Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 02:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Idé til lydløs PC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kaso
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 959
Sendt: 27 September 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Et af problemerne m. HTPC er jo at få den så stille som muligt. HDD er en væsentlig kilde til støj - men jeg fik en idé til fri afbenyttelse (og diskussion):

Man kan idag købe 16Gb flashram http://www.dpreview.com/news/0609/06092603_sandiskextremelll .asp

Hvis man installerede sit operativsystem og væsentlige programmer på et sådant kort behøver den "rigtige" HDD kun køre, hvis man skal optage eller afspille - men ikke, hvis man f.eks. ser TV (undtagen m. timeshift) eller DVD eller hører radio. Det må "spare" en del støj/varme?

En tilsvarende USB-memory kunne selvfølgelig tjene samme formål - men pt. er største vist 8Gb, hvilket er i underkanten til formålet.

Er tanken helt tåbelig?
(Jeg ved, at kortet selvfølgelig vil være dyrt i starten - men prisen falder formentlig hurtigt - og man vil muligvis kunne spare lidt på andre former for lyddæmpning - og selvfølgelig: Til den Ultimative HTPC er intet jo for dyrt)

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso
 
lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 27 September 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det lyder som en fremragende ide. Jeg har lige købt 4 gb til mit Nikon kamera, og det var virkelig ikke mange penge jeg måtte betale for det kort. 16gb er vel også overkill, til OS og programmer, hvis man piller det uvæsentlige fra, så mindre kan vel gøre det.

Spørgsmålet er så hvordan man lige får installeret OS på flash-kortet. Er der motherboards der genkender flash-kortet allerede ved opstart?



__________________
Mvh
Lars P. Madsen
Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76
 
Seburo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 27 September 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Ideen er ikke helt dum. Nedenstående link er til en artikel, hvor der bygges en lydløs HTPC. Ingen bevægelige dele (På nær cd-drev).

Link på norsk:
http://www.hardware.no/tester/kabinett/prosjekt_bequiet/1299 5


__________________
Thomson 21"
Thomson DVD
Marantz SR5500
Monitor Audio Silver S10
Til top Vis Seburo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seburo
 
kaso
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 959
Sendt: 27 September 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke prøvet selv, men mange nyere PC'ere acceptere boot fra USB - og et flashkort i en kortlæser optræder jo som en IDE-harddisk, så i princippet burde det vel være muligt?

Mht. pladsforbrug, forestillede jeg mig, at der også skulle være plads til den "virtuelle hukommelse" (betegnelsen på filen forsvandt lige - måske jeg selv skulle have skiftet/udvidet min RAM ) og til "Dvalefilen" ...

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso
 
avsh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 218
Sendt: 27 September 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Mener der er et problem med disse kort....

De kan ikke tåle at der bliver skrevet til dem ret mange gange, det er primært et read only medie... Dvs. det kan ikke holde til f.eks. windows installeret.

Der findes sådanne løsninger, men jeg mener at indholdet kopieres over til ram...

16 Gbyte er jo desværre heller ikke ret meget i HTPC system, hvor man jo godt kan bruge  1 TerraByte uden problemer ...

Er det værste problem ikke selve motherboardet med en strømslugende CPU, der skal køles og også andre chips herunder grafik-kortet? 

Til top Vis avsh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avsh
 
kaso
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 959
Sendt: 27 September 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

"Read only" ?!?!?

Jeg har kort, der har været brugt i årevis til kameraer, Pocket PC m.m.m., hvor der skrives, slettes, læses og formatteres meget. Det har aldrig givet anledening til problemer - og kortet, jeg linker til, er med 10 års garanti, så jeg tror absolut, at det er en "and".

Min tanke var heller ikke at erstatte harddisken - blot at harddisken kun skulle køre, når der var et reelt behov for at læse og skrive - ikke for at se TV, høre radio eller se DVD etc.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso
 
lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 27 September 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

avsh skrev:

Mener der er et problem med disse kort....

De kan ikke tåle at der bliver skrevet til dem ret mange gange, det er primært et read only medie... Dvs. det kan ikke holde til f.eks. windows installeret.

Det synes jeg da lyder mærkeligt. Det virker da glimrende i fx et kamera hvor der bliver skrevet hver gang der bliver taget et billede. Det kan da godt være at MTBF er mindre for et flash kort, men så slemt tror jeg da heller ikke det er, men det er da noget der bør undersøges inden man går i gang.



__________________
Mvh
Lars P. Madsen
Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76
 
lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 697
Sendt: 27 September 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Det her link kunne være interessant i denne sammenhæng:

http://www.ehomeupgrade.com/entry/425/how-to_boot_windows



__________________
Mvh
Lars P. Madsen
Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76
 
spped six
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 781
Sendt: 27 September 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at have læst, at man ikke kan boote win op på et flash medie, uanset om maskinen kan boote fra usb.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six
 
xo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1010
Sendt: 27 September 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Dæmpeplader i kabinettet har også en dramatisk virkning. Men hvor lang tid holder flash RAM? Jeg mener ikke det har en særlig lang levetid - hvis det bruges meget.
Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo
 
spped six
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 781
Sendt: 27 September 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Det var her, jeg læste om det:

http://hol.dk/traad.asp?fID=10&tID=358110

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six
 
kaso
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline
Indlæg: 959
Sendt: 27 September 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:

Det var her, jeg læste om det:

http://hol.dk/traad.asp?fID=10&tID=358110

/Henrik

Tjah - men det er jo lykkedes for andre: Prøv at læse linket fra lpm76 - her virker det rent faktisk - så det er bestemt muligt!

 

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso
 
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Indlæg: 431
Sendt: 27 September 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Samsung har udviklet en serie flash basered harddiske, det må være den nemme løsning. Kender ikke dog ikke prisen. De burde være 100% lydløse og opføre sig som en normal harddisk mht. instalation i pc og software.
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 27 September 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

måske kunne man bare bruge en bærbar HD i stedet for med en 2½" => 3½" converter? Bærbare HD siger næsten ingenting i forhold til stationære - og så kan man få 100GB for ca. 1000,- endda med 7200 rpm.

__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1490
Sendt: 27 September 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Man kan godt installere et OS på et flashmedie og bruge dette til at boote fra.
Problemet er at det kun holder til et begrænset antal skrivninger, og der skrives altså væsentligt flere gange til ens boot-drev under en opstart og når OS'et kører end når et flashkort bruges i et kamera.

Jeg ved at mange små embedded systemer, som fx dem fra Soekris ofte benytter flashram.

Hvor lang tid et flashkort vil holde som boot-drev ved jeg ikke men umiddelbart tror jeg ikke det bliver et problem.

Jeg er dog selv mere til bærbar-harddisk-løsningen og har selv 2x2½ harddiske ophængt i elastikker i min HTPC.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 27 September 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:

Jeg mener at have læst, at man ikke kan boote win op på et flash medie, uanset om maskinen kan boote fra usb.


/Henrik



Det kan man løse med en flash<->IDE konverter. Så tror OS'et det er en IDE disk.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 276
Sendt: 27 September 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Her er en anden version http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=32070

 

\René



__________________
Glem ikke at huske Længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk
 
Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Februar 2004
Status: Offline
Indlæg: 194
Sendt: 27 September 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Måske dette besvarer tankerne omkring holdbarhed;

"Like all flash memory devices, flash drives can sustain only a limited number of write and erase cycles before failure. Mid-range flash drives under normal conditions will support several hundred thousand cycles, although write operations will gradually slow as the device ages. This should be a consideration when using a flash drive to run application software or an operating system. To address this, as well as space limitations, some developers have produced special versions of operating systems (such as Linux) or commonplace applications (such as Mozilla Firefox) designed to run from flash drives. These are typically optimized for size and configured to place temporary or intermediate files in memory rather than store them temporarily on the flash drive." - Wikipedia

 

Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98
 
PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1374
Sendt: 27 September 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hej.

Håber ikke det er ot. men here goes:

Man kan købe løse heatpipes hos conrad.com. Disse kan man så føre til løse heatsinks ligesom M-cubes p****dyre løsning. Jeg har selv planer om at lave et custom kabinet med disse, så hele pc bliver passivt kølet. Idag har jeg alt passivt kølet og 2 nærlydløse papstkabinetblæsere, men de fører tilgengæld heller ikke helt nok luft ud af kabinettet = op mod 55-60 grader, når den har været tændt et par timer.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2
 
Madman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 374
Sendt: 27 September 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

En god løsning er IDE Flash Memory Module, se her http://www.mini-itx.com/store/?c=16 og her http://www.transcendusa.com/products/ModDetail.asp?ModNo=27& amp;LangNo=0

Boot på den og ha en disk til at stå et andet sted.

 

Til top Vis Madman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madman
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes