Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 15:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: DTS / DD lyd > Ekstern Reciever? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er i besiddelse af et surround anlæg med en digital reciever der kan kode DTS og DD. Jeg ahr koblet den til computeren via et digital coax.

Mit lydkort er et Turtle Beach Santa Cruz lydkort. Jeg ahr sat mit lydkort op til at køre digital out... Dette virker fint i winamp, der bliver mit stereo signal sendt via digital udgangen og modatget i stereo på recieveren... Men når jeg skal afspille en dvd film fra com'en så sker der ingen ting.

Jeg bruger WinDVD. Jeg har sat programmet op till følgende "Audio output configuration" > "Digital (S/PDIF) out to external processor".

Problmet er så abre at der ingen lyd kommer...

Derimod hvis jeg vælger analog soundcard i programmet, så bliver der godtnok sendt et Stereo signal til recieveren. Men det er jo ikk fedt at se en DVD film i stereo, når man kan vælge DD eller DTS?

PS: jeg har prøvet både at vælge DD og DTS lydspor på DVD'en... men stadig uden lyd....

Nogen der kan hjælpe?
Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

Rizzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Kender ikke dit lydkort - MEN

Jeg havde samme problem med mit Soundblaster 5.1 - og jeg lærte aldrig hvordan jeg kunne ordne det, før jeg så lyset og købte en stereo forstærker ...

jeg ved, at det er muligt at køre et "rigtigt" 5.1 signal fra pc'en, men bare ikke hvordan  Jeg går ud fra, at dit problem er software relateret...

EDIT: glemte lige at nævne, at du godt kan få lyd ud hvis du sætter lyd settings til 4 / 6 speakers istedet for s/pdif... mener bare ikke, at det er 5 diskrete kanaler så, men igen et stereo signal

Pioneer DV668AVi
Vil mægtig gerne ha B300XS
Mit anlæg?
Til top Vis Rizzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rizzo

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft samme problem med begge af mine digitale lydkort, det jeg så endte med at gøre var KUN at installere driveren til lydkortet uden det kontrolpanel der måtte følge med og så virkede det.
Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Kan det være noget med dvd drevet i anvender, der er jo en digital udgang på som måske skal direkte ned til lydkortet....bare en ide'
Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

morden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Yeps Klabo, det er nemlig nødvendigt.

Jeg har SB Audigy2 med s/pdif ud til ekstern dekoder og det fungerer fint med WinDVD - når altså kablet er trukket fra dvd-drevet og ned til lydkortet.

Mit problem er dog bare, at synkronisering er ret dårlig med denne metode. Men der er analog ud til front og bag på mit lydkort, så det må jeg bruge i stedet.

Er der i øvrigt nogen der ved om denne forsinkelse kan justeres på ovennævnte lydkort, eller i WinDVD måske?

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Du skal prøve at kikke på noget der hedder Reclock (goggle søgning) det er et program som kan synkronisere lyd og billed afhængig af DVD version, scanfrekvenser og hvad der ellers kan spille ind. Jeg fik engang en mail fra en der havde rodet en del med det her kommer et udklip:

Hej Klaus,

på ReClock's hjemmeside kan du læse en masse om, hvad ReClock gør. Kort fortalt hjælper den til at løse det problem der er i at vise en film lavet med 24 billeder/sek på en skærm (projektor, tv), som viser måske 70 billeder/sek eller lignende.

Der er stadig ting jeg ikke selv forstår, men jeg har nu fundet ud af, at PAL DVD'er's lydspor er ændret, så det tilpasses, at de 24 billeder/sek vises med 25 billeder/sek. Det betyder, at den lyd du får fra en PAL DVD (region 2) ikke er den rigtige lyd fra filmen, men den modificeret (hævet ½ tone) lyd.
NTSC DVD'er har ikke denne svaghed. Her benyttes 3:2 telecine til at lave 24 billeder/sek om til 30 billeder/sek (29.997 eller sådan noget faktisk).

Under alle omstændigheder er der problemer med lyd synch når billedhastigheden ændres. Det kan ReClock hjælpe med. Men primært, hvis du lader computeren dekode DD/DTS signalet for dig. For hvis ikke du gør det (og dermed sender det via SPDIF til din eksterne surround-dekoder) så kan ReClock eller nogen andre programmer ikke rette i lyden da den endnu ikke er dekodet. Jeg bruger derfor de 6 analoge udgange på mit lydkort til at overføre den dekodede lyd til min surroundforstærkers 5.1-indgang (jeg har endnu ikke EX). Det hjælper, men ikke fuldstændigt.

Problemet for mig med en digital projektor er nemlig, at den kører med 60Hz. Da 24 ikke går pænt op i 60 laves der som nævnt telecine konvertering af billedet. Og det er ikke pænt. Ved en langsom panorering vil man se, at billedet hakker. Der er desværre ikke noget at gøre, men hvis du har en CRT-projektor kan du (måske) få den til at køre ved 72Hz i stedet for 60Hz. Så går 24 nemlig pænt op, og du får glidende bevægelser.

Så kan man tænke, jamen når nu der laves 3:2 telecine på de 24 billeder/sek for at give 30 billeder/sek, så går det jo ikke op i 72. Nej, derfor laves reverse telecine for at få de originale 24 billeder tilbage igen (det går i øvrigt ikke altid godt), hvorefter billederne kopieres 3 gange hver for at få 72 billeder/sek.

Og så er det jo så, det går helt galt, når du så vil vise TV-baseret materiale. Fx Friends på DVD. Her er der faktisk 29.997 billeder/sek lagret som NTSC-video materiale. Så her duer dine 72Hz ikke, mens dine 60Hz ville være perfekt. Og for PAL-materiale (video, ikke film) vil der være 25 billeder/sek og du burde køre 75Hz i stedet. Således bør din HTPC (og projektor) kunne skifte (via fjernbetjening) mellem mindst tre forskellige refresh rates. Det er besværligt, ofte umuligt og helt håbløst at lære sin kæreste.

Jeg kører alt på 60Hz (min projektor kan ikke andet så vidt jeg er blevet fortalt). Med 1:1 pixel mapping ser det voldsomt godt ud. Men panoreringer hakker i film-baseret materiale. NTSC video-materiale er perfekt, mens PAL video har problemer. ReClock hjælper mig til at få korrekt synch (ikke altid perfekt, men tæt på).

Og for lige at slutte af - stationære DVD-afspillere hjælper ikke - de har præcist samme problemer, bare langt mindre grundig software til at håndtere det med.
Du kan dog, hvis du vil, bruge en god stationær DVD-afspiller (Pioneer 737 fx?) og lede dens udgang til et TV-kort (et godt et, fx FlyVideo 2000/3000) hvor du lader dScaler lave skalering af billedet til projektorens native opløsning (eller med CRT, en høj opløsning som fx 1080i hvis det er en dyr model). Det giver også et godt resultat, men ikke så godt som hvis du lader din PC gøre det hele. Det er fordi skaleringen nu sker på baggrund af analogt materiale, mens det internt i PC'en (med et DVD-drev) sker på baggrund af det digitale materiale på DVD'en. Men det er nemmere at bruge...

God fornøjelse

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes