Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 06:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Vista OEM? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 December 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kender de gældende OEM regler som er aktuelle for Vista? Overvejer at købe den som den er nu, men gider ikke OEM hvis det stadig er at den tilhører den pc man installere på, forstået på den måde at der er begrænset opgradering på den. Da jeg hele tiden skifter hardware, nogen gange flere gange om måneden vil jeg ikke være begrænset af det.

Jeg ved det før har været sådan at den tilhører den maskine den bliver intalleret på og man så kan få den aktiveret begrænset efter, men havde også hørt de ville ændre det så en OEM var at man så sig selv som "system" bygger dvs man får en dvd og kode og dermed ingen support, manual eller andet fra MS og det er sådan jeg helst så det. Vil dog ikke hænge på begrænset opgradering.

Jeg har søgt og læst men det eneste jeg finder er hvad folk tror og forventer og det er jo ikke noget jeg kan bruge. Har spurgt SHG og de skriver at det er begrænset til 2 gange aktivering. Synes bare der var tale om det blev ændret.

Nogen der ved det med 100% hvad OEM reglerne er for Vista?

God jul

\René

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 December 2006 kl. 03:33 | IP-adresse registreret  

De lavede om i reglerne for et stykke tid siden, så man nu om dage må opgradere lige så meget som man lyster. Men der er dog ikke så meget support som hvis man køber Retail versionerne. Men du skal dog være opmærksom på at hver gang du udskifter et stykke hardware, som nulstiller registreringen, kan du ikke aktivere "elektronisk" som de kalder det, men derimod ringe, og stikke dem en standard undskyldning, for at få en ny aktiverings kode.
Så du kan skam roligt bestille en OEM version. Det giver bare en lille smule mere besvær.

Langmack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 December 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Jeg synes sagtens du kan nøjes med OEM, selvom reglerne næsten er identiske til WinXP's i Vista.

Jeg skifter selv tit hardware, men hvis du ringer derind hvis/når den brokker sig, så siger du bare at bundkortet er defekt og skal skiftes. Jeg har fået en aktiveringsnøgle hver gang.

Mht. opgradering, kan du - hvis du køber den rette version, i øjeblikket købe en WinXP Home hvor du får en medkøbskupon med, hvor du kan opgradere til Vista Home Premium for en lille sum. Hvis du vælger at købe XP Media Center el. Professional kan du gratis opgradere til Vista.
Til top Vis Langmack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langmack

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har som sagt XP nu og der har ikke været problemer selvom jeg skal ringe hver gang som sagt. Det er også en OEM, men min Office 2003 OEM vil de ikke aktivere igen pga at jeg har opgraderet for tit. Lidt derfor jeg spørger. Nå men måske jeg burde bestille nu så :)

\René

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Nå for lige at vende tilbage har jeg nu ringet til MS og de siger at den scanner hw og en OEM må kun bruge på det bundkort som den bliver købt til. På dette bundkort kan den installers lige så mange gange man vil, hvis man skifter bundkort får man ikke lov mere da den hører til bundkortet.. Hvis bundkortet brænder af under garantien og man får et andet sender man et "proff of registation" ind til MS som så åbner for det nye bundkort. Dvs man skal sende et man har haft et produkt til rep og man har fået et andet.

De siger man skal købe Retail hvis man vil have mulighed for at opgradere det ofte.

\René

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

http://download.microsoft.com/download/f/a/4/fa41559a-0a1f-4 835-b0c8-292ed2e3b7bc/OEM_faq.doc

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 December 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

For 2 måneder siden brændt mit bundkort af og istedet for, at få et nyt magen til valgte jeg, at opgradere hele systemet istedet. Bruger selv WIN XP OEM så jeg ringede bare derind og sagde, at jeg havde opgraderet min PC og derfor skulle have en ny aktiverings nøgle. Det var der ingen problemer i, jeg blev bare spurgt om jeg KUN bruger den på EN computer, hvilket jeg gør og så fik jeg nøglen.

Går stærkt ud fra, at det samme er muligt når Vista kommer i handlen.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en XP OEM og er pt på min nummer 8 bundkort i de 2 år jeg har haft den xp. Så ja jeg har sagt det samme. Ved bare ikke med vista om de kan se man skifter bundkort. Når jeg nu skifter så tit kan jeg ikke bruge en OEM hvis det er tilfældet.

\René

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Den OEM-faq du linker til, er hvis du har købt den sammen med en PC. Hvis du køber OEM-versionen alene, kan de jo netop ikke sige at den er låst til dit bundkort. Så du kommer ikke til at få problemer.

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Nej måske, men svaret fra MS da jeg ringede til dem er at OEM betyder at det er låst til det bundkort det først er installeret til. Hvis du kan finde andet om det er jeg meget interesseret i at høre det.

\René

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2006 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

Jeg skal prøve...
Men ved i hvert fald at det under ingen omstændigheder er lovligt under dansk lovgivning.
Når først du har købt produktet, så ejer du alle rettigheder til brugen af det.
Men vil prøve at søge lidt på det...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes