Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 15:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: TV kvalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JanHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2005
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg og en ven har bygget to identiske HTPC'er som erstatning for vores gamle VHS'er - og til at kunne lave alle de fede ting med timede optagelser, webinterface med webguide, spille al vores musik på netværksdrevet osv osv. Alt i alt er det en succes - hvis det ikke lige var for noget nær det allervigtigste: Live-TV signalets kvalitet. Det er ikke særlig godt... faktisk er det dårligt.

Begge setups har TV-signalet (TDC Kabel tv) ind i HTPC'ens PVR-150MCE via et T-stykke, og derfra op i TV'et. Mit er et Sony Wega 32", og min vens er et JVC af samme størrelse. I begge tilfælde ser vi det samme problem - nemlig lettere "digitalisering" af billedet og relativt dårlige farver. Nu er det jo svært at beskrive visuelle fænomener men jeg vil prøve.

1) Billedet kan ligesom "trække spor". Forestil jer en person med skygge på den ene side af ansigtet der drejer hovedet, så kommer lys/skygge ligesom "sejlende bagefter". Et andet eksempel er en fodboldkamp - der kan ex. spillere i hvidt tøj trække fartstriber når kameraet panorerer fra side til side og spillerne står stille.

2) Man kan se noget der minder om en "pixeleret jpeg hinde" hen over hele billedet. Det ligner noget digitalt introduceret støj der bliver lagt over hele billedet, og jeg mistænker at det er MPEG2 kompressionen fra hauppauge kortet der kan ses her - men har jeg ret ?

3) Ofte kan man på næsten ensartede flader se "bånd" af farver i stedet for jævne farveovergange. Det ser fuldstændig ud som når man sætter sin PC til at køre med 16 bit farver frem for 32 bit. Alle de bløde overgange bliver lidt "hakkede".

Endelig skal det siges at det synes at være værre på nogle kanaler end andre, men jeg er ikke helt sikker. Det kommer også meget an på hvad det er de sender, om man føler sig generet af det - men det er uden tvivl konsekvent for alle kanalerne.

Nu er vi ikke Hi-Fi entusiaster i den forstand at vi kan høre og se forskel på jomfruvelsignede kabler vs. normale kabler, men dette her er så tydeligt at selv vores kære fruer ser det - og det kan ikke være rigtigt at man ikke kan få et ordenligt TV-tuner kort nu om dage. Alle synes at rose Hauppauge for deres gode kvalitet - og så står billedet dårligere end en video der koster det samme som kun TV-tuner kortet. Ligeledes er der mange på dette og andre forum der ligefrem synes at deres billede står bedre fra HTPC'en end fra TV'ets indbyggede tuner. Ligger problemet et helt andet sted ? Hjælp...

Er det nødvendigt / en fordel at installere alle de der ekstra tools som D-scaler, FFD-show osv. Jeg kan efterhånden ikke huske hvad jeg har fået lagt ind, og jeg kan ikke finde ud af præcis hvad de gør allesammen, så det er ekstremt svært at gennemskue hvor problemet ligger og hvad vi kan gøre ved det.

Hvis I vil se et eksempel skal jeg gerne forsøge at optage noget og lægge det til download.

Setup'et er
PVR-150MCE (MCE-drivere)
GeForce FX5200 med 66.93 drivere, signal overføres med Composite
MCE 2005

Jeg håber I har nogle gode ideer - lad mig endelig vide hvis I har brug for flere detaljer. Og på forånd tak for hjælpen!

/Jan

Til top Vis JanHansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanHansen

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

Til at starte med ville jeg nok fjerne t-stykket som i splitter signalet med .. og skifte det ud med en rigtig antenne signals splitter. Disse fås i modeller fra 20 kr i harald nyborg eller 3-400 kr i en antenne biks. Og der er selvfølgelig vensentligt forskel i kvalitet alt efter pris.

Dette t-stykke kan være grunden til problem 1 og 3, dette kan tjekkes ved at fjerne tstykket og teste uden.

Problem 2 må nogle med forstand på hauppage kort give en forklaring på... (går ud fra det er et hauppage kort) .. 

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Ouw .. så lige i kørte Composite over til fjernsynet, dette er verdens ringeste måde at overføre video signaler på 

Så hvis FX5200 suporter noget s-video så prøv det i stedet, dog er dette heller ikke det bedste. Men stadig væsentligt bedre end composite ..

EDIT: og velkommen til det glemte jeg helt i farten

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

JanHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2005
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tak for svaret. Jeg var nok ikke grundig nok i min fejlbeskrivelse, så her kommer lige lidt uddybende:

Antennekablet går til et T-stykke, og derfra til HTPC'en og til TV'et. Billedet på TV'et står rigtig pænt, altså uden de problemer der forekommer når vi ser det via HTPC'en. Heraf burde vi kunne konkludere at T-stykket ikke forringer signalet mere end at man i det mindste burde kunne få så pænt et billede fra HTPC'en som man kan se med TV'ets tuner.

Ja, vi bruger composite fra HTPC til TV. Grafikkortet har ikke S-video, og TV'et har ikke VGA/DVI så det kan vi ikke bruge. Når vi sætter en DVD på HTPC'en står billedet næsten lige så pænt som min dyre Denon 2800 DVD afspiller der er forbundet med et røv-dyrt SCART kabel, så helt skidt kan composite kablet ikke være. Det kan i hvert fald ikke være årsag til det ringe tv-billede.

Det "lækre" ville nok være at købe et 32" LCD tv med DVI - men indtil da må vi nøjes med det nuværende. Jeg vil sådan set også bare have et tv-signal med kvalitet som min gamle aiwa video...

Tak for velkomsten !

Til top Vis JanHansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JanHansen

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Har i prøvet at afspille optaget klip, på en anden computer, f.eks. brænde det et klip på en cd og afspille det på en alm stationær. Det kunne ihvertfald afgøre om det er optage eller afspilningen der er problemer med. Ikke en optimal løsning, men har i prøvet at konvetere et optaget klip til f.eks. divx og afspillet det? Det kunne måske ha noget med mpeg2 codec´et a gøre? Bare et par ideér fra hoften. Har selv en server med et pvr250 og kvaliteten her er fremragende fra tdc kabel, nogle gange endda bedre end hvis det ses direkte på fjernsynet, men det skyldes måske komprimeringen(?). Det skal siges at jeg streamer det til fjernsynet over en xbox, det har måske også noget at sige
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Har samme problem med ovennævnte kort, dog skal jeg ikke bruge det til noget funktionelt, endnu. Farverne er matte og der er forstyrrelser på billedet. Det kan på ingen måde sammenlignes med et tv signal set på et CRT tv.

Hvis man derimod ser tv på et LCD tv via dens tuner og sammenligner med hauppauge så er forskellen næsten ikke til at se.

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg hade problemer med mit 500MCE, så installeret jeg NVDVD, derefter ser det fint ud.
Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Mine erfaringer med de 2 tv jeg har hjemme er:

Thomson 16:9 28" tv... her står billedet lidt uldent. Bruger S-video indgang.

Panasonic 4:3 20" tv... Her står billedet knivskarpt og det er via scart OG s-video farvekonverter fordi tv ikke kan tage imod farvesignalet da det ellers ville være s/h.

Så der kan måske også være noget med jeres tv??

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 11 Juli 2005 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Madman skrev:
Jeg hade problemer med mit 500MCE, så installeret jeg NVDVD, derefter ser det fint ud.

Altså DVD dekoderen? Umiddelbart har jeg svært ved at se hvad den skulle kunne gøre ved kvaliteten, men er lytter øre hvis du har et bud? 

Af programmel bruger jeg det medfølgende software fra Hauppauge (WinTV).

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Janhansen: Glem at få samme kvalitet gennem HTPC. Det eneste du kan gøre er at vente på bedre tider eller forsøge dig med DVI-RGB kabel-"løsningen". Sidstnævnte er dog alt for besværligt og giver stadigt ikke samme kvalitet som live TV. Jeg har læst en del indlæg om folk der er utilfredse, og noget af det hænger sammen med hvilken kvalitet folk er vant til. Og har du feks. et 100HZ tv kan du ikke sammenligne det du ser med folk der kigger på et 50Hz. Etc. Der er så mange parametre der har indflydelse at der endnu, i mine øjne, vil gå år før vi sidder med en løsning der kvalitetsmæssigt vil tilfredsstille mht. at få et normalt tv-signal til at se ordentligt ud, for det kræver samtidigt at man ikke komprimere signalet som det sker idag...

Dertil kan du jo ligge hele HD debatten oven i. Så "snart" kommer problemet med hvordan man så digitalt har en holdbar løsning med at gemme og reproducere HD signalet i en ordentlig kvalitet...

My 2 cents, Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

Madman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juli 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

@ Jannik

Er der ikke noget med at det bliver gemt på HD før det bliver vist, så kan det være at det hjælper med en god decoder, bare et gæt.

Så er der kun 8 dage til først kamp mod Silkeborg!

Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes