Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 11:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC server” hvad mener I? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Status: Offline
Sendt: 04 September 2005 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Jeg havde stor set lagt mig fast på jeg skulle have en Zitech HTPC, og en lille server til at gemme alle dvd filmene på mm, men imens jeg har ventet på Zitech er jeg gået hen og fået en lidt anden ide. Jeg har fået den ide at jeg lige så godt kan spare Zitechs maskine væk, og så kun købe serveren. På den måde spare jeg en del penge, og med mindre jeg er blevet helt blind virker det også som den bedste løsning.

De positive ting ved at vælge Zitechs HTPC fra:

• Jeg sparer en del penge, og får dermed råd til en bedre HTPC server
  • Bus hastigheden er væsentlig hurtigere end netværk, så mit MCE vil sikker køre hurtigere.
  • Jeg vil slet ikke have en computer under tv’et, da HTPC serveren står i et skab ca. 11 m væk.
  • Hvis der engang skulle komme nogle gode Extenders er de formentlig også nemme at sætte sammen med denne server.

De negative ting:

• Der bliver ikke et dvd drev lige ved tv’et med mindre jeg køber et USB drev, men har jo alligevel alle mine dvdfilm på harddisken, så gør bestemt ikke noget.
  • Der bliver en del kabler der skal trækkes, men ikke mere end jeg kan klare det.

Hvad synes I om ideen?
Overvejer om jeg også skal smide forstærkeren ned i skabet, for så får jeg kun højtaler og tv i stuen, hvilket jeg tror der vil se pænt ud. De kabler jeg forventer der skal trækkes er et USB kabel til et 8 ports USB hup der skal stå ved tv’et, og afhængig af om jeg vælger at sætte forstærkeren i skabet eller under tv’et skal der trækkes enten et optik kabel ned til computeren, eller højtaler kabler ned til forstærkeren, og så skal der selvfølgelig trækkes et DVI kabel.

Til top Vis the-box's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the-box

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har leget lidt med hvad sådan en "HTPC server" skal bestå af. Jeg vil forsat gerne have den rimelig lydløs, så ingen kan høre der står en server inde i skabet. Desunden må det memget gerne bruge så lidt strøm som muligt, da den jo skal stå tændt 24/7, og til sidst, men ikke mindst skal den også være rimelig stærk :) Så mit først udkast til hvordan den skal se ud ser sådan her ud:

CPU: Turion 64 Mobilteknologi ML-37 2 GHz 2082 http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=141727
CPU køler: Thermaltake SonicTower With Heatpipe Cooling Tech 319 kr. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121066
Kabinet:EYE Tower 2020B 1.230 kr. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=20036
Kabinetmåtter: Magic Måtter til Eye Server (Shield) 895 kr. http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=571
PSU: SilverStone SST-ST30NF 1.069 kr. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=129439
Bundkort: ASUS K8N4-E Deluxe 645 kr. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=134805
Ram: Kingston ValueRAM 2 x 512 MB 688 kr. http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=96798
Harddisk: Hitachi DeskStar 7K250 250 GB 827 kr. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=46798
Graffikkort: ASUS Extreme N6600 Silencer/TD/256M 939 kr. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149953
Tv-kort: Hauppauge WinTV PVR-500MCE 1199 kr. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=138478
Lydkort: AUDIOTRAK Prodigy 7.1 LT 849 kr.

Er bare ikke helt sikker på det bundkort er stabil nok, og nu er Turion jo en helt ny CPU, så også svært at finde bundkort der understøtter den.

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 04 September 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Vil lige komme med mine 2 cents nu hvor vi snakker htpc servere. Jeg har pakket et via board, 2 x 200gb hd, et tv kort og en composite>rf ind i en 19" rackcase som står ude et skab i min gang. Som interface bruger jeg min xbox som er perfekt til samme formål og til at starte film så de kan ses over RF blot VNC. Ved godt det nok ikke er det i går efter, men som for en maskine der kun skal agere som server er dette en perfekt løsning til at optage film, simpsons osv. og samtidig fungere som både webserver og bare netværksserver
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Har lige snakket med Ronni fra AV-Connection.com, og han mener ikke afstanden bliver noget problem mht til kvalitet. Jeg har i forvejen noget lydkabel, og ellers regner jeg med at købe http://av-connection.com/?HierachyID=508 og 2 stk http://av-connection.com/?HierachyID=395

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 September 2005 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

the-box skrev:
Har lige snakket med Ronni fra AV-Connection.com, og han mener ikke afstanden bliver noget problem mht til kvalitet. Jeg har i forvejen noget lydkabel, og ellers regner jeg med at købe http://av-connection.com/?HierachyID=508 og 2 stk http://av-connection.com/?HierachyID=395

Nej tvertimod vel... jo længere og dyrere, jo bedre  

Men jeg forstår ikke rigtig det med serveren? Hvad er det lige du vil... Du vil ha en HTPC og en masse lagerplads. Men hvorfor køber du så ikke den Zitech HTPC og en ekstra harddisk, så du har mere lagerplads...

Og hvis du så vil dele dine filer osv. med din pc, jamen så kan du jo bare dele dem på HTPC'en og bruge den som "filserver"! Så spare du også en masse strøm ved at lade en computer stå og køre 24/7 for kun at skulle lave noget praktisk et par timer om dagen...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

hxpro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 September 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

the-box skrev:

Men jeg forstår ikke rigtig det med serveren? Hvad er det lige du vil... Du vil ha en HTPC og en masse lagerplads. Men hvorfor køber du så ikke den Zitech HTPC og en ekstra harddisk, så du har mere lagerplads...

Og hvis du så vil dele dine filer osv. med din pc, jamen så kan du jo bare dele dem på HTPC'en og bruge den som "filserver"! Så spare du også en masse strøm ved at lade en computer stå og køre 24/7 for kun at skulle lave noget praktisk et par timer om dagen...

Og så er der lige det med varme udvikling ved at lukke dyret inde i et skab, tro mig har prøvet med en p3 800 Mhz passivt kølet, samt passiv køling på stortset alt andet TRO MIG DET BLIVER VARMT RIGTIGT VARMT.

Så stil istedet serveren skjult under en sofa eller lignende husk at montere støvfiltre mm. på denne måde er der fri adgang til LUFT indtag...

Mvh

Hxpro

Til top Vis hxpro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hxpro

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

the-box skrev:

Jeg har åbenbart ikke været god nok til at forklare hvad min plan er, så prøver lige igen.

Jeg skal have lavet mig en HTPC med MCE, hvor jeg vil have ALLE mine dvdfilm på harddiske dvs. jeg skal have plads til mange harddiske. Desuden er jeg meget sart hvad angår støj, så alle harddiske skal lyddæmpes og der må INGEN blæser være i systemet. Ellers skal HTPC’en også bruges som en lille netværks og web-server nu når man alligevel har den.

Min første ide var at købe et HFX kabinet, hvor jeg ville få plads til 5-3 harddiske, og mulighed for at køle det hele passivt. Dog ville en 5-3 harddiske ikke holde på længere sigt, og kabinet er meget stort.

Min anden ide var zitechs HTPC sammen med en filserver (NAS). Jeg kunne så have den flotte zitech HTPC under mit tv, og have alt mit data på serveren over netværk, men denne løsning er meget dyr, men sikker den bedste. 

Min 3 ide var at spare zitechs HTPC væk, og i stedet lave serveren lidt kraftigere, så den kunne bruges som HTPC. Fordelen var at jeg sparet en masse penge, og dataen nu ikke skulle overføres over netværk, men med den væsentlig hurtigere bus hastighed. Den eneste ulempe jeg kan se i dag er at der skal trækkes en del kabler, men så vidt jeg ved komme afstanden ikke på nogen måde til at gå ud over kvaliteten.

Håber jeg med dette indlæg fik gjort klart, hvad jeg vil med mit projekt.

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2005 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

hxpro: Ang om den bliver for varm aner jeg ikke, men CPU'en bruger jo kun 35W, og det er den største passiv cpu køler der kan købes jeg har vagt, men hvis I mener det blivet et problem, kan jeg jo også vælge den model der kun bruger 25W, men tror ikke computeren ville blive nær så stær så. Tallene har jeg taget fra:
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,, 30_118_12651_12658,00.html

alfen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 September 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

undskyld jeg lige springer ind...

men hvor meget kræver det af cpu kraft at køre sådan en server....

har også tænkt lidt på det...

for man har efterhånden mange computerdele til at ligge....

kan en duron 1100 kun klare det....

Til top Vis alfen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alfen

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 September 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

alfen skrev:

undskyld jeg lige springer ind...

men hvor meget kræver det af cpu kraft at køre sådan en server....

har også tænkt lidt på det...

for man har efterhånden mange computerdele til at ligge....

kan en duron 1100 kun klare det....

Det kommer an på hvad du mener med server.
Skal den kun fungere som filserver, er en Duron 1100 nærmest overkill - bare sørg for at have massere af ram i.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 05 September 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Det at drive en server, som både fil server og webserver er sjældent, og i private sammenhæng somregel (for ikke at sige altid), meget simpelt og ville ikke kræve det store! En pentium3 450Mhz. eller en C3 ~1000Mhz. ville uden problemer kunne levere data nok til at udfylde hele netværks båndbredden.

Med hensyn til DivX dekodning osv. så skal der nok lidt mere kul på, men mange siger dog C3 egner sig fint til sådanne formål!... Med hensyn til ram, så er det sammenlignet med dagens standard nok ikke ret store krav. 256 eller 512mb skulle uden problemer kunne klare det... Det jeg ser som den største forbruger af ram, ville nok være video encoding, hvis du vil komprimere dine DVD'er, men selve server funktionen vil ikke kræve noget betydeligt, hvis det ellers bliver sat bare nogenlunde fornuftigt op...

Hvis du evt. vil komprimere dine dvd'er, så kunne det måske være en fordel at gå op i en Pentium M, men ellers så ville jeg nok satse på en C3'er i de andre tilfælde...

Nu siger du godtnok du ikke vil have nogen aktiv køling, men det vil jeg nu råde dig til at genoverveje, især med hensyn til harddiskene! C3'eren og Pentium M kan køles passivt, men det kræver altså en ret potent passiv køler anyway!!! Og en stor langsomt kørende blæser til at trække lidt airflow igennem kabinettet er et must i alle tilfælde! Men harddiskene, de bliver ufatteligt varme når vi taler 7200rpm, og det har direkte noget at sige med levetiden på diskene, hvor varme de får lov at blive. (uden køling er det langt fra unormalt, at vi snakker mere end dage eller uger før de står af!)
Men du kan jo evt. kombinere kabinet blæseren og harddisk kølingen, så du nøjes med en enkelt eller 2 langsomme blæsere.

Jeg har personligt prøvet en del forskellige former for harddisk køling, og deriblandt Zalmans passive heatpipe kølere... Og de virker - ja, men problemet med dem er jo at de skal blive varme for at heatpipe princippet virker! og det er desværre ikke helt det man ønsker med en harddisk køler... Men Zalmans gummi ophæng har tilgengæld den fordel at de nedsætter vibrationerne yderst effektivt, og dermed også støj niveauet. Men for at køle dem mest effektivt, så brug en blæser! Så kan man jo diskutere om Zalmans løsning er pengene værd for kun at bruge gummi ophænget...

Med hensyn til selve harddiskene, så har Seagate lavet nogle yderst lydsvage diske i deres gamle 7200.8 serie, helt ned til 22dB/25dB. Men de er desværre ret langsomme, men sikkert ikke noget der vil betyde noget i dette tilfælde. De nyere S-ATA serier, skulle eftersigende larme en del mere!
Til gengæld er WesternDigitalt nyere serier baseret på fluid lejer, være meget lydsvage, og så får du ihvertfald en kvalitets disk der kan følge med!

Flerbizky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2005
Sendt: 06 September 2005 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Med hensyn til selve harddiskene, så har Seagate lavet nogle yderst lydsvage diske i deres gamle 7200.8 serie, helt ned til 22dB/25dB. Men de er desværre ret langsomme, men sikkert ikke noget der vil betyde noget i dette tilfælde. De nyere S-ATA serier, skulle eftersigende larme en del mere!
Til gengæld er WesternDigitalt nyere serier baseret på fluid lejer, være meget lydsvage, og så får du ihvertfald en kvalitets disk der kan følge med!

Sådan grebet lige ud af tynd luft og næsten ude af context, så er WDs "RE" serie af diske bygget lidt mere til 24/7 drift end deres standard diske...
Til top Vis Flerbizky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flerbizky

kirneh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 September 2005 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv tidligere talt om at flytte min Siemens Scaleo C ud i brygerset da den larmer sindsygt meget.

Jeg blev frarådet det da afstanden ville blive 10-12 meter.

Jeg er spændt på at høre hvordan dit billede bliver. Hvad har du tænkt på med en Repeater til din fjernbetjening, eller vil du bruge RF fjernbetjening.

Jeg ville så også sætte en USB hub i stuen, men man kan vist heller ikke trække en USB ledning så langt. Så skal der nok en USB repeater på.

Til top Vis kirneh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kirneh Besøg kirneh's Websted

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

micma18: Jeg mener ikke C3 er stærk nok. Pentium M er en ganske god CPU, men de koster også en del, og mener lige så godt jeg kan vælge turion mener I ikke også det?

Mht at harddiskene bliver for varme er det så noget du er sikker på? Harddiske kan alligevel holde til en del varme i dag. Har desuden nogle
gummi ophæng i forvejen. Så vidt jeg ved skulle Hitachi DeskStar 7K250 harddisk, også være en stabil og lydløse harddisk, men kan være jeg tager fejl? 

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

kirneh: Ronni fra AV-Connection.com har jo lovet mig at jeg ikke tager kvalitet med det 15 m dvi kabel, men hvis andre sidder med andre oplysning vil jeg da meget gerne høre det. Ellers til fjernbetjening har jeg tænkt mig at bruge microsfot IR modtager

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 06 September 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Som micma18 siger så kommer det jo an på hvad serveren skal håndtere. Jeg har en C3 1ghz stående og agere som server. At det så tager 15timer at konvertere dagens 2 episoder af simpsons er for mit vedkommende ligegyldigt, den står tændt 24 7 så kan den lige så godt arbejde for føden
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 06 September 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hej,

hvorfor ikke købe  Samsung SpinPoint V120CE HA250JC 250 GB 5760 rpm , du spare varme, de er vel hurtige nok til formålet og ikke særlige, lidt en skam at næsten inden laver 5400 rpm mere.

the-box
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hmm kan godt se ideen i at vælge den samsung harddisk, men de koster jo næsten det samme, og mon ikke de kan klare varmen. Er jo også meget dejligt at have en hurtig harddisk

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 06 September 2005 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

theben skrev:
Hej,

hvorfor ikke købe  Samsung SpinPoint V120CE HA250JC 250 GB 5760 rpm , du spare varme, de er vel hurtige nok til formålet og ikke særlige, lidt en skam at næsten inden laver 5400 rpm mere.

Tror også Samsung laver nogle rigtig fine diske! Det er godtnok ved at være et par år siden jeg sidst har brugt Spinpoint diskene, men har aldrig haft problemer med dem, men man kan tydelig høre når det er en Samsung disk, for de har en helt speciel blød klukkende lyd ;-)

Men Ja, producenterne tænker alt for meget på hastigheden nu om dage, og ikke så meget på holdbarheden  men i mange tilfælde ville en 5400rpm disk være mere end fin nok.

fez_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004
Sendt: 06 September 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

the-box skrev:
Ronni fra AV-Connection.com
har jo lovet mig at jeg ikke tager kvalitet med det 15 m dvi kabel,

Jeg skal selv til at have trukket at halvlangt kabel til min projektor, så jeg er lidt interesseret, skulle det være fint med et langt dvi kabel fra din htpc og så en dvi<->hdmi på projektorens indgang?

Og har du tænkt dig at købe et af deres dual-link kabler eller single-link langdistance(som man jo må forvente er bedre til formålet)
Til top Vis fez_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fez_dk Besøg fez_dk's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes