Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 05:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: DVB-C HDTV på HTPC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Roege
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se at TDC nu har løftet sløret for deres nye Selector HD. Reaktionerne har været mange vedr. design / pris / funktionalitet på produktet, og det kunne derfor være interessant om der fandtes et alternativ.

Jeg har læst den udemærkede introduktion til DVB-C på PC: http://dvb.perch.dk/DVB.php, og kan forstå at der ved modtagelse af HDTV er nogle andre ting som gør sig gældende:

• HDCP (kopibeskyttelse)
  • MPEG4 istedet for MPEG2 (TDC bruger vist stadig MPEG2 i en overgangsperiode, Stofa?)

Jeg er itvivl om der findes en løsning der understøtter HDCP og om der findes et DVB-C kort som understøtter MPEG4 og afkoder signalet i hardware. Mine erfaringer med H.264 siger mig at det kræver meget CPU kraft at håndtere.

Jeg er derfor interesseret i at høre fra nogen som har kendskab til hardware som kan klare opgaven. Jeg har kabeltv via TDC.

Til top Vis Roege's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roege

cloudy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Maj 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

- HDCP gør sig gældende, hvis dit TV kræver HDMI indgang for HDTV. Der findes ikke så mange HDMI grafikkort endnu. Dog findes DVI og component udgange på mange grafikkort og vil kunne bruges på en del TV til at vise den bedste opløsning.

- MPEG4, er ikke rigtig kommet igang endnu. TDC bruger stadig MPEG2 til deres HD tests, men da den nye selector understøtter MPEG4 (en pæn slat af prisen på den), formoder jeg at de kommende HD kanaler kommer til at bruge standarden.

DVB-C kort er ligeglade med datastrømmen (mpeg2, mpeg4, osv). Det er op til software codecs at afspille strømmen. Man kan opfatte et DVB kort som et slags netværks kort.
Til top Vis cloudy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cloudy

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Maj 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Et link vedr. den tilsvarende mulighed i DVB-S2, der bekræfter kravet om cpu-kraft til afkodning af H.264.

http://www.dvbviewer.com/forum/index.php?showtopic=12069

Kravet til HDCP vil det ikke kræve windows Vista, før det kan lade sig gøre?

Det er vil ikke nok at grafik-kortet har HDMI-stik? Kan HDCP løses af grafik-driver alene?

Til top Vis avsh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avsh

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Maj 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

cloudy skrev:
- HDCP gør sig gældende, hvis dit TV kræver HDMI indgang for HDTV. Der findes ikke så mange HDMI grafikkort endnu. Dog findes DVI og component udgange på mange grafikkort og vil kunne bruges på en del TV til at vise den bedste opløsning.

- MPEG4, er ikke rigtig kommet igang endnu. TDC bruger stadig MPEG2 til deres HD tests, men da den nye selector understøtter MPEG4 (en pæn slat af prisen på den), formoder jeg at de kommende HD kanaler kommer til at bruge standarden.

DVB-C kort er ligeglade med datastrømmen (mpeg2, mpeg4, osv). Det er op til software codecs at afspille strømmen. Man kan opfatte et DVB kort som et slags netværks kort.

Det er ikke helt rigtigt, da kortene med indbygget mpeg2 dekoder ikke kan videresende signalet hurtigere end ~12mbit/s til en eventuel software decoder. Derfor er det faktisk kun de billige kort uden hardware decoder, der kan bruges til mpeg4, da de kan klare op i mod 40mbit/s.
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

cloudy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Yes, jeg glemte om DVB kort med hardware decoder! De synes at være en farligere investering...kan de iøvrigt optage strømmen råt, eller skal strømmen hardware decodes, og så komprimeres igen ?

cloudy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

avsh skrev:

Kravet til HDCP vil det ikke kræve windows Vista, før det kan lade sig gøre?

Det er vil ikke nok at grafik-kortet har HDMI-stik? Kan HDCP løses af grafik-driver alene?

Hvorfor skulle det ikke være nok ? HD-mpeg strømmen i sig selv indeholder ikke HDCP. Det er noget som dit grafikkort kan indføre for at understøtte 'HD-ready' skærme. På edbpriser er der nu 3 Ati kort som har HDMI udgang: link

M.h.t Blu-ray drev er det et interessant om der bliver en beskyttet datavej fra drev -> PC -> grafikkort->Skærm. Hvad med linux ??

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes