD.

Det skal lige siges at jeg på ingen måde har set en rigtig HTPC op imod en dyr dvd med DVI. Jeg regner bare med at hvad folk siger:"En htpc kan slå enhver dvd-afspiller uanset prisklasse: ctacta" er rigtigt. og med folk mener jeg selvfølgelig ikke kun ctacta, men alle de tusindvis af andre der har samme mening.

Derfor er det spændende at høre om en der har en helt anden mening på tingene.

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik
 
Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Jeg vil heller på nogen måde påstå at jeg er HTPC ekspert. MEn det er min opfattelse at de mange programmer skal i sving når man skal opnå 1 til 1 pixel mapping over VGA porten. Jeg har altid brugt DVI udgangen. Når jeg har sat min projektor til har jeg kunne vælge dens native opløsning 1280x720 direkte.

Det skal jo også nævnes at det først er her inden for det sidste år at folk er begyndt at bruge deres DVI indgang på projekteren, og jeg tror ikke det er meget mere end 0,5 år siden de to billige DVD maskiner med DVI kom på markedet. Før dem var HTPC den eneste mulighed for 1 til 1 pixel mapping. Bortset fra nogel meget dyre og nogele proffesionelle maskiner.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru
 
Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline
Indlæg: 317
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Jannik:

Jeg må lige skrive en ting mere:

Jeg har lige læst ctacta udtale sig i en anden tråd hvor han nævner at Sony vidst nok skulle komme med en afspillet senere på året der skulle kunne opskalere DVD film til 720p. Det er vidst tydeligt at han har siddet lidt længe i sit retro CRT univers.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru
 
Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 595
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Ej tror nu at han har rimelig meget styr på det hele, der må ligge en forklaring bag hans udtalelse der.

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik
 
LeGrandCinema
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2004
Status: Offline
Indlæg: 26
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Til oligru: Vil bare lige sige at ctacta kører med plasmaskærm... Kunne være du lige skulle tjekke hvad folk kører med inden du skriver...
Til top Vis LeGrandCinema's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LeGrandCinema
 
Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg blander mig.

Jeg er selv en af dem der benytter en HTPC - både på grund af kvaliteten, og på grund af de muligheder det giver med fælles front-end til audio, tv, dvd og dvd'ere stored på selve maskinen frem og på skriverne.

Men - jeg tror når vi er ude i DVI på både afspiller og HTPC, og en 1:1 opløsning på dem begge, så er vi nede i så små forskelle at det kan være svært at se hvis man ikke laver en side-by-side sammenligning.

Jeg vil give ctacta ret - PC'en har større regnekraft (det giver sig selv) til at lave en scalering, men vi er ude i meget meget få forskelle efter min mening. Reelt vil jeg tro (uden at vide det) at DVI afspiller med en meget rost Faroija (som jeg ikke kan stave til) scaler burde kunne levere et framragende billede med 1:1 opløsning - svarende til det en HTPC vil kunne levere evt. med en ffdshow lanchos skalering - jeg tror forskellen i HTPC'en kommer ved de filtre man kobler på herudover - det bruger på min 95% CPU tid på en 2.6 Ghz HT CPU - så meget regnekraft er der altså ikke til rådighed en i stand-alone afspiller.

Men selv en HTPC med og uden disse filtre er der reelt ikke SÅ stor forskel.

Husk også på at DVI delen der er kommet i de stationære afspillere helt sikkert er kommer der pga. de resultater der er kommet frem med 1:1 mapping på en PC - det er jo reelt samme form for billede som en PC som afspilleren laver.

Efter min mening - er man til out-of-the-box afspilning i ordentlig kvalitet er en DVD afspiller med DVI perfekt - kan man godt lide at rode og tweake sit setup, og gerne vil have de muligheder en HTPC har - ja - så er det vejen.

Det vigtigste er at vi er glade for det resultat vi hver især opnår med de midler vi har, og de behov vi har.

/Brian



__________________
Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes