| Sendt: 25 December 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er mere som information til folk der er interesseret i emnet.
Min personlige holdning er at Vista er et rigtigt godt og gennemtænkt operativsystem der løser mange problemstillinger excellent, uden at det dog er noget panacea. Der sker megen spændende forskning i programmeringssprog (især funktionelle programmering) som jeg tror vil forme fremtidens operativsystemer.
Det bliver for omfattende at ridse alle de fremskridt op der er sket i Vista, men indenfor audiosfæren er der sket det at hele audioarkitekturen er genskrevet fra scratch, men med megen bagudkompatibilitet. Der er kommet nye low-level interfaces til og der er kommet en ny 32 bit fp mixer til. Derudover per-applikations volumenkontrol og en master brugervolumenkontrol som intet program kan styre. Det er gode ting.
Men i det store hele er jeg slet ikke så betaget af de tiltag på audiosiden da jeg egentligt ikke ser mig selv bruge Windows mixeren når jeg skal afspille musik. Den skal bypasses som den bliver det nu i XP, via Kernel Streaming.
Der er også sket nogle dramatiske fremskridt indenfor håndtering af brugergrænseflader, visualisering og rendering med hardwareunderstøttelse. Netværkstakken er også genskrevet og der er IPv6 understøttelse, også i en IPv4 verden via Microsoft servere der sørger for mapping. Og sådan kunne man blive ved.
Det negative er de ekstreme tiltag der tages for at beskytte indhold. Artiklen belyser meget godt hvilke konsekvenser det har på hele hardware- og softwareindustrien samt hvilke konsekvenser det kan få i form af yderligere monopolisering.
Hele DRM tanken bryder jeg mig ikke om da det besværliggører den frie anvendelse af medier og bestemmer den hardware der kan bruges.
Det er en dyster tekst, men jeg vil hellere kalde den visionær - i stil med de tiltag der har indfundet sig i Vista.
Men læs artiklen og dan din egen holdning.
|