| Forfatter |
|
techno283 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 126
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg står foran at købe en surround forstærker til mit HTPC/MCE 2005 setup, men nu melder der sig spørgsmålet, hvordan forbinder man mest optimalt lyden fra HTPC'en til Surround forstærkeren ?
Umiddelbart kan man blot anvende den analoge udgang fra PC'en, men det må være mere optimalt med digital overførsel.
Der findes en mulighed for at sætte mit onboard lydkort op til at sende lyd ud via S/PDif (jack stik), som jeg har forstået skulle være en standard for digital overførsel af lyd. Jeg har kig på en Denon AVR 1906 surround receiver som har digitale indgange, 2 optiske, som jeg umiddelbart ikke kan bruge, og en RCA baseret som jeg burde kunne anvende ???
Mit spm. er nu - er det bare straight forward at koble SPdif udgangen (jack stik) til en RCA digital indgang på receiveren ?
Er der andre punkter man skal være opmærksom på for kunne afspille sine DVD film i surround, DTS, Dolby digital osv. Understøtter Spdif udgangen alle disse formater ? (Denon surround enheden gør !) Skal man have en speciel software decoder i MCE2005 som understøtter disse forskellige surround formater ?
I det hele taget høre jeg gerne fra nogle som har prøvet dette i praksis, hvilke erfaringer og problemer der findes med det.
mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
DD (AC3) og DTS passtrough skulle være standart i alle digital udgange. Så der skulle ikke være noget problem (du skal blot sætte passtrough op i dit codec).
At konvertere den analoge lyd til digital lyd, hvor efter konvertere den til analog igen i reciveren er vel i teorien lidt håbløs. Dog gør jeg det selv og syntes det fungere/lyder fint men jeg må indrømme at jeg faktisk aldrig har lavet en fair sammenligning.
Men en anden relevant faktor er, at de analoge udgange på PC lydkortet somregl er noget skrammel, specielt de onboard. Mini-jack er ikke lavet til analog lyd (ud over høretelefoner). Så i den forstand er der nok stor forskel fra lydkort til lydkort, hvor vidt det kan betale sig.
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Seeker
Hvorfor skriver du "At konvertere den analoge lyd til digital, hvor efter konvertere den til analog igen i reciveren...."
Signalet starter vel med at være digitalt (Fra f.eks CD/DVD), når det vælges at sende signalet ud digital, bliver det vel ikke konverteret til analog i PC'en?
Eller er det mig der har misforstået noget?
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teoretisk set.
Alt ikke encoded lyd på en PC er i pricippet analogt.. I pricippet ! (præcis hvordan det hænger sammen ved jeg ikke). Når man så vælger at sende det digitalt, bliver lyden konverteret til PCM signal og sendt på den digitale ud. Og så skal det naturligvis omsættes til analogt igen for at kunne spilles i højtalerne.
Hvordan CD lyd bliver behandlet afhænger af om du har sat det lille kabel mellem drev og lydkort:
Uden kabel bliver lyden sendt via IDE controlleren, til softwaren, som så sender lyden videre til lydkortet. Men 4 pins kablet (analogt) bliver den analoge lyd sendt direkte til lydkortet. Med 2 pins kablet bliver den digitale lyd sendt direkte til lydkortet
Fælles for de 2 kabel løsninger er at man kan spille musik uafhænigt af OS og drivere. Når bare der var strøm på lydkort og CD'en drejer rund, så kommer der lyd ud af højtalerne.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seeker skrev:
Teoretisk set.
Alt ikke encoded lyd på en PC er i pricippet analogt.. I pricippet ! (præcis hvordan det hænger sammen ved jeg ikke). Når man så vælger at sende det digitalt, bliver lyden konverteret til PCM signal og sendt på den digitale ud. Og så skal det naturligvis omsættes til analogt igen for at kunne spilles i højtalerne.
Hvordan CD lyd bliver behandlet afhænger af om du har sat det lille kabel mellem drev og lydkort:
Uden kabel bliver lyden sendt via IDE controlleren, til softwaren, som så sender lyden videre til lydkortet.Men 4 pins kablet (analogt) bliver den analoge lyd sendt direkte til lydkortet.Med 2 pins kablet bliver den digitale lyd sendt direkte til lydkortet
Fælles for de 2 kabel løsninger er at man kan spille musik uafhænigt af OS og drivere. Når bare der var strøm på lydkort og CD'en drejer rund, så kommer der lyd ud af højtalerne. |
|
|
Det lyder ikke rigtigt. Lyden bliver da først konverteret til analogt af et lydkort med en DAC chip. I følge din påstand så kan et CD drev konverter digitalt til analogt. Jeg har godt nok aldrig hørt om et CD/DVD drev der kan det.
Ret: Det er vel ikke alvorligt at du mener du kan sende et analogt signal på din IDE?
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Det lyder ikke rigtigt. Lyden bliver da først konverteret til analogt af et lydkort med en DAC chip. I følge din påstand så kan et CD drev konverter digitalt til analogt. Jeg har godt nok aldrig hørt om et CD/DVD drev der kan det.
|
|
|
Her må jeg lige rette mig selv. Jeg kan se på mit CD drev den faktisk har en analog audio udgang.
Men den ville jeg nok ikke anbefalde at man bruger. Den kan vel næppe være af særlig god kvalitet? Skal man have god analog lyd ud skal man nok bruge et godt lydkort til at lave konverteringen.
|
| Til top |
|
| |
s991116 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis CD'en sender digitalt til det aktive lydkort (ved hjælp af det lille kabel) så er der INGEN konvertering af signalet fra digital til analog, korrekt?
Antaget at PC'en sender ud SPDIF
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må være korrekt. Heller ikke hvis du kun bruger IDE kablet.
|
| Til top |
|
| |
techno283 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen som anvender SPDIF overførsel af lyd fra HTPC til Surround receiver ?
Hvilket kabel skal man bruge når man har mini jack stik i PC'en og RCA i receiveren ? Mono mini jack til RCA ? Nogle andre krav til kablets kvalitet ?
Hvilke ændringer af opsætningen på HTPC kræver det ud over at sætte lydkortet op til output via SPDIF ?
Alt andet lige må det mest optimale være at anvende digital til digital overførsel - Ikk?
Alene det at man kan udelukke interferens/støj i lydsinalet fra PC må være en fordel, dermed er man helt ude over at skulle indkøbe dyre special lydkort, som jeg ved der har været en lang tråd om her på forummet.
mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
berl Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg sidder i samme problem som dig, jeg kører fra pc (minijack) til surr reciever (alm phonekabel) lyden er faktisk okay når man roder lidt med equalizeren i fx. winamp. jeg tror aldrig at man med et minijack-stik til enten optisk eller phonokabel kan få en helt ren lyd.
PT har jeg ikke råd men når min bærbar skal skiftes ud er planes sku at få en med et lydkort som har digital lydudgang. jeg kan ikke bare skifte mit lydkort da det er onboard.
men det kan du vel?? så er det ikke bare finde et forholdsvis billigt lydkort med digt. udgang, hvis det da kan findes ? evt. brugt da. __________________ H/K AVR7500
H/K DVD25
H/K DAB-radio
HT: JBL Xti serien
TV LG 42
lissau rullelærred, panasonic PT-AE700E projektor og samsung HD850
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du udelukker i støj ved at sende signalet digitalt. Det er en ofte forekommende generel misforståelse.
Derfor er kvaliteten af det kabel du benytter heller ikke uden betydning. At mange billige kabler, så kan levere tilstrækkelig god kvalitet til de fleste af os, er en anden sag.
Hvis du vil benytte passthrough så du får fx Dolby Digital og DTS signaler fra en DVD, skal dette indstilles i din software DVD-afspiller/ codec.
|
| Til top |
|
| |
techno283 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er kabelets kvalitet af betydning når man overfører digitalt, det forstår jeg ikke helt ? Digital overførsel er vel kende tegnet ved at enten virker det, eller også virker det slet ikke. Eller tager jeg fejl ?
Hvis man anvender optiske kabler burde der i hvert fald ikke ikke være nogle problemer ? Er der iøvrigt nogen der ved om man kan få lydkort med optisk udgang ?
Hvordan indstiller man passthrough ? hvis man anvender Nvidia eller Powerdvd decoder ? Er der nogen der har prøvet det, virker det ?
mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
techno283 skrev:
Hvis man anvender optiske kabler burde der i hvert fald ikke ikke være nogle problemer ? Er der iøvrigt nogen der ved om man kan få lydkort med optisk udgang ?
|
|
|
Ja det kan man da, f.eks. har TerraTec Aureon optisk udgang.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 22 September 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
techno283 skrev:
Hvorfor er kabelets kvalitet af betydning når man overfører digitalt, det forstår jeg ikke helt ? Digital overførsel er vel kende tegnet ved at enten virker det, eller også virker det slet ikke. Eller tager jeg fejl ?
Hvordan indstiller man passthrough ? hvis man anvender Nvidia eller Powerdvd decoder ? Er der nogen der har prøvet det, virker det ?
mvh
Torben |
|
|
Det der rent fysisk flyttes gennem et "digitalt" kabel er ikke '0' og '1', men analoge signaler, der repræsenterer '0' eller '1' er flere bit samlet i et såkaldt 'symbol'.
På modtagersiden sidder der en detekter, der, for nogle modulationstyper, blot vurderer om det indkomne signal er over eller under en given spænding i samplingsøjeblikket. Hvis det er over gætter den på at der er sendt et '1' fra afsenderen, og under svarer så til et '0', men modtageren har, i denne situation, ingen sikkerhed for hvad der rent faktisk blev sendt.
Under transmissionen kan signalet blive påvirket af diverse udfrakommende faktorer, som kan gøre at selvom der sendes et signal, der repræsenterer '1' fra afsenderen, så modtager modtageren måske en værdi, som den vil opfatte som et '0'.
Moderne elektronik benytter sig naturligvis af avancerede fejlkorigeringsalgortimer og modulationsformer, men bare fordi det er digitalt er det ikke ensbetydende med at der ikke kan opstå fejl eller at det kan påvirkes af støj.
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Ret: Det er vel ikke alvorligt at du mener du kan sende et analogt signal på din IDE?
|
|
|
Nu snakkede jeg ren pricipielt. Ikke hvad der reelt sker (da jeg faktisk ikke ved det). Men der må være en teoretisk signal forringelse ved at lade det gå hele vejen i gennem computeren. Følg vejen: Data (altså den RAW data) bliver læst på skiven og går via IDE bussen ned i RAMen hvor afspiller software så hiver fat i det og spytter det videre til lydkortet der så generere det analog (eller digital) signal som bliver sendt ud.
Der ER forskel på digital overførsel.. Så kaldt jitter i signalet. Jeg ved ikke hvor meget betydning her har og jeg har ikke kunne registrere en forskel (skulle måske tage en test igen).
As for me: Jeg køre optisk ud på henholdsvis et AudioTrak Maya 5.1 og et nVidia Soundstorm (onboard) til en skod Eltax reciever og en Sony DA50ES. Audiotracken er pricippet godt nok. (begge optisk) Men vil ik anbefale det da jeg på det sidste har haft store problemer med statisk overgang fra netkort. (lyden knaser helt sindsygt når jeg bruger netkortet). Hvis jeg skulle ud og købe lydkort nu, ville det helt klart blive sådan et her http://www.xs-sound.dk/data/products/xmystique/indexwtop.htm l hvis man spiller så er AC3 encoderen en drøm da man eller aldrig har kunne få surround gamingen uden analog overførsel (samme egenskab er der forøvrigt i det soundstorm jeg har)
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 23 September 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Der
Jeg kan anbefale HDA Digital X mystique(har det selv, 24bit96khz;-p) som der linkes til. Kan encode alt til Dolby Digital.
Den der med at et SP/DIF stik fra DVD+CD-rom drev til sit lydkort er nødvendigt, det er rent nonsense, det er unødvendigt. PCM er jo en container så at sige.....selvom den digitale lyd sendes som PCM, RAW eller hvad nu er der er INGEN DACs involveret og der foretages ingen "lossy" konvertering. IDE kablet der forbinder dit cd drev til din computer (og dermed dit lydkort) er tilstrækkeligt. Det enester der giver mening at snakke om er måske latency, hvilket forde flestes vedkomne er underordnet med mindre man bruger ASIO.
Svarer lidt til at sige en fil der er pakket inde i en RAR fil ikke kan være tilsvarende en der er pakket i en WinZip-fil.
Jitter RAW osv, det er ekstremt teoretisk, som så at sige ikke har sin relevans med mindre at man har noget ekstremt dårligt udstyr, så som eksempelvis VIA motherboards, dårlige recievere, dårlige strømforsyninger osv.
mvh Anders
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seeker:
Rent principielt forstod jeg dit indlæg som at lyden var analogt i en PC. At den blev læst fra drevet og konverteret til analogt, så tilbage til digitalt hvis du brugte den digitale udgang med et kvalitets tab til følge. Det er også det jeg ikke mener er rigtigt. Hvis du trækker det ud digitalt har det ikke først været analogt.
Om det er bedst at bruge kablet fra drev til lydkort eller IDE ved jeg egentlig ikke. Jeg tvivler dog på at der er nogen som helst forskel, og er ikke sikker på at det først skal igennem rammen. Jeg tror (kun tror) at IDE bussen kan sende det mere direkte til lydkortet.
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2005 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mig bekendt er der ikke ret mig i en computer der er analogt. Det jeg tror er at afspilleren behandler det digitale signal med analoge funktioner dat afspilleren naturligvis forventer at signalet i sidste ende også skal være analogt. Jeg vil måske kalde det psudo analogt :) Men det kan naturligvis også tænkes at jeg tager helt fejl :)
Dog så er det helt sikkert mere direkte at sende fra drev til lydkort. Da signalet slet ikke ryger i gennem resten af hardware. Du kan fx tage drevet ud af computeren og bruge det for sig selv. Har hørt om folk der har lavet nogle ganske gode CD afspillere ved at rippe et PC drev og så smide det direkte på en DAC.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
Hejsa Der
Jeg kan anbefale HDA Digital X mystique(har det selv, 24bit96khz;-p) som der linkes til. Kan encode alt til Dolby Digital.
|
|
|
Lyder spændende det kort. Kan det også anbefaldes til stereo via analog udgang? Ved du om der kan skiftes mellem digital og analogt med en keyboard shortcut?
(Dog vil jeg evt. finde et andet firma end xs-sound hvis der er, vil ikke understøtte firmaer der bruger spam)
|
| Til top |
|
| |
Seeker Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
(Dog vil jeg evt. finde et andet firma end xs-sound hvis der er, vil ikke understøtte firmaer der bruger spam)
|
|
|
Forståeligt nok (viste jeg faktisk ik). Men tror desværre også du kommer til at betale dyrt for dine pricipper. http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137947.
|
| Til top |
|
| |