| Forfatter |
|
sskova Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 08 August 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

Kar:130309
Bruger siden: 19 Juli 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 614
|
| Sendt: 09 August 2006 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Er det ikke billigere at købe en god surround receiver i 4-5000 kr. klassen? Så har du det hele samlet i ét apparat, altså for/effektforstærker. Yamahas nye modeller, rx-v559 og 659 har gode DACs fra Burr Brown, så det burde være en fin løsning. 
Ang. dit sidste spørgsmål, så er der ikke noget problem med alm. stereo. Hvis din mp3 fil er i stereo, så får du også stereo ud af lydkortet. Hvis du ser en film med DTS lyd, får du DTS. Det er ligesom med alm. dvd/cd afspillere. 
Lige til sidst: det kort, du nævner virker som overkill, især når du ikke skal bruge dets DAC! Du kan sagtens købe et billigere lydkort til 5-600 kr., for det skal bare lave pass-through til din receiver, som så afkoder signalerne. Think about it...
P.S. Du burde måske købe et eksternt lydkort, så du slipper for intern støj & unødvendig elektricitet fra PC'en. Ellers er der nogle nyere PCI lydkort med afskærmning, som koster ca. 1000 kr. Kan bare ikke huske webstedet, hvor de sælges. Måske nogle andre har et link...
Anyway, håber min lange smøre hjalp!  __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
sskova Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 09 August 2006 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det gode svar og opklaringen!
Da_Saint skrev:
Er det ikke billigere at købe en god surround receiver i 4-5000 kr. klassen? |
|
|
Jo - det er muligvis billigere. Men jeg ved ikke, om jeg synes, kvaliteten er i orden i det prisleje. Desuden er jeg jo kun interesseret i alm stereo og vil derfor hellere bruge pengene på 2 kanaler i stedet for 7.
Da_Saint skrev:
... det kort, du nævner virker som overkill ... burde måske købe et eksternt lydkort, så du slipper for intern støj & unødvendig elektricitet fra PC'en |
|
|
Overkill: Tjoe, men så kan jeg jo også vende tilbage til analogt output på et tidspunkt, hvis jeg vil. Eksternt: Intern støj er vel (næsten) udelukkende et problem, hvis jeg bruger analogt output? Til sidst et ekstra-spørgsmål: Hvis jeg bruger digitalt output - kan jeg så stadig justere volumen med MCE eller er det en "linie-udgang"? (Både PC og anlæg pakkes væg i et skab i et andet lokale, og MCE (og også gerne TV'et, hvis jeg kan finde noget IR remote control SW) skal fjernbetjenes med PDA+Niveus: http://www.niveusmedia.com/products/remote.html
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var så lidt!  Ang. justering af volumen, er det forskelligt fra lydkort til lydkort. På min forrige bærbare var den digitale udgang "fast", dvs. man ikke kunne skrue op eller ned. Men på det nye Creative lydkort kan man godt, lige meget hvilken udgang man bruger.
__________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Mht lydkort, hvis du skal sende digital til din forstærker har du ikke så meget brug for et dyrt lydkort. Som der rigtigt skrives så er dine DACs på lydkort ikke i anvendelse i et sådan scenarie. Menge foreslår USB/Firewireløsninger da de eftersigende har mindre støj når der bruges analog. Det kan godt være at dette er rigtigt, men en USB løsning har også begrænsninger og ifl mine erfaringer kan der også være støj på en sådan løsning. Desuden vil lydkortet i en USBløsning dele båndbredde med andre USB enheder tilkoblet den samme Usb-roothub, hvilket i sig selv kan give interference både på båndbredden men så sandelig også via det kabel der er tilkoblet pci bussen(via USB kablet) Jeg mener med andre ord ikke at der er store fordele og ulemper i hverken interne eller eksterne løsninger. Jeg foreslår et kort som HDA Digital X-mystique eller explosion. Begge lyder lækkert ved ALM digital PCM og du har mulighed for Dolby Digital live så du kan Upmixe dit stereo signal (fra TV og andet til Dolby Digital hvilket er lækkert når du fx ser Live tv i MCE )og sende det i AC3 via ét optisk kabel.(ingen DC pops har jeg ladet mig fortælle her på forummet). HDA's kort bruger nogle fine komponenter på kortet og lyder også godt til alm analog lyd. Desuden kan du udskifte opamps såfremt dette måtte være nødvendigt(Det giver en teoretisk bedre lyd) Angående digtal lyd og volume kontrol. Hvis man kører passthrough kan man ikke justere volumen på sin pc. i andre scenarier kan man prøve dette utility ftp://ftp.voyetra.com/pub/tbs/mtgoddl/voldigfx.zip Mvh Anders
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kun har behov for to kanaler, er det spild af penge at købe surroundgrej.
Du kan overveje om ikke en seperat hifi-DAC + 2 kanals forstærker ville være en bedre løsning. DACs kan købes fra et par tusinde kr, på brugtmarkedet.
|
| Til top |
|
| |
Da_Saint Lukket konto

|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Erik D skrev:
Hvis du kun har behov for to kanaler, er det spild af penge at købe surroundgrej.
Du kan overveje om ikke en seperat hifi-DAC + 2 kanals forstærker ville være en bedre løsning. DACs kan købes fra et par tusinde kr, på brugtmarkedet.
|
|
|
Ved ikke hvor meget "bedre" dit forslag er. Det er i hvert fald dyrere!  __________________ Mit beskedne setup:
Yamaha RX-V2700
Dali Concept 7.0 SR
Taralabs HTK
Panasonic TH-42PX80
LG R200 Mediecenter
Xbox 360
Toshiba HD-EP30 HD DVD
|
| Til top |
|
| |
Erik D Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 786
|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da_Saint skrev:
Erik D skrev:
|
|
|
|
Ved ikke hvor meget "bedre" dit forslag er. Det er i hvert fald dyrere! 
|
|
|
Hvorfor er det dyrere ???
Manden skriver selv at han ikke tror kvaliteten bliver høj nok ved brug af SS-grej til 4000-5000 kr.
I forhold til hans egne eksempler, kan man sagtens få en god DAC+forstærker løsning, i det prisleje.
|
| Til top |
|
| |