Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Kickass HTPC opsætning! Hvad og hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JUNK de LUXE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

hej jeg er ny på forummet, og har et par spørgsmål som jeg gerne vil have afklaret. Efter at have læst mange indlæg på forummet, herunder Zerocool (hackers?!?!) LAAAAANGGGEEEE tråd omkring det "Ultimative LCD-TV til HTPC" så ved jeg squ ikke om jeg er blevet klogere eller bare mere forvirret.

Det skal nok kunne tænkes at mine svar kan findes på forummet et eller andet sted, men for mig virker det som om jeg har udtømt mulighederne, so here goes :)

Min situation er den at jeg har fået den ide at anskaffe mig en "hjemmebiograf", som (forhåbentligt) skal kunne styres via min daglige computer. Tv signalet vil komme via DVB-S fra Canal Digital (CD), hvor jeg vil anskaffe mig den store pakke, inkl. C MORE HD.

Mine krav er som følger:

• alt skal være digitalt
  • skal være HDready (inkl. HDCP)
  • skal kunne tilslutte computeren uden store kvalitetstab (1:1 pixel mapping går jeg ud fra)
  • skal være fremtidssikret, dvs. kunne benytte MS Vista, HD-DVD, Blu-ray osv
  • og vigtist af alt... det SKAL være god kvalitet

Min ønsker er som følger:

• kunne godt tænke mig at opløsningen var 1080p (men har brug for mere info om dette, da jeg har læst andet steds at det muligvis var en hæmsko. Engelsk link herfra som jeg self. ikke kan huske nu).
  • Vil gerne have mulighed for at timeshifte samt optage (dette kan, så vidt jeg ved, ikke lade sig gøre med HD, men digitalt tv skulle det være muligt med)
  • TV skal kunne benyttes til andre ting end film, dvs surfing, gaming osv.
  • TV skal helst være 40" eller derover.

Hvad er mine begrænsninger? jeg har umiddeltbart 80.000kr at gøre godt med. De 20K regner jeg med at bruge på Jamo A 775 HCS 4 højttalere samt Jamo DMR 60 reciever.

De resterende 60K skal derfor benyttes til indkøb af TV, Computer samt tilbehør.

Da jeg tidligere forsøgte at konfigurere en high end computer, ramte jeg et beløb på 40K, da jeg havde forventning om at kunne installere et DVB-S PCI kort i computeren, og derved skippe CD's medfølgende box. Dette har desværre ikke kunne lade sig gøre, da CD parrer deres kort med deres recievers, og derved afskære mig fra en "ægte" HTPC. Derfor vil jeg tro at et mere korrekt opdelings forhold vil være 30K / 30K, eller måske 20K / 40K med favør til TV samt tilbehør.

Om løsningen vil benytte (for mig stadig ukendte) apparater som vil sandsynligøre at jeg til en vis grad stadig kan benytte pc'en som HTPC, eller om jeg skal have en HD Optager eller hvad der nu findes på markedet, er for mig lige meget pt, så længe at jeg stadig kan forbinde computer til tv med et digitalt signal (HD må komme senere).

Jeg har ingen anelse om dette er en stor mundfuld, men jeg håber at i vil være istand til at hjælpe mig da jeg først for 6 dage siden begyndte at læse op på A/V-emnet samt digital og HD forbindelser. Jeg er vist ved at nå til A/V noob stadiet nu ;) Hvad angår computeren og hardware så er jeg meget godt med der... pånær lige med high-end grafik kort som kan outputte HD via HDMI.

På forhånd tak

Jesper Højlund

Til top Vis JUNK de LUXE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JUNK de LUXE

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Juli 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hej.

Fsva. pairring af cd kort, så er de vist gået bort fra dette. Ellers kan man bruge dragoncams til at indlæse serienummer i firmware, så både viaskod og cd hd kan lade sig gøre via pc-kort. Du må google dig frem til det med dragoncams, jeg kan ikke opskriften, men ved den findes derude. Lyder ellers som et spændende projekt...Du kunne da tage og skippe jamo-receiveren og køre analogt fra lydkort til en effektblok. Det gør jeg selv. Hvis du vælger en mid-lowend receiver som jamo tror kvaliteten ryger en tur ifht. pc-delen.

mvh. Per.

edit: ang. grafikkort findes der vist kun nogle radeonkort med hcdp svjv.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

JUNK de LUXE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Du kunne da tage og skippe jamo-receiveren og køre analogt fra lydkort til en effektblok. Det gør jeg selv. Hvis du vælger en mid-lowend receiver som jamo tror kvaliteten ryger en tur ifht. pc-delen.

Der tror jeg lige du tabte mig ;)

1. effekt hvad for noget?
  2. Regnes Jamo DMR 60 virklig for lowend? For det var langt fra det jeg hørte da jeg testede dem. Desuden er det også vigtigt for mig at det ser enkelt og stilrent ud.

Jeg har kigget lidt på Sony X2000, og kan måske skaffe den hjem til 35K fra Tyskland, men de jeg endnu ikke har set nogle anmeldelser af den, er jeg lidt forsigtig.

Til top Vis JUNK de LUXE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JUNK de LUXE

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

Koster jamoen ikke ca. 10kkr for en altien box? Ret mig hvis jeg tager fejl med prisen. Den pris anser jeg for at være midend - lowend. Hvis du skipper den (ekstra) jamo og kører direkt fra lydkortets analog udgange til en effekt-forstærker(blok), så sparer du den ekstra kasse. En separa effekt blok behøver jo ikke stå særligt synlig. Der er nogle bagdele ved dette: dc-knald under opstart/lukning af pc'en går direkte i højtalerne, hvis ikke skidtet slukkes/tændes i den rigtige rækkefølge.

mvh. Per.

JUNK de LUXE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Koster jamoen ikke ca. 10kkr for en altien box? Ret mig hvis jeg tager fejl med prisen. Den pris anser jeg for at være midend - lowend.

he, det kan da godt være ;) jeg har ikke (før nu, jeg har fået råd til det) være HiFi entushiast, så hvordan ting skal lyde og koste, aner jeg ikke meget om :) det er også derfor jeg henvender mig til kendere med mit lille problem.

JUNK de LUXE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

back on topic:

Jeg har efter at have læst om Sony X2000 46", blevet helt hooked på det, og håber at KT Radio har et stående som jeg kan få lov at se på mandag ;)

Hvad angår Jamo recieveren, så er det uden tvivl det bedste jeg har hørt i lang tid (da jeg hverken har HiFi venner eller deslige i famillien). For mig er det vigtigt at lyden er "crisp" og det var den absolut. Dog tvivler jeg ikke et sekund på at man kan få både meget bedre recieveres samt højttalere hvis man bare har lidt mere forstand end jeg har :D

Når det nu er sagt, så betyder billedkvalitet samt muligheden for HTPC en hel del mere for mig en lydbilledet (som jeg stadig synes er godt med nævnte løsning).

Det jeg prøver at undersøge nu, og som jeg meget gerne vil have hjælp til er at finde en løsning hvorpå jeg kan forbinde det hele på den mest optimale måde. Efter at have brugt det meste af lørdagen lader det til at være følgende:

CD's DVB-S box   -->  Computer --> Surround reciever  --> X2000 tv

mine spørgsmål er derfor:

1. Kan dette lade sig gøre?
  2. Kan det lade sig gøre digitalt?
  3. Kan jeg stadig se HD material på TV? (både fra satelit og pc)
  4. Hvike komponenter skal jeg benytte for at kunne tilslutte de forskellige ting?

Umiddeltbart havde den bedste løsning have været at benytte HDMI hele vejen, men jeg har endnu ikke set et HDMI input til computeren. Lad os derfor antage at kun billedet bliver ført videre igennem DVI (med HDCP), og at lyden bliver tilsluttet via komponent eller optisk eller det som nu er mest praktisk. Er det derved muligt at opnå meget lidt kvalitetsspild på tv sigalet samt få 5:1 surroundlyd ud gennem recieveren (fra både pc og DVB-S) ?!?

Well... det er en lidt længere smøre :) men jeg håber at i kan være behjælpelige.

På forhånd tak

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Lokalitet: København
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Hej,

Nu på forumet, er stadig ved at lære jargonen... hvem er "CD" - "CD's DVB-S box" ?

Anyways, hvis du vil ha' det hele i en PC og optimal integration, skal du ikke ha' en ekstern box, men et internt TV-tuner kort. Muligvis en ekstern box tilsluttet via USB eller Firewire, det væsentelige er at det er en PC-komponent der styres via software, og ikke en stand-alone tuner der leverer et signal du føder PC'en med... grunden til dette er, at tuneren skal styres af software i PC'en, hvis du skal kunne porgrammere optagelse fra den, uden at skulle indstille din eksterne tuner til det program du vil optage manuelt ;-)

DVB-tunere fås idag som USB-sticks - f.eks. har Pinnacle nogle modeller der bør kunne gøre det, inkl. software til timeshifting osv.

-oOo-

Mht. at gå direkte fra PC'ens analoge udgange til en eller flere effektblokke, så er det en løsning jeg selv har brugt med udemærket resultat, i forbindelse med et par gamle NAD-forstærkere m. main-in.

Der er dog nogle uhensigtsmæssigheder du skal være opmærksom på:

1. PC-volumen kontrol
PC-lydkort og tilhørende software regulerer volumen i meget store sping, typisk 0-10. Dvs. det kan være svært, eller umuligt, at finde den passende volumen-indstilling.... når jeg går direkte i mine effekttrin, er "1" stadig for højt til at høre film ved nattetide uden at genere naboerne. Går jeg via pre-amps og stiller forstærkerne på en moderat styrke der giver et fornuftigt spillerum mellem 2-3 om natten, er "10" for lavt til at trykke den af når tiden er til det - suma sumarum er jeg nødt til at kombinere brug af min PC's volumenkontrol med mine forstærkeres volumenregulering, for at opnå den korrekte volumen i alle situationer - meget lidt brugervenligt og en WAF der vel nærmest hopper ud af skalaen...

2. Surround kalibrering.
Jeg har endnu ikke set en software DVD-afspiller eller lydkortssoftware der giver mulighed for kalibrering af surroundlyd, dvs. forsinkelse af signalet til center/baghøjtalere, for slet ikke at tale equialisering til kompensation af lytterummets karakteristik. Den nyeste mediaplayer fra Windows har svjv. mulighed for at indstille forsinkelse for hver kanal, men man ønsker jo ikke at starte en selvstændig applikation op for at se DVD, men at afspille DVD'er via ens mediacentersoftware - og så har man med de løsninger der findes idag (svjv) ikke mulighed for at indstille de mest basale surroundparametre :-(

Jeg ville i dit tilfælde, pga. ovenstående, gå efter en ekstern forstærker med digitalt audio input, og anskaffe en multifunktions remote, der kan styre mediacenter softwaren i PC'en og volumen på forstærkeren... hvis nogen ved bedre og kender mediacentersoftware der kan indstilles til surround, og et lydkort der lader en regulere volumen i step fra f.eks. 1-100, er jeg meget interesseret i at høre om det - please, correct me if I'm wrong :-)

Mvh,
Erik Lange
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

JUNK de LUXE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Hej,

Nu på forumet, er stadig ved at lære jargonen... hvem er "CD" - "CD's DVB-S box" ?

Anyways, hvis du vil ha' det hele i en PC og optimal integration, skal du ikke ha' en ekstern box, men et internt TV-tuner kort. Muligvis en ekstern box tilsluttet via USB eller Firewire, det væsentelige er at det er en PC-komponent der styres via software, og ikke en stand-alone tuner der leverer et signal du føder PC'en med... grunden til dette er, at tuneren skal styres af software i PC'en, hvis du skal kunne porgrammere optagelse fra den, uden at skulle indstille din eksterne tuner til det program du vil optage manuelt ;-)

DVB-tunere fås idag som USB-sticks - f.eks. har Pinnacle nogle modeller der bør kunne gøre det, inkl. software til timeshifting osv.

Hej Erla, mange tak for dit svar :)

1. CD er Canal Digital, og deres DVB-S box er enten Force 505S HD eller Grundig DSR8560 HDTV
  2. Jeg gjorde i mit første indlæg opmærksom på at det er umuligt at få satelit signalet direkte ind i computeren, da CD (Canal Digital) ikke vil aktivere deres signal til ikke-godkendte DVB-tunere.

venligst

Jesper Højlund

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

JUNK de LUXE skrev:
  1. CD er Canal Digital, og deres DVB-S box er enten Force 505S HD eller Grundig DSR8560 HDTV
  2. Jeg gjorde i mit første indlæg opmærksom på at det er umuligt at få satelit signalet direkte ind i computeren, da CD (Canal Digital) ikke vil aktivere deres signal til ikke-godkendte DVB-tunere.

Åh... dumme mig... sorry - RTFM !

Nå, men i det tilfælde, så tror jeg du får svært ved at integrere DVB-signalet i din HTPC... mon ikke du skal bruge en surround reciever der kan video-switche mellem CD's box og HTPC?

Er det en acceptabel løsning for dig? HTPC'en vil i givet fald blive reduceret til avanceret DVD/CD-afspiller og FM-tuner, og det var vel ikke meningen?

Mht. optagelse fra TV, er du så ikke nødt til foretage dette i deres boks, hvis du vil opnå højeste kvalitet, og tillader CD eksport af de optagede filer?

- jeg er lidt bange for at det du ønsker ikke kan lade sig gøre, når du vil bruge CD som programleverandør, se linket i min signatur... but I could be wrong...

Jeg beklager hvis jeg stiller dumme spørgsmål der muligvis allerede er besvaret på andetsteds i forummet eller som jeg kan google mig frem til - har desværre ikke så meget tid lige nu, og der kunne jo være nogen der kender svarene og som har lyst at dele deres viden...

/Erla
--
Min Fritz-chip forstår mig ikke...

TCPA / Vista FAQ:
http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Kære Erla (Erik)

Yep du har helt ret, RTFM, hvordan står det til med det fantastiske DFD ?

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hej Christian,

Det går lidt sløvt med DFD for tiden... personligt har jeg ikke haft så meget tid, bl.a. er jeg p.t. igang med at lave en lille lidt surround-bio, omend i fuldstændig latterlig lav skala, i forhold til hvad jeg kan forstå der skal til, for at det betragtes som bare en smule seriøst blandt nørderne her ;-)

- men det ser ud til, at vi er ved at nå et punkt i evolutionen hvor de ting vi råbte op om begynder at ha' betydning for almindelige mennesker, og dermed kommer vi back on track i tråden her igen - eller er det mig der ser spøgelser ? (Jeg kender din holdning - har andre nogle erfaringer / holdninger til medieudbydernes kontrol med hvordan vi forbruger vore indkøbte medieprodukter?)

Jeg er klar over at vi nok er lidt off-topic, det beklager jeg - forklaring på hvad det alligevel har med sagen at gøre, følger her:

Jeg har googlet lidt rundt og kigget på de specs jeg kunne finde for de nævnte DVB-boxe. De har begge et fint digitalt output, hvilket jo er dejligt. Men de har, så vidt jeg kan se, ikke nogle indgange for styring, udover naturligvis remote. Dvs. at hvis man skal bruge sin HTPC til at optage, skal man manuelt stille boxen ind på den rigtige kanal, hive signalet ud digitalt og optage det på HTPC'en. Ok, det kan nok lade sig gøre, omend det er lidt bøvlet... (bruger p.t. en gammel s-vhs video som tuner for min bærbare PC hvor jeg så grabber TV programmer jeg vil optage, så princippet fungerer i praksis).

Men hvad når man vil optage to eller flere programmer, fra forskellige kanaler i et tidsrum man ikke er hjemme og kan skifte kanal på DVB-box'en? Skal man så hacke en PC-remote-emulator sammen, og et program der kan skifte kanal på DVB-boxen via IR-remote og starte optagelse via HDMI-ind på et forudbestemt tidspunkt? Yeah, right - hvad var ide'en så med en mediacenter softwarepakke i en HTPC???

Jeg mener at ha' set nogle reklamer for CD (eller deres konkurrent?) hvor de fortæller om at deres box også fungerer som harddisk-optager. Hvad skal man så med en HTPC, hvis man alligevel er tvunget til at bruge deres box?

Hvad gør du selv med din HTPC og hvem er din(e) progamleverandør(er) ?

Er det i den verden vi lever i, i virkeligheden så smart med en HTPC? I praksis altså, ikke i teorien... jeg har selv en HTPC (to faktisk, hvis man tæller min bærbare med) - men har erfaret at det i virkeligheden ikke er fleksibelt nok til mine behov, da jeg ofte arbejder på min PC mens jeg ser/hører TV/musik, og så er det i praksis rarere at ha' TV'et på en skærm for sig og med helt uafhængig lydregulering (ellers siger det BING!!! hele tiden, når jeg får post midt i TV-avisen), og dels giver det mig ikke mulighed for at opnå den kvalitet jeg ønsker mht. surround-kalibrering... og så endte jeg her, fordi jeg er ved at opbygge et system af enkeltstående og uafhæøngige komponenter... men ak og ve - der gik ikke lang tid for fortiden indhentede mig og vi sidder i den samme suppedas mht. rettigheder til at forbruge digitale medier vi har betalt for, efter behov... :-/

/Erla

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Hej.

Som jeg skrev tidligere i denne tråd, så er det ikke korrekt, at man ikke kan få CD-HD signal ind i sin htpc. Man skal blot ud i noget dragon-cam, ligesom med viaskod, som også bruger chip-pairring. Dragoncam'et opdaterer du firmware, hvori man skriver serienummeret fra sin indkøbte sat-hd box, så tror det originale cd-kort at det sidder i den af cd godkendte receiver og all is well. Der findes guider på nettet, også danske til dette...søg og du skal finde. Jeg havde selv planer og dragon-cam, men fiberbredbånd er på trapperne her, så det blir nok ikke aktuelt.

mvh. Per.

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Juli 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

#phn2.

Det er godt du påpeger at det stadig er muligt at lave en HTPC med DVB-S TV-kort med CAM-modul, så man ikke blot er henvist til:

Modtage digital (satreceiver), konvertere til analog, analog TV-kort via scart stik til digital igen.

Ingen ægte 16:9 og ringere kvalitet. IR-blaster til at  skifter kanal på satboksen... Stortset noget bras...

Forøvigt med hensyn til fibernet, bliver snitfladen også her, et scart-stik i en særlig kasse?

Sådan er TDC's løsning via ADSL...

Kender kun et firma nemlig SteamTV.dk, som kan levere TV direkte via netkortet i HTPC-en...

Til top Vis avsh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avsh

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 August 2006 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jeg står næsten selv i samme situation som dig og skal have samlet en HTPC, som kan køre Windows Vista og vise 1080P uden problemer. Jeg har besluttet mig for, at det skal blive en Sony Bravia X2000, da den kan vise 1920x1080P. Dertil venter jeg på dette bundkort fra ECS, som er det første RS600 ATI Radeon Xpress 1250 bundkort. Det har HDMI med HDCP og Avivo, som kan aflaste CPU'en og vise 10bit. Grafikkort chippen er på styrke med et ATI 700 eller X1300. Derved er man fri for at købe et grafikkort ved siden af og derved spare penge, ekstra strøm og varme. RS600 bundkorte burde komme i handlen i august eller senest september.

http://www.hkepc.com/bbs/itnews.php?tid=611688

Dette vidunderlige bundkort skal fodres med:

Intel Conroe E6600 @ 2.40GHz 4MB L2 Cache
2GB DDR2 RAM 800MHz Dual Channel
Samsung 250GB harddisk

Og skal puttes ind i dette kabinet

http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis& ;menu=pc&varenr=51070&gruppe=htpchfx

Strømforsyning dertil

http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis& ;menu=pc&varenr=51072&gruppe=htpchfx

Processor køler

http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis& ;menu=pc&varenr=51071&gruppe=htpchfx

Pioneer slot-in drev i en isoloret box

http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis& ;menu=pc&varenr=51074&gruppe=htpchfx

Harddisk isoloret box

http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis& ;menu=pc&varenr=51073&gruppe=htpchfx

Alt dette kommer ca. til at koste 12.500 kr. Bare køb de billigste 2GB 800MHz kit, da Cas'en ingen betydning har, så længe man ikke overclocker. Det kommer til at sparke røv og se godt ud

Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

JUNK de LUXE
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Angel: det ligner en dejlig opsætning, et lille problem (for mig) er at udover at være HTPC, så skal den samtidig være arbejdspc samt kickass gamer pc, så jeg skal ihvertfald have en bedre grafikkort (7950 skulle være HDCP enabled samt have HDMI) desuden bedre og mere ram.

Processoren du har valgt er også den jeg regne med at anskaffe E6800 er simplet hen for dyr i forhold til det minimale ekstra den yder.

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Ja, du har helt. 2GB er da for lidt til en workstation, når der skal ligges Windows Vista på. Har selv 2GB ram i min workstation, hvor jeg arbejder med Photoshop og Illustrator, og kan da godt se, at jeg skal have flere, når jeg skifter til Vista. Men det bundkort jeg henviste til kan da håndtere helt op til 8GB DDR2 ram, hvis det skulle være

Der er ingen high-end grafikkort, som har HDMI udgang fortiden. Det højeste er vist ATI 1600PRO. Men jeg ved, at der er nogle high-end grafikkorte derude, som har HDCP over DVI porten, men ikke hvilke. Ellers kunne du tage mit setup og bedre/flere ram, og benytte af den indbygget grafikchip, og vente til ATI R600 med directx 10 eller Nvidias (kan ikke huske navnet) til 4. kvartal.
Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

PHN2 skrev:

Hej.

Som jeg skrev tidligere i denne tråd, så er det ikke korrekt, at man ikke kan få CD-HD signal ind i sin htpc. Man skal blot ud i noget dragon-cam, ligesom med viaskod, som også bruger chip-pairring. Dragoncam'et opdaterer du firmware, hvori man skriver serienummeret fra sin indkøbte sat-hd box, så tror det originale cd-kort at det sidder i den af cd godkendte receiver og all is well. Der findes guider på nettet, også danske til dette...søg og du skal finde. Jeg havde selv planer og dragon-cam, men fiberbredbånd er på trapperne her, så det blir nok ikke aktuelt.

mvh. Per.

Hej Per,

Sorry jeg ikke lige fattede dit indlæg første gang. Er som sagt ny her på forumet og i denne verden, så skal lige ha' alle forkortelser og jargonen på plads :-)

Det er jo kanon at man kan hacke sig ud af det - om det så er lovligt er en anden diskussion som andre evt. må ta' sig af ;-)

Jeg har dog stadig et par problemer med at basere min hjemmebio på en HTPC, og synes ikke at ha' set nogle svar herpå:

Findes der noget mediacentersoftware der 1). tillader regulering af volumen i flere trin end 10 (0-10) og 2). giver mulighed for surround-kalibrering (forsinkelse af signalet til de forskellige udgange samt evt. equialisering, manuelt eller via målemikrofon på de enkelte kanaler) ?

- og et tillægsspørgsmål: Findes der noget mediacentersoftware der kan afspille SACD og AudioDVD ?

Det jeg er ude efter, er et program a la WM mediacenter eller CyberLink PowerCinema, der styrer al medie ind- og afspilning. Altså ikke forskellige programmer jeg skal starte for at gøre enten det ene eller det andet - hvis der (for mig) skal være mening i en HTPC, skal alt kunne styres via samme applikation...

Mvh.
Erik Lange

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 August 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Medion laver nogle PC'ere der efter min mening er ret go'e til prisen - mærkeligt nok sælges de herhjemme vist kun gennem Aldi, og det er godt nok en lidt surrealistisk oplevelse at ende der, når man er på jagt efter en seriøs PC ;-)

For noget tid siden havde de denne model:

Modelnavn: MD8808

Processor: Intel Dual Core 3.0 GHz, 2 MB L2 Cache 800 MHz FSB

RAM: 1024 MB DDR2-533 MHz SDRAM 64 bit dual channel (1 sokkel fri til udviddelse)

3 x Dual TV tuner; 2 x DVB-T, 2 x DVB-S, 2 x analog tv tuner

Grafik kort: NVidia GeForce 6700 XL 128MB - output; Scart, S-Video, composite, DVI og component HD

DVD-brænder: Sony 16x

DVD-reader: Sony 16x

Trådløst netværk: WLAN 54Mbits 802.11g / 802.11b

Kortlæser: 8in1 USB2 kortlæser (læser alle standard kort)

USB: 6 x USB2.0

Firewire: IEEE1394 x 2

Dolby Digital: Intel 8-kanal High Definition audio

Netværk: 10/100Mbit

Harddisk: 250BG S-ATA

Diverse: Trådløst tastatur og mus samt multimedie fjernbetjening

-oOo-

Jeg købte en for kr. 8.500,- for nogle måneder siden, og jeg synes sgu' den sparker rimelig meget røv...  Den er selvfølgelig spækket med al mulig software, WinXP, NeroBurner6, PowerCinema, DVDcreator, antivirus osv... jeg ved ikke om det er muligt at gøre det billigere ved at bygge den selv, men jeg synes jeg fik en kick-ass maskine for meget få penge... mine eneste anker er, at lyden kun kan reguleres i 10 step og at jeg ikke kan kalibrere surround-kanalerne fra PowerCinema eller i lydkortets kontrol program... så som nævnt er jeg gået den anden vej og er begyndt at købe enkeltstående enheder til min hjemmebio.

Men det ærgrer mig da lidt, at den er så tæt på, og så alligevel ikke...

Har for nyligt set MD8808 nedsat til kr. 7.500,- i den lokale Aldi... of all places ;-)

Mvh,
Erik Lange

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Sendt: 01 August 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Att: Angel

Var det ikke bedre med en Merom processor når de kommer, da det må formodes at den så ikke afgiver så meget varme og bruger så meget strøm, når det er en processor der bruges i en bærbar? Det er jo stadig en Core 2 Duo, så jeg tror nu, den er stærk nok...

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Ja, en Merom er stærk nok, men en HFX mini kan sagtens køle en Conroe ned, især når det kun er processor og harddisken som skal køles ned i mit tilfælde fra køleprofilerne i siderne. Forgængeren kan eksempelvis passiv køle en AMD X2 uden problemer og en Conroe cpu afvikler mindre strøm og varme. Desuden er Merom cpu'erne noget dyrere. En Merom 2Ghz og en Conroe 2.4Ghz er i ca. samme prisklasse. Og jeg tror næppe, at der kommer et ATI RS600 bundkort til den forløbig og inden Sony X2000 40" kommer til september, skal jeg have mig en HTPC inden.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes