Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Lydkort med digital (toslink) udgang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sendar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg står foran at skulle købe nyt lydkort, og i den forbindelse vil jeg godt have et digitalt transfer mellem lydkortet og min receiver. P.t kører jeg med et analogt signal mellem lydkort og receiver. I forbindelse med udskiftningen af kortet, har jeg to spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

1: Hvilket lydkort med digital (toslink) udgang kan I anbefale mig?

2: Er der nogen hørbar forskel mellem den digitale løsning og den analoge som jeg har nu ved afspilning af 2 stereo lyd (altså musik og lign.) ? (jeg kører med guldstik på nuværende løsning)

Thomas T.
Til top Vis Sendar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sendar

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Sendar skrev:

Hej alle,

Jeg står foran at skulle købe nyt lydkort, og i den forbindelse vil jeg godt have et digitalt transfer mellem lydkortet og min receiver. P.t kører jeg med et analogt signal mellem lydkort og receiver. I forbindelse med udskiftningen af kortet, har jeg to spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Det kommer an på prisklassen. Jeg er meget tilfreds med mit prodigy192 til 700kr.

2: Er der nogen hørbar forskel mellem den digitale løsning og den analoge som jeg har nu ved afspilning af 2 stereo lyd (altså musik og lign.) ? (jeg kører med guldstik på nuværende løsning)

Formodentlig vil det blive bedre. Kommer lidt an på hvor god digitaldelen på Receiveren er.

Hvilken receiver har du ? og hvilket lydkort bruger du nu ?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Sendar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Sendar skrev:

Hej alle,

Det kommer an på prisklassen. Jeg er meget tilfreds med mit prodigy192 til 700kr.

Formodentlig vil det blive bedre. Kommer lidt an på hvor god digitaldelen på Receiveren er.

Hvilken receiver har du ? og hvilket lydkort bruger du nu ?

Jeg har en Sony STR-DB780 receiver og lydkortet er et Creative Soundblaster Audigy

Thomas T.

ShookOne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Audigy 2ZS er kanont godtt!
Til top Vis ShookOne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ShookOne

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Ok.

Så tror jeg du vil få et godt løft ved at skifte til digital overførsel.

Hvilket lydkort kort du skal købe kommer nok lidt an på om det skal bruges meget til spil ? Så er soundblaster nok at foretrække.

Til ren lyd og surround tror jeg at Audiotrak er bedst. Men jeg er ikke ekspert på lydkort området.. M-audio ville jeg nok også kigge på hvis en pris omkring 1000,- er iorden.

se evt. test af audiotrak:

http://www.edbpriser.dk/review.asp?ID=1557 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Her er nogen gode lydkort http://www.hoontech.dk/

Hvis du har et Sound Blaster kort i forvejen, så kan du måske købe udvidelsekort med digital udgang for 200 - 300 kr hos dem.

Mvh

Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

Sendar
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

ShookOne skrev:
Audigy 2ZS er kanont godtt!

Men Audigy kortene har da ingen digital toslink udgang? Mig bekendt så har de kun spdif udgang?

Thomas T.

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Hold dig fra all Creative's Audigy kort,  hvis du altså vil ha' bedst mulig digital-out..

Audigy kortene upsampler alt til 48 Khz,  både analog og digital out,   køb heller et kort baseret på via's nye Envy24HT chip,  der har du ikke det problem..

F.eks. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23309 er et godt bud til rimelig penge..

Et review af kortet: http://www.digit-life.com/articles2/terratec-aureon71/index. html

Kortet er meget bedre end Audigy2 kortet til musik,  men til spil vinder Audigy2 klart...   Men dette kort er skam meget fin til spil også,  det er kun i surround du vil kunne høre klart forskel,  fordi Audigy2 understøtter EAX3..

Hvis vi kigger på dette kort,  og siger Analog vs. Digital  out,  så kommer det an på hvor god en konverter der er i din eksterne enhed..   Kortet her har en rimelig Wolfson VM8870  D/A konverter,   så Analog out fra kortet er faktisk ret udemærket..  Men test selv forskellen :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes