Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: DVB-T PC-tuner MED undertekster (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HBSø
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 13 November 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Er der nogen der kender et TV-kort eller USB-stik med digital TV hvor underteksterne virker HVER gang. Jeg har et kort fra MEDION, og prøvet Hauppauge HVR 900 USB, Typhoon USB, samt et Pinnacle USB, men de virker ikke altid. Jeg har kik på et andet stik fra Pinnacle, der hedder PCTV Hybrid Pro Stick. Det er 150 kr dyrere (hos en anden forhandler), men virker det hver gang? Gode erfaringer er velkomne (der er nok mindst 25.000) dårlige)

Jeg er træt af at være betatester, og ekspedienterne siger hver gang at de ikke har fået nogen retur, men ingen garanterer dog noget.

Jeg har et TV, samt en box fra Philips, samt scartstik med indbygget DVB-T, og de virker perfekt, så det må da være muligt at få et til PC også.

Henning

Til top Vis HBSø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HBSø

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 November 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Når du arbejder med HTPC løsninger vedr. DVB-subtiteles er det softwaren, der er afgørende.

Lad være med at se på det, ligesom med forbrugerelektronik-kasserne, hvor man betragter "kassen" som en samlet enhed, der kan noget eller ikke...

DVB-T virker i princippet som et netkort og det er op til softwaren at vise DVB-subtitles, hvis de forekommer i datastrømmen....

Derfor er det meningsløst at sammenligne de forskellige TV-kort, det er ikke hardwaren der bestemmer det!

Et program som DVBviewer kan både vise og optage dvb-subtitles og også subtitels som tekst-tv (forekommer f.eks. på satellit-kanaler med DVB-S).Se de pågældende programs supportliste liste igennem med hensyn til valg af TV-kort...

Tag udgangspunkt i softwaren og ud fra det find et TV-kort som er supportreret...På denne måde får du en ordentlig HTPC-løsning...

HBSø
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg betragter software og hardware som en enhed, og forvente at fabrikanten leverer begge dele. Jeg regner IKKE med at jeg skal ud og købe software hos en anden fabrikant for at få skidtet til at virke.

Fejlen har også været til stede i set-boxe, men her er modtageren lavet med en DSP, og her kommer softwaren til opgradering via TV-signalet. (firmware hedder det vist i denne sammenhæng) Når en trediepartsudbydet kan få skidtet til at virke, må den originale fabrikant også kunne.

Jeg forventer også at diverse computerforhandlere via den indkøbskæde de som regel er medlem af har prøvekørt varen, ellers får de for meget vrøvl i butikken med kunder der vil have deres penge tilbage.

Henning

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Når jeg nævner det på den måde skyldes det at man får et bedre løsning med et ordentligt stykke software..

Det er i mange tilfælde  for stor en opgave for TV-kort-fabrikanten også at skulle tage sig af softwaren. Bare ordentlige drivers er det vigtigste...  

Ydermere får man så en propriotær løsning, og en hardware fabrikant kan ikke blive ved med at udvikle/vedligeholde software, når indtjeningen ligger i med salget af hardwaren. Software er ikke den primære forretning...

Der findes ganske få programmer, som passes og vedligeholdes over tid...

MCE, MediaPortal, DVBviewer er nogle af de vigtigste. Disse proprogrammer bliver udviklet og passet over tid..

De kommer fra 3 vidt forskellige udviklingsmiljøer...

MCE er Microsoft, stort firma med mange resourcer.

MediaPortal er et friviligt open source med mange udviklere.

DVBviewer er et mindre kompotent team, som har udviklet meget stærke funktioner...

Det er måden, som jeg ser det virker i HTPC verdenen. Her sammensætter man sit hardware og software udfra den løsning man ønsker og udnytter PC-en store fleksibitet...

I "kasse" verdenen kan du i princppet blive nød til at købe en ny "kasse", blot fordi softwaren skal opdateres  (giver også mere salg)...

HBSø
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Foreløbig har jeg prøvet DVBviewer, men den vil ikke kendes ved de drivere jeg kan skaffe til mit hardware.

Mediaportal crasher hver gang jeg prøver at installere den. En enkelt gang havde jeg den til at køre uden undertekster, men under forsøg på at få undertekster på, crashede den og jeg har ikke kunne gentage mit begynderheld.

My Theatre kører fint med undertekster, men det jeg optager er somme tider uden undertekster. Den kan kun se mit Hauppauge HVR900, og kun hvis jeg har installeret driver for Mediacenter. Det mærkelige er at Medions Powercinema (Cyberlink i den sidste ende) kan se den også sammen med det 2 kanalskort der er med computeren. Den kører også fint under optagelse, men altså stadig uden undertekster. My Theatre kan dog ikke se kortet. Jeg kan optage 2 kanaler med Powercinema og samtidig 1 med My Theatre, men ikke hvis jeg istedet bruger HVR900's orginale program.

Hvis jeg sætter kortet over i en anden computer kan den mærkelig nok ikke se kortet overhovedet, og jeg kan dermed ikke installere drivere for det. Hvis jeg så prøver at installere den medfølgende software vil den have en kode for at det kan installeres, og den følger ikke med. På Medion compteren skal der ikke bruges kode.

Findes der en prøvevertion af MS Mediacenter, som man kan prøve før man køber den?

Jeg kunne også godt tænke mig at prøve ProjektX, men noget færdigt program lige til at installere har jeg ikke kunnet finde. Kun koder som først skal kompileres.

Min PC-forhandler siger at han fra Sandberg http://www.sandberg.dk/ har fået garenti for at deres USB-TV vil virke hver gang med det software der følger med. Han har den dog ikke hjemme. Er der nogen der kan bekræfte dette?

Elgiganten har et færdigt 2 kanals Mediacenter til 6500 kr. Kan det anbefales? Strømforbruget er formentlig mindre end hvis jeg bare installere Mediacenter på en almindelig PC. Så i den lange ende kan det jo godt være billigst.

Henning

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Bemærk der kan findes flere typer drivers til et TV-kort.

F.eks. skal DVBviewer anvende de såkaldte BDA-drivers. Når disse er installeret korrekt optræder de i windows under lyd-og videoenheder. Ved nogle kort skal der både være en capture enhed og en tuner enhed. 

BDA-driveres er en type driver som kommer fra og bruges af MCE, men også andre HTPC-programmer....

Før dette er på plads vil DVBviewer ikke virke...

Efter driver er instralleret korrekt, kan man anvende funktion scan for hardware for at finde TV-kortet...

For at kunne optage DVB-subtitles med DVBviewer skal man gemme i *.TS formatet i stedet for *.mpg.

Mig bekendt er DVBviewer det eneste program som kan optage og vise DVB-subtitels... 

Der findes også en anden type subtitels baseret på teksttv...

Somme tider kan det se ud som subtitles virker, men det kan skyldes at de en del af selve billedet, hvor der jo aldrig er problemer...

Afgørende for at en HTPC ikke bruger for meget strøm, er en ordentlig opsætning af powermanagemnet, som er en facilitet i windows.  En opsætning som kan vække maskinen, når der skal optages  og automatisk lukker maskinen, når der ikke er noget at lave (idle)...

Igen en HTPC er bund og grund en almindelig PC med windows... Derfor kan de færdigkøbte HTPC-systemet normalt heller ikke noget, som en standard PC ikke kan... 

HBSø
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Jeg har nu afprøvet Sandbergs DVB-T USB-stik. http://www.sandberg.dk/product.aspx?id=133-41   499kr.

Hvis jeg optager med standart opsætning får jeg de samme fejl som med adskillige andre DVB-T modtagere. Der er ofte ikke undertekster på det jeg optager, men der er dog undertekster når jeg ser programmet. Der optages i mpg-format. 

Hvis jeg slår undertekster til får jeg altid undertekster på det optagne, men de hænger ved afspilning ind til en ny linie kommer. Det optages også i et andet format. Filerne hedder nu .ts til efternavn. Jeg har ikke noget værktøj til at konvertere til mpg, og heller ikke noget der kan klippe filerne til og brænde på DVD.

Er der nogen forslag til programmer?

Softwaren er fra Meta Media Inc. og hedder TV Jukebox 3.0 version 1.1.5.5718. Jeg har ikke været inde og se eftrer opdateringer, så jeg evt. kan få rettet fejlen med hængende undertekster. (Det er ikke hovedproblemet, det er DVD-brændingen jeg prioriterer højest)

Henning

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Det er alene et spørgsmål om ordentlig software, der afgør om DVB-subtitles virker...

Jeg vil stadig mene det er lettest at holde sig til udbredte HTPC-programmer, som ser ud til blive passet over tid, ellers søger man selv problemer ...  

Med hensyn at brænde på DVD.

Det enkleste, synes jeg,  er at blive *.TS-formatet og brænde det som data på DVD-en, hvis man alligevel skal afspille på HTPC-en...

Men der er også mulighed for at lave en rigtig forbruger-elektronik DVD, der er bare bare noget mere omstændeligt. Der findes en opskrift på www.digitalt.tv:

http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=7

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes