Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. maj 2025 | 21:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Styre HTPC via knapper og kabinet m.m. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 April 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har planer om at lave et kabinet ala:

Modsat dette kan jeg dog ikke finde plads i økonomien til en touch screen skærm, men må nøjen med en almindelig lille LCD skærm.

Meningen med denne skærm er, at jeg ikke behøves at tænde Projektor eller TV for bare at afspille musik. Det vil dog være mest ideelt, hvis man kunne betjene HTPC'en direkte fra kabinettet. De skal bare kune klare de mest almindelige funktioner der kræves af diverse frontend programmer - op, ned, højre, venstre og vælg.

Er der nogen der har en idé til en sådan knappe løsning?

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 April 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Du skal igang med at lave en HID-løsning (Human Interface Device) og der findes ikke nogen ned-fra-hylden løsninger du umiddelbart kan købe udover evaluationkits fra diverse chipproducenter.

Du kan få lidt hjælp, kildekode og inspiration herfra:
http://www.lvr.com/hidpage.htm

Alternativt skal du rippe et keyboard med tilhørende kontroller og så ad den vej løse dit problem.

God fornøjelse
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Takker.  Den umiddelbare letteste løsninge er jo nok, at rippe kontrolleren fra et gammelt keyboard

Er der nogen der kender nogle smarte knapper man kunne bruge?

-------------------------

Uden at komme ind på køb/salg og alt andet man ellers ikke må komme ind på her i forummet, hvordan går det så med dit system, ctacta? Har du lavet knapper til betjening på fronten og hvis ja, hvad løsning har du der valgt?

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 April 2005 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Vil det ikke være lettere implementere en pc remote i kabinettet?

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Vil det ikke være lettere implementere en pc remote i kabinettet?

(Billede rettet til af Moderator)

Det ville det nok og jeg vil da også bygge mit IMON øje ind i HTPC'en. Jeg ønsker dog, at den skal kunne betjenes både via remote og panel-knapper. Den skal kune bruges som et hvert andet rack produkt. 

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2005 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Faldt lige over det her link på HTPCnews.com: http://www.htpcnews.com/main.php?id=controllermod1

Det virker rimli' smart. Han bruger et joypad, en fjernbetjening og girder til joypads

-----------------

Og her er der en fyr der har lavet en HTPC ved at bruge et standard DVD-afspiller kabinet og fået knapperne på det til at fungere!

Han brugte samme principper, som vedkommende i ovenstående tråd.

http://www.extensiontech.net/articles/mods/jb/dvdmod/3.shtml

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 April 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Prøv lige at kikke på det her

http://www.matrixorbital.com/product_info.php?pName=blk202ag wbk&cName=lcd-pc-bay-inserts

De har lige det du mangler til 75$ eller kik på ebay.com efter brugte enheder men her er program og display med knapper og det hele fixet for dig.

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:

http://www.matrixorbital.com/product_info.php?pName=blk202ag wbk&cName=lcd-pc-bay-inserts

De har lige det du mangler til 75$ eller kik på ebay.com efter brugte enheder men her er program og display med knapper og det hele fixet for dig.

Wow... Det ser lækkert ud, men er sikker på at knapperne ikke kun styrer LCD-displayet?

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 22 April 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at det snildt skulle være muligt at rippe et gammelt keyboard, hvis du kan nøjes med et bruge tasterne som også er tilgængelige på et keyboard. Som regel sidder der et lille print med keyboards processor, som er forbundet til nogle ledende baner på 2 lag plastik folie. Så handler det bare om at finde ud af hvilke taster du vil bruge og hvilke af forbindelserne til folien du skal slutte med nogle externe knapper(kontakter). Jeg kan huske jeg så en der havde lavet en mp3 afspiller ud af en ældre computer + et lcd display på denne måde, men linket kan jeg ikke huske.
Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Sendt: 22 April 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Man kan vist sætte knapperne til at gøre som man lyster i MaOrb programmet. Og hvis ikke kan du bare fixe det med girder(.nl) der er et plugin til disse displays. Plugin'et er lavet en der hedder MMcM og hedder noget med lcd driver. Her kan man vælge mellem et hav at modeller m/u touchpad. Der er mange der bruger dette til de såkaldte carputers (car+computer, hvis der ikke ringer nogle klokker??)
Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

beol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Sendt: 24 April 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
Klabo skrev:

Wow... Det ser lækkert ud, men er sikker på at knapperne ikke kun styrer LCD-displayet?

Nej nej ... jeg købte et uden knapper og der er mulighed for at lave sine egne knapper så kan man få den til og køre en komando når man trykker....

Man kabn også få den til og få en diode til og lyse når der Fx. er mail ol.

Jeg troede bare jeg købte et display men man får lirc med og der kan man lave meget .... bare man er lidt kreativ

BEOL
Til top Vis beol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beol Besøg beol's Websted

beol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Sendt: 24 April 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

godmorgen :-) Det hedder LCDC 
Til top Vis beol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beol Besøg beol's Websted

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2005 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Hej igen og tak for al' hjælpen

Omend jeg synes MO-display'et med knapper så meget godt ud, så var det ikke præcis den løsning jeg søgte. 2  LCD display (en skærm og en tekst) bliver simpelthen for meget gejl på HTPC'ens front. Min idé er, at holde et nogenlunde rent æstetisk look uden for meget 80'er SciFi-rumskib.

Jeg er derfor gået videre med "rip et keyboard" idéen. 

Til formålet har jeg fundet et gammel og meget simpelt Dell (silitek) keyboard.

Her ses indmaden. Kontrolleren øverst til højre og jeg har makeret de steder på folien, hvor de knapper, som jeg umidelbart finder nødvendige er (pile-taster, Esc og enter).

Ja, som i kan se er kredsløbet på folien en kende uoverskueligt

Jeg vil selvfølgelig gerne nøjes med, at sætte det lille 25 pins kontrollerprint ind i HTPC'en og skrotte det store plasticfolie kredsløb. Kan det lade sig gøre?

Herudover vil jeg også gerne høre om knapperne Enter, Esc og pile-tasterne skulle være nok til, at betjene de basale funktioner i frontends som Meedio og MCE? Har jeg mon overset nogen brugbare knapper?

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Back er også vigtig i MCE....
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Ok, så er vi oppe på 7 knapper

Jeg er dog stadig i vildrede om det kan lade sig gøre uden plasticfolie-kredsløbet? Hvis dette ikke lader sig gøre, er der så nogen der har en god idé til hvordan jeg forbinder knapper på fronten af HTPC'en til plasticfolie-kontakterne. Det vil jo nok være en dårlig idé, at lodde på tyndt plastic. Måske nogen er bekendt med noget lim eller lignende der er ledende?

Oogie Boogie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Ok, så er vi oppe på 7 knapper

Jeg er dog stadig i vildrede om det kan lade sig gøre uden plasticfolie-kredsløbet? Hvis dette ikke lader sig gøre, er der så nogen der har en god idé til hvordan jeg forbinder knapper på fronten af HTPC'en til plasticfolie-kontakterne. Det vil jo nok være en dårlig idé, at lodde på tyndt plastic. Måske nogen er bekendt med noget lim eller lignende der er ledende?

Jeg har på et tidspunkt lavet noget tilsvarende, det var dog nogle andre taster jeg skulle bruge, men det kan jo være lige meget.

Jeg brugte en gennemgangs tester, trykkede en tast ned på tastaturet og via gennemgangs testeren fandt jeg frem til de forskellige kombinationer på det 25 pins kontrolpanel. Derefter valgte jeg at lode ledningen direkte på printet(på kontrolprintet) til de nye taster. Det virkede perfekt uden det store plastfolie.

Håber at jeg har forklaret det forståeligt.

Til top Vis Oogie Boogie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oogie Boogie Besøg Oogie Boogie's Websted

Rasmus_M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Maj 2005 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Rasmus_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus_M

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen til jer begge, Oogie Boogie og Rasmus_M.

Det var rart, at kunne slippe for at se om jeg kunne finde plads til et 43 cm langt plastic-print inde i kabinettet

Så er det bare om, at gå igang med den tidskrævende proces at finde ud af hvilke pins der laver hvilke knap-tryk... Puha. Derudover må jeg også lige droppe kaffen når der skal laves præcisionslodning. Jeg er i forvejen ikke kendt for, at ha' den roligste hånd i vesten  

En god idé var dog, at smide ledninger fra pins'ne på printet i nogle muffere.

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtigt spændene ud det du der har gang i Zerocool, jeg kan næsten ikke vente på at se resultatet. Jeg har selv samme tanker, men hvis du laver et først så kan jeg kikke lidt på det før jeg laver mit eget

m@dsen

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

m@dsen skrev:

Det ser rigtigt spændene ud det du der har gang i Zerocool, jeg kan næsten ikke vente på at se resultatet. Jeg har selv samme tanker, men hvis du laver et først så kan jeg kikke lidt på det før jeg laver mit eget

m@dsen

Mange tak. Du skal være meget velkommen til, at være med på en kigger og hvis du også har nogle gode idéer kan de altid bruges.

Vedr. tidsperspektivet, så tar jeg det stille og roligt. Man har jo altid så meget der skal nåes. Jeg skal dog nok poste det færdige projekt under Mit DIY projekt.

Efterhånden er jeg også ved, at ha' fået samlet alle de dele der skal bruges til kabinettet. Det jeg laver er et system, der på alle måder skal have rene linier og være en æstetisk fryd for øjet. Ikke noget med bare at gejle et desktop kabinet op.

Når nu min ord falder på æstetiske rene linier vil jeg da også godt drøfte mine bekymringer vedr. kabelføring med jer. Det ville selvfølgeligt være ønskeligt om man kunne holde al kabelføring inde i kabinettet, men er det muligt? Umiddelbart ser jeg 3 problemer:

• Den lille TFT-skærm skal ha' et VGA signal. Derfor ser jeg kun den løsning, at føre et kabel fra skærmen ud til et VGA hunstik monteret på kabinettets bagpanel. Derefter skal det - udvendigt - forbindes til grafikortets udgang.   
  • IR-øjet har samme problem, da det forbindes via USB og jeg derfor ikke ser andre muligheder for tilslutning end først, at føre det uden for kabinettet. 
  • De knapper der i det ovenstående er blevet drøftet skal forbindes via et PS/2 stik, hvor samme formodning - med udvendig kabelføring - er tilstede.

Er der nogen der har nogle løsningsforslag til disse/dette problem? Selvfølgelig kunne jeg bare lodde de forskellige kabler på plads, men denne løsning er ikke idéel, da hardware fremtidige opgraderinger bliver væsentlig besværliggjort.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes