Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Ny HTPC - Lydløs HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 December 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

et emne der har været oppe flere gange - men da mange af mine komponenter er givet (har jeg i forvejen) - så har jeg lidt svært ved at tyde hvad der passer på mit.

Følgende har jeg:

Asus P5GD1 Bundkort
P4 3,4 Ghz (socket 775) + NorthQW køler (larmer lidt men kan kabinetdæmpning hjælpe da det ikke er så meget?)
1 GB RAM
DVD + DVDRW drev
Sapphire x600 pro grafikkort (med DVI out) og S-video out
Hauppage WIN TVR 150 MCE
PSU i den eksisterende er 350W fra FSP Group

Jeg har brug for:
Hdd - Skulle Samsungs spinpoint ikke være rimelig lydløse - ellers Matrox
Kabinet - Silverstone (for ca. 1000)
Grafikkøler - hvilken bør jeg vælge?
CPU køler - Hvilken bør jeg vælge?
Har jeg brug for en anden PSU?
Keyboard eller Remote - Regner med at købe MS MCE keyboard med integr mus.

Håber nogle vil hjælpe med lidt input for at reducere støj - eller andre gode råd!
Til top Vis Wonderboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wonderboy

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 13 December 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Tror det er billigere og bedre af skifte din cpu køler end at dæmpe kabinettet. Har umiddelbar erfaring med det ikke hjælper det store, ihvertfald ikke på "akusisk" støj:)

Der er forresten 2 andre tråde kørende i forumet om omtrent det samme, de linker til en del sider med tips

Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

Ellov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2005
Sendt: 14 December 2005 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Vedr. CPU kølere kan jeg ambefale nogle af Zalman's produkter. Har selv modellen der hedder 7700 cu så vidt jeg husker og den er ret effektiv, selv i lave omdrejninger, men fylder en del på bundkortet.

Vedr. harddiske kan disse hænges i fx nogle kraftige elastikker, hvilket kan få en næsten hvilken som helst larmende HDD til at være stille.

Om øvrige ting skal udskiftes må jo komme an på en "lytter".
Til top Vis Ellov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ellov

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 December 2005 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hmm umiddelbart vil jeg mene du får mere end almindeligt svært ved at gøre den pc bare noget lignende lydløs.

Den P4 cpu du har valgt udvikler mega meget varme og kræver derfor en god køling. Som du selv er inde på er zalmans 7000 og 7700 serie nok det umiddelbart bedste bud på lav støj og god køling.

Og ja for lav støj mht. HDD ville jeg helt sikker sige Samsung er toppen af poppen pt.

Har selv prøvet at lege lidt med kabinet dæmpning og det virker til en vis udstrækning. Du skal blot være obs. på at selv om du dæmper dit kabinet får du stadig blæser støj fra din PSU og de øvrige blæser.

Et super alternativ vil være at modde din PSU med en 12/19db Papst blæser og sørge for alle andre blæser er af samme lydsvage karakter - 19 db kan dårligt høres og flytter en del mere luft end de 12db.

Dog ville jeg mene du ville være sparet en del problemer ved at vælge en A64 og benytte dig af Cool ´n Quiet funktionen - det gør virkeligt underværker.

Er selv ved at samle en HTPC og har valgt den lidt ældre s. 754 og en AMD 3200+ mobile der kun udvikler ca. 35w både for at spare på strøm forbruget og den afledte varme effekt.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 December 2005 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

oo27 skrev:

Dog ville jeg mene du ville være sparet en del problemer ved at vælge en A64 og benytte dig af Cool ´n Quiet funktionen - det gør virkeligt underværker.

Hvad gør denne funnktion, og hvordan aktiveres den?

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hej, tak for input

oo27 skrev:
zalmans 7000 og 7700 serie nok det umiddelbart bedste bud på lav støj og god køling.

Tror i denne er mit bedste alternativ? Eller er 7000'erne bedre.

oo27 skrev:

Et super alternativ vil være at modde din PSU med en 12/19db Papst blæser og sørge for alle andre blæser er af samme lydsvage karakter - 19 db kan dårligt høres og flytter en del mere luft end de 12db.

Lyder meget spændende - og skulle være tæt på mål med en heat-pipe på grafikken. Men at "mode" - betyder i praksis at sætte en anden blæser på PSU'en? eller? Er der et godt tip til det? En mulighed er denne.

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Til JBL Ti: Cool ´n Quiet er en funktion alle A64 cpu´er understøtter. Det er i min mening den mest geniale opfindelse i lang tid.
I praksis betyder det at cpu´en bliver "clocket ned" når der ikke er brug for alle cpu´ens kræfter.
Jeg har lige bygget en ny pc til mine forældre med en 3200+ (2Ghz) og efter jeg har installeret CnQ (cool n quiet) bliver resultatet at når de tjekker mails og surfer etc. ligger cpu på 1Ghz med tilsvarende lav varme og mindre efftekt forbrug til følge. Lige så snart du åbner flere programmer kan man se at cpu´en automatisk fyrer op til de maksimale 2Ghz på et split sekund.

Til Wonderboy - jeg har selv haft både Zalman 7000 og 7700 og vil helt klart anbefale 7700 hvis du har pladsen i dit kabinet. Den 120mm fan som 7700 har er yderst støjsvag ved lave omdrejninger og den massive kobber opbygning giver en suveræn køling.

Og mht den Papst er den ligeledes super støjsvag - men som tidligere nævnt ville jeg personligt snuppe den 19db udgave der fåes til samme pris, da der i praksis ikke er nævneværdig forskel i den oplevede "støj" men derimod får du flyttet en del mere luft med 19db udgaven.

Håber det hjalp lidt

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

OK - fint. Jeg vil få bestilt Zalmans 7700 og en heatpipe hjem til grafikken. Så prøver jeg 19db udgaven af papst...havde forresten fundet en heatpipe til mit x600 pro kort....hmmm...nu er linket væk...her har i måske også gode råd?

Kender i i øvrigt min PSU? (der er et link ovenfor). Er lidt i tvivl om jeg skal mod'e blæseren på den. Det kan jo omvendt komme an på en prøve.

oo27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Har selv haft en psu fra FSP 400 eller 500w kan ik lige huske det og der syns jeg selv blæserne var lidt højrøstede så fik smidt en papst i, istedet - så det kan anbefales.

Mht. grafikkøling ville jeg evt. kigge på Zalmans VF-700 - bruger den selv på mit 6600GT og det siger ikke meget - når du alligevel skal have zalman køling på cpu og gfx tror jeg personligt jeg ville vælge den løsning fremfor en heatpipe løsning der alt andet lige ikke har lige så god køling.

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2005 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

OK - har lige fået en idé. Kan være jeg vil få et bedre resultat ved at købe et bundkort til (socket 775) der allerede indeholder en god grafik-enhed der er "perfekt" til en HTPC? Så er der intet at køle der.

Idéen fik jeg fordi jeg er i tvivl om hvor egnet mit x600 pro kort egentlig er til HTPC. Hvis ikke et andet bundkort, hvilket andet grafikkort ville være idéelt?

Gode idéer til bundkort og/eller grafikkort?

Tak

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Hvad siger i til en sådan køling!? Så må det da blive lydløst! Nogle der har erfaringer med vandkøling?

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 20 December 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Wonderboy: Jeg tror WAF faktoren i det kabinet hvor du får plads til sådan en tingest kan ligge på et meget lille sted.

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

det er nok rigtigt - når jeg læser på bl.a HTPCNEWS så er der faktisk heller ikke nogen garanti for at det er specielt meget mere effektivt, endsige lydløst i en HTPC...tanken var dog spændende nok...

KennethB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 December 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om du har plads, men denne skulle være noget af det bedste luftkøling på markedet: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=155646

Aurum Cantus Leisure 2 SE - Jolida 1501A
Til top Vis KennethB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KennethB

Wonderboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Ser rigtig cool ud - den skal helst passe i en Silverstone LC17. Umiddelbart vil jeg sige ser ud til at den kræver 15cm helt fra bunden af kabinettet - LC17 er 17cm..... Omvendt larmer Zalmans CNPS7700-Cu kun 4db mere (32db) ved maks.

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 December 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

KennethB

Det er ikke den bedste luftkøling på marked. Dette er den mest effektive heatsink. Der skal bare lige købes en 80 eller 120mm blæser dertil.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=139546

Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes