| Forfatter |
|
ONRON Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 11 Januar 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu besluttet mig for at lave en HTPC, og kunne godt lige bruge et par råd for jer gamle HTPC rotter.
Jeg har besluttet jeg vil køre med MCE2005, jeg har kigget meget på kabinetter da det har stor betydning for mig hvordan det ser ud, og har fundet dette kabinet som jeg syntes er noget af det pæneste jeg har kunne finde også fordi den ikke fylder så meget da den skal stå fremme i stuen på en hylde. men egner den sig overhodet til HTPC? (kan købe den billigt gennem mit arbejde)
Shuttle SN95G5 Kabinet: http://eu.shuttle.com/en/desktopdefault.aspx/tabid-72/170_re ad-4934/
Og hvilken hardware egner sig bedst til MCE2005: (den skal bruges med 42" plasmaskærm)
Grafikkort? TVkort? Fjernbetjening? (syntes jeg har set en med windows knapper på)
Håber der en venlig HTPC HAJ der vil hjælpe med at svarre på mine spørgsmål.
TAK...
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har netop bygget min HTPC baseret på MCE 2005 (fedt system).
Jeg kiggede i lang til på den samme Shuttle. Du skal være opmærksom på at det indbyggede grafikkortet sansynlig ikke er supporteret MCE. Køb et ATI kort... de har best TV out (bort set fra Matrox, som ikke har et eneste kort som er supporteret af MCE). Hvis du skal have den i stuen, så købt uden blæser.
MCE kræver også et specielt TV kort se: http://www.microsoft.com/windowsxp/mediacenter/partners/dfw/ partnerlisting.mspx
Har selv et Hauppuage 350 (500MCE er under vejs)... Hauppauge kan klart anbefales.
Vær også opmærksom på at NVDVD 1.00.58 eller PowerDVD 6 er de eneste fuldt supporterede DVD MPEG Decoder for MCE... bruger ikke andre, de vil give et dårligt TV Billede.
Mht. til remote, så skal du have denne her (kan være lidt svær at få fat i): http://www.databutikken.com/dk/datasheet.php?artId=WINXPMCER EM
Med en Plasmaskærm, skal du overveje hvilken måde du vil connecte TV på (composite, s-video, vga/dvi (hvis der er et sådan stik i skærmen) eller vga->scart (RGB)).
Med hensyn til hardware er du jo godt i gang med den Shuttle. MCE er lidt krævende sammenlignet med andre systemer. 2.4GHz+, 256MB+ er nok minimum.
Og så en sidste ting... en PC i stuen larmer. Nogle siger at Shuttle PC'en ikke larmer ret meget, andre det modsatte.
Du bør derfor overveje (læs: undersøge) en Meida Center Extender. Vær dog opmærksom på at de ikke kan afspille DivX, XVid og andre MPEG 4 filer. http://www.winsupersite.com/reviews/mce.asp, lige som de helller ikke kan bruges til DVD afspilling. Så vil du kunne købe en billigere PC og får næsten den samme Media Center oplevelse... lydløst.
Der findes også andre kabinetter, som passer til dit HiFi rack, som er rigtig flotte.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
ONRON Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super Thomas det var lige de svar jeg skulle bruge for at komme vidre
TAK...  
Du skulle vel ikke vide hvor jeg får fat i MCE2005 software.
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
ONRON skrev:
|
Super Thomas det var lige de svar jeg skulle bruge for at komme vidre
TAK...  
Du skulle vel ikke vide hvor jeg får fat i MCE2005 software.
|
|
|
Det var så lidt.
Prøv e-bay.co.uk for MCE. Her er et gammlet link tiel en MCE 2005 OEM incl. remote. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category =41887&item=7123223136&rd=1&ssPageName=WDVW
Mon ikke det skulle være muligt at finde noget tilsvarende.
PS: Mht. til Extenders, så har jeg lige erfraret at de ikke findes i PAL udgaver endnu. Har netop modtaget en XBOX Media Center Extender, og den virker perfekt... men kun fordi jeg har en chip i, som gør at jeg kan kører NTSC XBOX titler.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg self. ikke hvor meget du har tænkt dig at benytte dig at video komprimering osv. på den... Men ellers så kunne du jo lige vente den måned der nok går, før Pentium-M bundkortene kommer i butikkerne, og så kan du rent faktisk køre et system med passiv køling, eller ihvertfald tæt på!
Pentium-M'en mangler dog SSE3, men jeg ved umiddelbart ikke om det vil ha den store betydning under video komprimering osv.?
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
| Nu ved jeg self. ikke hvor meget du har tænkt dig at benytte dig at video komprimering osv. på den... Men ellers så kunne du jo lige vente den måned der nok går, før Pentium-M bundkortene kommer i butikkerne, og så kan du rent faktisk køre et system med passiv køling, eller ihvertfald tæt på! |
|
|
Som sagt så kræver MCE 2005 lidt ud over det sædvanlige... Jeg skrv tidligere 2,4GHz+ hvilket virker fint på min 2 år gamle DELL (1GB RAM). Men MS siger 2.8Ghz/256MB. Men det ville da være fedt med en næsten lydløs Pentium-M.
micma18 skrev:
| Pentium-M'en mangler dog SSE3, men jeg ved umiddelbart ikke om det vil ha den store betydning under video komprimering osv.? |
|
|
SSE3?
MCE benytter sig af Hardware MPEG encoding. I hvert fald på Hauppauge 250, 350 og 500 TV-kortne. Jeg tror faktisk at 150 kortet benytter software encoding, og derfor stiller størrer krav til processoren.
Tilgenæld er MCE ikke istand til at udnytte MPEG decoding når den afspiller (en feature mit 350 kort har, men som jeg altså ikke kan bruge). Derfor stiller den krav om DirectX 9.0 på grafikkortet... jeg mener også der er nogle andre krav som f.eks. Overlay (men hæng mig ikke op på det).
Thomas
|
| Til top |
|
| |
ONRON Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
SSE3 hvad er det?
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 12 Januar 2005 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dykker Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis i synes MCE kræver for meget hardware, hvilket i bestemt har ret i.
Skulle i tage og kigge på www.mythtv.org som er et open source linux program, der kan det samme som MCE og meget meget mere.
Og det kræver meget lidt og understøtter Hauphauge 350 enkodning og dekodning.
Jeg er ved at leve min gamle P3 1GHz med 512 MB ram om til en PVRC.
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dykker skrev:
Skulle i tage og kigge på www.mythtv.org som er et open source linux program, der kan det samme som MCE og meget meget mere. |
|
|
Misforstå mig korrekt. Jeg syntes MCE er et totalt fedt system, og selv om jeg ikke har prøvet mythtv, så er jeg overbevidst om at bruger interfacet ikke når MCE til sokkeholderne. Her tænker jeg specielt på animeringen af menupunkterne, og kvaliteten i de grafiske elementer. Det sidste er helt sikkert et spørgsmål om temperament, men personligt er jeg helt vild med MCE's grafiske interface.
Mht. til funktioner, så tror jeg ikke det kan meget mere end MCE. Der findes et utal af plug-ins til MCE (myWheter, myMovies osv.). Men MCE mangler sikkert en enklet feature her og der (som f.eks. Picture in Picture), og jeg er sikker på at der findes ting i MCE som mythtv ikke kan (f.eks. MCE Extenders). Men at sige at mythtv kan "meget mere" end MCE tror jeg er en overdrivelse/misforståelde.
Jeg syntes det er fedt at der er gode og gratis alternativer til MCE... MS trænger til lidt korrunkurence.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
fez_dk Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dykker skrev:
Skulle i tage og kigge på www.mythtv.org som er et open source linux program, der kan det samme som MCE og meget meget mere.
|
|
|
Rart at se at andre får øjnene op for alternativer til M$ :)
Jeg har kørt en mythtv box m. to pvr-350 de sidste par måneder og er meget tilfreds med den.
Mythtv er opbygget efter frontend-backend princippet, så det med at få flere boxe til at tilgå ens optagede programmer (og live tv for den sags skyld) er ligetil.
Menuerne er korrekt nok ikke animerede, til gengæld synes jeg kvaliteten af interfacet er rigtig god - og er man ikke tilfreds kan man bare selv lave sit eget theme til den :)
Der findes selvfølgelig også mythvideo(til film), mythweather, mythweb(til bl.a. at styre systemet når man ikke er hjemme), mythbrowser, mythdvd og mange flere plugins til systemet.
|
| Til top |
|
| |
Dykker Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas
Jeg har selv en ny maskine hvor der var MCE2005 på, og personligt
synes jeg de animerede menuer er skrækkelige, men jeg kan heller ikke
lide Windows XP's barbie look som det har per default. Men som du selv
skriver er det en smagssag.
Angående MCE Extenders, MythTV har en fuld tilgengælig sourcekode,
så mangler man noget kan man frit selv lave det, men chancen for andre
har gjort det er meget stor.
En personlig favorit i MythTV er MythMame, som er alle de gode gamle
Mame spil, så kan jeg spille 1942 uden at gå hen til min ægte spille
maskine 
MCE2005 kan helt sikkert meget, synes bare udgifterne til hardware
og MCE licens er horrible, når jeg ser på hvad MythTV kræver for at
kunne det samme.
Men det er smag og behag hvad man ønsker af muligheder osv.
Mit valg er faldet på MythTV, også selvom jeg har en maskine med
MCE2005 på, som bare bliver brugt som arbejdsmaskine og spillemaskine.
|
| Til top |
|
| |
DanishHIFI Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Dykker Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo fint, men det ændre ikke på de enorme hardware og økonomiske krav MCE2005 har i forhold til MythTV. :-)
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dykker skrev:
| Jeg har selv en ny maskine hvor der var MCE2005 på, og personligt synes jeg de animerede menuer er skrækkelige, men jeg kan heller ikke lide Windows XP's barbie look som det har per default. Men som du selv skriver er det en smagssag. |
|
|
Ja præcis... for mig er det der gør hele forskellen. Jeg er lige glad med features, hvis de ikke er pakket ordentlig ind (efter min kvalitetsopfattelse). Præcis på samme måde som hvis jeg skal købe en kaffemaskine.
Dykker skrev:
| Angående MCE Extenders, MythTV har en fuld tilgengælig sourcekode, så mangler man noget kan man frit selv lave det, men chancen for andre har gjort det er meget stor. |
|
|
Se det argument køber jeg ikke. Selv om jeg er programmør, så har jeg noget bedre at bruge tiden på. Ikke at jeg ikke vil bidrage, men de ting jeg ønsker som f.eks. extenders, Picture in Picture osv. er jo ikke bare lige noget man gør. Det er fint at kunne lave små add-ins, men at ændre i selve Sourcekoden er kun for meget meget får personer.
Dykker skrev:
En personlig favorit i MythTV er MythMame, som er alle de gode gamle Mame spil, så kan jeg spille 1942 uden at gå hen til min ægte spille maskine  |
|
|
Som sagt har MCE også MAME, hvilket beviser min påstand. Husk på at min påstand var at det var en overdrivelse at MythTV kunne "meget mere" end MCE. Ikke omvendt.
Dykker skrev:
| MCE2005 kan helt sikkert meget, synes bare udgifterne til hardware og MCE licens er horrible, når jeg ser på hvad MythTV kræver for at kunne det samme. |
|
|
Så galt er det nu heller ikke. Hvis man ikke har en Windows i forvejen, så koster MCE mindre en XP Prof (se til ca 100£ incl MS remote til 400kr.). Og det er jo ikke fordi MCE ikke kan kører på en 2GH. Det kan bare ikke kører på alt hardware... f.eks. kræves et grafik kort med DirectX 9 og et supporteret TV kort. Kører selv MCE på en 3 år gammel AMD 1800+ med 512MB ram... og det kører ok (falder lidt i søvn en en gang i mellem, som Windows jo har det med at gøre... men med hardware MPEG decoder, går det ikke ud over optagelserne). DVD Brænder osv. er jo heller ikke et must. Så det er kun horriblet, hvis man har den holdning at software ikke må koste penge.
Dykker skrev:
| Men det er smag og behag hvad man ønsker af muligheder osv. |
|
|
Præcist... som alt muligt andet... og som skrevet, er jeg meget glad for at MS får lidet konkurrence. Det er godt for både pris, features og kvalitet.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
-Thomas- Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 01 Februar 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen af jer gutter der ved hvor ctacta blev af?? han var igang med at lækkert projekt her på siten. så kørte han videre på en anden side men er nu forsvundet helt.
Mvh
Thomas
|
| Til top |
|
| |