| Forfatter |
|
mice Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 21 November 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen af jer der har erfaringer med Vista og lydkort. Jeg tænker på gode/dårlige erfaringer med drivers, lydkvalitet, surround mv.
Tak /Mice
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 21 November 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det går meget an på lydkortet .
Jeg kører selv med en Vista Ultimate og en Soundblaster Xi-Fi dog med XP drivere. Det kan man kun ved 32bits vista.
Min anbefaling til folk er, at selvom det er fristende at prøve den nye version, vendt lige et par måneder til hardware producenterne samt antivirus firmaene osv. også er klar med den nye versioner.
/p __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 22 November 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man vil udnytte de fulde audio muligheder i Vista, kræver det at lydkortet og driverne understøtter dem. Desværre er det pt. svært at finde ud af hvilke der gør det og hvilke der kommer til det. Det er hovedsageligt onboard lydkort der pt. understøtter Vista's audio muligheder.
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 16 December 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv installeret en vista ultimate - den fra MSDN - på en disk... disken er dog pillet ud igen, grunden maglende drivere til maaange ting, deriblandt lydkort.... Creatives beta drivere er noget skod...:)
om et par måneder bør de være klar...:)
__________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 617
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg installerede Vista Ultimate her i weekenden og alt løb faktisk ok indtil jeg skulle høre lyd fra mine højtalere... den manglede. Jeg hentede så en driver fra Realtek til mit lydkort og herefter var der lyd som normalt. Jeg har dog lidt problemer med at selve billedet ikke er flydende, det er lidt som om det hakker lidt. Nu ser jeg meget lidt tv på denne maskine da jeg bruger en xbox og her er ingen problemer men jeg vil nu godt have løst problemet. Spørgsmålet er bare, hvor jeg skal starte... er det tuner softwaren, decoderen eller grafikkortet??
Nogle ideer?
Jeppe
|
| Til top |
|
| |
torpedo Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
paqi skrev:
|
Jeg har dog lidt problemer med at selve billedet ikke er flydende, det er lidt som om det hakker lidt.
er det tuner softwaren, decoderen eller grafikkortet??
|
|
|
Mit primære bud er decoderen, det sekundære en tv-enginen. Oplever eksakt samme problem og har derfor tweaket en del på NVIDIA's PureVideo decoder. Alle indstillinger har en eller anden sideeffekt, der tyder på at den ikke virker optimalt med live PAL-signaler. Har prøvet følgende decodere (Dscaler, CyberLink, Ulead og MediaPortals), men de lider af samme symptomer, har dog opnået bedste resultat med seneste version af PureVideo. Flere af decoderne viser et skarpt og flydende billed ved afspilling af dvd og HD tv-signaler (C+ HD). Har på fornemmelsen at der ikke er nogen brugere, som har en HTPC kørende, med digital tuner og tv-signaler, hvor billedet kan måle sig med en dedikeret digital hardwarebox ala Selector eller Dreambox. Har andre en anden mening og erfaring, så del endelig jeres erfaringer med os andre !!!
|
| Til top |
|
| |
Juri Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Microstutters som jeg går ud fra at I oplever skyldes som oftest forskel mellem kilde og billedfrekvens. Når nu det er tv I snakker om så skift til 50hz på jeres "tv". Reclock kan afhjælpe en del af problemerne, men langt fra alle.
Når Selector kan levere et bedre signal end et alm. tv-kort i en computer skyldes det ikke at behandlingen i Selectoren er 'hardware baseret' det er det skam også på et tv-kort. Det skyldes at Selectoren modtager et digitalt signal fremfor et analogt signal ved et alm. tv-kortet, så det kan ikke sammenlignes. Skal man have noget tilsvarende Selector skal man have fat i et DVB-C kort, som er kompatibelt - men det ved jeg ikke det store om.
Kender intet til Dreambox.
__________________ Med venlig hilsen
Juri Krasilnikoff
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey gutter,
Jeg er på alm. analoge TDC signal her og det er ikke fordi lyden hakker, kun billedet. Er det stadig decoderen jeg skal kigge på eller?? Og det 50 hertz er det på grafikkortet? eller hauppauge tunerkortet?
Jeppe
|
| Til top |
|
| |
Juri Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Reclock synkroniserer lyd med billede netop for at undgå "hak" i billedet, de såkaldte microstutters som opstår når lyd og billede bliver tvunget til at køre ved en anden frekvens end kilden er.
Når din kilde er analog tv kører det 50hz og det er kun på grafikkortet du behøver skifte det.
__________________ Med venlig hilsen
Juri Krasilnikoff
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK jeg prøver det af..
Tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
paqi Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey gutter,
Jeg kan kun skifte imellem 59 og 60hz så jeg kommer ikke ned til 50hz. Men jeg har heller ikke samme muligheder i Vista's grafikindstillinger som jeg normalt har ved nvidia's. Mit kort er et 6600. Har I nogle erfaringer med at indstallere nvidia's Vista driver??
Jeppe
|
| Til top |
|
| |
mice Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, men jeg er først lige kommet op at køre igen efter en ordentlig gang virus... altså mig, ikke computeren.
Jeg blev da lidt klogere på folks erfaringer med Vista og Lydkort. Creative ser ikke ud til at virker overbevisende. Soundblaster, holder fast i XP driver. RealTek virker nogenlunde men skal opdateres (og hvornår har de lavet en ordentlig lyd chip?). Tak for jeres input.
Jeg er ikke overvældet! Har nogen af jer forsøgt at lytte Vista mod XP eller andre OS'er? Mine øre kunne ikke fange nogen forskel på en Realtek High Definition Audio Driver, men det er et indbygget lydkort så jeg er sikkert håbløst bagud med allerede ved signalkilden.
/Mice
|
| Til top |
|
| |
Juri Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
paqi skrev:
Hey gutter,
Jeg kan kun skifte imellem 59 og 60hz så jeg kommer ikke ned til 50hz. Men jeg har heller ikke samme muligheder i Vista's grafikindstillinger som jeg normalt har ved nvidia's. Mit kort er et 6600. Har I nogle erfaringer med at indstallere nvidia's Vista driver??
Jeppe
|
|
|
[rant]Jeg har ingen erfaringer med Vista, da jeg bestemt ikke ser nogen grund køre med et betaOS til noget så essentielt som et mediecenter. Det har taget lang tid at få konverteret XP til noget brugbart.[/rant] Vistas åbenlyse fordel som mediecenter er at de påstår at have dræbt kmixer, det lader dog til at være en sandhed man selv skal modificere sig til. Desuden kommer der indbygget rumkorrektion, som jeg dog tager stærkt forbehold overfor indtil det reelt er implementeret og det er vist at det er 'rigtig' rumkorrektion. Mht. refreshrates: Se om Powerstrip vil fungere under Vista, det tillader indstilling af timings der ikke nødvendigvis åbenlyst er understøttet af din grafikkortsdriver. __________________ Med venlig hilsen
Juri Krasilnikoff
|
| Til top |
|
| |
torpedo Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
torpedo skrev:
paqi skrev:
|
Jeg har dog lidt problemer med at selve billedet ikke er flydende, det er lidt som om det hakker lidt.
er det tuner softwaren, decoderen eller grafikkortet??
|
|
|
Mit primære bud er decoderen, det sekundære en tv-enginen.
|
|
|
Undskyld Mice, håber ikke at det er off topic at diskutere billedkvalitet i denne tråd  Jeg har nemlig konstateret at det er mit sekundære bud, altså tv-enginen, der er skyld i den dårlige tv-perfomance i MediaPortal/MCE.
Har netop testet myTheatre med samme tv-tuner (FireDTV DVB-C) og dekoder (NVIDIA) og her er billedkvaliteten sublim. Opdatering, farver og skarphed kan måle sig med en Selector box. Hermed er der kun TV-Enginen til forskel i testen. Bemærk at MediaPortal anvender samme TV-Engine som i MCE (Microsofts egen), så brugere af disse to systemer oplever formentlig de samme kvalitetsproblemer.
Hvis der er andre, som synes at deres billedkvalitet halter i enten MP eller MCE, så afprøv lige myTheatre og tjek om ikke I oplever et mærkbart løft i billed performance. Heldigvis arbejder MP på deres egen TV-engine, og her har de forhåbentlig også fokus på billedkvaliteten, pt. er den ihvertfald rimelig ubrugeligt.
|
| Til top |
|
| |