Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Væk med min forstærker/ nyt lydkort (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lpdlpd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2005
Status: Offline
Sendt: 27 September 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Hurtigt spørgsmål... mangler kun at komme af med min Forstærker... resten er byttet ud med min PC i stuen...

Er det muligt at købe et lydkort som kan erstatte min forstærker, og er det muligt at genbruge mine højttalere, som idag tilsluttes via kobber kabler. Eller kan i anbefale nogle (PC) højttaler systemer ?

Nogen gode ideer/erfaringer?

/Pedersen...

Til top Vis lpdlpd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpdlpd

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 September 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Logitech Z-5500 kan absolut anbefales herfra....leverer mere end "varen til prisen"

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 September 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Faktisk vil et næsten hvilket som helst lydkort, kunne erstatte en forstærker. Så længe du bare vænner dig til at styre alt fra computeren, men det burde ikke være noget problem med det store udvalg af PC-fjernbetjeninger i dag.

Hvis du skal genbruge dine eksisterende højttalere, så skal de være aktive, det vil sige have indbygget forstærker. Ellers skal du som minimum have et effektrin til din computer/lydkort.

Mange lydkort i dag understøtter 7.1 surround, så der skulle være gode muligheder for at udbygge et større system.

Andref
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

Hvad er det dog i snakker om... Det bedste vil da altid være en god forstærker, gerne DTS og DD2... Smæk et Audigy2 lydkort i HTPCen og kør signalet digitalt til forstærkeren... Det er det eneste der virker... Især hvis du i forvejen har stuehøjttalere og forstærkeren!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

@Andref
"altid" er et lidt stærkt ord at bruge. Der er såmænd ikke noget i vejen med aktive højttalere, de kan lyde nøjagtigt lige så godt som passive. Men prisen er jo også en faktor her, derfor nævnes disse "computer"-højttalere.

En seperat forstærker er ikke "det eneste der virker".

Creative Audigy2 er absolut ikke det bedste lydkort i klassen til surround. Der er en del andre mindst lige så gode alternativer, omend ikke bedre.

Det hele afhænger jo også lidt af, om man bruger surroundprocessordelen i lydkortet, eller i en evt. integreret forstærker/ekstern surroundprocessor.

Andref
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

@Daniels

Jeg kan godt følge dig i det du siger, tænker bare at det er dumt at kassere et anlæg som man er glad for, blot for at lave en HTPC... Et aktivt højttalersæt er sjældent potent nok til at spille en ordentlig hjemmebiograf op... Det er bare min erfaring, jeg kan selvfølgelig tage fejl

Ja der er bedre alternativer, men prismæssigt giver Audigy kortene meget for pengene... Jeg har et af de gamle Audigy ES kort og det kan alt hvad jeg har brug for

Og det er jo ikke fordi en HTPC løsning bliver overdrevet klodset og mister al WAF fordi der står en forstærker... De fleste HTPC kabinetter er jo netop designet til at passe sammen med almindeligt AV udstyr...

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

@Andref
Ligefrem at kassere forstærkeren mener jeg heller ikke er nogen god ide.

Min kommentar var også ment som et svar på at det skam var muligt at køre det direkte fra computeren. Men det er klart bedre at beholde en seperat forstærker, hvis den da ellers er god nok til at trække de højttalere, der skal bruges. @lpdlpd skriver heller ikke hvilke højttalere han har i forvejen, for hvis de ikke er aktive, så er @lpdlpd nødt til at beholde forstærkeren.

I andre tråde anbefales f.eks. Audiotrak Prodigy LT til 800kr, HDA Mystique til 800kr, M-Audio 7.1.

Som udgangspunkt er det meget få kompetente computerhøjttalersystemer jeg har set, og dem jeg kender til, koster så også en hel del. Så skal det være aktive computerhøjttalere, så er det begrænset hvad der kan komme ud af dem.

Der mangler faktisk flere informationer fra @lpdlpd for at kunne svare fornuftigt på tråden.

lpdlpd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2005
Sendt: 05 Oktober 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Tak for alle indlæggene...

Jeg vil af med forstærkeren pga. dens alder og mangel på lyd standarder og pga. den faktisk er hamrende grim at have stående. Jeg står overfor at skulle skifte min center, subwoofer og baghøttalere, og mine fronthøjttalere kan komme ind på kontoret...

Det betyder at investeringen er minimal. Jeg har set på Logitech Z-5500 Digital, og har faktisk fået dem anbefalet. Det næste bliver så et lydkort, som nok bliver et Audiotrak.

Så hvis nogen har erfaringer med det, så må i gerne sige til. Jeg har ikke set højttalerne, men har hørt at der ikke er fast kabel længde på dem.

/Lars P

Til top Vis lpdlpd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpdlpd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes