| Forfatter |
|
Mr.One Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2005
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 28 August 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa allesammen.
Tænker lidt på at bygge en HTPC, men er lidt i tvivl om hvilken CPU der er bedst egnet til sådan et formål.
HTPC'en skal kunne: - Afspille DVD'er, videofiler, MP3'er. - Backup af DVD'er til HD. (komprimering til lavere bitrate) - Skal kunne optage TV (ALL-In-Wonder grafikkort). Ligeledes skal den kunne optaget samtidig med at det bliver vist på skærmen.
Et MUST er at den ikke larmer og at strømforbruget er så lavt som muligt.
Har derfor selv set på følgende CPU'er som jeg mener vil være passende: - AMD Turion 64 MT-30 (1,6 GHz : 25 WATT) - Intel Celeron M 360 (1,4 GHz : 13 WATT) - Intel Pentium M 725 (1,6 GHz : 21 WATT) - mSempron LA 2800+ (1,6 GHz : 25 WATT) (Ved endnu ikke hvor denne kan købes!!)
Evt. kunne man underclockke en normal AMD-processor eller er der ikke så meget WATT at spare der?
Turion har jeg hørt skulle være muligt at få clokket til ca. 2,6 GHz. Hvor meget tror i at dette bliv påvirke strømforbruget?
Hvormeget betyder det reelt at CPU'en kan bruge DDR-ram istedet for SDRAM?
Kunne man nøjes med et 200 Watt kabinet eller skal man op og snakke 300/400 Watt?
Ellers kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i mener vil være det bedste køb (strøm og ydelse) samt hvilken CPU i bruger i jeres HTPC.
På forhånd tak,  Mr.ONE
|
| Til top |
|
| |
ziphnor Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 31 August 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Intel CPU'er har en smule hastighedsfordel mht. til multimedia
komprimering, tilgengæld har deres desktop CPU'er i øjeblikket også en
ubehagelig tendens til at kræve meget strøm og genere meget varme.
AMDs nye Venice core CPU'er er relativ strømbesparende, og generer ikke
så meget varme. Med AMDs Cool&Quiet underclocker CPU'en sig selv
samtidig med at den reducerer spændingen når der ikke er brug for mere
regnekraft. Min A64 3000+ (som jeg har i min HTPC) bruger det meste af
tiden ved ~900Mhz ved 1.1V vcore(normalt 1800Mhz og 1.4V).
Men de dedikerede mobil cpu'er er sandsynligvis bedre fordi de selv ved
fuld power bruger ekstream lidt strøm. Du skal dog passe lidt på, det
gælder om at have et bundkort der understøtter de forskellige
strøm/varme besparende features ved mobil CPU'erne ellers kan det være
lige fedt. Jeg ved at det for ikke så langt tid siden var et kæmpe
problem med mobil cpu'er på normale bundkort. Sørg for at checke
features på det bundkort du anskaffer. Intels mobil cpuer bruger en
speciel socket, og bundkort med denne sokkel er meget dyre (1500kr +
*tror* jeg). Jeg ved ikke om situationen er anderledes for Turion.
|
| Til top |
|
| |
Flerbizky Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 31 August 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ziphnor - Hvilken version af C'n'Q bruger du ?... Min 3000+ clocker kun til 1000Mhz - også v. 1.1v...
Meget mystisk
|
| Til top |
|
| |
Mr.One Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ziphnor - Takker for svaret, sådan en +3400 bruger vel i omegnen af 70 Watt ved fuld load eller hva?
Ved du ca. hvad strømforbruget er ved Cool ´n Quiet ved 1,1v og 900Mhz?
/Mr.one
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 31 August 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ziphnor Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flerbizky: Du har fuldstændig ret, det er ~1000Mhz, ikke 900mhz, jeg
havde kigget forkert i Cpu-Z, den rapporterer 994Mhz, jeg havde læst
det som 904, sorry.
zuluDK:
Jeg kan tilføje følgende link:
http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_venice/
Alt i alt, synes jeg at A64 3000+ virker som en rigtig god HTPC CPU.
Det er sikkert bedre med en meget dyrere mobile CPU med tilhørende dyrt
bundkort, men du går ikke galt i byen, og både bundkort og cpu rimelig
billig(3000+ koster under 1000kr). Derudover har A64 så nok lidt højere
performance ved fuld power en mobile CPU'erne hvilket kan være rart
hvis HTPC'en bliver presset i korte perioder.
|
| Til top |
|
| |
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 01 September 2005 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Hvis i absolut vil bygge HTPC nu, så kunne det måske være en fordel at dimensionere efter HDTV og DVI / HDMI, så hedder det altså 3000+ eller mere for AMD64 for at kunne klare de højeste opløsninger..!!
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
ziphnor Forum Bruger

|
| Sendt: 01 September 2005 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu at en 3000+ kan klare sig godt langt hen ad vejen, og så er
der jo lige det at de nyeste venice CPU'er er fantastiske overclockere
:)
Jeg tror hellere jeg vil vente på at der kommer et grafikort der kan
håndtere filter/opskalering uden at forstyrre CPU'en alt for meget
istedet for at købe en eller anden vild processor som kan være svær at
køle uden at larme.
|
| Til top |
|
| |
Mr.One Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for svarene fra jer alle. En speciel tak til ZuluDK for linket til WATT-spec over de forskellige CPU'er.
Har valgt at bruge en Intel P4 M 1,6GHz som clokkes til ca. 2,2GHz. Den er strømsvag og har dermed ikke det store behov for køling.
/Mr.one
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2005 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.One skrev:
Takker for svarene fra jer alle. En speciel tak til ZuluDK for linket til WATT-spec over de forskellige CPU'er.
Har valgt at bruge en Intel P4 M 1,6GHz som clokkes til ca. 2,2GHz. Den er strømsvag og har dermed ikke det store behov for køling.
/Mr.one |
|
|
Skal vi lige tage den en gang til? ;)
CPU'en hedder Pentium M.
Ikke andet - ikke noget "4".
Pentium 4-M, var en helt anden CPU, som ikke har meget til fællges med Pentium M.
Husk på at når du overclocker din CPU ryger den væsentligt over den opgivne TDP.
Hvilket motherboard har du valgt?
|
| Til top |
|
| |
Mr.One Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zulu dk, ja det har du jo så sandelig ret i. Det som jeg faktisk prøvede at referere til var Intel Pentium M og ikke noget med et 4-tal. Unskyld forvirringen, jeg er også selv blevet lidt klogere :-)
Jeg har stået med valget af et ASUS 478 socket og en dertilhørende CT-479 adapter til Pentium M processorer. Det som er blevet resulatet og også lige bestilt er et Asus P4GPL-X med 915P chipset. Glæder mig til at få samlet det hele og leget lidt med det. :-)
Ved godt det med OC og strømforbrug, mener at have læst et sted at strømforbruget stiger samme %-sats som man har OC'et CPU'en!
/Mr.one
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nope... - Det stiger ikke direkte proportionalt, det er accellererende.
Tænk dig de enkelte transistorer i uPC'en er enten tændt eller slukket, og så skifter mellem disse tilstande.
I den idelle verden bruges der defor ingen energi til varme, men da transistorerne i uPC'en er langsommere end lysets hastighed, tager det lidt tid at skifte, og det er kun i denne tid at processoren producerer varme.
v. gammeldags TTL-teknik er logisk 0 fra 0 volt til 2 volt, og logisk 1 fra 3-5 volt, forstå derfor, at hvis du beder transistoren om at køre hurtigere end den er spec'et til, kan du risikere at den ikke når at åbne helt eller lukke helt, inden du beder den om at skifte igen. - Intet problem funktionsmæssigt, idet der er hysterese mellem logisk 0 og 1.
MEN!! - Transistorerne i processoren er lige pludselig aldrig enten helt lukkede eller helt åbne, og derfor begynder de pludselig at producere varme i 100 % af tiden, istedet for xx% af tiden
- Spørgsmålet er så hvor meget du tør stole på egne evner udi gætværk fremfor chip-producentens målinger og beregninger???
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
Mr.One Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker dig Lars for den lidt mere videnskabelig forklaring på strømforbruget i en chip. :-) Synes bare at jeg var stødt på en artikkel/forum/debat hvor strømforbruget på et grafikkort blev diskuteret i relation til OC. Du har jo nok ret og jeg orker heller ikke lede igen efter det.
Se, det er det sjove ved livet, man lærer noget nyt næsten hver dag.
PS. Nu hvor jeg jo er en studerende, så burde jeg vel også i sagens natur lære noget nyt hver dag.
/mr.one
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil også mene at en Pentium M er bedre egnet til multimedia! Hvis du skal køre spil osv. så kan det være en AMD kommer til sin ret, ellers ikke... Men et andet aspekt jeg mener man skal tage med, er kvaliteten på de platforme man har mulighed for at vælge, og der har Intel platformen jo den kæmpe fordel, at man har mulighed for at vælge et bundkort, baseret på et Intel chipset, og ikke står tilbage med at skulle nøjes med VIA eller nVidia chipsets osv. Desuden synes jeg ofte at Intel bundkortene er bygget bedre (bedre komponentvalg) end det tilsvarende AMD boards. Det er sikkert ikke alle der vil give mig ret i dette synspunkt men det er mine personlige erfaringer, og min teori går lidt på at producenterne satster meget på AMD som gamer platform, og derfor glemmer lidt kvaliteten frem for prisen, som de nok knap så kvalitets beviste konfirmander osv., vil kræve af et produkt...
Nå men ikke mere om den slags, forhåbentligt... sådan noget kan ende med det rene jihad 
Men Intel har for nylig lanceret en Low Voltage udgave af Pentium M, indtil viddere fås den vist kun i model 778 (http://www.burn-it.dk/index.php?type=cpu&id=1332), men er en 1,6Ghz. som køre med et nominel effektforbrug på kun 10W. men ellers er helt magen til alm. Pentium M, og kommer self. med SpeedStep teknologi (tilsvarende AMDs Cool'n'Quiet) Ved ikke om du kan finde den i butikkerne endnu? men ellers ville det jo være et oplagt valg, sammen med et Aopen eller DFI e.lign. Pentium M bundkort i ATX form, så du kan smide det i et alm. HTPC kabinet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
- På maskin-auktionen i stoholm gik for nylig en Dell server med Dual Xeon 2.4 G og 2+2 G ram, Scsii UW320 controller mm...
- Nogen der ved hvordan sådan en maskine er til multimediaformål ( HTPC ) - Tror ikke vinderbuddet på den var meget mere end 3000,-, men ku desværre ikke selv komme ud og byde...
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
Mr.One Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da satens, jeg kommer selv oprindeligt fra Stoholm. Ved godt at de har en maskin-auktion engang imellem, men har sgu aldrig været dernede.
Det lyder da ikke særligt dyrt når nu man tænker på bare de 2x2 G ram koster i omegnen af 3-4000 kr.
/mr.one
|
| Til top |
|
| |
24X7X365 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2005
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 15 September 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
En DELL server som HTPC....Hmmm.
Strømforbruget er enormt. Den larmer MEGET. Alle stumper til sådan en server er dyre at skifte. Den er ikke konevenlig ;-)
Konklusion: Byg en "rigtig" HTPC som står i stuen og er lydløs.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 September 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min kone beklager sig ikke over de ting jeg stabler op i stuen. Det har hun lært, at der skal man bare kigge sødt og smile.
Dell Serveren, med 2 Xeon 2.4G og 2x2 G ram, må jo nødvendigvis have datakraft nok, til at håndtere et 1080P signal, og hvis ikke HD er formålet med en "HDPC" *SS, så ved jeg ikke rigtig hvad...!!
Larmer?? - Tjae, der kan kobles et eksternt køleanlæg på, det ku så cirkulere med lidt vand, det er nemmere end en PC man selv skal "vandpreppe"
- Derudover er der vel ingen stumper at skifte på den???
Med en 64Bit PCI-bus, skulle det vel ku lade sig gøre at liste et grafikkort i der er fornuftigt nok...
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
NillerViborg skrev:
Med en 64Bit PCI-bus, skulle det vel ku lade sig gøre at liste et grafikkort i der er fornuftigt nok...
Lars / Viborg |
|
|
Jeg tvivler på at du overhovedet kan finde et, du kan få til at køre i den port.
Hvis du er heldig, er den bagudkompatibel med standard 32 bit PCI-kort, så kan du da i det mindste få et grafikkort i.
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 16 September 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes klart at du skulle sætte dig mere ind i det hele (for så købte du en turion cpu)
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |