Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 07:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Forslag til HTPC - kommentare ønskes, tak (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pogo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 August 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Jeg står og mangler en HD/dvd optager.

To tunere er et must, så det presser jo prisen en del op. Derfor overvejer jeg en HTPC istedet (man er vel nørd) og hvis det bliver sådan en, så skal jeg selv samle den (igen, nørd).

Det er lang tid siden jeg sidst har samlet en pc (vi taler edo ram og geforce2), så jeg har ikke styr på hvad der rører sig på markedet. Min filosofi har altid været at bruge det der er bedst i forhold til prisen og så er der også råd til at opgradere lidt oftere.

Kravet er en hifi-agtig pc, der ikke larmer og udelukkende er sluttet til surround recieveren. Den skal bruges som hd-optager, mp3 afspiller og evt kunne klare nogle spil. Desuden måske noget internet, men jeg satser på jeg fortsat vil bruge min bærbare til den slags.

Har altid holdt mig til Asus og AMD, men vil umiddelbart gå efter en intel mobil processor i denne

Jeg forestiller mig noget lig dette?

Asus N4L-VM/DH, 945GM, ViiV, S479 (asus eneste bundkort til intels mobil cpu'er og det er ret billigt. Der medfølger også cpu køler) 

Intel Core Duo T2400, 1.83GHz, FSB667 (T2400 er umiddelbart bedst til prisen, men er der meget at hente ved at vælge en t2500 på 2ghz istedet?)

Kingston DDR2-667, 2x512MB, CAS 5 (bør jeg ofre 600 mere og få 2gb?)

Asus EN6600Silent/TD/512M, Geforce 6600 (strømforbruget/varmeudviklingen på dette er ok og det er uden blæser, men kan det bruges til spil? Hvis ikke vil jeg hellere satse på et en6200 der bruger endnu mindre strøm. Jeg køber primært grafikkortet fordi det onboard ikke har udgang til tv, men synes samtidig det så er dumt at spare en plov og få noget l**t)

Maxtor MaXLine+III 300GB, 16MB, SATA300 (maxtor har jo altid været godt til prisen. er der nogen der ved hvordan støjforholdet på denne er i forhold til daimondmax10?)

Hauppauge WinTV-PVR500MCE (det bliver nævnt over alt, så det er valget)

3RSystem HT1100 HTPC, iMON VFD, Black (et ret dyrt kabinet, men jeg vil gerne have et med display og et alm "pc" kabinet er udelukket. Er der nogen der ved om lite-on's dvd brændere passer til det?)

NorthQ NQ4001EXT-USB, Super Silent PSU 400Watt (den er opgivet til 12-17 db, så det er vel fint nok)

Jeg har i forvejen en lite-on dvd brænder i min gamle stationære. hvis den passer i kabinettet, bliver den brugt. Desuden regner jeg med at investere i et trådsløst logitech mus/tastatur sæt og så har jeg vel alt hvad jeg skal bruge, ikke sandt?

Hvad siger folket?

Til top Vis pogo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pogo

Jesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 August 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Det ser jo udemærket ud... Dog vil jeg skifte den maxdød disk (de har en tildens med at begå selvmord) ud med en WD eller en Samsung (Samsungen er pt. de mest støjsvage). Og så vil jeg vælge en bedre psu f.eks. seasonic, chill eller noget i den dur.

Grafikkortet er lige en tand for svagt til diverse spil - kig hellere efter 7900GT, kan få for omkring 2000 kr.

Til top Vis Jesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesse

jkjelds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 August 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

ang kabinet. Det har jeg selv kan vældig godt lide det udsende, dog skulle jeg brugge lidt mere køling for at få det til at blive godt se. Desværre kan fjernb dog ikke kopieres over i en multi

http://www.minhtpc.dk/infusions/personal_page/view_personal_ page.php?user_id=905

Ang gfx overvej gf7600gs fra XFX den er passiv og kan trække en del flere spil, plus den har dual dvi såfremt du engang også ville komple til en projektor.

Har en selv en nothq psu den er ganske glimrende.

Til top Vis jkjelds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjelds

pogo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Forresten.... hvordan får man grafikkortet til at vise tv out i 16/9 format, så billedet ikke bliver strukket ud?

jkjelds
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

zoomplayer

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 August 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Ville faktisk hellere vælge et Aopen bundkort, i stedet for Asus... Kan godt være Asus har et bedre ry, men når alt kommer til alt, så er Asus kvalitet at sammenligne med Epox og den slags

Men det bedste ville nok være at finde et Intel bundkort med I975 chipset, og så en Core 2 duo processor! Det vil helt klart være noget af det bedste rent kvalitets medsigt, men knap så meget lir, som man ellers finder på andre brands, men det køre til gengæld "evigt"

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

pogo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

dvs jeg kan ikke få selve grafikkortet til at vise en 16/9 opløsning i windows (altså på tv out)?????

jkjelds
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

#pogo

Jo naturligvis det kræver normalt intet ekstra, men især zoomplayer gør det godt download den det er freeware og prøv dig lidt frem....

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 05 August 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

pogo skrev:
dvs jeg kan ikke få selve grafikkortet til at vise en 16/9 opløsning i windows (altså på tv out)?????

Jeg tror ikke det er understøttet. Max opløsningen er 1024x768 så du kan ikke lave f.eks. 1280x720. Der er noget software der giver nogle muligheder for opløsninger der ikke er understøttet men du kommer ikke højere op end det der er understøttet. Det er ikke Zoom Player, som ikke lige har noget med det at gøre.

Hvad skal du forbinde til? TV out bliver ikke godt. Har dit display ikke VGA, DVI/HDMI eller i det midste component?

Jeg ville nok vælge et 7600 kort frem for et 6600. Du kan få et 7600 kort for ikke ret meget mere. Hvis du har component ind og ikke VGA eller DVI/HDMI skal du vælge et kort med HDTV out.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

pogo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

først vil jeg lige sie tak for jere svar.

Grafikkortet skal forbindes til min surround receiver via s-vhs og det går så videre til tv'et, igen gennem s-vhs.

Men vil det sige når grafikkortet understøtter 1024x768 (ikke vga, men via tv-out), så kan jeg godt gå ind og ændre det til f.eks 1024x576 (igen via tv-out) som er en lavere opløsning, men i min øjne tilstrækkeligt for et 32" 50hz tv. Og så kører samtlig software i den opløsning (dvs. windows og alt under det, samt evt spil) uden problemer?

Det ville jo være lidt ærgeligt at have brugt over 8.000 på en htpc og den så ikke kan vise en korrekt opløsning?

Jeg ved godt at en dvi udgang til en plasmaskærm ville være langt bedre, men jeg synes ikke helt 50" plasma er nede i det prisleje hvor jeg vil være med endnu. Samtidig overvejer jeg da også et sony bravia 50" 3lcd, som godt nok er 30-40 cm dybt, men stadig et udemærket alternativ. Men jeg er ikke sikker, så jeg venter med det.

mht grafikortet, så er prisen ikke så relevant - Det vigtigste er det ikke bliver så varmt at det hæver temperaturen i kabinettet betydeligt. Så om det koster 299 eller 1499 er uden betydning (ikke dermed sagt at jeg vælter rundt i penge, men set i forhold til pc'ens samlede pris, er det jo et dumt sted at spare). om det er et ati eller nvidia baseret kort er heller ikke så relevant.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 06 August 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

S-Video og en alm. CRT TV bliver ikke godt. Jeg tror du bliver skuffet hvis du vil bruge et CRT TV som PC skærm.

Jeg er ikke sikker på du kan sætte opløsningen til en 16:9 opløsning. Muligvis med noget ekstra software, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder. Jeg har ikke selv brugt det og ved ikke præcist hvad det kan, men det er der sikkert andre her i forumet der har.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

pogo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er bekendt med at billedkvalieten ikke bliver til at kunne læse almindelig tekst

nr.one
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Mht. støjniveau på Harddiske kan du med fordel læse denne artikel/test:

http://www.silentpcreview.com/article29-page1.html

Til top Vis nr.one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nr.one

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes