| Forfatter |
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 26 September 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke den store forstand på pc'ere.
Hvis jeg benytter DVI udgangen på mit grafikkort (GT 6800), er signalet så krypteret med HDCP?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1402
|
| Sendt: 26 September 2005 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2005 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anytime...
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
|
Anytime...
|
|
|
Bare lige for at være helt sikker:
Så der vil ikke være noget problem i at køre HD-klip fra pc til scaler via DVI og så videre fra scaler til plasma via analog?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2005 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Jeg formoder, at en dedikeret scaler klarer scaleringen bedre end en computer.
2. Indtil videre er det ikke helt klart, om min skærm kan modtage native via HDMI (ny skærm der først lige er kommet på markedet). Den tager dog native via vga indgangen - derfor vil jeg køre signalet gennem scaleren.
3. Jeg foretrækker så få synlige ledninger som muligt - hvis jeg forbinder alle kilder til scaleren, skal der kun løbe ét kabel fra scaler til skærmen.
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
1. Jeg formoder, at en dedikeret scaler klarer scaleringen bedre end en computer.
|
|
|
Tjah, det kommer an på hvilket program du vælger til at varetage opgaven, men generelt set vil du have ret. Du skal dog vælge, at lade grafikkortet sende præcis samme opløsning som HD-matrialet, for i modsat fald vil computeren under alle omstændigheder skalere.
jdg1 skrev:
2. Indtil videre er det ikke helt klart, om min skærm kan modtage native via HDMI (ny skærm der først lige er kommet på markedet). Den tager dog native via vga indgangen - derfor vil jeg køre signalet gennem scaleren.
|
|
|
Ret surt hvis det ikke er tilfældet, for hvis den ikke evner dette vil du opleve dobbelt skalering - forudsat du har indstillet din PC korrekt ellers betyder det tripel skalering. Dels fra scaleren og dels fra skærmen. Resultatet er altså betydelig dårligere end det leveret fra den dårligste scaler i systemet. Et billede skal jo helst ikke skaleres, men om nødvendigt så bør man nøjes med en omgang.
Deudover vil du under alle omstændigheder få svært ved at sende en opløsning, der er lig panelets fysiske (1366x768), idet kun 2 professionelle grafikkort-modeller fra Matrox har en TDMS-generatorer der er i stand til det. Konklusionen er, at du som det mindste vil få dobbelt skalering og der er ingen stand alone scaler der kan rede kvaliteten af signalet... Tværtimod. Vil du sikre dig det bedste resultat, så bør du undlade brugen af ekstern scaler og kun lade Tv'et skalere.
jdg1 skrev:
|
3. Jeg foretrækker så få synlige ledninger som muligt - hvis jeg forbinder alle kilder til scaleren, skal der kun løbe ét kabel fra scaler til skærmen.
|
|
|
Æstetik omkring anlægget kan jeg bestemt godt følge dig í, men hvor meget er du villig til at gå på kompromis med kvaliteten?
Edit: Hovsa... Jeg tog vist fejl i antallet af skaleringer, men tror dog du stadig forstår meningen. Undskylder mig med den sene time, indlægget blev skrevet i.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well - hvorvidt skærmen acceptere native over HDMI er stadigvæk ikke afklaret. Problemet er at 50" skærmen er kommet på markedet i USA, men HDMI-input boardet er ikke til at købe derovre endnu. Omvendt kan HDMI-input boardet købes i England, men der er 50" skærmen ikke kommet endnu......
(Heldigvis) er alle "nørderne" på avsforum og avforums enige om, at vga indgangen på panasonics monitorer er af meget høj kvalitet og at det stort set er umuligt at se forskel på HDMI og vga - men nu må vi se.
Hvis skærmen ikke accepterer native via HDMI har jeg så 2 muligheder (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl);
Jeg kan enten køre DVI ud af min pc (i 720p) og så videre til scaleren der opskalere til skærmens native via vga (768) - (scaleren kan klare alle opløsninger)
Eller jeg kan køre direkte fra vga fra pc'en og over til vga på skærmen - spørgsmålet er bare om mit gfx kort kan spytte 1366 * 768 ud? (powerstrip eller rivatools)
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
|
Hvis skærmen ikke accepterer native via HDMI har jeg så 2 muligheder (ret mig endelig, hvis jeg tager fejl);
Jeg kan enten køre DVI ud af min pc (i 720p) og så videre til scaleren der opskalere til skærmens native via vga (768) - (scaleren kan klare alle opløsninger)
Eller jeg kan køre direkte fra vga fra pc'en og over til vga på skærmen - spørgsmålet er bare om mit gfx kort kan spytte 1366 * 768 ud? (powerstrip eller rivatools)
|
|
|
Har du tænkt på, hvordan du vil klare HDCP-problematikken? HD- og Blueray-skiver, samt HDTV er jo lige om hjørnet. Forudsætningen for at køre HDCP-krypteret HD-matriale er jo, at hele signalvejen holdes digital.
Nye driver fra Nvida eller programmer som ex. Powerstrip og Rivatools giver mulighed for at kontrollere front- og back-porch'en, således at man vil kunne indstille en ikke standard opløsning som 1366x768. Det ændre dog ikke på hvad grafikkort i virkeligheden kan outputte af opløsning, da det hviler på kortets TDMS timing generator-chip som sidder seperat fra grafikprocessoren. TDMS generator chip'ene følger den gamle Motorola 6845 CRT controller standard og det vil aldrig, uanset hvad du gør, kunne lade sig gøre at sende en opløsning der ikke er delelig med 8. Producenterne af fladskærme med VGA-indgang har løst dette problem ved, at give mulighed for at slukke 6 vertikale pixellinier - 3 på hver side af panelet.
Rummer dit Tv denne mulighed på VGA-indgangen, vil du helt sikkert opnå det bedste resultat ved at sende 1360x768 fra PC og lade Tv'et slukke de 6 pixellinier. Ideelt set bør signalvejen jo være digital, ikke mindst i HDCP-øjemed, men det er kun LG som laver fladskærme, der giver de samme muligheder når man færdes i det digitale regí som ved analog D-sub.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
jdg1 skrev:
|
|
|
|
Har du tænkt på, hvordan du vil klare HDCP-problematikken? HD- og Blueray-skiver, samt HDTV er jo lige om hjørnet. Forudsætningen for at køre HDCP-krypteret HD-matriale er jo, at hele signalvejen holdes digital.
|
|
|
Men var vi ikke enige om, at HD klippene der sendes ud via DVI ikke er HDCP krypterede?
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
| Men var vi ikke enige om, at HD klippene der sendes ud via DVI ikke er HDCP krypterede? |
|
|
Jo, jo....
Nu tænker jeg også bare lige på at fremtidssikre dig. Du skulle jo gerne, på et tidspunkt, kunne se mere end bare klip. Fuld-længde film i HD ville jo være at foretrække, og de er HDCP-krypterede.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
zerocool skrev:
jdg1 skrev:
| Men var vi ikke enige om, at HD klippene der sendes ud via DVI ikke er HDCP krypterede? |
|
|
Jo, jo....
Nu tænker jeg også bare lige på at fremtidssikre dig. Du skulle jo gerne, på et tidspunkt, kunne se mere end bare klip. Fuld-længde film i HD ville jo være at foretrække, og de er HDCP-krypterede.
|
|
|
Til den tid har jeg købt en afspiller der understøtter HD 
Indtil da kører jeg dvd fra min Denon A11 via SDI til scaleren - så der er ingen HDCP.
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
zerocool Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Til den tid har jeg købt en afspiller der understøtter HD
Indtil da kører jeg dvd fra min Denon A11 via SDI til scaleren - så der er ingen HDCP.
|
|
|
Okay, bare vi er enige. God vind og tillykke med den nye skærm.
ManicMiner skrev:
De nye ATI kortene som kommer om lidt skal vistnok være forberedt for HD, jeg har dog ikke sett nærmere på hvad det indebærer
|
|
|
Efter hvad jeg har læst betyder det bare, at de evner behandling af HDCP-krypteringen. Intet andet.
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil hd-film med hdcp kryptering i fremtiden kun virke med hdmi tilslutning. Eller kan det gode gamle Dvi stik stadig klare sig i den forbindelse.
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 10 December 2005 kl. 02:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvi-d vil virke, så længe det er understøttet af hdcp....
|
| Til top |
|
| |