Forfatter |
|
kasper-n Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
Sendt: 01 August 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok jeg vil give jer ret i at HTPC nok er bedre end de stand alone afpsillere o.l. man kan løbe i dyre domme.
Jeg skal primært bruge en HTPC som:
blueray afspiller når der kommer sådan nogle diske. (kører vist 1080p)
Til karaoke musik og musik
Som HDTV optager
Hvis man bruger et 6600 slipper man så for at scalere 1080p?
Hvilke lydkort er gode at købe?
Hvilket tuner-kort skal man have fat i for at optage i god kvalitet?
Kan man ikke få et mini lille bitte kabinet hvor der kun er plads til et 5 1/4drev?
Skal HDTV signalet så køre gennem HTPC'en eller kan man lade det gå ud fra receiveren og ind i HTPC'en (man skal kunne optage vha. HTPC'en og bagefter kunne se TV uden at bytte rundt på kablerne og tænde for HTPC'en)
Hvad er det der purevideo eller sådan noget og WM et eller andet? er det noget jeg får brug for?
Hvor stor skal CPU'en være i sådan en fætter?
Hvad vil en pris på sådan en fætter komme til at koste om ca. et års tid tror i (blueray formatet og HDTV er jo ikke kommet endnu?
|
Til top |
|
|
kasper-n Forum Bruger

|
Sendt: 01 August 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tænkt på at købe en:
Micro atx pc
nforce 4 bundkort micro atx bundkort
micro atx kabinet
athlon 64 3200+ in a box
2x512mb ram
og bruge mit radeon 9800pro indtil der kommer noget som kan afspille blueray film uden at de behøver at blive scaleret
og så vil jeg vente og se hvad lydkortmarkedet siger på det tidspunkt (budget på lidt under 2k)
og så selvfølgelig en blueray brænder og et godt tunerkort
Indtil da vil jeg bare benytte den som almindelig stationær PC tror i ikke det er en meget god løsning
Lige en ting til. Jeg har hørt at lydsporet ikke bliver komprimeret på blueray. Vil det så sige at der ikke er båndbredde på de fleste lydkort til at afspille 24/96 dts eller hva det nu hedder eller vil man få fuldt udbytte af det med et lydkort i underkanten af 2k.
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
Sendt: 01 August 2005 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror der er noget du har misforstået med hensyn til skalering. Skalering sker hvis dit kilde materiale har en anden opløsning end dit display.
F.eks. hvis du har en DVD med en opløsning på 720x576 og en LCD skærm på 1280x720. En LCD skærm har så i modsætning til en CRT en fast opløsning, altså skal din "DVD film" skaleres hvis den skal fylde hele din LCD skærm.
Hvis du derimod har en 1280x720 kilde materiale skal den jo ikke skaleres på et 1280x720 display.
|
Til top |
|
|
kasper-n Forum Bruger

|
Sendt: 01 August 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok det har jeg mok muligvis da jeg ikke har så meget forstand på det som mange af jer andre.
Jeg har en projektor epson emp-73 den understøtter kun 1024x768 (1280x1024). Ved ikke rigtigt hvad det betyder at det er i (), men sådan ser specsne altså ud. Jeg regner med at investere 25k på en ny projektor, når der kommer en der understøtter 1080p. Problemet er så om man kan få grafikkortet til at sende signalet ud i 1080p. Mente kun det var 2048x15xx og hvis dette var rigtigt burde man skulle scalere det ned for at få det til at passe
|
Til top |
|
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 02 August 2005 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene en A64 3200+ er lidt overkill. Jeg tror roligt man kan lave en HTPC uden at tænke på fremtiden, men hvis du gør, så bør du have noget med Socket-939. 754 bliver faset ud med tiden.
Overvej evt. en AMD Sempron. Den burde være i stand til det hele. Bare sørg for at få en model med Cool'n'quiet.
Er strømforbruget den væsentligste faktor, så skal du overveje en Intel Pentium-M. Den yder ganske glimrende, og du kan bygge en PC med et idle-forbrug på under 40W.
1GB RAM er helt klart for meget til formålet. 512MB er så absolut rigeligt.
AOpen laver et glimrende lille (micro-ATX) kabinet til formålet. H340A. Det har dog en (måske) væsentlig ulempe: Det accepterer kun low-profile udvidelseskort, så en opgradering af grafikkort kan virke lettere umulig.
Der findes bundkort der leverer ganske glimrende grafik-resultater. Jeg mener i øvrigt at det er svært at se forskel på grafikkort i dag. Det eneste der rigtigt skiller sig ud, er Matrox, men da de ikke excellerer specielt i 3D, hvilket du heller ikke skal bruge, kan du sagtens nøjes med et onboard.
Læs evt. på http://www.tomshardware.com ... en virkelig god side.
Af lydkort kan jeg selv anbefale Prodigy 7.1. Det er bestemt et par klasser over noget Creative har kunnet producere ind til videre.
|
Til top |
|
|
veddum-manden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 02 August 2005 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville faktisk købe en større cpu hvis jeg var dig og ville kunne
kører 1080p optimalt.. jeg har en selv en 3200+ med 1 gb ram og ati
x800 xt pe kort.. det kan godt knibe lidt..
__________________ ham den flotte
|
Til top |
|
|
kasper-n Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med A64 3200+ er at de er satans billige og selvfølgelig vil jeg købe socket 939 (1400 kr). 1gb mb ram koster 800kr. Angående grafikkort vil man på det tidspunkt jeg får brug for det kunne få et glimrende kort der skulle yde bedre end x850 til omkring 1000-1500kr.
Grunden til at jeg gerne vil have en lidt bedre HTPC er at den måske vil kunne køre windows vista. Der er vist ikke rigitg nogen der kender specs'ne for at kunne køre det, men mon ikke alt denne computer vil.
Angående A64 3200+ forstår jeg ikke helt dig Veddum-manden. Du siger at en 3200+ godt kan knibe lidt hvis du vil køre 1080p. Jeg har godt nok aldrig selv prøvet det. Men kan køre en DVD film fra min mors 1ghz athlon med 256mb ram. Men selvfølgelig kommer Blueray til at trække mere maskinkraft men kommer en A64 3200+ til at svede af det?
Har også selv set på Antec Aria kabinet som også har fået fine brugeranmeldelser, men det er selvfølgelig ikke afgjort endnu. Synes også det var det fedeste design jeg har kunnet finde til en HTPC endnu.
AUDIOTRAK prodigy 7,1 LT lyder som klart det bedste kort til under 1000kr. Det eneste minus er at driverne ikke er helt uptodate og der kan derfor opstå nogle problemer hvis der er noget der ikke virker. Men tusind tak for at nævne dette kort. Det bliver også klart taget i betragtning. Men har et dobbelt så stort budget så mon ikke der findes noget bedre hvis man går over de 1000kr?
|
Til top |
|
|
veddum-manden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 02 August 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
har selv et prodigy 7.1 LT det er glimrende htpc kort.. og kan også afspille musik...
men ang. 3200+ vil jeg nok finde en lidt kraftigere cpu. nu er en dvd
overhovedet ikke det samme som 1080p.... prøv at køre 8 dvder på
samme tid, så har du ca det samme...
__________________ ham den flotte
|
Til top |
|
|
Dyrmann Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 02 August 2005 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
1GB RAM er helt klart for meget til formålet. 512MB er så absolut rigeligt. |
|
|
Jeg tror altså ikke man kan få for meget ram når HTPC'en har en fremtid som blueray brænder Min computer kører med 512mb ram, og det er lige i underkanten hvis jeg optager tv på min harddisk samtidig med jeg f.eks ser DVD
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyrmann skrev:
KimHRasmussen skrev:
1GB RAM er helt klart for meget til formålet. 512MB er så absolut rigeligt. |
|
|
Jeg tror altså ikke man kan få for meget ram når HTPC'en har en fremtid som blueray brænderMin computer kører med 512mb ram, og det er lige i underkanten hvis jeg optager tv på min harddisk samtidig med jeg f.eks ser DVD |
|
|
Det tror jeg nu næppe skyldes for lidt RAM. At optage og vise en DVD er ikke særlig RAM intensiv. At brænde en almindelig DVD belaste en PC meget, men igen er det ikke RAM der er flaskehalsen.
Hvor meget en blueray brænder kommer til at kræve er vel egentlig lidt ligemeget? Når de engang bliver til at betale har vi sikkert skiftet vores nuværende PC'er ud alligevel.
|
Til top |
|
|
kasper-n Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder interessant med det der 8x DVD. Håber så kvaliteten bliver derefter. Hvis man ser på antal pixels bliver HD-TV nok kun 720p i starten, men selvfølgelig hvem ved. Men OK hvis vi antager at det er 1080p må der altså være 1080p pixels: 2073600 pixels og DVD: 435456 pixels, der skal vises. Dvs. at der er 4,76 gange så mange pixels der skal vises i forhold til en DVD. Vil lige teste min nuværende 2400+ for at se hvordan den kører 5 DVD film på en gang. Skriver når det er gjort.
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Intel 3.2 ligger mellem 30 og 50% CPU belastning ved WMV HD filer i 1080p.
Hvis i vil teste jeres maskiner med 720p og 1080p kan i downloade klip fra Microsoft WMV
|
Til top |
|
|
kasper-n Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok nice. Nu behøvede jeg jo ikke lige alt det arbejde jeg har lavet. Har ellers lige kørt 6 DVD film på en gang uden at det hakker. Kan dog ikke køre mere end to windows media player 2 DVD film på hver DVD-drev da de ellers ikke vil følge med. Har desværre ikke WMV filer og ved også godt de kræver mere men en 2400+ er jo også dårligere end en 3200+ athlon så det går nok lige op.
Hvis nogen har en 3200+ A64 må i godt lægge testen ind.
|
Til top |
|
|
kasper-n Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min 2400+ ligger mellem 70-100% i CPU belastning på 1080p, men hakker ikke på noget tidspunkt. Har kørt den fire gange nu. Men på vista kommer den sgu nok til at hakke men mon ikke en 3200+ A64 kan klare det. Ved bare ikke om den kan klare at brænde samtidig men det får vi jo at se. Ellers må man jo opgradere til dual core.
|
Til top |
|
|
Bluesky Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 03:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der stor forskel på belastninger af de forskellige clips. T2 ligger på min PC på 20-35% mens Step in to liquid ligger på 45-60%. Eller med data rates i clippene fra Microsoft fra 6,384 Kbps til 10,440 Kbps.
Hvor Blueray kommer til at ligger ved jeg ikke, men vel næppe større krav. Stort set alle grafic kort har idag MPEG2 decoding, men kun de nyeste (ikke min) har WMV.
Samtidig optagelser til harddisk volder ikke min PC nogle problemmer, da MPEG encodingen foretages af tuner kortet. Når vi engang får HDTV tuner kort vil de vel også tage det meste af arbejdet.
|
Til top |
|
|
Maxt3r Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
Sendt: 03 August 2005 kl. 03:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan Kiss maskine synes jeg ser lækkert ud, har det hele.
http://mediecentralen.com/ <-- har en billig en
har også selv en maskine jeg bruger til htpc. men at få software og
design i sammen klasse som kiss. er svært at hamle op til i pris.
Hvis jeg skulle ud og have en ny maskine skulle det være en kiss
|
Til top |
|
|
kasper-n Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det så betale sig at benytte sig af en HTPC tror i når der kommer blueray afspillere (pris/ydelses faktor)?
Har hørt at lyden i hvert fald i en HTPC med f.eks. RME lydkortet skulle ligne en DVD afspiller i 15-20k klassen, men hvad med billedkvaliteten skulle den svare til noget lignende hvis man får et kort ala 7800gtx. Så vil det jo kunne betale sig.
Skal som sagt kun bruge den til at afspille blueray og DVD film på min projektor og så i begrænset omfang (ca. 1 udsendelse om måneden tror jeg) optage.
|
Til top |
|
|
Maxt3r Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 64
|
Sendt: 03 August 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|