| Forfatter |
|
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige siden Nvidias lanceringen af Geforce 7800 har de lovet H.264 hardware decoding, men de har endnu ikke vist så meget som en demo af det.
Måske når ATi at overhale dem inden om.
Ifølge nyeste specs, om ATi's kommende grafikkortlinie, vil alle nye ATi-kort understøtte H.264 decoding i hardware. ATi har ved flere lejligheder vist at de har både software og hardware klar - nu mangler vi bare den endelige lancering.
ATi har ydermere lavet et fint lille reklamestunt (inspireret af Intels Centrino brand), som ATi kalder "Avivo".
Læs mere her:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2536
http://www.beyond3d.com/previews/ati/avivo/
http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmll d19JRD0xNjIy
Nogle vil nok spørge: Hvorfor er H.264 decoding i hardware interessant?
Svaret er meget simpelt:
Både Blue-Ray og HD-DVD benytter sig af dette format til at komprimere video-data med, og afspilningen af H.264 1080P kræver 90% CPU-forbrug på en P4 3,6 GHz. Med hardware decoding kommer CPU-forbruget ned på ca. 30%
Så vi kan kun ønske os al den hardware decoding vi kan få...
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
-
og hvad der er måske lige så interessant: Den nye Avivo platform
vil også hjælpe med både transcoding og encodig. Imponerende hvis de
hvis kan levere samme samme performance spark som med decoding.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 16 December 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
God artikel. Hvorfor tror du det kun gælder X1800 kort? AVIVO er vel på alle X1K kortene.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kommer, men ifølge artiklen bliver det først aktiveret for X1800. Når de så har optimeret det kommer det (forhåbentligt) til X1600 og X1300 også.
Det er præcis samme måde som Nvidia gør det. De er også ved at lave H.264 hardware decoding til de mindre kort end 7800.
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu at man skal se tiden an med hensyn til H.264 decoding. At købe en GPU nu med det formål for øje tror jeg ikke kan betale sig, specielt ikke hvis vi taler om 7800 ellerX1800 (medmindre man også vil spille på det).
Hvis jeg stod lige pt. og skulle investere i et kort tror jeg at jeg ville vælge et billigt Nvidia som understøtter deres egen decoder eller alternativt et af deres bundkort med onboard GPU.
Vi kommer alligevel nok ikke til at se den vilde udbredelse af H.264 før tidligst til sommer og i mellemtiden kan meget nå at ændre sig.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Ja, det kommer, men ifølge artiklen bliver det først aktiveret for X1800. Når de så har optimeret det kommer det (forhåbentligt) til X1600 og X1300 også.
Det er præcis samme måde som Nvidia gør det. De er også ved at lave H.264 hardware decoding til de mindre kort end 7800. |
|
|
Da ikke ifølge den artikle i firingsquad, ellers så har jeg overset noget. De skriver enda de vil teste med andre GPU'er i januar.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fenris skrev:
Jeg tror nu at man skal se tiden an med hensyn til H.264 decoding. At købe en GPU nu med det formål for øje tror jeg ikke kan betale sig, specielt ikke hvis vi taler om 7800 ellerX1800 (medmindre man også vil spille på det).
Hvis jeg stod lige pt. og skulle investere i et kort tror jeg at jeg ville vælge et billigt Nvidia som understøtter deres egen decoder eller alternativt et af deres bundkort med onboard GPU.
Vi kommer alligevel nok ikke til at se den vilde udbredelse af H.264 før tidligst til sommer og i mellemtiden kan meget nå at ændre sig. |
|
|
At vente på noget der kommer senere, vil jeg give dig ret i ofte ikke kan betale sig. Men her taler vi om noget som er her. Ifølge testen er, udover H.264, ATI med den nye driver nu også foran Nvidia og Purevideo til alm. SD afspilning, så jeg synes nok det gør ATI interessant, hvis man skal have en HTPC i nærmeste fremtid. Jeg skal til at lave en ny HTPC i det nye år, og jeg vil da ivertfald se hvad der er af ATI kort.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
| Da ikke ifølge den artikle i firingsquad, ellers så har jeg overset noget. De skriver enda de vil teste med andre GPU'er i januar. |
|
|
Hmm. Jeg midforstod nok det de skrev i konklusionen, men lad os da håbe at du har ret og at det kommer til at virke med all X1xxx kort så snart driveren er ude.
Det fede er jo også at det virker via DXVA, så man ikke behøver en bestemt MPEG2 Decoder som med Nvidia PureVideo.
Det kunne være rart med en oversigt over hvilke ATi kort, der understøtter hvilke AVIVO-funktioner, som den Nvidia har lavet over deres kort.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
I feel a nightmare coming on...... Cyberlink og ATI I et marketingsbuss. Det har vi set før med Theater 550.....Jeg var og er ikke imponeret. Selvom det på papiret lyder interessant så skal man nok ikke forvente intelligente løsninger på driver/software siden hvis nogen løsninger overhovedet.
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
50% Aflastning af CPU med et 6600 det er meget fine tal. Og det er flot
af Nvidia at de udnytter "gamle" GPUer som 6600 i forhold til ATI X1xxx
serie. På den anden side kan den vidst kun klare en 25 mbs strøm H.264
materiale med dagens hurtigste CPU. Max hastigheden for blue ray
standarden er vidst 50 mbs.
Vi skal nok ud og have nye computere om 1-1½ år for at kunne følge med :-(
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også derfor at jeg længere oppe i tråden nævnte at det er en god ide at se tiden an istedet for at løbe ud og købe udstyr til noget som ikke engang er markedsført endnu. Specielt på GPU og CPU siden er det nok smart at vente lidt.
Personligt ved jeg at min bankrådgiver vil begynde at svede bare ved tanken om hvad en computer, som kan køre FFDSHOW med 1080P, vil koste:-P
|
| Til top |
|
| |