Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 12:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Opsætning til kommende HTPC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kriztian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2006 kl. 02:56 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har nu i noget tid brygget på opsætningen til min meget snarlige HTPC og tænkte at jeg ville dele dette med Jer, for evt. input, ris/ros m.v.

Setup'et er som følger:

Kabinet: Silverstone LASCALA LC16M (sølv)

Processor: Turion64 MT-37 Tray 2.0 GHz

Bundkort: ASUS K8N4-E Deluxe ATX

CPU-Køler: ZALMAN CNPS 7700-AlCu

PSU: NorthQ 4775-500BU Ultra Silent PSU

Kabinet-blæsere: 80mm Arctic Cooling Arctic Fan Pro TC, 10 db (5 stk)

Ram: Kingston HyperX 2 x 1 GB

Grafikkort: NVidia GeForce 6600 GT eller ATI Radeon X800GTO Ulltimate

(begge grafikkort er passivt kølede)

... grafikkortet er nu ændret til et passivt kølet MSI RX1600XT-T2D256EZ, ATI RADEON X1600 XT.

Harddiske: Seagate Barracuda 7200.9 16 MB cache 300 GB (2 stk)

DVD-brænder: LG GSA 4167B Super-Multi (Sølv)

Lydkort: HDA Digital X-PLOSION 7.1 - DTS CONNECT X-PLOSION 7.1

(lydkortet har optisk udgang og DTS)

TV-tunerkort: Hauppauge WinTV PVR-500MCE

Jeg glæder mig til at høre hvad I har at sige - godt som skidt - om mit setup

Kriztian

Til top Vis kriztian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kriztian

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 15 Marts 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke så meget om den CPU du har valgt så den kan jeg ikke udtale mig om. Det eneste jeg har at tilføje at 2GB er MEGET RAM til en HTPC, det er tvivlsomt at du behøver mere end 1GB for imodsætning til normale PC'er så er RAM ikke så vigtigt i en HTPC.

Men ellers ser det meget fornuftigt ud.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Marts 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Jeg synes din opsætning er en smule overkill....

Du vil kunne spare lidt penge hvis den kun skal benyttes til HTPC

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit

kriztian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Hej Fenrik og troelsit

Jeg har også tænkt på RAM-størrelsen, og det kan godt være at jeg vælger 2x512 i stedet for.

Jeg ved godt at opsætningen er lidt i den dyre ende og måske en smule overkill, men det er ok, vil gerne have mulighed for at kunne spil og udnytte lyden i et surround anlæg.

Tak for Jeres kommentare.

PS: Jeg er stadig meget i vildrede vedr. grafikkort, da det skal være passivt kølet og formentlig helst understøte ATI's Vivo, og der er ikke mange af de gode grafikkort der opfylder begge betingelser...

Venlig hilsen

Misterburns

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 03:57 | IP-adresse registreret  

Er Vivo i bund og grund ikke bare endnu en tuner med PVR funktion?

Du har allerede 2 tunere i det PVR kort som du har valgt, er der noget jeg har misforstået (kører selv med NVIDIA)?

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Jeg ville vælge Pentium M istedet.....

Til top Vis malkekoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkekoen

kriztian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej Malkekoen

Tak for dit forslag. Vil du uddybe hvorfor, jeg er meget interesseret.

En af grundene til at jeg valgte Turion M var at dette gav et større udvalg i bundkort, eftersom det blot skal være et socket 754 samt at det vistnok skulle være nemmere at placere en CPU-køler på dette kort.

Venlig hilsen

Misterburns

kriztian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hej Fenris

Ifølge ATI's hjemmeside så bstår Vivi af følgende elementer (formuleringerne er selvfølgelig salgsgejl):

Avivo redefines the ultimate visual experience for today’s PCs, and sets the stage for tomorrow’s exciting possibilities. Check your board for specific support of Avivo features.

• Sharp video and photos

Avivo enhances your digital video and photos, creating sharp images, crisp text, and vivid color. Boost the video quality captured by your Media PC and Personal Video Recorder with advanced 3D comb filtering and automatic gain control. Improve analog video signal quality and reduce annoying artifacts. Maintain clean images even at high display resolutions with Avivo’s video scaling technology.

True-to-Life Image Reproduction

Get high image fidelity with CRT and LCD displays, TVs, rear projection and plasma TVs, as well as projectors. Avivo introduces new life to colors across the entire spectrum with an advanced 10-bit-per-color display engine. Gain better digital signal reception, and maintain cleaner video with hardware noise reduction. Enjoy high-quality analog video capture enabled by robust 12-bit analog-to-digital converters.

Smooth Video Playback

Free your CPU to devote more processing power to other applications with Avivo’s hardware accelerated processing of new HD video formats, including H.264. Transform your movies and improve every image sent to your display with hardware post processing for superb stutter-free viewing. Avivo gives your video playback the smooth, fluid motion you want from your HD content.

Universal Display Connectivity

Certain ATI graphics cards with Avivo technology can dissolve connectivity barriers between PCs and consumer electronic devices. Outputs for virtually any TV via analog or digital interface, such as s-video, and DVI , are complemented by inputs for cable, broadcast TV and other video sources. And advanced dual-link DVI interfaces support the largest high-resolution LCD displays.

Pendanten er Nvidias Purevideo. Så vidt jeg kan se er forskellen at Radeon's Vivo er hardware baseret hvorimod Nvidias er software baseret... Hardware baseret må vel være at foretrække. Det ser imidlertid ud til, at Nvidia's nye store grafikkort nu også indeholder Vivo.

Det næste her er taget fra Tom's Hardware ( http://www.tomshardware.com/2005/10/06/ati_enters_the_x1000_ promised_land/page12.html)

Here is a diagram from ATI that describes all of the processes in the AVIVO pipeline.

http://images.tomshardware.com/2005/10/06/ati_enters_the_x10 00_promised_land/avivocomponents.jpg

In the first part, video capture, ATI includes steps like Automatic gain control, 3D comb filtering, 12-bit analog-to-digital conversion, hardware de-noising and digital demodulation. These adjustments are designed to improve the quality of incoming video.

If the signal is digital, it passes it directly to the decode segment. However, if the signal in is from an analog source it must first pass through the encode unit to get it into a digital format the GPU can use. AVIVO supports H.264, VC-1, WMV9, WMV9 PMC, MPEG-2, MPEG-4 and DivX formats. H.264 is video compression standard for both the Blu-Ray and HD-DVD formats.

The decode portion converts the data into either H.264, MPEG-2, MPEG-4, VC-1 or WMV9 formats. From here, the data enters the post-processing portion and finally to the display engine. The display engine uses gamma and color correction, compression, and depending on the output, dithering to make the image look sharp in the selected output display.

ATI states that AVIVO is compatible with the latest LCD display technologies. It features higher resolutions, new aspect ratios, faster response times and higher color fidelity. During our time at the ATI tech day for the X1000 briefings, we were able to see 16-bit color capability and HDR on the Brightside 37" LCD monitor driven by ATI hardware.

http://images.tomshardware.com/2005/10/06/ati_enters_the_x10 00_promised_land/avivo-displayengine.jpg

ATI states that AVIVO is compatible with the latest LCD display technologies. It features higher resolutions, new aspect ratios, faster response times and higher color fidelity. During our time at the ATI tech day for the X1000 briefings, we were able to see 16-bit color capability and HDR on the Brightside 37" LCD monitor driven by ATI hardware.

http://images.tomshardware.com/2005/10/06/ati_enters_the_x10 00_promised_land/20050923-brightside2.jpg

http://images.tomshardware.com/2005/10/06/ati_enters_the_x10 00_promised_land/ccc-avivo-settings.jpg

Vedrørende dit spørgsmål om tunere, så ved jeg faktisk ikke om man kan nøjes med tunerne i Radeon kortet, herunder om dette understøttes af Windows MCE...

Venlig hilsen

Rasmus

kriztian
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg troro jeg har fået løst min grafikkort tvivl og går nu efter følgende:

MSI RX1600XT-T2D256EZ, ATI RADEON X1600 XT / 60 Hz / PCI Express x16, 256 MB GDDR3 SDRAM / 1.38 Ghz, dual DVI & S-video, Vivo, Crossfire og Passivt Kølet.

Pris for herligheden 1.389,00 (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=184085).

Mere info: http://www.msi.com.tw/program/products/vga/vga/pro_vga_detai l.php?UID=717

Venlig hilsen

Misterburns

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Ok, til den pris lyder det ihvertfald godt på papiret.

Selve H.264 accelerationen er lidt noget fis på nuværende tidspunkt da der stadig er en masse ting som skal falde på plads omkring hele HDCP kopi beskyttelsen.

Jeg tror personligt at vi bliver nødt til at investere i nye graffikkort i starten af næste år (hvis altså Viesta ikke bliver forsinket) hvis vi skal afspille de nye formater. Nu ved jeg ikke om du kan få det MSI kort med 128MB RAM men hvis du kan så kan du spare penge på det (såfremt at det kun er mængden af RAM som adskiller de to kort) da de 256MB RAM ikke vil give dig bedre ydelse (medmindre du også vil spille på den). Dette er også grunden til at der sidder et 128MB RAM 6600GT kort fremfor en 256MB version i de fleste HTPC'er. Et 128MB RAM kort er også nemmere at køle.

Det er heller ikke helt ligegyldigt hvilken software du vælger at køre dine DVD film med i forhold til hvilket graffikort du køber. F.eks. understøtter TheaterTek Nvidia's Purevideo og hvis man bruger FFDSHOW så vil hardware accelerationen mange gange ryge på diverse kort (det sidste er dog lidt ligegyldig i forhold til den monster PC som du har planer om at købe;-)).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes