Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 11:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Audio/Video baluns (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ThomP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 November 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der har erfaring med såkaldte baluns (til at sende audio/video gennem CAT5 kabel i stedet for coax), og er der nogen, der ved, om de kan købes i Danmark?

Jeg har set en del forskellige i udlandet, blandt andet:

http://www.madnat.com/product.asp?numRecordPosition=1&P_ ID=104

og http://www.kat5.tv/modules.html

men jeg har overhovedet ikke kunnet finde noget i DK.

Er det RGB-signal der findes i SCART i øvrigt med "synchronization on Green", så denne ville kunne bruges (sammen med en stereo-balun og noget stikadapter): http://www.madnat.com/prodtype.asp?PT_ID=76 ?

Til top Vis ThomP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomP

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 November 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Har du set denne enhed

http://av-connection.com/?GroupID=24&ClassID=54

Så kan du bare trække det s-vhs kabel alle bliver ved med at foreslå, fordi de ikke læser det du har skrevet...

Også en scart converter ellers send en mail til av-connection det er et af de firmaer der svare på henvendelser(forstod i den??)

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 November 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har også rodet med de baluns, men måtte opgive ide'en. Det jo ikke en A/D konverter, men blot bruger det rå kobber til at sende signalet over bedst muligt. Jeg har et lysleder netværk og ville gerne kunne gøre det samme som du ønsker (overfører billed og lyd) med det SKAL være rent kobber uden brud eller switche eller lign. alt elektronisk pc udstyr vil brænde af, men det er jo heller ikke et problem du har her.

Jeg mailede en del med nogle us firmaer om disse baluns...og du må påregne en del tab i forhold til et s-vhs kabel da det er noget bedre skærmet mellem lederne.

Men hvorfor egentlig disse baluns?? Du står da stadig med det gamle problem( et s-vhs stik ved dit tv??) Den største fordel ved disse baluns er fx ved video overvågning i firmaer, hvor der er et eksisternde netværk med patch felt her kan man opsætte en overvågningsserver meget billigt, da der ikke skal trækkes nogle kabler..

Men konklusionen må være at det ikke er den vej du skal gå, hvis jeg skal komme med et forslag...

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

ThomP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 November 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Citér:
Så kan du bare trække det s-vhs kabel alle bliver ved med at foreslå, fordi de ikke læser det du har skrevet...

endelig en, der har fattet det

Tak for svarene

Det kan godt være, jeg skal kigge nærmere på den s-video-konverter-dims - men giver det overhovedet bedre billede at sende s-video over det lange stræk og så konvertere ved "målet" end at sende composite hele vejen??

Der er egentlig 2½ grunde til, at jeg er så interesseret i løsningen med baluns:

1) Jeg har tænkt mig at lave netværkskabling af hele huset med krydsfelt i kælderen (og har kablet liggende til det).  Derfor vil det være en meget fleksibel løsning at kunne bruge de samme kabler/stik - selvom signalet selvfølgelig ikke kan gå gennem en switch kan det vel godt patches gennem et krydsfelt, hvis jeg en dag finder på at sende signalet en anden vej.

2) Jeg har ikke et hak forstand på A/V-kabler, så det er lidt af en jungle, og vist nok også ret dyrt (jeg skal formentlig bruge 20-25 meter s-video+stereo)?

2½) Det vil alt andet lige være mere bøvlet at trække de kluntede coax-kabler end CAT5, og det stiller noget større krav til huller i huset for at komme gennem vægge og etageadskillelse. Desuden skal jeg så vidt jeg kan se igang med loddekolben, da stikkene ikke kan krympes på

Til top Vis ThomP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomP

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes