Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HDA Digital Mystique har mega flad lyd... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrik4223
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 18 December 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen, jeg har et problem som jeg virkelig håber i kan hjælpe mig med.

eg har tilsluttet mit HDA Digital Mystique kort til min denon 1906 reciever med et toslink kabel, men lyden er ELENDIG og virkelig flad...ingen bas stort set...hvad gør jeg galt? Har prøvet at sætte den både til dolby digital 5.1 og PCM 2CH og lige lidt hjælper det...har også prøvet at styre equaliseren, men det lyder ikke godt...

HJÆÆÆÆÆÆLP, det er virkelig nedtur...
Til top Vis Henrik4223's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik4223

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 December 2005 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hvad afspiller du? MP3?
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Henrik4223
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Jeg afspiller mp3 i øjeblikket, men med min tidligere analoge forbindelse var lyder meget god!

Har desuden prøvet at sætte en CD i og sætte den på SP/DIF passthrough, men det virker ikke....ingen lyd...

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 December 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hejsa

HDA kortets drivere er faktisk en gang l**t. Dit problem sker fordi at kontrolpanelets interaktion med soundmapperen er lidt dårligt implementeret. Der findes nogle nyere drivere end dem du finder på Bluegears Hjemmeside.  (som er noget gammelt Betal**t officielle navn er på Bluegears drivere er "5_12_1_46_4_32BIT" Dem foreslår jeg at du glemmer fuldstændigt)

Man kan sige at lyden kan komme til at virke fint med disse drivere men opsætningen er ikke intuitiv.....faktisk er den så latterlig at man kan blive meget træt af dette lydkort.

De nyeste drivere finder du her: 

http://www.cmedia.com.tw/driver/PCI/8768/8768_20051116.zip

Bluegears har ikke fået brandet *inf filen i denne så de kan kalde driveren deres egen endnu.(hvilket de gjorde med den de udbyder på deres site pt.)

Disse drivere afhjælper flere af de problemer der er med den gamle beta driver. Der er dog stadigvæk problemer.

AFINSTALLÉR den gamle driver

Genstart....

Installér driveren fra mit link

Genstart

og følg så nedenstående:

Her er en opskrift til DDL 5.1

1. Skift til analog lyd

2. skift til 6 speakers eller 8 speakers.......Hvad du vælger er ligegyldigt...Bare du vælger minimum 6 speakers

3. Klik på hammeren og vælg Bass enhancement (GØRES KUN ÈN GANG)

4.Klik på Virtual 7.1 speakers, dette måtte ønskes....Der er nødvendigt i EAX applikationer fordi Xear 3d er controlleren til EAX api'en(integreret i filen udaprop.dll) i CMI8768 chippen.

5. Skift så til digital lyd

6 Vælg 5.1 48.khz eller 2ch pcm( Nu skulle der gerne være noget sub på, og noget mere dynamik )

7. Optional: Tilføj følgende i registrerings databasen for at sikre dig at HDA er default soundcard i windows soundmapperen.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_USERS\S-1-5-21-2000478354-1960408961-725345543-1003\Software\Microsoft\Multimedia\Sound Mapper]
"Playback"="C-Media Wave Device"
"PreferredOnly"=dword:00000000
"SetupPreferredAudioDevicesCount"=dword:00000002
"Record"="C-Media Wave Device"

Start din favorit musik afspiller eller film afspiller.....and DISCO!

Denne procedure skal gentages hver gang man skifter imellem Digital lyd og analog lyd ifølge undertegnedes erfaringer. (Dette med undtagelse af det jeg skrev med hammeren og bass enhancement)

For at få lyd 5.1 lyd fra film skal du have en applikation der kan håndtere spdif passthrough. Selv bruger jeg fdd show hvor jeg indstiller det til AC3 640kps

Som sagt så er driverne noget bras. Lydmæssigt leverer de varen men opsætningsmæssigt...Uha, uha Ærgerligt fordi kortet dvs hardwaren er fortrinlig imo.

Hvis du har flere spørgsmål hjælper jeg gerne.....

Mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

Henrik4223
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hej Anders

Tusind tak for den meget udførlige vejledning, som jeg vil afprøve som det første i aften!

Det virker som om du har styr på det!

Kan man forresten ikke bruge windows media player til sp/diff passthrough? Jeg sprøger fordi den har instillinger til det, men jeg kan ikke få det til at virke...

Jeg vender tilbage med svar på hvordan det virker med ovenstående.

Endnu engang tusind tak

Venlige hilsener

Henrik

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Du kan godt bruge WMP10 til passthrough, såfremt at din dvd decoder er installeret.....ordentligt that is(ikke mange forskellige).... Med en Xvid Ac3 however der skal du bruge et ac3 filter som ffdshow. En dvd decoder som Windvd eller Purevideo er designet til at læse AC3 eller dts fra VOBS....og det findes kun i Native DVD format. Essentielt bruger WMP externe codecs til afspilning af alle medieformer med mindre at det er MS's eget format(håndterer dermed ikke fra starten AC3)......Jeg anbefaler derfor FFdshow til Xvid og lign.

En anden ting er dine codecs......Jeg disabler altid alt hvad jeg kan under Multimedia settings på nær ffdshow den kan nemlig bestemme hvad (directshow)filter der skal håndtere hvad fil du nu afspiller osv......

Jeg uddyber gerne....Men jeg er ikke ekspert i fddshow....eller mediaplayer

mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

Henrik4223
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hej Anders

Jeg har nu fulgt dine råd, og installeret ny driver mm., og det virker bare PERFEKT!!!! Super fed lyd med rigtig god bas! Lige som jeg elsker det!...he he

Jeg tænkte på en ting - Kan det være rigtigt, at mystique først konvertere til audio for derefter at lave det om til digital? Det gør jo ikke ligefrem kvaliteten bedre... Noget kunne tyde på det, da man jo skal sætte bas mm. på i audio delen og så skifte over til digital dele?

f**k en fed lyd! :-)

Ser lige på det SP/DIFF senere...nu skal der nydes musik :-)

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hejsa

"Jeg tænkte på en ting - Kan det være rigtigt, at mystique først konvertere til audio for derefter at lave det om til digital? Det gør jo ikke ligefrem kvaliteten bedre... Noget kunne tyde på det, da man jo skal sætte bas mm. på i audio delen og så skifte over til digital dele?"

HDA kortet tager såmænd bare lyden fra Directsound API'en (ligesom alle andre lydkort)Hvis der er forskellige analoge signaler Feks et spil med 5.1 så encoder den dem i en 5.1 bitstream.(hvis man har indstillet kortet til det)

Kører du passthrough så sker der ingen behandling af kilden som "passthrough" antyder.

Hvis der fx er tale om en stereo eller en quadro kilde så eksisterer der jo ikke noget seperat bassignal, det skal kortet så selv finde ud af hvordan og om det skal skabe. (derfor skal det enables)Bassignalet skabes derpå udfra en slags Prologic II specifikationer/algoritmer.

Alt digitalt encoding foretages af selve driveren og det sker faktisk i software med HDA kortet.

Henrik4223
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Det jeg tænkte på var, at hvis jeg fx afspiller en mp3 fil i stereo, laver kortet så denne om til analog først og derefter til digital? Burde kortet ikke bare resample mp3 filen til wave uden at konvertere til analog?

Er det ikke muligt at resample 5.1 digitalt (skal man lave det om til audio først)?

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Så er jeg med på hvad du mener... Der er faktisk mange der har stillet det spørgsmål. Ifølge HDA's supporter så sker der ingen analog konvertering. Blandt andet på NVnews står der at dette er tilfældet men det er blevet afkræftet af Bluegears.

Men selve encoderen skal jo foretage en opdeling af signalet til 5.1 og det går igennem følgende:

input L,R,Ls,Rs,C;
output Lt,Rt;
static theconstant = 0.70710678118654752440084436210485;
temp tL, tR;

macs tL, L, C, theconstant; tL = L + C * theconstant
macsn tL, tL, ls, theconstant; tL = tL - ls * theconstant
macsn Lt, tL, Rs, theconstant; tL = tL - Rs * theconstant

macs tR, R, C, theconstant; tR = R + C * theconstant
macs tR, tR, Ls, theconstant; tR = tR + Ls * theconstant
macs Rt, tR, Rs, theconstant; tR = tR + Rs * theconstant

end

Dette foregår i driveren(i software) og såvidt jeg ved så samples der bare til Wave som du selv er inde på. Hvorpå ovenævnte sker + en bas algoritme baseret på "theconstant" samt encoding til 5.1 bitstream. 

Henrik4223
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Det er bare underligt, for når jeg skruer op og ned i de generelle lydinstillinger i windows, kan jeg høre, at volumen faktisk ændrer sig lidt - dette burde vel i princippet kun være tilfældet når jeg skruer op og ned i wave?

Henrik4223
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu installeret den nye driver, og den virker som sagt rigtigt godt. Dog har jeg fundet ud af, at min computer, når den genstarter, automatisk sætter HDA kortet om til analog - dette gjorde min computer ikke med den gamle driver.

Problemer for mig er, at jeg brugert min computer som clockradio, og det er jo ikke så godt, når der ikke kommer lyd efter den er startet

Kan jeg gøre noget - evt. i reg. databasen, så kortet beholder sin tidligere instilling, eller blot altid starter op i digital mode?

Vnelige hilsener

Henrik

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det hjælper ikke at ændre på noget i registry'et. Der findes godt nok forskellige registry settings for forskellige settings i Hda control panelet.... Men ingen af disse entries ændrer sig når man skifter setting.....Hvilken betyder at det er processen rundll32.exe ("C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe" der fortæller  Udaprop3.dll hvad setting lydkortet bruger.....hvorpå en af de mange settings læses fra registryet.(således ungår man at apps skal lukkes ned og startes når man ændrer settings)......Men skaber således dit og mit problem. Jeg har selv oplevet problemet som særdeles annoying men jeg ved ikke hvordan du kan løse det. Udaprop.dll er ikke lige sådan at få has på skal jeg sige dig. Man kan måske ændre alle settings til digital, hvis det er det eneste man bruger....Men det er for lamt....Desuden er entries i hex....Det har jeg ikke så meget forstand på....dvs bærene er sure;-)

udaprop3.dll køres fra rundll32.exe" Cmicnfg3.cpl,CMICtrlWnd hver gang der ændres setting.....Men der er ingen dokumentation på cmi's site....Så Ressource hacker eller disassembler er måske vej til at finde ud af det....Men jeg har dårligt tid til at finde ud af dette. Dels er min Dunk tændt 24/7 og dels skal jeg være færdig med mit speciale:-((((((

Muligvis er det en sikkerheds foranstaltning at dette finder sted(for ikke at DCpops skal ødelægge din forstærker). Muligvis er det en bug. Muligvis er det pga  af at din gamle HDA driver har efterladt noget garbage i registryet....(jeg fandt en hel masse da jeg for et stykke tid siden nørdede lidt rundt i reg databasen=)

Men god jul

Mvh Anders

PS:Der er ingen problemer ved resume fra s3 standby however.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes