| Forfatter |
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 27 April 2005 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lige under min anden tråd at Intel har/er kommet med et chip der understøtter en ny standard i onboard lyd på computere.Er der nogen der har erfaringer med dette?
Se linket her:http://www.intel.com/design/chipsets/hdaudio.htm
Er et særskildt lydkort stadig bedst og kan det evt. erstatte en god cd/dvd maskine eller hvad siger i.
Kender en der har købt et lydkort som Stereophile anbefalede i sin tid og han siger at har man ikke så mange penge så er det et godt alternativ,det kostede ca.2100kr så helt uoverkommeligt er det jo ikke.
Kunne være spændende med en debat her. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 27 April 2005 kl. 06:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det denne tets i Stereophile, du taler om?
http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/1104echo/ (ca. 1500kr.)
Fra læsning af tyske HiFi-blade ved jeg, at Lynx-lydkort er de foretrukne (4.000 - 10.000kr.)
Lynx test (10.000kr)http://www.soundonsound.com/sos/Mar02/articles/lyn xtwo.asp Læg mærke til, at de skriver, at lyden er i high-end klasse.
Jeg har ikke hørt Intels onboard løsning, men det vil være temmeligt HOT, hvis det kan hamle op med separate lydkort. Jeg bruger selv SoundBlaster Audigy (ca. 1200kr.) og kører gennem 5m coax-kabel til min Micromega konverter. Lyden? Udemærket, men ikke at sammenligne med et godt løbeværk. Lyden overført analogt til HiFi-anlæg: nok som en CD-afspiller til 1000kr.
Audigy test: http://www.3dsoundsurge.com/reviews/AudigyEI/Audigy.html
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 27 April 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er et PCI kort og vist nævnt i listen af anbefalet udstyr.
__________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 27 April 2005 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er et særskildt lydkort stadig bedst og kan det evt. erstatte en god cd/dvd maskine eller hvad siger i.
En god lydkort i en fornuftig kan nemt erstatte en cd/dvd afspille. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 19 August 2005 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke nogen der har et sådant bundkort med HD audio indbygget.De nyere chipset skulle kunne klare dette.
__________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 20 August 2005 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i læst det nye HIGH fidelity? Der modtager mit M-Audio Revolution 7.1 lydkort en særlig god omtale - "Nøgternt set skal vi lede efter en god CD-afspiller i prisklassen omkring de 15.000 kr. eller mere, for at finde en tilsvarende kvalitet."
Ikke dårligt klaret af et lydkort på den gode side af 1.000 kr.
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
| Sendt: 20 August 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool: Jeg har bladet liggende herhjemme....
Jeg antager ikke deres test som en lovprisning af specifikt det kort, men som en generel ledetråd i forhold til at PC lydkort klarer sig rigtigt godt.
Jeg kunne godt tænke mig en uddybende test, hvor de testede flere lydkort, fx. AudioTrak's, og også hvor de sammenlignede kort der blev siddende i maskinen, og fx. sammenlignede med USB kort der var tilsluttet standard USB porte.
Mvh
Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
My Movies - Media Center Film Applikation
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 20 August 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
|
zerocool: Jeg har bladet liggende herhjemme....
Jeg antager ikke deres test som en lovprisning af specifikt det kort, men som en generel ledetråd i forhold til at PC lydkort klarer sig rigtigt godt.
Jeg kunne godt tænke mig en uddybende test, hvor de testede flere lydkort, fx. AudioTrak's, og også hvor de sammenlignede kort der blev siddende i maskinen, og fx. sammenlignede med USB kort der var tilsluttet standard USB porte.
|
|
|
Helt klart... Artiklen handler om PC'en som alternativ til CD-afspilleren. De har så valgt, at tage udgangspunkt i Revolution'et som et prismæssigt mid-end lydkort. Ikke desto mindre er der på side 50 en side by side sammenligning mellem en Accuphase DP-77 CD-afspiller og M-Audio'et. Det ovenstående citat er taget fra denne test.
En test hvor forskellige lydkort blev sat op mod hinanden kunne, af mig, også være ønskeligt.
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 21 August 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er noget læsestof om Intel HD Audo og Microsoft UAA (en del af Windows Vista.)
Microsoft Universal Audio Architechture
Intel High Definition Audio
Analog Devices SoundMAX
I sidst nævnte powerpoint nævnes bl.a. clipping, jord løkker og stjernekonfig. jord. Jeg har desuden læst at Windows og Linux mixere ikke har noget "headroom" så der kan forekomme clipping hvis man skruer master volumen op på maximum. 
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
|
|
|
|
Så vidt jeg kan se udfra de specs man kan finde på nettet så er Prodigy 7.1 LT og Revolution 7.1 fuldstændig ens i form af DAC og det Wolfson codec de bruger. Nu er jeg ikke den store ekspert men vil det i bund og grund ikke gøre de to kort ens?? (hvis man ser bort fra drivere).
Men jeg ville også MEGET gerne se nogle test af hvad forskellige lydkort kan i forhold til CD afspillere og forstærkere. Jeg er selv på udgik efter et lydkort som kan levere god CD lyd og Prodigy 7.1 LT lader til at være et godt kort. Alternativt overvejede jeg et M-Audio 192 men det har desværre blancerede udgange og det har min receiver ikke.
Jeg krydser fingre for at prisen på de pågældende kort falder lidt nu det nye Creative kort kommer, men det er nok ønske tænkning fra min side.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Link: High-end musik fra pc
Der findes nok mange teorier og meninger, men jeg er nu af den opfattelse af hvis du først har fået musikken ind på computeren, på en fornuftig måde, så har du fuldstændig elimineret behovet for de ellers så fine løbeværk derude! Løbeværkets opgave er jo "bare" at sørge for at levere bit streamen i den korrekte hastighed og med så få fejl som muligt...
Hvis disse data først er inde på computerens harddisk, så virker den jo i bund og grund som en kæmpe buffer, som er istand til at levere bit streamen i lige præcis den hastighed man måtte ønske. Uden de jitter fejl og huller, som læsningen af mediet ellers kan generere... Dermed sagt at når musikken først er inde på pc'en, så er den så godt som bit-perfect!
Der kan self. andre ulemper, som lydkort og den slags, men hvis man benytter en ekstern DAC, så kan man jo afprøve LC audios clock mods, som man sikkert aligevel ville ud og investere i, hvis man ville modde sin cd afspiller lidt ;-) Sådan man bare har et relativt godt grundlag for S/PDIF bit streamen! Og så må det ellers være op til DAC'en resten... ;-)
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, det du siger vil jeg umiddelbart mene at være helt rigtigt udfra hvad jeg har læst igennem tiden omkring HIFI (men igen så er jeg nogen ekspert).
De to mest spændende ting som at jeg samlede op på dit link var afsnittet omkring bit perfect streaming og det eksterne lydkort (faktisk føler jeg mig en smule dum over ikke selv at have tænkt over de støj problemer der kan opstå ved et internt lydkort).
Da jeg aldrig bør kaste mig ud i at begynde at lave min egen printplade etc (jeg er en komplet idiot til den slags) vil jeg høre om du kender til nogle eksterne lydkort som at du evt. kan anbefale?
Kravet til kortet vil så være at det har en digital udgang så det kan formidle surround til min receiver og 2 kanal analog udgang til mine wave filer.
Min smertegrænse går nok omkring 1200,-
|
| Til top |
|
| |
Madman Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lydkortet så meget at sige, når man køre digitalt til Surround receiver, det skal vel bare, flytte nogle bits fra en fil til Surround receiver eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 03:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udfra hvad jeg kan forstå så skal du bare have et lydkort med ordentlig digital pass through. Så nej det burde ikke have ret meget at sige så længe du ikke bruger kortets DAC.
|
| Til top |
|
| |
kirneh Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 23 August 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger blot mit onboard lydkort til at sende signalet digitalt via SP/DIF->Optisk kabel til min Suround reciever.
Jeg er ikke den vilde hifinørd men syntes at have læst mig til at det er en god løsning. Nu tager min soround reciever sig jo at al lyd dekodningen.
|
| Til top |
|
| |