Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 23:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: 5.1 problem med Audigy 2 signal til forst (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kent Medom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 17 November 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Audigy 2 lydkort, og har for nylig investeret i et minijack til phono coaxal kabel. Så skulle det jo være muligt at få 5.1 lyd til forstærkeren. Men jeg blev skuffet. Det var stadig kun stereo.
Undersøgte lidt på nettet, og fandt mange der havde samme problem. Nogle mente at det ikke kunne laves om og at det var en fejl fra creative's side. Andre snakkede om at der var problemer med AC3 Codec'et. Nogle snakkede om at "luse" nogle ben på kortet for at få det til art virker.
Det er ikke lykkedes mig at få andet end et 96K stereo signal til forstærkeren, selvom at jeg har prøvet mange forslag, dog ikke indgreb på selve kortet.
Nogle der har haft problemet og fundet en løsning?
Til top Vis Kent Medom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kent Medom

HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 November 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Lidt mere info vil være ønskværdigt....

Først skal du vælge om kortet skal dekode signalet eller lave direkte output via SPDIF.

Dernæst skal den applikation du anvender til at afspille dit medie (film / musik) også være sat op til, kun at sende lyden ud digitalt.

Mit virker glimrende, så skriv lidt mere, så finder vi nok ud af det

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Sendt: 22 November 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

lige et tillægsspørgsmål, hva for nogle applikationer bruger du hamdenfede til musik?? Jeg har kun fået powerdvd til at spytte nogen thx trailers ud i DTS lyd.
Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 22 November 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Du skal vist bare slå DD encoding til, inde i indstillingerne...

Men det er nu ikke nogen fejl fra creatives side, nok nærmere en genialitet, som desværre ikke er brugt så mange steder... De bruger bare 3 stk. S/PDIF linier istedetfor at komprimere alle kanalerne ned på én linie!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 22 November 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Men det er nu ikke nogen fejl fra creatives side, nok nærmere en genialitet, som desværre ikke er brugt så mange steder... De bruger bare 3 stk. S/PDIF linier istedetfor at komprimere alle kanalerne ned på én linie!

Der bliver jeg nødt til at sige at du tager fejl. Hvis du vælger at anvende DD-decoding, dekoder kortet lydsignalet og sender det ud gennem de tre ANALOGE udgange (en til front L/R, en til back L/R og en til Sub/Center)

Der er altså ikke tale om 3 SPDIF linier, men istedet "analoge" linier der transporterer den dekodede lyd fra kortet, videre til de diskrete indgange på din reciever.  

Ellers anvender jeg selv CyberLink PowerDVD og Mediaplayer Classic 6.4.8.2
Begge disse applikationer giver dig muligheden for at sende lydsignalet udekodet ud via SPDIF....

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 22 November 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

HamDenFede skrev:
micma18 skrev:

Der bliver jeg nødt til at sige at du tager fejl. Hvis du vælger at anvende DD-decoding, dekoder kortet lydsignalet og sender det ud gennem de tre ANALOGE udgange (en til front L/R, en til back L/R og en til Sub/Center)

Der er altså ikke tale om 3 SPDIF linier, men istedet "analoge" linier der transporterer den dekodede lyd fra kortet, videre til de diskrete indgange på din reciever.  

Ellers anvender jeg selv CyberLink PowerDVD og Mediaplayer Classic 6.4.8.2
Begge disse applikationer giver dig muligheden for at sende lydsignalet udekodet ud via SPDIF....

Jeg skriver også Encoding... men jeg kan ikke helt huske hvordan det er beskrevet inde i indstillingerne? Men man kan gøre det på den måde!

I den S/PDIF (mini-jack) stik der sidder på Audigy2, sidder der 4 connectorer, dvs. 3 S/PDIF linier. Hver linie indeholder et stereo signal, eller 2 audio spor om man vil, ialt 5.1 signal

Ved at slå DD encoding til, så opnår man at alle 6 kanaler bliver sendt ud på én enkelt S/PDIF linie! Men det betyder også at det både er komprimeret, og kræver en DD dekoder for at få signalet ud igen...

Kent Medom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Så er jeg tilbage, undskyld forsinkelsen.

Kortet skal ikke dekode signalet(tror jeg ikke), det skal direkte til min forstærker. Forstærkeren dekoder vel signalet og sender det videre til højtalerne.

Har prøvet at afspille DVD'er med både DD og DTS men uden resultat, andet end stereo.

Skal jeg fravælge min AC3 software dekoder?

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 November 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Kent Medom skrev:
Skal jeg fravælge min AC3 software dekoder?

Det vil være mit bud. Var også mit gæt på problemet ud fra trådens overskrift

Jeg mener altså KUN det er nVidias nForce 2 mobo's med Stormsound der kan encode til AC3 (Dolby Digital). f.eks. i spil.

Hvis, du ser film er der ingen grund til at dekode signalet for at encode det igen (medmindre selfølgelig du vil ændre noget på lyden). AC3 lyden skal bare passere igennem til lydkortets digital udgang. Vælg passthrough i dvd afspillerens lydegenskaber.

AC3filter er dog et program der er istand til at encode lyd til AC3 5.1 (og andre kanal configs) i realtime, men da det kun er et plugin der kan bruges til film (i f.eks Mplayer2), er det begrænset med fordele ved at anvende dette. Hvis man har en ældre surround reciever uden Dolby Pro Logic 2, kunne dette dog anvendes til at lave stereo om til 5.1 dolby pro Logic 2 og herefter komprimere det til AC3 5.1

Det er korrekt at der anvendes et specielt stik på nogle Soundblaster kort og at de indeholde 3-4x PCM. Desværre er det vist kun creatives egne pc højtalere der anvender flere x PCM. Disse PCM kanaler kan findes på stikkene til udvidelser på kortene. Har tidligere set pinouts af disse der forklare hvad hver enkelt pin bruges til.

Der blev nævnt at det er 3 stereo analog den spytter ud. Det er jo bare efter de 3x PCM har været igennem en D/A converter.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Kent Medom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Ja så har jeg endelig geninstalleret min computer og startet forfra.
Jeg kører stadig med COAX minijack-RCA til min Marantz 5400. Får stadig kun PCM stereo over til forstærkeren. Er der ikke nogen som har fået det til at virke med surround?

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2005 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Kent Medom skrev:
Jeg kører stadig med COAX minijack-RCA til min Marantz 5400. Får stadig kun PCM stereo over til forstærkeren. Er der ikke nogen som har fået det til at virke med surround?
Hmmm - Du skal gå ind i Creative - "Speaker settings" og sætte flueben i "Digital output only"...

Du skal også sørge for at dit DVDprogram er/kan køre 5.1, ellers går den ikke...

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 27 April 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

Kent Medom skrev:
Hmmm - Du skal gå ind i Creative - "Speaker settings" og sætte flueben i "Digital output only"...

Den skal sættes til det kompressions format du ønsker at bruge! f.eks. DD... Som jeg også skrev tidligere, så køre Creative som std. med ukomprimeret S/PDIF! dvs. den har 3 individuelle stereo kanaler (= 5.1) Det er det du oplever nu! Hvis du sætter den til at komprimere alle 6 kanaler, ind på én S/PDIF, så kan du bruge det til surround!

Du skal også sørge for at dit DVDprogram er/kan køre 5.1, ellers går den ikke...

Kent Medom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes der er mange steder at indstille de ting, men lige meget hvad jeg gør kommer der kun stereo . Kan jeg få lidt mere præcist hvor der er der skal sættes flueben osv..?
Tak

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hvilken software bruger du på pc'en?

<>function PrivoxyWindowOpen(a, b, c){return(window.open(a, b, c));}
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Kent Medom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har installeret de nyeste drivere til Audigy 2 og bruger så winDVD 5.0 til at afspille med.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

ok, jeg har ikke kortet installeret længere så vil prøve om jeg kan forklare ud fra hvordan jeg husker driverens menuer var opbygget. AudioHQ -> device controls. I et faneblad (muligvis options) skal du fra vælge decode dolby digital. Mener der samme sted er mulighed for at vælge sampleraten kortet skal spytte ud digitalt.

Anden mulighed i surround mixeren er en undermenu ved navn advanceret ved master volume, vist representeret med et rødt plus over denne. Dette åbner for opsætning af subwoofer crossover og fra/til valg af AC3( Doldy digital) dekodning. Muligvis glæder det kun i ældre drivere.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Kent Medom
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg kan desværre ikke sige helt præcist hvad der skete men nu kan kan pludselig både få DD og DTS.

Tusinde tak for hjælpen alle sammen.

psico
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2003
Sendt: 19 September 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået samme problem, med ikke at kunne få noget som helst andet end PLII igennem. Vil meget gerne have mulighed for DD og DTS, men kan simpelthen ikke finde ud af hvilken indstilling der gør at der ikke kommer noget igennem.

Før jeg geninstallerede windows virkede alt fint.

Jeg bruger WMP10 (har også Classic installeret og afprøvet denne)

Bruger FFDshow (har også prøvet med AC3filter og andet)

Creative Audigy Value og JVC's 701 receiver

Vh

Dennis W.

Til top Vis psico's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af psico

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 September 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Du kan ikke umiddelbart outputte AC3 eller dts hvis ikke selve kildematerialet er i DTS eller AC3, hvor du så kører passthrough.

Godtnok understøtter ac3 filter og FFDshow realtime ac3 encoding, således at du kan upmixe og encode til en AC3 bitstream. Hvis ikke disse filtre indstilles ordentligt får du kun pcm stereo digitalt. Dette er en af grundene til at HDA/turtlebeach osv har stor success med deres RTCE lydkort her foregår det hele automatisk.

Bruger du et audigy kort har du muligheden for at anvende KX Redongx encoderen sammen med et DSP hvor der indgår en Surrounder + og en Asio opsætning.....Du kan læse mere om dette på Driverheaven under KX project undertrådene.

Hvis du bare skal have passthrough

Så indstiller du dit lydkort til stereo> digitalt evt passthrough hvis muligheden er der....

Derpå konfigurerer du FFDshow under codecs>AC3 til SP/DIF og instiller til AC3 bitrate 640 under output....

Mvh Anders

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes