| Forfatter |
|
madduke Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 02 Juli 2006 kl. 03:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg vil gerne bygge mig en HTPC, men ud over at jeg selv gerne vil have den skal være stille, er kæresten og meget bestemt på dette område!
1. Hvilken CPU skal jeg vælge? – Er det rigtigt forstået at AMD har førertrøjen i at lave CPU’er der behøver mindst køling (og dermed mindst støj!) – Hvor meget ”kraft” bør inviterer i, når behovet som minimum er; MP3, Div-X, DVD, (web)Radio og DVB-T / DVB-S –gerne i HDMI med tiden! – Er der noget at hente på 64bit?
2. Hvilken CPU køling skal jeg vælge? – Vand eller ”traditionel” luft ? (det skal kunne betales, og ikke mindst være INDE i kabinettet! Jeg har overvejet denne ”CoolRiver” vandkøler; http://edb-tidende.dk/hard/artikel.php?id=200507210110 da det virker tiltalende at der også er GPU køler og der derfor er færrest muligt blæsere i systemet) – Hvad med passiv køling gennem kabinettet – jeg havde egentligt et Silverstone LC16M i tankerne; http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=159220 men har hørt om at nogle kabinetter har ”indbygget” passivkøling!
3. Hvad med videokort? – Hvor meget ”kraft” har man i det hele taget brug for? (Jeg har et passivt kølet Radeon X1600, vil det typisk være nok?) – Skal man typisk skifte blæseren på videokort for at det bliver acceptabelt i en HTPC?
4. Kan man tænde og slukke hurtigt? - Er der nogen der har erfaringer med at sætte en HTPC (evt. med media portal) i standby eller lign. tilstand, og så ”vække” den med fjernbetjening? – det ville jo nok give noget mindre lyd gener når man ikke bruger systemet!
Håber at i kan bære over med spørgsmålene, og ikke mindst har nogle svar!
/MadDuke
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 02 Juli 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Intel laver helt klart den mindst støjende cpu'er (Centrino) Jeg mener ikke der er noget at hente med 64bit... endnu.
2. Med en centrino, kan du nøjes med passiv køling (kræver en stor køleprofil)
|
| Til top |
|
| |
madduke Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu spørger jeg måske dumt, men kan man godt få Centrino CPU'er til "almindelige" bundkort?
/MadDuke
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 02 Juli 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er lige begyndt at smide bundkort på markedet til Core Duo, og de understøtter ofte også Viiv standarden til mediacentre ;-)
Der er desværre ingen fast standard for hvilke køler brackets der sidder på Pentium M/Core bundkortene, men tror det var Aopen der lavede nogen med Sokkel 478 retension baren... Og så kan du jo bare smide en Zalman kobber djævel på den og trimme den helt i bund så du ikke kan høre den!
Det med vandkøling det har sku aldrig været lydløst! Jo hvis man lige glemmer at tælle den blæser med der sidder på radiatoren, samt selve pumpen... Det er self. en mulighed, men rent cpu temperatur medsigt, så er det meget meget lidt der retfærdiggøre en vandkøling! Og så står du jo med alt det vandpjaskeri inde i stuen, og hvis der går hul på l**tet, så brænder du med stor sansynlighed hele l**tet af samtidigt Jeg ville helt klar vælge en traditionel blæser køling!
|
| Til top |
|
| |
24X7X365 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2005
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 04 Juli 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at se den tråd der hedder HTPC Setup... startet af Quawen.
|
| Til top |
|
| |
enfant Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 04 Juli 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ta et kig på Mac Mini'en den siger så lidt at selvom du har øret ret tæt på er det svært at konstatere nogen lyd fra den.
Benytter selv en som HTPC (skulle det være HTMAC?) største ulempe er, at den siger så lidt. Så jeg ofte glemmer, at slukke for den. Og så er jeg ret sikker på konens accept af det lille diskrete kabinet.
|
| Til top |
|
| |
KennethB Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 305
|
| Sendt: 05 Juli 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man køre normale windows programmer på mac mini'en  Har selv overvejet den, men vil gerne kunne bruge XLobby, og kan i det hele taget godt lide at lege med sjovt freeware
__________________ Mvh KennethB
Aurum Cantus Leisure 2 SE - Jolida 1501A
|
| Til top |
|
| |
techno283 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 126
|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
Jeg vil også anbefale at købe en Mac mini, jeg har været meget omkring for at finde den optimale løsning til HTPC, og må sige at mac minien er noget af det bedste jeg har set. Jeg har selv lige anskaffet mig et eksemplar som jeg vil anvende som Windows media center PC i stuen, i stedet for min gamle soltek barebone (som støjer en del).
Jeg har ikke fået Windows MCE installeret endnu - da jeg er på ferie -, men det skulle være relativt nemt at få til at fungere.
Man anvender Apple's bootcamp til at partionere harddisken, så man både kan anvende maskinen med Apple's OSx og Windows. I flg. Apple kan bootcamp kun køre single disk installation af Windows XP, da Mac minien jo ikke har en eject CD knap som traditionelle PC'ere har. Da Windows MCE er en 2 disk installation, skal man derfor kopiere MCE installations CDerne over på en DVD og anvende denne til installation, eller hvis man har en USB pen, eller USB drive kan man anvende denne til at installere disk 2.
Mac minien er efter min mening den smukkeste lille stationærer computer som jeg har set, og så larmer den ikke ret meget. Eneste ulempe er, at man skal anvende et USB baseret TV module(r), som i nogle tilfælde kan være lidt besværlige da de kræver rekonfiguration efter power off. Men dette burde ikke være noget som forekommer så ofte.
Mac minien kommer med et program som hedder frontrow, som er Apples svar på windows media center. Programmet virker utrolig godt og betjeningen er utrolig simpel, men programmet har en ulempe, da det ikke understøtter TV/PVR funktionalitet. Men hvis dette kommer i en senere version vil jeg overveje at skifte til dette program i stedet for Windows Media center, da jeg synes betjeningen er mere logisk og enkel i frontrow.
Jeg har tidligere kørt en tråd omkring hvor man kunne finde den smukkeste HTPC, og jeg må klart sige at dette synes jeg at Mac minien er et godt bud på.
Techno283
|
| Til top |
|
| |
LarsenLP Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale dig også at have mCubed HFX kabinetter med i overvejelsen (passivt kølede). Jeg bruger selv deres mini-kabinet, som jeg er svært tilfreds med.
Se evt. mere i tråden "Fremtidssikret HTPC til Blue-Ray film"
|
| Til top |
|
| |
LarsenLP Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 10 Juli 2006 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til at slukke/tænde hurtigt, er det ikke noget problem at få HTPC'en til at gå til/fra standby via fjernbetjeningen. Hibernate kan være lidt mere tricky, bl.a. fordi BIOS skal konfigureres korrekt med S1/S3 standby og Wake on USB, men der er mange, som har fået det til at fungere.
|
| Til top |
|
| |
madduke Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok jeg var nok ikke tydelig nok i min kravspecifikation til min HTPC!
Den skal så vidt muligt ligne et almindeligt anlæg, dvs. en klassisk "reciver" + DVD, med volumen-knap og play/pause etc. knapper, endelig skal den også have et lille display - altså meget i stil med Silverstone LC16M!
Jeg har læst lidt om de to standarder viiv og live fra hendholdsvis Intel og AMD, er der nogen der har viden om disse? Er viiv "noget værd", og hvornår kommer live - og hvilke CPU er indbefattet af live?
/MadDuke
|
| Til top |
|
| |