Forfatter |
|
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at opgradere min computer, og i den forbindelse skal jeg have et nyt grafikkort, og jeg er faldet over noget, som i måske kan hjælpe med...
Hvad er bedst/hurtigst af et grafikkort der understøtter AGPx8 og så et der understøtter PCI-Express x 16?
Og kræves et specielt PCI-Express bundkort, eller kan alm. PCI slots bruges til PCI-E  __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
PCI-Express er IKKE kompatibelt med AGP. Det er to forskellige port-typer.
- Du skal altså have et bundkort med decideret PCI-E porte.
Kigger du på et billede af dem, så ligner portene slet ikke hinanden, og lykkedes det dig at få et AGP krot ned i en PCI-E port, så er der brugt ekstremt meget vold.
Det er meget begrænset hvad der er af hastigehedsforskel mellem AGP og PCI-E. Begrænsningen ligger nærmere i grafikkortets GPU, og ikke i bus-hastigheden.
Jeg ville anbefale PCI-E, udelukkende fordi AGP bliver udfaset med tiden, og PCI-E er fremtiden.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
paqi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
PCI express er en ny standard så det kræver et nyt bundkort. Dette udelukker så også AGPx4/8 OG Express er hurtigere end AGP.
Lige nu løber du måske nok ind i at udvalget er småt til Express men det kommer lige så stille da det er den nye standard.
Paqi
|
Til top |
|
|
NitroBlast Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er fuldt ud klar over at AGP og PCI ikke er kompatibelt - det er jo forskellige slots, og man skal virkelig igang med hammer og mejsel for at får det ene til at passe i det andet og vice versa...
Jeg må nok hellere få mig et nyt bundkort, der understøtter PCI-E x 16!
Tak for svaret  __________________ Mit grej!
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Overså lige at du sammenlignede PCI og PCI-E og ikke med AGP.
Men det gælder det samme for PCI-E og PCI. De er også helt forskellige.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
Spider Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis dit bundkort understøtter AGPx8, så vil jeg da anbefale dig at købe et gfx med AGPx8 da forskellen ikke er så stor endnu. Når PCI-E overtager markedet vil dit gfx alligevel være forældet. Men hvis du alligevel skal have et nyt motherboard så kan du ligeså godt vælge med PCI-E. Men ellers ville jeg vælge med AGPx8 da du spare det et evt motherboard ville koste.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
NitroBlast Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kig på et Asus GeForce 6600 med DVI og 256MB RAM - men er i tvivl om det skal være AGPx8 eller PCI-Ex16 versionen - det bliver nok det sidste...
Spider: Mit bundkort er en skosål med elektrolytter limet på! Jeg skal gradvist have skiftet hele indmaden ud i min comp' og ville derfor høre om AGP kunne betale sig, eller om PCI-E var bedre at satse på ;o) __________________ Mit grej!
|
Til top |
|
|
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med et GeForce 6600 kort, som er et udemærket kort, tror jeg det vil være fuldstændigt underordnet om du vælger AGP eller PCI-Express, da AGP8x garanteret ikke bliver nogen flaskehals her.
Men hvis dit bundkort er en skosål med.... som du skriver, er du så sikker på at det overhovedet understøtter 8x AGP og ikke kun 4x?
Hvis du ved at du alligevel vil have nyt bundkort så skal du selvfølgelig købe PCI-Express. Men det slutter jo sjældent med det, fordi hvilken processor og ram vil du smide på dit nye bundkort? Dem du har siddende på skosålen duer garanteret ikke.
Det er sjældent bare lige at skifte en del af gangen i en PC. Bundkort, CPU, Ram hænger ofte sammen, da de opgraderer disse rimeligt ofte.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
NitroBlast Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
tranum1 skrev:
Med et GeForce 6600 kort, som er et udemærket kort, tror jeg det vil være fuldstændigt underordnet om du vælger AGP eller PCI-Express, da AGP8x garanteret ikke bliver nogen flaskehals her.
Men hvis dit bundkort er en skosål med.... som du skriver, er du så sikker på at det overhovedet understøtter 8x AGP og ikke kun 4x?
Hvis du ved at du alligevel vil have nyt bundkort så skal du selvfølgelig købe PCI-Express. Men det slutter jo sjældent med det, fordi hvilken processor og ram vil du smide på dit nye bundkort? Dem du har siddende på skosålen duer garanteret ikke.
Det er sjældent bare lige at skifte en del af gangen i en PC. Bundkort, CPU, Ram hænger ofte sammen, da de opgraderer disse rimeligt ofte. |
|
|
Nu er jeg ikke helt fortabt i hardware-verdenen 
Jeg har kig på et bundkort med FSB på 800Mhz og understøttelse af S-ATA, ATA, PCI, PCI-E, AGP, RAM af forskellige typer - med andre ord en helgardering. Mine nuværende komponenter ville (til en hvis grad) kunne passe på det nye bundkort, men skal opgraderes alligevel.
Til at starte med vil jeg investere i et nyt bundkort+grafikkort. RAM, HD og CPU (2,5Ghz P4 willamette/northwood) haves. Jeg vil bruge onboard lydkort, indtil der er krudt i pungen igen, og så satser jeg på det bliver et "Creative Audigy 2 SZ" lydkort. __________________ Mit grej!
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 23 Juni 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvilket bundkort har både pci-E og agp; jeg har ikke kunnet finde et sådant?
Skulle du ikke hellere satse på et bedre lydende end Creative; audiotrak, m-audio eller lign? Bare et forslag...
mvh.Per.
Rettelse...jeg kunne finde et Athlon kort, intelprocessor kan jo godt...
|
Til top |
|
|
theben Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 218
|
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige til info, så kan man få en adapter så du kan bruge et AGP kort i PCI Express
__________________ keep focus
|
Til top |
|
|
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
theben skrev:
lige til info, så kan man få en adapter så du kan bruge et AGP kort i PCI Express
|
|
|
Ja, men den bliver sikkert dyr når den engang kommer til DK og problemet er også at grafikkortet bliver hævet en del, idet adapteren skal sættes i PCI-E soklen med AGP-kortet ovenpå, så det er nok de færreste kabinetter, der har plads til det.
ECS laver nogle enkelte boards med både AGP og PCI-E.
Jeg vil dog anbefale at man vælger enten eller og tager det store spring på en gang. Det kan godt være det bliver dyrt lige i starten, men tilgengæld skal man ikke ud i alle mulige midlertidige løsninger, eller tage højde for at dit og dat nu kan genbruges.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 24 Juni 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|