| Forfatter |
|
Luckow Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et det på nogle måder muligt, ved afspilling af DVD'er, at få lydkortet til at spytte lyden ud af både SPDIF og den analoge udgang sammentidigt, når jeg bruger Nvidia Pure Video codec?
Umiddelbart kan jeg nemlig kun i Pure Video's indstillinger vælge enten det ene eller det andet, ikke begge ting sammentidigt.
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 30 December 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa De fleste forstærkere har headphones out som vil kunne bruges simultant med digitalt efter behov....Skal det gøres på pc'en kommer det meget an på din lydkortdriver og ikke mindst hvilket lydkort du har.... Tip: skriv hvilket hardware du har så erfaringer fra andre kan bringes på banen. Såvidt jeg ved er det du efterspørger muligt med visse Intel HD onboard kort, men ikke med fx SoundBlaster kort, og ej heller med HDA kort. Mvh Anders
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Luckow Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2006 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Patriarken!
Sorry jeg ikke havde skrevet hvilket lydkort jeg har, men det var lidt med vilje, da jeg regnede med det var et rent codec problem. Men lige nu kører jeg med et onboard RealTek ALC850, men har også prøvet med at Audiotrak Prodigy 7.1LT som jeg har liggende.
Jeg havde ikke lige tænkt på det med headpones udgangen, det kan selvfølgelig blive løsningen, hvis jeg ikke kan få PC'en til at spytte den analoge lyd ud også. Men indtil videre vil jeg helst undgå at den analoge lyd skal igennem recieveren. Det TV som skal modtage den analoge lyd står i et andet rum end recieveren og HTPC'en.
Jeg har tidligere rodet med det i forbindelse med mit Prodigy lydkort, og her kunne jeg sagtes få den til at afspille CD'er med lyden ud fra både SPIDF og analog udgangen sammentidigt, men ikke DVD'er, og det er netop det jeg har brug for.
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2006 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Jeg har selv samme scenarie....Men er ejer Af et HDA kort som ikke understøtter denne feature. Da jeg ikke ser fjernsyn/DVD to steder på samme tid har jeg løst problemet ved at skifte imellem analog og digitalt via Girder (Som skriver til registry'et) Dette kan også laves med et VBS script eller en batfil hvis man har lyst til dette. Prodigy kortene har ret avancerede drivere og det er måske muligt, men der kan jeg ikke hjælpe da jeg ikke pt har et prodigy kort.
Citér:
| Jeg har tidligere rodet med det i forbindelse med mit Prodigy lydkort,
og her kunne jeg sagtes få den til at afspille CD'er med lyden ud fra
både SPIDF og analog udgangen sammentidigt, men ikke DVD'er, og det er
netop det jeg har brug for. |
|
|
Er du sikker på at lydkortet rent faktisk fik et AC3 signal da dette scenarie virkede? mvh Anders
|
| Til top |
|
| |
Luckow Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Patriarken skrev:
Jeg har selv samme scenarie....Men er ejer Af et HDA kort som ikke understøtter denne feature. Da jeg ikke ser fjernsyn/DVD to steder på samme tid har jeg løst problemet ved at skifte imellem analog og digitalt via Girder (Som skriver til registry'et) Dette kan også laves med et VBS script eller en batfil hvis man har lyst til dette.
|
|
|
Se det ville være en løsning som jeg også sagtens kunne leve med her. Kører du også med Purevideo?
Patriarken skrev:
Prodigy kortene har ret avancerede drivere og det er måske muligt, men der kan jeg ikke hjælpe da jeg ikke pt har et prodigy kort.
|
|
|
Ja, de er ret så avanceret, men Audiotrak følger ikke op på udviklingen af deres drivers, og den ene er mere ustabil end den anden.
Patriarken skrev:
Er du sikker på at lydkortet rent faktisk fik et AC3 signal da dette scenarie virkede?
|
|
|
Jeg er ikke helt sikker på jeg ved hvad du mener?? Det var audio CD'er jeg afspillede, og der modtog min reciever fint signal på den optisk indgang, sammentidigt med den analoge Line Out udgang på lydkort spillede via TV'et. Har lige prøvet det samme med RealTek lydkortet, der virker det også fint. Men så snart jeg afspiller DVD'er, så cutter Purevideo det ene lydsignal.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er to forskellige ting du sammenligner her.
Nå du spiler en CD er det et ukomprimeret signal du sender gennem digitalt og analogt.
Når du vil afspille en DVD md DD eller DTS er det noget andet. DD og DTS er komprimeret. Når du sender analogt er det din PC der decoder og sender så sigalet med en kanal per ledning. Når du sender via SPDIF er det det komprimeret signal du sender som så afkodes af din receiver. Du kan ikke sende mere end 2 kanaler ukomprimeret lyd over en SPDIF forbindelse.
|
| Til top |
|
| |
Luckow Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
| Du kan ikke sende mere end 2 kanaler ukomprimeret lyd over en SPDIF forbindelse. |
|
|
Bluesky, jeg er ikke helt med på hvad du mener. Det jeg har brug for er, at mit lydkort sender lyden via SPDIF OUT og LINE OUT sammentidigt, altså SPDIF OUT som er forbundet til min reciever og LINE OUT som er forbundet til et TV. Det burde vel ikke være helt umuligt eller?? Et script som kan styre om SPDIF OUT skal være on eller off ville også være en brugbar løsning.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg mener er at DD eller DTS jo indeholder 5.1 kanaler (altså front, center, sorround højtalere og sub) alle disse kan ikke sendes ukomprimeret over SPDIF, men kun som f.eks. DD eller DTS. Men du sender jo ikke DD eller DTS signalet over LINE OUT. Derfor er det normalt at du må vælge om du vil have at PC'en decoder (udpakker det komprimeret DD/DTS) signalet og sender det analogt eller at PC'en ikke decoder og sender det komprimeret signal via SPDIF.
På en CD er lyden ikke komprimeret og kan sendes med sine 2 kanaler via SPDIF og via LINE OUT samtidigt.
Mit lydkort kan godt sende via SPDIF og analogt samtidigt men vil så kun sende 2 kanaler via SPDIF og ikke det fulde DD/DTS signal.
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Det script du efterspørger har jeg lavet ved at finde de entries mit lydkort gemmer settings i i registryet. "Regmon" fra sysinternals er en god hjælp til dette... Jeg instiller derpå først mit lydkort til digitalt>går ind i registry'et og eksporterer hele entry'en og gemmer den som "Digital" Detnæst indstiller jeg lydkortet til analog og gemmer entry'en fra registry'et som "Analog" (husk at refreshe) Denne entry kan så importeres med :regedit /s "c:\Digital.reg" fra en batfil eller via en command i girder. Man kan alternativt have sit onboard lydkort stående på analog og sit PCI lydkort stående på Digital og så finde sound mapper entry'en i registry'et og så skifte default direct sound device ved at importere entries på samme måde som ovenstående. Nogle lydkort+ drivere kan desuden eksportere samtlige settings til en fil som så kan accocieres med mixer aplikationen til lydkortet, og eksekveres umiddelbart. Hvorvidt et lydkort understøtter eller kan bringes til at understøtte DTS/DD og PCM ukomprimeret over to spdif kanaler til lydkortet og eksternt udstyr , afhænger af drivere og software. FX kan man køre flere versioner af FFDshow samtidig, hvor den ene af dem kan spytte 24bit PCM stereo og den anden kunne spytte DTS passthrough ud.....Men du ville så skulle lege med (Waveout/Directsound) i "connect to filter" og dit lydkort + drivere skal understøtte flere simultane sp/dif signaler. Jeg vil umiddelbart mene at dette scenarie ville kunne laves med KX project driverne omend det er omstændeligt. Den avancerede DSP herunder Epilogen har i hvertfald mulighederne... Mvh Anders
|
| Til top |
|
| |