Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 21:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Pakker i jeres musik ned? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Status: Offline
Sendt: 03 September 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Er i gang med at smide mine cd'er inde på computeren, og kan ikke rigtig bestemme mig for om jeg skal pakke det ned i mp3 eller ikke, så ville egentlig gerne høre hvad I gør? Hvorfor pakker i det ned, eller hvorfor gør I ik?
Til top Vis the-box's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the-box

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 September 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke musik på min pc af én eneste årsag. Forringelse.

Konverterer du dine cd'er til .mp3, så får du et komprimeringstab, vælger du at lægge dem som alm. .wav filer så bliver lydkort og (lange) kabler flaskehalsen.

Kort sagt. Musik på anlægget og spil på computeren.

MVH
Morten

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Dr-Tricket
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 September 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Scherer skrev:

Konverterer du dine cd'er til .mp3, så får du et komprimeringstab, vælger du at lægge dem som alm. .wav filer så bliver lydkort og (lange) kabler flaskehalsen.

MVH
Morten

Lige mine ord

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 03 September 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Har også nogen af mine cd´er på min pc. De er så komprimeret til mp3, men bliver også kun brugt til afspilning på pc, via 2 højtalere som står på hver side af min skærm. Kan kun give de andre ret: Kører du det over dit anlæg, vil du miste en masse.

GuldLos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 September 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Omvendt kan man læse på andre tråde, at med det rigtige udstyr for du måske ligefrem bedre lyd ved at bruge PC'en... (uden at pakke det ned selvfølgelig)

Rune

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Nu bruger jeg ikke min pc med mit anlæg mere, men der er altså en kæmpe fordel i at fulde folk ikke roder med cd afspilleren og cd'erne for den sags skyld, når man holder fest. Til det er pc musik rigtigt godt.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 03 September 2005 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Jeg regner med at ligge min CD'er ned i .wav, da det er en nem måde at have dem ved hånden og de samtidigt ikke taber den kvalitet som komprimeringen ellers ville være skyld i. Specielt til fester og den slags er det IMO en perfekt måde at bruge PC'en kontra alm cd'er. 

Med hensyn til hvor meget lyden vil lide under at den kommer fra en lydkorts DAC, i forhold til en stand alone afspiller, kan jeg endnu ikke udtale mig om, da jeg ikke har forsøgt mig med det endnu. Personligt tvivler jeg dog lidt på at det E-mu 0404 kort jeg nok køber, tiltrods for en god DAC, ville kunne slå min CD afspiller til 7K men det ville være fedt hvis at det kunne lade sig gøre:P

Er der i øvrigt nogle af jer, der er bekendt med om man kan købe .wav musik via nettet ligesom at man kan købe .mp3 musik???

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 03 September 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Tror ikke du skal blive overrasket hvis lyden om ikke andet, bliver ligeså god, hvis du har planer om at købe et E-mu 0404. Kortet er jo lige præcis lavet med henblik på musik. Og der har tit været tale om at hvis man køber de rigtige lydkort, skal man op i 2k-klassen af cd-afspillere for at sammenligne. Så du kan roligt fortsætte med at lægge musikken ind på din computer. Hvad komprimering vedkommer, skal du under alle omstændigheder holde dig fra MP3. Hvis du vil have dem til at fylde meget lidt, skal du i hvert fald ikke gå længere ned end Ogg Vorbis. Men der findes også en lang række andre open source formater, som påståes ikke at have kvalitetstab, selvom de komprimerer filerne. De komprimerer selvfølgelig ikke så meget som mp3/Ogg, men lidt har også ret. Men hvad du skal vælge, hvis du vælger at bruge et af de formater, skal jeg ikke udtale mig om, for det har jeg ganske simpelt ingen forstand på. Men prøv at spørge folk som ctacta. Kunne forestille mig han ved alt om dette.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 03 September 2005 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Det er spild af plads at gemme filerne som WAVE. Brug et lossless format som APE eller FLAC.
Med lossless komprimering får du den oprindelige lydkvalitet, samtidig med at filerne fylder mindre. Dette opnås ved at fjerne al redundans i den oprindelige fil (på samme måde som ZIP og RAR fungerer).

FLAC
APE

Jeg bruger selv FLAC, da det er det der udvikles mest på i øjeblikket, understøttes af mest (dog ikke ret meget) hardware og det understøtter streaming.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Sendt: 03 September 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Nu bruger jeg ikke min pc med mit anlæg mere, men der er altså en kæmpe fordel i at fulde folk ikke roder med cd afspilleren og cd'erne for den sags skyld, når man holder fest. Til det er pc musik rigtigt godt.

Helt enig...jeg har, til festlige formål, rippet de populæreste af mine cd'er og brændt dem i .mp3 format og afspiller dem via min HDD-recorder. Det giver nemlig flere timers musik på én cd, og der er ikke så mange drukmåse der piller-roder-rager på mit anlæg.

MVH
Morten

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 03 September 2005 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hehe, måske vil jeg senere hen begynde at komprimere filerne med der er endnu ingen grund til det da jeg kun har lige knap 100 cd'er og en 200GB HD tilegnet formålet.

Jeg er typen som selvom at jeg ikke kan høre forskel så vil tanken om at det "måske" ikke er samme kvalitet være grund nok til ikke at komprimere (ja det lyder nok lidt bizart:-P )

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 03 September 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

En anden fordel ved FLAC i forhold til WAVE (ud over ca. halv fil-størrelse), er at filerne kan indholde META-data, som fx Winamp og andre medieafspillere kan aflæse.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 September 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Scherer skrev:

MVH
Morten

Men hvis man kun bruger en digital udgang på computeren og sender signalet til en DAC, bliver det da ikke noget problem?

Personligt kan jeg kun høre minimal forskel på 320 kbps LAME-mp3 og lossless, så jeg har valgt at rippe alt mit musik i mp3.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 September 2005 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

the - box

Musikken bliver forringet væsentligt ved at pakke dem i MP3 - ubetinget dårligere. 
Men hvis man vil spille musik fra en PC, uden den er specielt ombygget til det og installeret med helt specielle og forholds vis dyre / professionelle lydkort, så tror jeg det er ligegyldigt, for det vil aldrig blive som musik fra CDspillen.
Så derfor og ud fra den betragtning, tror jeg egentlig det er ligegyldigt.
Det er ikke for at gøre dig ked af det, men det er et større arbejde, og hvis det ender i ged, så er det spildt arbejde - og det ender i dårlig musik, medmindre du har en super fed og ombyget PC, alene til det foremål.

Musik fra en PC - så skal det godt nok bygges meget om og med studiegrej, og PCen skal kun bruges til musik, hvis det skal være rimeligt.
Følg tråden - Superlyd fra PC.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 September 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Selv bruger jeg DAC via optisk linie. Der er absolut ingen grund til at bruge mp3. Brug som minimum ogg vorbis. Det har et bedre kompression/kvalitets forhold end mp3 og er bredt understøttet, men ikke i hardware. Det er dog ikke tabsfrit. Hvis det skal være optimalt er så wave, FLAC eller ape til at komme uden om. Derudover så har en PC den ulempe at den støjer. Men der kan man dels finde meget støjsvage kølere, endda passiv køling og dels kan man lyddæmpe kabinettet, det har jeg dog ikke prøvet. Men hvis man har en passiv kølet PC der driver en kvalitets DAC så tror jeg man er nået meget langt. Der er noget omkring master/slave forholdet ved SP/DIF jeg ikke kender til men der skal man nok være forsigtig og finde et godt lydkort der driver SP/DIF forbindelsen, mit onboard SP/DIF er ihvertfald helt til rotterne, og min PC er forholdsvis ny, så det skal man være opmærksom på. I stedet bruger jeg SP/DIF ud fra et ESI Julia kort.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

s991116
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 September 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Jeg vil støtte MP3 formattet.

Jeg tror grunden til de fleste kan høre forskel på MP3 og WAV er fordi de VED DER ER EN FORSKEL, ikke fordi de kan høre det.

Som Schere skriver "MP3 giver kompromeringstab" (Tror han mener Kvalitetstab) - Dette er korrekt, men lav en blindtest med en høj bit på MP3 og en WAV fil.

Eller Toftedahl som skriver det skal være en dyr PC før det lyder godt. hmmmm, hvis signalet er digitalt til forstærkeren , så må det da være ligegyldigt om det er en CD afspiller der sender signalet videre eller om det er en PC.

Til top Vis s991116's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af s991116

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

s991116 Der er foretaget blindtest af formater med og uden tab, resultatet af den test jeg har set er at der kan høres forskel og der er korelation mellem kvaliteten af codec og pointgivningen. Men da det er utroligt let at foretage den slags test selv på PC, så er det jo sådan set irrelevant hvad de fleste kan og ikke kan da man let kan teste sine egne grænser for perception. Men jeg er også af den type at selvom jeg ikke bevidst kan høre en forskel men ved der er en faktisk forskel så vil jeg vælge den bedste løsning.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 September 2005 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

s991116.

Jeg skriver ikke det skal være en dyr PC, men at det skal være noget ordentligt grej, herunder lydkort og DAC / konverter.
Selve PCen skal som ikke være så dyr, bare en ny og kraftig PC, som kun bruges til lyd, og ikke en prut andet. Alle spillene og alt det andet gejl, har man på en anden PC.
Super lyd fra en PC - koster mange penge og tingene købes ikke i en alm. PC shop - men f.eks. hos Åge Jensen eller lignende, hvor de har de rigtige ting til studielyd. 
Der er enorm forskel på MP3 og wav lyden, forudsat man har et anlæg der kan afsløre det - der mangler nærmest dele og detaler af / i musikken med MP3.

Det kan lyttes og spiller okay, hvis man bruger det til musik i baggrunden eller en fest, men bare ikke til HiFi og det kommer slet ikke i nærheden af high End.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 September 2005 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

exotic skrev:

Selv bruger jeg DAC via optisk linie. Der er absolut ingen grund til at bruge mp3. Brug som minimum ogg vorbis. Det har et bedre kompression/kvalitets forhold end mp3 og er bredt understøttet, men ikke i hardware. Det er dog ikke tabsfrit. Hvis det skal være optimalt er så wave, FLAC eller ape til at komme uden om. Derudover så har en PC den ulempe at den støjer. Men der kan man dels finde meget støjsvage kølere, endda passiv køling og dels kan man lyddæmpe kabinettet, det har jeg dog ikke prøvet. <snip>

Nu er det de færeste bærbare mp3-afspillere, der under støtter ogg vorbis (endsige lossless uderover WAV), så jeg mener, at jeg har fundet en brugbar middelvej med høj-bitrate mp3. Jeg ville også helst bruge et lossless format, men arbejdet med at bruge to forskellige formater, synes jeg ikke er besværet værd.
Ang. støjreduktion kommer man rigtig langt med en støjsvag PSU, en ny CPU-køler og blygummi i kabinettet. Det har jeg gjordt på min egen PC, og støjniveauet er nu så lavt, at jeg ikke bliver generet af det, når jeg lytter til musik.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Som jeg også skriver er ogg vorbis ikke bredt understøttet i hardware og hvis du skal høre din musik fra en bærbar afspiller, ja så giver det jo næsten sig selv. Men hvis du har plads nok kan du selvfølgelig også ha to versioner liggende. Dæmpning af mit PC kabinet kommer jeg til - først skal det kabinet som PC kabinettet står i dæmpes.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes