Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Min økonomi siger nej... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Status: Offline
Sendt: 03 December 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

...men jeg vil så gerne være med i legen. Nu har jeg fulgt med i HTPC verden i over 2 år og jeg er snart villig til at belåne mig for at være med.

Her er mit bud på en HTPC, det klør godt nok for at trykke køb, men indtil da kan jeg da høre folkets mening. Primært brug vil være som dvd aspiller for min Panasonic AE500, vil se hvad den virkelig kan med 1:1 og et fuldt ud optimeret billede. Ud over det skal den også fungere som tuner og afspiller for alt hvad jeg har liggende på min server.

http://www.shg.dk/kundecenter/cart_ext.asp?id=W1NBFRSVW1

Det hele pakket ned i et silverstone LC13 kabinet

http://www.silverstonetek.com/products-lc13.htm

Synes jeg har rimelig godt styr på computer normalt, men det er jo rart med inputs. Eneste jeg ikke lige har luret endnu er lyden, har set mig lidt forvirret på problematikken omkring digital output og up og downsampling når den onboard udgang benyttes. Er jeg nødt til at investere i et lydkort også?

Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 03 December 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Virker som en rimlig fornuftig sammensætning til formålet.

Jeg har dog ingen indsigt i hvor gode de Geforce understøttede bundkort er men hvis de leverer hvad de skal i forhold til purevideo kan jeg ikke se nogen grund til at gå ud og købe et fuld pris GPU kort.

Hvorfor har du købt 2GB ram af 2 forskellige mærker?En HTPC er slet ikke ligeså afhængig af RAM som en normal "spille" computer er det. 1GB burde være mere end nok.

Der findes også gratis programmer så du ikke behøver at betale de 900,- for MCE men de er mange gange lidt besværligere at lege med.

Om du bliver nødt til at investere i et lydkort afhænger af om du har en receiver i relativt god kvalitet (eller ihvertfald med de pågældende indgange) og om du ønsker at den skal afkode signalet eller ej. Dette gør sig gældende for DVD såvel som CD. Du bliver nødt til at oplyse lidt omkring hvad du har af anlæg for at man kan give et mere fyldestgørende svar på det. 

Vil du have at SHG samler den for dig - hvis svaret er nej kan du finde mange af de pågældende del elementer billigere andre steder (men det ved du jo nok i forvejen;-))

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hej.

Kan se du har valgt 4x512MB ram, det kan give store problemer, de eneste bundkort producenter som realt understøtter det til AMD er lige nu DFI og det nyeste ASUS A8N32, det er et eller andet med memory kontroleren i AMD CPUén som ikke rigtigt kan styre så mange ram enheder på en gang, hvis du skal have 2GB så køb heller 2x1GB, jeg vil som Fenris også mene at 1GB er rigeligt til HTPC brug...

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2005 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

hehe, det var en ren fejl at der kom 4xram med. Besluttede mig bare for at skifte mærke og fik ikke lige slettet de andre, skal skam kun ha' 1gb. Troede faktisk jeg havde rettet det, nå nevermind.

Lydsystem består vel egentlig bare af en NAD T542 og et sæt DALI 2002+center og bag, synes den gør et fint stykke arbejde, så det ville da være synd ikke at lade den stå for afkodningen, skal bare ha' mig et rent digital signal fra HTPC'en, helst optisk, men hvis bundkortets udgang dur er det også fint med coaxial.

Og nej, shg skal ikke samle den, men jeg er nu villig til at betale lidt ekstra for at slippe for at bestille 5 forskellige steder, hvad alligevel koster i porto:) Skal dog lige ha surfet lidt rundt på edbpriser inden jeg bestiller alligevel

Elsker at rode med indstillinger og tweake, men nemheden i mce tiltaler mig også lidt, men måske man skulle prøve først med et gratis alternativ først, dog er prisen for en alm. xp næsten det samme alligevel

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 December 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

nå du er også faldet for silver stone det virker sku også lækkert tror godt det kunne blive mit næste kabi
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 December 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har et silverstone kabinet (LC10) som jeg da er glad for. Men der er "kun" 1x80mm og 2x60mm ven.blæser dimensioner... I en moderne nutidig HTPC bør man gå efter 120mm blæsere. Det ville jeg gå efter hvis jeg skulle vælge idag...

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

24X7X365
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2005
Sendt: 05 December 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Fenris:

"Der findes også gratis programmer så du ikke behøver at betale de 900,- for MCE men de er mange gange lidt besværligere at lege med. "

Så vidt jeg kan regne ud, er MCE2005 da også "gratis" eftersom der jo under alle omstændigheder skal ligge et styresystem på maskinen og prisen er rundt regnet den samme som en alm. XP...

(Med mindre Guldberg da vil køre rent Linux...)

Til top Vis 24X7X365's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 24X7X365

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 05 December 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Nu gik jeg nu udfra at han havde et styresystem liggende som at han kunne bruge...
Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Det minder utrolig meget om den PC jeg lige har bygget.

Silverstone LC13 er virkelig et lækkert kabinet kan jeg fortælle dig .

Dog er de medfølgende blæsere ikke noget værd . Lige nu har jeg kun en NorthQ 92mm blæser kørende til indsugning. Udsugning er slået fra. Temperaturen ligger omkring 40grader med samme CPU.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Takker for indput'sne, havde næsten antaget at de medfølgende blæsere var til grin, det er jo nærmest standard. Mon ik et par papst kan ændre det. JBL Ti hvad har du anderledes i dit system?, bare for at få lidt alternativer

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

@Guldberg:

Jeg har et MSI bundkort,
1GB Kingston RAM,
Athlon64 3200+,
Zalman 120mm CPU-køler med kæmpe kobber profiler,
Hauppauge PVR150MCE,
NEC brænder,
NorthQ strømforsyning,
NorthQ 92mm kabinet-køler,
Western Digital 250GB HDD,
Asus GeForce 6600 grafikkort (passivt kølet),
Logitech DiNovo med MX1000 musen (det numeriske tastatur bruges som fjernbetjening)

Og så selvfølgelig SilverStone LC13 kabinettet. Et fint system, jeg ikke har haft problemer med.

Dog sidder der 2x60mm Papst-kølere bag i kassen, og de larmer altså pga. vibrationer, men det er ikke nødvendigt for mig at have dem kørende.

Køb IKKE et hurtigt grafik-kort med standard-blæser.... Det larmer sindssygt meget. Jeg byttede mit GeForce 6800 til et passivt kølet GeForce 6600.

Har kun fået spillet lidt Call Of Duty på min Sanyo Z3, men det ser også rigtig godt ud.

Jeg har en DVD-afspiller, og det virker bare, så computeren bruges kun til TV og lidt musik...

Den er tilsluttet min receiver via digital coaxial, men jeg får kun 2 kanaler's lyd ud på den måde, så det skal du lige være opmærksom på...

Mvh. JBL

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 06 December 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

JBL Ti skrev:

Den er tilsluttet min receiver via digital coaxial, men jeg får kun 2 kanaler's lyd ud på den måde, så det skal du lige være opmærksom på...

Det er fordi dit lydkort ikke understøtter Dolby Digital Live.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
JBL Ti skrev:

Jep, sikkert noget i den stil. Det var også bare for at pointere at Guldberg nok skal have fat i et ordentligt lydkort hvis han vil bruge den som dvd-afspiller .

Mvh.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

JBL Ti skrev:

zuluDK skrev:
JBL Ti skrev:

Jep, sikkert noget i den stil. Det var også bare for at pointere at Guldberg nok skal have fat i et ordentligt lydkort hvis han vil bruge den som dvd-afspiller .

Mvh.

Det behøver ikke at betyde så meget.
Hvis det onboard lydkort kan lave bit-perfect pass-through i både 44,1 kHz og 48 kHz er der ikke nogen grund til at investere i et seperat lydkort.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
JBL Ti skrev:

zuluDK skrev:
JBL Ti skrev:

Det behøver ikke at betyde så meget.
Hvis det onboard lydkort kan lave bit-perfect pass-through i både 44,1 kHz og 48 kHz er der ikke nogen grund til at investere i et seperat lydkort.

Hvordan ved man på forhånd om det kan lade sig gøre?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 December 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

JBL Ti skrev:

Hvordan ved man på forhånd om det kan lade sig gøre?

Det må man læse sig frem til i diverse fora og newsgroups, da det er de færreste producenter, der skriver den slags.

noeyewar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 December 2005 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

hej
jeg ved ik så meget om htpc'ere men har tænkt mig at købe en snart:)

men tilgengæld ved jeg ret meget om computerudstyr, og den comptuer ser glimrende ud dog ville jeg også vælge en anden og større køler, og hvofor ik et af de voldfede kabinettet fra www.computerparts.dk (ind under htpc kabinetter)

hvad lydkort angår synes jeg du skal bruge de ekstra bassøre og købe dig et ordentligt et, behøves ikke at være så dyre, de integrede lydkort plejer virkeligt at være elendige.
både lydkvalitet og stikmuligheder, var jeg dig ville jeg købe enten et audigy 2 (som kan fåes mellem 400-1000 alt efter funktioner og udvidelsesmuligheder) eller det nye x-fi lydkort (mener jeg det hedder) som ligger omkring en tusse.

det er så synd at bruge mange penge på et lækkert htpc system, og så måtte nøjes med skodlyd

Til top Vis noeyewar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af noeyewar

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Men hvis det er alligevel er ren ubehandlet digital, burde bundkortets lyddel vel være fint. Som jeg skrev tidligere har jeg set mig lidt blind på hele denne diskution og hvad jeg har læst mig frem til på avsforum er jeg vist ikke den eneste, heldigvis. En 1000 er jo meget for noget der teknisk set ikke skal gøre noget 

Med hensyn til kabinettet er det jo bare smag og behag, kan godt lide silverstones design og prisen er behaglig for LC13'eren

Og køleren var noget af det største hos shg, og ifølge diverse reviews klare den det fint og er stille, absolut vigtigt

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2005 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Guldberg skrev:

Men hvis det er alligevel er ren ubehandlet digital, burde bundkortets lyddel vel være fint. Som jeg skrev tidligere har jeg set mig lidt blind på hele denne diskution og hvad jeg har læst mig frem til på avsforum er jeg vist ikke den eneste, heldigvis. En 1000 er jo meget for noget der teknisk set ikke skal gøre noget 

Præcis...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes