Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 21:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Kabel. PC->Z3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 November 2005 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Der dukker snart en PLV-Z3 op herhjemme. Min PC står lidt langt væk, så jeg kommer nok op på 10m kabel. Jeg har dvi-i udgang på PC. Men efter at have læst lidt hist og pist, er 10 m dvi-hdmi vist lidt af et problem. Så hvad gør man så ? (bortset fra at montere hjul under PC'en)

Jeg har s-video udgang på pc. Men jeg er ikke bleg for lige at rive vga-stikket ud til monitoren, og proppe et vga-stik der går til Z3 i istedet, hvis det bliver bedre end s-video. Eller måske en vga-splitter ?

VGA er analogt ikk' ? Så dér bliver der derfor ikke noget med 1:1 pixelmapping og powerstrip og dscaler etc ? Er der en speciel skærmopløsning jeg skal anvende når jeg kører signalet til Z3 ?

Jeg havde også tænkt mig at at min almindelige stationære dvd-afspiller skulle være tilsluttet Z3. Og min video.

Ellers nogen der har nogen gode tip ?

Til top Vis jima's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jima

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 November 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Prøv med et DVI kabel først. Jeg har 10m til min Z3 og det virker fint.

Skulle det ikke virke er VGA næst bedst. Det skal ikke behandles anderledes end DVI, altså medhensyn til skærmopløsning, dscaler etc. Opløsningen sættes til 1280x720 ligemeget hvordan du forbinder din Z3.

Jeg har købt mit kabel hos av-connection og det er ikke det dyre han har. Det kan du også prøve hvis et almindeligt DVI kabel ikke virker. Han har også VGA kabler så du kan altid retunere/bytte DVI kablet hvis det ikke virker.

I stedet for video'en ville jeg putte et TV kort i PC'en. Det giver et bedre billed end din video.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

jima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Bluesky.

Du skriver DVi... men du mener dvi-hdmi ?

Så vidt jeg kan se på av-connections web, har han kun supra-kabel hvis det skal være 10 m, og passe til en Z3 (Lindy er 10m men passer ikke i Z3) ? Og det koster 1k. Det synes jeg da er dyrt.

Og 55 kr i fragt frem, og 55 kr tilbage hvis det ikke virker...

Jeg har nu fået snakket med konen, og det ser ud til at vi flytter PC'en ind i den anden stue (nærmere PJ), så kan jeg nøjes med et kortere dvi-hdmi kabel og så skulle der ikke blive problemer dér.

"et TV kort i PC'en. Det giver et bedre billed end din video"

Det er en temmelig god video jeg har... Og den er nemmere at styre end en PC

mht dscaler, opløsning etc... har du et link til en "htpc for dummies" ? Jeg læste Beeblebrox, og et link til en norsk side "htpc_trinn_for_trinn" men de er alt for omfattende og omtaler for mange alternativer. Efter at have læste Beeblebrox installerede jeg TheaterTek, men det vil ikke afspille mine købedvd'er. Siger mit system ikke understøtter makrovision.... PowerDvd vil godt. TT vil heller ikke afspille halvdelen af mine avi-filer. Og 5.1 lyd er da et rent helvede. I halvdelen af programmerne vil det slet ikke virke, WMP vil godt, men så kan jeg ikke spole i filmen.

/jima

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2005 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Ok var ikke klar over Lindy kablet ikke passede. Jeg købte et Molex HDMI/HDMI kabel og så et DVI til HDMI stik. Jeg købte det oprindeligt til min DVD afspiller der har DVI, men tænkte at næste afspiller ville have HDMI og så er jeg fri for at skifte kabel.

Brug du bare din video. Det var nu ikke en kritik af videoen, mere at du kun kan trække composite (medmindre du har en SVHS) som så er det svage led. Hvis du ikke er tilfreds og har TDC kabel er en selector en anden god løsning. Det giver et rigtig godt billed.

Jeg kender ikke TheaterTek. Jeg bruger pt. WinDVD som afspiller. Jeg har prøvet "htpc_trinn_for_trinn" og fik det hele til at spille, men det gav ikke nogen forbedring hos mig, så det droppede jeg igen. Nu prøver jeg at finde en frontend jeg kan bruge. Men WinDVD spiller både DD og DTS enten ud til SPDIF eller analogt uden problemmer. Har du sat det op rigtigt i dine programmer? Jeg har også prøvet PowerDvd, og der virkede også både DD og DTS uden problemmer.

jima
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Et Molex 10m med en dvi-hdmi adapter ? Det siger av-connection ellers er en dårlig idé... men okay, hvis det virker

Min video er en s-vhs

"Har du sat det op rigtigt i dine programmer?" Nej da. Selvfølgelig har jeg ikke det

Det er jo derfor jeg efterlyser en guide. Der er jo tusind og 8 ting der kan gå galt og endnu flere kombinationsmuligheder. Men her den anden dag, da jeg skulle se lidt forskelligt materiale måtte jeg bruge 3 forskellige programmer og ændre lydkort/udgang egenskaber 2 gange, og have både analogt og digitalt kabel fra pc til receiver. Så begyndte charmen sku' lisså stille at fise ud af "projekt htpc"

/jima

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

jima skrev:

Et Molex 10m med en dvi-hdmi adapter ? Det siger av-connection ellers er en dårlig idé... men okay, hvis det virker

Ja det virker fint både fra min DVD afspiller og PC. Det er ovenikøbet bare et biligt stik jeg har.

Hvis du har nogle konkrete spørgsmål så bare fyr løs. Men sådan rent generelt burde det være nemest at få lyden ud digitalt. Din afspiller har i opsætningen nok valgmuligheden mellem SPDIF out eller analogt. Analogt kræver så at afspilleren kan decode DD og evt. DTS. Det kan de versioner der følger med DVD drev etc. ofte ikke.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes