Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Computer som harddiskoptager? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
calimero
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 04 April 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Er ved at samle en computer il en ven, og nu har han sandelig lige ringet og hørt om den ikke kan bruges til harddisk recorder... Great! Jeg har forstand på computere, men har aldrig rodet med det her HTPC.

Planen var at jeg ville købe et Club3d 7600GT grafikkort, den har vel en ordenlig billedudgang som kan stoppes  i et fjernsyn? SVHS udgangen skal vel bare stoppes i et scartstik.

Så har jeg kigget lidt på  et Hauppage WinTV HVR-1300, i disse digitale tider, er det kortet jeg skal have fat i? Tænkte også på et 1100, da hans pc er en kraftig sag, kan man undvære den hardware docoder?

Til sidst havde jeg tænkt mig at installere mediaportal, har testet det på min egen pc, og det ser meget fornuftigt ud!

Mvh Anders!
Til top Vis calimero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af calimero

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 April 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hep Anders, det kort er ok, faktisk så ville jeg vælge et pvr-500mce, til de penge......Glem det digitale nonsense som der snakkes om indtil videre......Hvis du er på fælles antenne skal du alligevel have en Selectorbox, som skal fodre din tuner med s-video........

calimero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Nu er det sådan at der hvor han bor, får de lavet fælles antennen om, så de kan modtage digitalt signal. Såå, det var lidt derfor.

Men kan pc'en lave optagelserne lige så godt / nemt som en decideret harddisk / dvd optager. Kan pc'en også lave pause mens man ser filmen, og så man kan fortsætte igen?

calimero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Nogen som har forstand på det? Altså om den kan komme til at fungere lige så godt som en harddisk optager?

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jo, det kan den da. Men forbered dig på at det kræver faktisk en del tålmodighed, at få det hele til at spille optimalt. Derudover så er det du siger mht til fællesantenneanlæget der er ved at skifte til digitalt, næsten med sikkerhed noget som de hævder.

[Edit]
Hvor det selvfølgelig  nok er rigtigt, så skal du stadigvæk have DVB-C i din computer med Cam moduler og alt muligt førend det virker(hvis ikke du skal bruge din en selectorboks eller hvad nu de kalder det rundt omkring),  sådan er med Digitalt TV via fællesantenen. Husk det er ikke mange fjernsyn der i dag er forsynet med en digital tuner.

Du kan læse mere om digitalt tv her:
http://www.recordere.dk/artikler/anmviewer.asp?a=744&z =3

Digitalt TV via kabel er ikke officielt understøttet af Windows Media Center Edition.

Hvis ikke man vil eksperimentere skal du have føromtalte Digitale Dekoder boks som skal fodre din TVtuner, TV, med et scart eller s-video kabel. Sådan er det i hvertfald i mit område (AN-TV/ stofaExtra) Hvilket reelt set overflødiggør behovet for en digital tv tuner på sin computer såvidt jeg kan vurdere.

En harddisk optager har mange umiddelbare mangler i forhold til en HTPC. Men som jeg skrev i indledningen så er det altså ikke BARE at sætte et TV-kort og så ha' en forventning om at det kører. Du skal blandt andet tænke på de problemer der er forbundet med at have en larmene computer stående i din stue, ligesom du skal tænke på betjeningen, sammensætningen af hardware osv.

Nu mig selv fx, jeg betragter mig selv som lidt af en nørd mht HTPC, og jeg har såmænd stadigvæk problemer med at lave og opretholde et system som min kone syntes om. Dvs, hun kan nok se det smarte i at hun nu kan se de programmer som hun vil når hun vil. Dette er dog basalt set  ikke mere end hvad en VHS, har kunnet tilbyde via PDC og showview de sidste 10 år. Min kone kan blandt andet ikke forstå at man skal trykke på så mange knapper og tænde så mange apparater for at se nyhederne på fjernsynet, eller for at se LOTR på projektoren.

HTPC'ens potentiale ligger først og fremmest i at det ikke kun er en harddiskoptager eller TIVO om man vil. Dvs den har elektronisk programguide der gør selve oplevelsen meget mere dynamisk, dersom du ikke skal side med SE & HØR for at fine dine programmer.

Derudover har du jo med HTPC'en muligheden for FDDSHOW postprocessing af din filmsamling hvilket på de store skærmstørrelser gør en mærkbar forskel i filmoplevelsen på billedesiden.

Så er der alt det andet gejl så som musik, billeder, nyheder, vejrudsigt  osv som man kan lave med sin computer, som man ikke kan med en TIVO.

Selve funtionaliteten, oplevelsen og stabiliteten er i høj grad bestemt af hvilken frontend du nu vælger at give dig i kast med.

Selv kører jeg Windows Media Center Edition som jeg er meget glad for, men den er dyr og forholdsvis streng mht hardware, ift andre media frontends.

Jeg har testet følgenede Frontends og her er min vurdering af dem:

Media Portal:
Dette er et fremragende program og ligner meget Windows Media Center. Det er gratis og benytter en række forskellige komponenter som er stykket sammen af forskellige projekter på i bla soundforge communitiet. (Bla de fremragende programmer som Foobar2000, MediaPlayer Classic)Problemet med Media Portal er ift mine erfaringer at det konstant er i beta, og at det har mange alvorlige bugs, der primært har med Directshow implementering at gøre. Det gør at man får mange crashes som ikke just bidrager til stabiliteten. Det skal siges at det nu er et halvårs tid siden jeg sidst har prøvet denne løsning, og at der uden tvivl er sket forbedringer.  Media Portal vinder dog på en næsten uendelig mængde af indstillingsmuligheder der gør platformen til en af de mest fleksible platforme der pt findes. Det er nok nørden uden kone eller kæreste (eller penge)der vil vælge den løsning.

SageTV:
Ja, Sage er et dristigt kommercielt TV frontend projekt som er meget avanceret. Det er primært designet til det nordamerikanske marked, hvilket gør opsætningen til et mareridt for europæere. Sage bygger på java, hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting, men det er med til at vanskeliggøre installationen dersom man kan komme til at mangle forskellige runtime komponenter osv, der så vil gøre programmet enten ustabilt eller ikke virkende. Selve brugergrænsefladen i SageTV er ok og  for såvidt meget intuitiv. Desuden har Sage muligheden for at køre som en decideret media server til hjemmets andre computere.   Dvs andre computere kan anvende SageTV serverens TVtunere. Kvalitetsmæssing er der ikke den store forskel på SageTV og media Portal, men ift mine erfaringer er SageTV noget at det mest utilgængelige l**t der der findes mhb opsætning. Bevares det har hjulpet i version 4, men bered dig på at skulle rode med XML filer bat filer, java componenter af den og den anden art.

GB-PVR
Dette er et Gratis Program med et kæmpe potentiale, opsætningen er nem kvaliteten og betjeningen ditto. Jeg har næsten ikke andet end ros til over for dette program. Der findes et hav af konfirgurationsmuligheder plugins osv. Hele opsætningen foregår i et og samme specielle opsætningsgui... Det er lækkert mere af dette tak. Eneste problem er igen at man skal igang med xmltv og batfiler.

Windows Media Center Edition.
Nærmere introduktion er unødvændigt. Det er stadigvæk det bedste jeg har prøvet, opsætninger er forholdvis nem såfremt man har de certificerede hardware og software produkter som der nu engang stilles krav om at man skal have. Største minus ved Windows MCE er manglen på support for FFDSHOW til DVD visning.(Binnerup der er bruger af dette forum har lavet en flot workaround der hedder mymovies , som adresserer dette) Derudover, er jeg personligt træt af deres DVR-MS filformat som sandt fordyden er trælst og besværligt hvis man nu vil klippe i sine optagelser. (fik vist ikke nævnt at alle andre frontends bruger mpeg2 som er meget nemmere mhb videoredigering)

Ellers er betjeningen som man kender den fra Windows nem og tilgængelig for alle, og selve kvaliteten af ens optagelser og live TV er nok noget af det bedste du kan opnå ift mine erfaringer.

Obi-Wan sagde "Good. You have taken your first step into a larger world".

mvh Anders

Hanien
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 April 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Patriarken:  - virkelig godt indlæg, det kan der linkes til i mange mange nye tråde

calimero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Well, nu fik jeg ham til at undersøge på hvilken måde de fik digitalt tv, og det vidste sig, at det sidste stykke ud til stikket stadig er analogt...

Så skal jeg jo bare have valgt et analogt tunerkort, og her har jeg tænkt på et Hauppauge WinTV PVR-150. Der er jo både hardware encoder og det hele! Det kort er vel et udemærket valg, da det ikke drejer sig om et highend HTPC projekt, men mere en computer, som også gerne må bruges som harddisk recorder? Hardware i computeren er i øvrigt:

Bundkort: Asrock Dual SATA
Cpu: AMD 3200+
Ram: 2x1 GB pc3200 G-Skill
Grafikkort: Sandsynligvis et Club3d 7600GT, ikke helt bestemt endnu...
Maxtor 250 GB sata harddisk
Og hele herligheden kommer til at køre Windows XP.

Jeg er lidt forvirret over at det ser ud som om der er flere forskellige udgaver af det Hauppauge WinTV PVR-150, forskellige produktions koder, og det ser ud som om stikkene på kortet er forskellige?

Mvh Anders

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

På http://www.shspvr.com/pvr_model.html kan du læse op de forskellige modeller. Ham der har siden er døv, og han staver ikke så godt, men ellers har han meget nyttigt på hans side.

Alle kortene på siden har F-connectorer (standard i USA osv) men info'en skulle gælde for europa også.....

calimero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Tak for linket, men det var mere forskellighederne på de forskellige 150 kort jeg ikke kan hitte ud af.
Hvis man kigge på edbpriser, er der 3 forskellige modeller (01060,01051 og 1052), er det revisions nr?
Man kan også købe et MCE kit, ville det være en bedre invistering? Der skal nemlig være fjernbetjening med!

Mvh Anders

tumpen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Sendt: 10 April 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Gør din ven en tjenste og køb et PVR 500 kort til ham med de 2 tunere.Det er uundværligt i mine øjne hvis han skal bruge den for alvor.

Iøvrigt vil jeg supplere Patriaken rigtig gode indlæg med at gøre opmærksom på at der er en "frontend" han har glemt.

Mythtv er en frontend til Linux.Umiddelbart er jeg ikke til Linux ,men dette program har virkeligt imponeret mig voldsomt.Det er et opensource program til fri download..

Jeg har brugt dette i ca 1,5 år nu og det funker bare.Stabiliteten er uovertruffen,og der er samme ca samme funktionalitet som MCE (måske enda mere )

Min maskine er tændt 24/7 og er i brug næsten hele tiden ..Med meget få problemer .største problem er manglen på HD plads.

Alt TV,pvr ,musik osv går gennem den. DVDen er sat på pension for længe siden.

Et par fede ting ved det:

Tv billed kvalitet: Kan justeres som man vil trinløst fra 0 til kortets maks som vist er 12mbit i sek så vidt jeg husker.

Programmer kan sættes op til at komprimere til andet format fx mpeg 4 og samtidig fjerne reklamer.

understøtter standard et ubegrænset antal TV tunere man har behov for ,kan også dele tv tunere på flere maskiner på tværs af LAN.

Eneste minus er at det kræver Linux kendskab og kan være rimeligt besværtlig at få op og køre.

Bare mit input..

BD

Til top Vis tumpen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tumpen

calimero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Jeg tror altså ikke de får brug for 2 tunere, da de skal bruge computeren til andet, og kun vil bruge den ene tuner til at optage med, så kan de jo bare skifte tilbage til de normale kanaler på deres fjernsyn jo.

Ingen som kender forskellen på de kort?

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

hejsa
Forskellen er linet op

150mce = OEM versionen solgt til system byggere.

150mce lp =OEM versionen solgt til system byggere. LP= low profile

150Retail = Retail såvidt jeg kan se identisk med 150mce

150 lp = et kort til mindre maskiner da det er et low profile pci kort

alle de kort du kan købe i dk bruger samme connexant encoder chip.

pvr500mce = 2x pvr150 på et kort.

Det virker lidt forvirrende, men i gamle dage hed dette kort pvr-250 der fabtes der som det fremgår af mit link mange forskellige versioner. Så fik det en nyere revision af connexant chippen og blev stort set standardiseret  og faset over et et og samme reference design dvs kortene blev og er ved at blive til pvr-150....alle pvr-150 modeller er nu de samme på tuner og encoder siden.

Jeg er faktisk ikke helt sikker i min sag men alle pvr-150mce har med garanti også FM Tuner på, jeg kan ikke lige huske om retail og LP kortet har.  I gamle dage med pvr-250 skulle man have en pvr-250mce for at få FM tuneren med.

køb den pvr-500 ingen gider at side og skifte kanal på forstærker, tv og alt muligt pis hver gang de vil se noget nyt... Og hvis du vil timeshifte mens du optager så får du også brug for den ekstra tuner.

@Tumpen Jeg har også testet MythTV. Jeg er enig at det er en lækker frontend. Desværre så går udviklingen til drivere meget langsomt og som en udløber af dette er hardware understøttelsen sagens natur heller ikke optimal. Jeg er tilhænger af det Nonsense som MYTHTV  efterstræber, men det er altså ikke let at sætte op hvis man har bare de mindste problemer med at finde rundt i windows f.eks.  Forskellige remotes og disses drivere og programel skal oftest recompiles og folk skal kende til partitionering af linux partitioner Swap EXT2 osv, osv. Kender man derimod en linux nørd der kan sætte det op for en  og skal man ikke bruge sin PC til andet end HTPC, er dette en fremragende løsning.

mvh Anders

calimero
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2006 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Det vil sige man ikke kan pause i en film og køre videre, uden der er 2 tunere i kortet?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes