Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 23:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Digital udgang addon til Audigy 2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

hey

Jeg har et Creative Audigy 2 som jo ingen Digital udgang har. øv bøv-

Men jeg har set sådan en fætter her http://www.xs-sound.dk/data/products/db2/indexwtop.html der står man kan bruge et IDE kabel som man også bruger til Harddiske til at sætte det til lydkortet. Men i manualen står at det må man ikke gøre!

Men hvor kan man købe sådan et kabel? eller skal jeg købe et andet addon kort?

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2120
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Audigy2 har skam digital S/PDIF udgang! Det er i den orange mini-jack bøsning
Forskellen er bare at det er 5V. signal istedet for 1V. som normal S/PDIF... men tror ikke det har nogen betydning, tror sagtens en normal S/PDIF modtager kan klare et 5V signal? Ingen problemer hér ihvertfald!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Jamen hvilket kabel bruger du? For det som sidder i lydkortet er jo mini-jack og de "normale" digital indgange på min reciver er lidt støre.

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2120
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Du bruger enten bare et alm. minijack-phono kabel, eller også kan du købe sådan en adapter med et mini-jack stik på den ene side, og to stereo phono udgange på den anden, og så kommer S/PDIF signalet ud af den højre kanal, hvis jeg husker rigtig ;-) Og så kan du jo bare bruge dit normale digital kabel.
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

hov, jeg har da lige roddet rundt i det. Det er COAX udgang jeg ikke har på mit lydkort. Så prøver lige igen...

Jeg har et Creative Audigy 2 som jo ingen COAX udgang har. øv bøv-

Men jeg har set sådan en fætter her http://www.xs-sound.dk/data/products/db2/indexwtop.html der står man kan bruge et IDE kabel som man også bruger til Harddiske til at sætte det til lydkortet. Men i manualen står at det må man ikke gøre!

Men hvor kan man købe sådan et kabel? eller skal jeg købe et andet addon kort?

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder
 
kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Du må ikke tilslutte en harddisk til stikket. Det kan sikkert beskadige både kort og harddisk hvis du gør det.
Stikket bruges til at tilslutte de frontbåse, der følger med de store udgaver af Creatives lydkort. Xs-sound har nogle "uoriginale" båse, der gør næsten det samme, bare med et knap så fancy udseende.
Jeg har selv købt et tilsvarende stik til et gammelt soundblaster live! lydkort for at få digital ind og udgange. Det virker fint både med optisk og coaxial.

Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel
 
KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:

hov, jeg har da lige roddet rundt i det. Det er COAX udgang jeg ikke har på mit lydkort. Så prøver lige igen...

Jeg har et Creative Audigy 2 som jo ingen COAX udgang har. øv bøv-

Men jeg har set sådan en fætter her http://www.xs-sound.dk/data/products/db2/indexwtop.html der står man kan bruge et IDE kabel som man også bruger til Harddiske til at sætte det til lydkortet. Men i manualen står at det må man ikke gøre!

Men hvor kan man købe sådan et kabel? eller skal jeg købe et andet addon kort?



Kablet kan du købe sammen med det kort du selv linker til. Det står i teksten.
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP
 
Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hmm tror ikke et alm. phono kabel kan bruges kun hvis det er 75ohm.

Brug et antenne kabel loddet på et stereo/mono mini jack stik. Nu for at lave lidt mere forvirring så er det venstre side af stikket ved stereo minijack som skal loddes.

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi
 
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Men på mit lydkort sidder er jo en digital udgang. Betyder digital også automatisk COAX?

Hvis det gør skal jeg så have dette kabel http://av-connection.com/Functions/productdetails.asp?hirach yid=433

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder
 
Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

coaxial er en kabel type, bruges bla. til Antennekabler og datatransmission. Det digitale format hedder S/PDIF. Når indgangen hedder Coax er det kabeltypen, så man ikke forsøger at smide et lysledder ind istedet for.
Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi
 
Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Kablet, du har vist er det du skal bruge... det er lidt pevret i prisen taget i betragtning at det koster noget der ligner 50kr for 10 meter hvis man selv laver det.
Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi
 
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

okay dvs jeg køber det kabel (eller et andet ligsådan) putter det ind i digital out på mit lydkort og den anden ende i COAX indgangen på min reciver?

Men hvad skal man så bruge det kort jeg starte med at spørge om?

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder
 
Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Det kort du postede til at starte med outputter SPDIF med den rigtige spænding... Der går nemlig skræk historier om folk der har brændt deres coax indgang af pga. for kraftig spænding fra creatives side af. Jeg bruger et SB live 5.1 til en sony forstærker og holder til spændingen.
Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi
 
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Audigy 2 lydkort. Men hvor kan jeg se om spændingen er rigitg?

micma18 sagde jeg kunne bruge et normal minijack stik også?

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder
 
Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Spændingen er forkert på alle creatives kort så vidt jeg ved, men du kan undersøge det ved at søge på google. Det kabel du har pastede et link til er med et minijack stik i den ene ende...

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi
 
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Jamen hvordan virker dit så? og hvordan lige søge på google?
Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder
 
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

okay, nu har jeg fundet ud af at både Lydkort og Reciver har 24 bit/96 kHz.

Men hvad er det så der kan gå galt med spændingen?

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder
 
Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Lydkortet/bundkortet bruger 5v spænding internt på digitale signaler så vidt jeg ved, men digital coaxial specificerer 1v spænding. Creative laver ikke spændingen om til 1v. Ligesom mange andre sikkert heller ikke gør det.

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi
 
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 400
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jamen, hvordan finder jeg så ud af om det hele futter af hvis jeg prøver?
Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder
 
Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline
Indlæg: 215
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Luk øjnene og kryds fingerne!

Hvis du brænder indgangen af så send den til reperation under garantien. Jeg har ikke set en forstærker brænde af pga. det endnu.

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes