Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 07:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Fjernstyring af HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JEMagnussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 November 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hej,

Hvis dette emne er besvaret i anden tråd har jeg ikke fundet de vise sten endnu..

Vi har en rimeligt god HTPC med MCE 2005 DK stående i teknikrummet, det virker fint når jeg sidder deroppe...! Nu er det således at vi jo gerne ville kunne bruge indholdet af denne i f.eks. vores soveværelse på den fladskærm der hænger der. (Sony KLV-L23M1). Udover at få adgang til film/tv/musik osv. vil vi gerne kunne bruge Messenger og emaile. Derfor ville vi gerne købe et af de nye "smarte" trådløse MS tastaturer, men læser at det vist nok ikke kan bruges sammen med en extender (f.eks. D-Link) og hvad gør man så...? Vi har Cat6 lan og antennekabler fra teknikrum og ud til alle øvrige rum, men ikke mulighed for at trække et nyt kabel med stik til tilslutning af boksen med det infrarøde signal til HTPC'en som jo kræves for at bruge tastaturet til styring af MCE på HTPC'en.

Helt umuligt at trække nye kabler med stik var det dog ikke, vi har nu trukket et 50mm "trækrør" i væggen, til kabler fra LCD skærmen i køkkenet og op på førstesalen til den PC som nu er flyttet ud af teknikrummet og hen lige over skærmen. Dette har givet mulighed for at flytte både Sony Digital 6.1 forstærker samt X360 op ved siden af PC'en og dermed larmen fra dette samme sted hen - eneste minus, thjooo man må jo lette sig og gå på førstesalen for at skifte DVD i X360'en når man vil spille et andet spil, men motion skal efter sigende være sundt så...

Fik et link: http://www.networktechinc.com/usbc5.html på nogle USB 1.1 extendere, disse vil måske kunne bruges. Er der nogen der har erfaring med sådan nogle eller har et bedre forslag...?

Mvh

Jesper

Til top Vis JEMagnussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JEMagnussen

kirneh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt på at gøre det samme.

Kan man ikke blot trække en usbextender og så smide et trådløst keyboard som har en usb modtager der i ?

Det samme med remoten.

På den måde må man kunne nøjes med at trække et vga kabel (eller hvad man bruger) samt 1 usb kabel.

Hvor langt mon et vgakabel må være ?

JEMagnussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hej,

Vi har nu et setup med en Dell P4-3,2GHz-160GB, ATI 9800 Pro, Hauppage 500 MCE som HTPC med MCS 2005-da installeret. Denne er koblet til et Sony 26" LCD med DVI-I -> HDMI via en DVI -> HDMI adapter fra El-Giganten. Herudover en X360 koblet til LCD via Komponent og til forstærker via Toslink kabel samt på nettet via lan, men stadig sat op sammen med pc og forstærker på førstesalen (læs: ingen støj... .)

Da vi ikke fik løst problemet med at kunne få tilgang til Windows brugerfladen med HTPC'en stående i teknikrummet (ca. 12m fra LCD skærmen), måtte denne flyttes hen næsten lige over LCD'et men stadig på førstesalen. Kabler er nu ført i rør i væggen så alle kabler er skjult, kun skærm og så IR modtageren (sat fast med dobbeltklæbende tape på underside af LCD) til MCE remoten er synlig.

Styring af X360 er ikke noget problem da controllerne tilsyneladende virker med radio og ikke IR. X360 virker ret godt, helt fin brugerflade og så er det bare SÅ fedt at sidde og spille PGR 3 ved spisebordet... vi skal dog op på førstesalen for at skifte dvd hvis vi vil spille et andet spil eller se en film på dvd...

Et tryk på fjernbetjeningen til LCD'et og så toner desktoppen op og vi kan gå i webbanken med MS MCE tastaturet, som med lidt tilvænning virker ret fint, musen kunne dog godt virke lidt bedre. En mulighed for en trådløs mus ville være rigtigt godt til PC spil, men her er endnu ikke fundet nogen løsning... måske er der nogen som har en idé...? (købte et sæt USB extendere, men de virker af ukendt årsag ikke... ( ...)  100% WAF at hun kan checke mail ved spisebordet og bare skifte til TV programmerne ved tryk på en knap.... (læs: Input på remote til LCD...)

Media Center virker også ret godt, alle vores billeder ligger på en 250GB USB harddisk, og det er kanon at sidde og se billeder omkring spisebordet. Desværre virker EPG'en ikke da der ikke er nogen tilgang til Stofa som er den eneste mulighed i vores område (politisk rævekage som vanligt...) Her kommer WAF ikke op over 20% før den virker... (

Indstilling af radiokanaler er sgu også for viderekomne - indtil videre har vi ikke fået sat noget brugbart op....

Eneste problem som vi håber at kunne løse med denne: http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=453  er fjernstyringen af vores Sony 6.1 forstærker, den kræver IR og selv om vi har sat de små IR dimser som fulgte med til MS MCE Remoten på denne så reagerer den ikke... ... er der nogen som har en god idé til hvorfor den ikke kan styre denne...?

Alt i alt så er det altså ret fedt med de muligheder som der kan anes, men det er ikke ordentligt implementeret endnu.

Idealet må være en HTPC gemt af vejen, sammen med den støjende X360'er og eventuelle forstærkere... så kun LCD'er, højtalere og input grej som controllere, remoter og keyboards/mus er synlige. Alle signaler, både video i HD, audio i 7.1 surround og input fra diverse enheder via ethernet eller trådløst - auto søgning på både TV og Radio - så bliver det rigtigt godt...

Så er der lige een ting mere: TV2 Sputnik... her får jeg en "side fejl" når jeg får testet systemet af i forbindelse med opsætningen, og jeg har prøvet stort set alt, fra min. sikkerhedsindstilling til opdatering af Java og lige meget hjælper det... er der nogen som har haft lignende problem og fået løst det...?

Jesper

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det lyder jo som et lækkert system. WAF, ak ja det er sgu svært. Prøv at tage et kig på Logitech harmony remoten....Den har fået gode anmeldelser og skulle værre et god send til WAF. Den kører IR og har macrofunktioner således at man kan trykke på "se fjerner" og så tænder den l**tet det der skal til......

MCE remotens "blastere" er af så elendig kvali at de skal sidde lige ved siden af den ir reciever den skal sende til, og jeg mener lige ved siden af 1cm er i overkanten;-( Har selv forsøgt implementere mange ideer med denne funktion men da jeg ikke gider at have et kabelstyret fjernsyn...haha....så blev det droppet)

Mce kontrolleren virker i øvrigt med en trediepartsplugin til Girder således at den kan fungere som en universal remote bare som info...

Du kan forlænge usb men der skal en hub eller en repeater til hver 5 meter. eller du kan købe dig en router med den nyeste broadcom chip med usb2 kontroller hvor du kan montere dit dvd drev.

mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

JEMagnussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej Anders,

Det sæt som USB forlænger som jeg har investeret i er dette:

http://www.kvmshop.dk/product.asp?product=6413&sub=101&a mp;page=1

som jeg læser det skulle det fungere ved at proppe pc'sidens USB kabel i en usb port på pc'en, koble dem med et cat5 kabel og så plugge usb delen til mit trådløse MS tastatur/mus i den anden ende, men det virker ikke - overhovedet ikke...

De her "blastere" du skriver om, formoder jeg er de små billige plastic IR øjne som lå sammen med IR modtageren til MS remoten...? Når du skriver at de skal sidde lige ved siden af den IR receiver den skal sende til, så formoder jeg at du mener at "øjet" skal klistres på ved siden af IR modtageren på eksempelvis min forstærker og så skal mini-jack stikket jo proppes op bag i IR modtageren til MS remoten...? (jeg har klistret "øjet" oven på IR modtagern på forstærkeren, måske det er problemet, men sådan er det så vidt jeg kan se vist i manualen...?)

Jeg har lige siddet og kæmpet mig gennem kæmpe indlægget om Live-TV kvaliteten på MCE, spændende læsning...

Jesper

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Hejsa

[...]De her "blastere" du skriver om, formoder jeg er de små billige plastic IR øjne som lå sammen med IR modtageren til MS remoten...? Når du skriver at de skal sidde lige ved siden af den IR receiver den skal sende til, så formoder jeg at du mener at "øjet" skal klistres på ved siden af IR modtageren på eksempelvis min forstærker og så skal mini-jack stikket jo proppes op bag i IR modtageren til MS remoten...? (jeg har klistret "øjet" oven på IR modtagern på forstærkeren, måske det er problemet, men sådan er det så vidt jeg kan se vist i manualen...?)[....]

Blasterne....Det er de "øjne" som jeg snakker om. De skal sidde lige foran din forstærker og pege lige direkte ind i forstærkerens modtager....Og så skal forstærkeren understøtte irversion5 (hvilke nyere sony produkter så som din forstærker burde gøre) ellers virker det ikke.... (Nogle folk der ved meget mere om dette end jeg har givet mig dette råd på TGB. De har selv lavet det software jeg omtalte tidligere)

Mht USB, så tror jeg ikke på den løsning som linket henviser til. Jeg har ikke nogen teknisk begrundelse for dette, udover at USB standarden IKKE anbefaler nogen nogen forlængning uden der sidder en aktiv forstærker for hver 5 meter. Der er måske teknisk muligt jvf specs pådin investering men det er ikke i overenstemmelse med IEEE standarderne(hvilke er lavet for at undgå denne type af problemer, sådan lidt simplificeret)

Egne erfaringer fortæller mig at USB godt kan gå over 5meter men så skal de være absolut "ikke strømkrævende" og ikke ret meget over fem meter;-)

mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

JEMagnussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Tak for svaret Anders - det er dejligt at kunne få gode råd og vejledning fra nogen som har erfaring og viden om de mange små og store problemer som man løber ind i undervejs i forløbet med opsætning af HTPC/MCE...

Som flere så rigtigt har skrevet, så er MCE beregnet på OEM og ikke på at det store flertal selv skal sidde og rode med det, men det er jo lidt sjovt selv at rode lidt med tingene og ikke bare købe det første og bedste "Final Product" som jo alligevel ikke er mere final end at det skal opgraderes i en uendelighed for at virke med alle de nye gode og mindre gode tilføjelser og rettelser...

Hvis der er nogen som har løst problematikken med at få styret en trådløs USB mus på mere end 12m afstand af PC'en og gennem flere etager, godt nok til at man kan spille PC spil ved hjælp af den - så lad endelig høre fra jer. (og helst uden at jeg skal ud og lave flere fejlinvesteringer i 1300,- kroners klassen...  )

Med venlig hilsen

Jesper

JEMagnussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Til alle de mange teknikere som sidder derude...

Mon ikke der var penge i at udvikle et kabel (og senere et lynhurtigt trådløst system) som både kan overføre HDTV, 7.1 "snurrerundtlyd" (det er sådant et herligt udtryk som en gammel grønlandsfarer som jeg kan glædes over...  ) IR signal samt USB 2.... Altså en slags HDMI kabel som er udvidet med USB og IR....? SR højtalerne skal selvføleligt også forbindes og måske er det nødvendigt med en enkelt boks til at samle det hele i....

Et sådant kabel (og om nødvendigt en minimal boks) vil kunne adskille skærm/projektor fra det øvrige grej som så kan placeres på et sted hvor det er mest ude af syne og kan støje lidt uden at genere. Skærm producenterne skal så bare indbygge udvidet IR eller radio så man kan bruge alle de trådløse enheder som man normalt har til sin PC, foran den skærm man nu lige har det rart med at sidde/ligge foran pt...

Ideen med et Media Center er jo netop at man skal kunne tilgå ALLE de forskellige medier som man har, tv, radio, internet, telefon (VOIP), PC (med alle de programmer/spil som hertil hører) og på hvilken som helst skærm som måtte være i huset, det være sig i soveværelset, køkkenet, stuen, kontoret, værelser og så videre.

Hvorfor skal vi have en "snurrerundtlyds" -forstærker i hvert rum og en extender i hvert rum. Det må og skal kunne lade sig gøre at nøjes med en skærm/projetor og så et sæt SR højtalere ført ud i hvert rum og så ALT andet samlet på ét sted.... ok - der skal måske være et DVD drev i siden på skærmen og en kortlæser, men øvrigt udstyr bør kunne samles centralt.

Som vi har det nu, hvor kun LCD skærm og B&W indbygningshøjtalere i loft og vægge er synligt, er simpelt hen cool - med højest mulige WAF... citat fra konen: "hvorfor har du ikke lavet det for længe siden.... og hvornår laver du det samme i soveværelset...? (her har vi desværre endnu en SR forstærker og en HD-optager som fylder godt op i landskabet og egentligt ikke pynter i rummet med alle de mange irriterende lysdioder... og svaret: " Thjaaa... fordi der endnu ikke er nogen som har lavet det ultimative kabel og A/V system som sammen med MCE'en kan levere varen... sorry"...

Jesper 

Tazman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

JEMagnussen:

Jeg kunne godt tænke mig at se nogle billeder  og evt. tegninger over dit setup. Det lyder som at det er noget af det jeg er på jagt efter. WAF er jo den vigtigste faktor i denne verden. Uden den får man ikke lov til alt det sjove...

/Brian

JEMagnussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hej Brian,

Det skal du få, men jeg skal først have dem produceret så du må have tålmodighed til imorgen...

Mvh

Jesper

Tazman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 04 Januar 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Det er helt ok. Glæder mig. Også gerne en liste over alt "grejet"...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes