Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 05:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: 7.1 lydkort (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 November 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis jeg bare skal sende et 7.1 optisk signal fra pc'en, altså  til min forstærker, er kvaliteten på lydkortet så ikke irrelevant eller?
Til top Vis kasp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasp

kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 November 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Det er skam ikke helt lige meget, men et andet og mere presserende problem er, at der, så vidt jeg er informeret, ikke findes lydkort, der understøtter de nye versioner af Dolby Digital og DTS. Så det bedste du kan få ud er nok DTS-ES, der som bekendt er 6.1.

Tænker du på overførsel af lydspor fra en DVD eller er det i forbindelse med spil?

Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel

kasp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

det er overførsel af lydspor fra en DVD

kreidel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 November 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan leve med kvaliteten af et TV-output fra en computer kan du ret sikkert også leve med lydkvaliteten fra de fleste lydkort, der bare skal sende lyden videre. Jeg kunne forestille mig, at nogle af de hardcore herinde ikke er helt enige, men det kan vi jo ikke være hver gang :-)

Til top Vis kreidel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kreidel

kasp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

tak kreidel, rart med noget at forholde sig til.. dog bruger jeg mit media center med en Sanyo Z4 projektor..

Som det ser ud nu bruger jeg en Denon 1720 til at afspille dvd'er med så jeg tror jeg vil holde mig til den... ville dog have været rart at have det hele i en maskine..

Tak for hjælpen

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 November 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg vil som Kreidel mene at investeringer i dyre lydkort til at sende lyden digitalt til en forstærker er overkill. Passthrough = unaltered = lydkort ligemeget

Hvis du bruger computeren til andet end TV/dvd kan det være værd at kigge lidt på et encoderkort som HDA mystique / x-plosion eller et bundkort med Dolby Master Studio. Du vil på denne måde kunne skabe en 5.1 AC3 bitstream ud af flerkanals lydkilder fra fx spil.

Hvis ikke du spiller kan du bruge FFDshow til at encode i AC3, enten upmixe eller hvad du nu har lyst til (såfremt at formatet understøttes af FFDshow)

kasp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

I forhold til den DVD jeg har, hvordan vil kvaliteten så være?

Skulle gerne minimum være på samme niveau

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Tjae..Det kommer an på hvordan din opsætning er. Men grundkæggende vil der ikke være nogen forskel. Din dvd afspiller sender jo også bare AC3 signalet videre til din forstærker, med mindre at du har indstillet DVDafspilleren til at decode AC3 lydsporet fra DVD'en og har 6 analogekabler fra DVDafspilleren til din reciever.

Der vil altid være en digital til Analog konvertering.....Men i dit tilfælde vil det være Recieveren der fortager denne konvertering umiddelbart før lyden går i højtalerene.....Det vil med andre ord være ligegodt hvor du sender lyden fra, en computer eller en DVD afspiller....Samme digitale signal når recieveren unaltered....

kasp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Okay lyder jo dejligt....

Skal lige være sikker at jeg forstår det er helt korrekt... Skal altså ikke købe noget lydkort..
Men hvis jeg bruger den digitale udgang, der er på mit bundkort som er 5.1. Får jeg så ikke kun 5.1 sr sendt til min forstærker, eller skal "Passthrough = unaltered = lydkort ligemeget" forståes sådan at et lydsignal på fx 6.1 også bliver sendt "korrekt" til forstærkeren?

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Ved AC3 passthrough gøres der absolut INTET ved signalet.....om det er 5.1 6.1 eller hvad nu er ligemeget. Så længe der er en digital udgang på dit lydkort kan du køre passthrough og kan derfor sende DTS/AC3 dolby ex eller hvad nu alt det der hedder til din forstærker....et nyt lydkort er ikke nødvendig.......Hvis du vil vide mere har jeg skrevet et par guides som forklarer meget om lyd fra PC.

http://patriarken.mine.nu/FFDSHOWGuide.htm

http://patriarken.mine.nu/bitperfect.htm 

kasp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Jamen jamen det lyder jo glimrende!!

Har skam læst dem....

Jeg havde bare en lille tvivl som jeg jeg lige skulle have fjernet...

Så mangler jeg bare at få styr på den visuelle del

Tusind tak for hjælpen

kasp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

I stedet for at starte en ny tråd, så vil jeg fortsætte på denne.

Som tidligere nævnt skal jeg have styr på den visuelle del af HTCP.
Vil et Geforce 6600 eller 6600 GE ikke være ganske udmærket eller er der andre alternativer, som er billigere eller samme pris?
(Det skal være til AGP)

Regner med at computeren sættes sammen min projektor (sanyo z4) med et HDMI - DVI kabel.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 November 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hvis det kun er for at se DVD skulle 6600/6600GE være ok - det er ikke vanvittigt krævende at afvikle en DVD sammenlignet med tunge spil, f.eks.

Hvis du overvejer på et tidspunkt at opgradere til HD-DVD (f.eks. med add-on drevet til xbox 360 som der er skrevet lidt om andetsteds i dette forum), så skal jeg ikke kunne sige om det er nok.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

kasp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Det jeg tænkte på var.

Fx i forhold til et 6200, som jo er væsentligt billigere er de features som er på et 6600 så den pris værd. Det er selvfølgelig altid en subjektiv vurdering.

Kunne forestille mig at "Spatial-Temporal De-Interlacing" var en vigtigt feature. "Inverse Telecine og "Bad Edit Correction" som også er forskellen på et 6200 og et 6600 er det vigtige.

Det ville være rart at have et overblik over hvilke features der er must-have

kasp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Er det ligegyldigt hvilke af disse jeg tager? Der er forskellige typer af ram på dem og mængden er heller den samme... Jeg skal ikke bruge det til spil overhovedet

http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Price &Gallery=false&Page=1&ID=15&Parent=2&Las tdays=&Soegeord=&Producent=0&Line=&Model=&am p;Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Ratin g=0&Type=&Value=&Bundle=&Sorted102=&True 26090=&Equal100=103514&True28869=&True28706=& ;Sorted97=&True1912=&Direction97=2&Direction102= 2&Direction743=2&Direction937=2&Direction27034=2 &Direction671=2&Sorted671=&Equal31282=178728& ;Equal31283=&Trueval1912=28196&Trueval1914=28199& ;Trueval1910=28191&Sorted743=&True1914=&Sorted93 7=&Sorted27034=&Trueval28869=117616&Trueval26090 =98064&Trueval28706=115930&True1910=&x=29&y= 9

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 November 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Det ER faktisk ikke vanvittig høje krav der stilles til grafikkortet ved DVD-afspilning. Det vigtigste er at kortet understøtter Directdraw overlay, og så skal der gerne være mindst 64 Mb ram på kortet. Begge dele opfyldes af både 6200 og 6600. F.eks. vil det ikke gøre nogen forskel for DVD-afspilning om kortet har 128 eller 256 Mb ram.

Jeg googlede lige lidt, og faldt over Cyberlinks systemkrav for afvikling af DVD ved anvendelse af Power DVD player: http://www.cyberlink.com/multi/products/require_1_ENU.html

Lidt om anbefalinger til maskinen hvis du vil se HD-DVD eller Blu-ray, som stiller anderledes høje krav: http://www.cyberlink.com/english/support/bdhd_support/system _requirement.jsp

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Direct Draw Anvendes ikke til DVDafspilning og Media Center nu om dage. Der bruger man VMR9 og direct 3d.  Derfor bør du købe dig et kort der understøtter MINDST DX9 i hardware og med minimum 128mb ram på. Det er vanskeligt at købe noget der ikke opfylder disse krav. Nvidia = fx5200 og op. Ati ikke 9250 men alle kort højere end dette dvs 9600 og alle i x serien. Køb et GF 7600gt som er det bedste du pt kan få til agp....laves af XFX såvidt jeg husker.

mvh Anders

kasp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg godt at jeg køre i samme spor, men et 6600 og et 7600GS har samme features så hvorfor købe et dyrere?

Er de andre bare for langsomme til at få HD billede?

Skal måske nævnes at det også skal bruges til live tv

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er ikke ekspert på HD området vedrørende grafikkort, men jeg kan sige dig at mit gamle trusty gf 5900 ultra fint kan køre HD i højeste opløsning på en p4 3ghz. Så reelt set er gt6600 og 6800 langt rigeligt, hvis du også har lidt ram og en god processor. Jeg ville dog ikke bruge alt for mange penge på et grafikkort til AGP hvis jeg var dig.  Mere end 5-600 skal du ikke give. 6xxx serien fra nvidia har hardware support for purevideo decoderne og skulle derfor understøtte HD fuldt ud FYI. Netop pga hardware supporten er NVIDIA nok det bedste valg hvad angår pris/performance mht HD. Nvidia purevideo decoderne er IMO også det bedste decodere der findes pt.

Mvh Anders

kasp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Lige min tanke...

Har ikke så meget lyst til at bruge 1100kr på et grafikkort, som egentlig ikke har brug for.
Jeg har en Athlon XP 2800+, er den kraftig nok til HD dvd'er? (den kan jo muligvis oc's) og 512 ram, som måske også er lige i underkanten, men det kan da løses for en forholdsvis billig penge.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes