Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 13:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Digital lyd vs. Optisk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hey!

Jeg har tilsluttet mit Audigy 2 til min Marantz surround receiver via følgende kabel. Det er 10-15meter langt.

http://av-connection.com/Functions/ShowPicture.asp?Picture ID=1093&ContentType=image/jpeg

Det er slet ikke et high-end kabel men skulle vist være ganske fint ifølge AVconnection.

07-506: AV-advance SPDIF Koaxial Digital Audio Kabel (MiniJack - Phono), 15 meter

Blå

Der er mindst 1 stk. på lager og kan normalvis leveres inden for 1 arbejdsdag ved bestilling inden kl på hverdageorder=

179,00 DKK

< src="http://av-connection.com/images/Div/Basket1.gif" alt="Tilføj produktet til indkøbskurven" ="image">

Jeg synes dog kvaliteten på mit musik jeg har liggende på computeren bliver ret dårligt i forhold til hvis jeg brænder mp3 ud på en cd og smider i min dvdafspiller.

En ven har sin Denon receiver koblet til sit onboard lydkort via optisk kabel. Vil jeg opleve bedre kvalitet hvis jeg købte mig lydkort med optisk udgang eller brugte det onboard lydkort jeg har, hvorpå der er optisk udgang?
Har et Asus A8N Sli Premium motherboard.

Håber I kan hjælpe :)

På forhånd tak.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Audigy har ikke den besdte lydkvalite så det kan vare dit problem.
har du mulighed at teste med en kortere kabel?

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har også det samme bundkort, men har haft det koblet til mind amp via en phono til minijack kabel. Ikke nogen imponernede lyd... Og hvad jeg har hørt fra andre herinde, så skal du helt sikkert have et decideret lydkort. Alene den bedre udgang, hæver kvaliteten meget!
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Nej har desværre ikke mulighed for at teste med kortere kabel. Jeg troede ellers audigy havde godt ry for at levere god kvalitet. Kortet er vel 3 år gammelt eller noget.

Hvilket lydkort vil i så anbefale? Jeg har ikke lyst til at ofre flere jern på det.

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv Soundblaster X-Fi Elite pro, det har megt godt lyd via både analog och digitale udganger. Skal du kun køre digital er nok lidt overkill og de andre X-Fi har også godt lyd.

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

15 meter koaxial kabel i den prisleje kan være problemet. Jeg mener, at man skal forholde sig til 3-5 meter max ved et koaxial kabel, da det er meget følsom. Optisk kan trække et meget længere kabel uden tab af kvalitet. Men et koaxial skulle være bedre under 5 meter der omkring siger nogen. For det helt andet troede jeg at ved man benytter digital, så er det ikke lydkortet der arbejder, men receiveren/forstærkeren. Så det kunne tyde på kablet, men hæng mig ikke op på det.

For det helt andet ville jeg aldrig købe et audigy kort til musik. Det er mest beregnet til spil. Til musik ville jeg vælge Prodigy 7.1 LT eller Hifi den nye model. Har selv TerraTec Phase 24W FireWire med digital coaxial, men det er en helt anden prisleje.

Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

Zhooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Hva med et audiotrak Prodigy 192 kort.

Jeg har kørt med den længe og klager slet ikke. Lyden er perfekt både på den digitale, optiske og på den almindelige side. og prisen er heller ikke slem. Du kan finde den på www.xs-sound.dk :)

Servicen er i top hos xs-sound og lydkortet spiller kanont :)

Ps. Du kan forresten udbygge kortet hvis det er du f.eks vil lave musik eller nået :)

Til top Vis Zhooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zhooter

mureren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 03:20 | IP-adresse registreret  

Start nu med at købe følgende:

Varenr. 07-015 - 10 meter optisk toslink kabel til 109,- + fragt

Hvis det ikke er langt nok køber du:

Varenr. 06-068 - Toslink forlænger adapter til 19,- + fragt

Varenr. 07-014 - 5 meter optisk toslink kabel til 69,- + fragt

Sæt det til dit bundkorts optiske udgang (husk at slå den til i bios og i Asus softwaren i Windows!).

Sæt den anden ende i din receiver og konfigurer din receiver til at bruge den optiske indgang.

Nyd resultatet :-)

Med denne løsning er du også fri for at brænde din receiver af, fordi der ikke er samme potentiale mellem din pc og din receiver!!!

(jeg taler af erfaring, har selv brændt en udgang af på min tidligere Pioneer receiver fordi jeg var for doven til at koble alt udstyret fra før jeg forbandt det )

Er du ikke tilfreds kan du altid købe et nyt lydkort, Prodigy kortene er fine til prisen.

Jeg havde selv en Marantz 8500 koblet sammen med min pc via optisk toslink, og et bundkort magen til dit Asus, og jeg var helt tilfreds med den løsning.

Mvh.

Mureren

Til top Vis mureren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mureren

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Creatives Drivere stinker også for hårdt......Tag et kig på kx project driverne der skulle kunne køre med dit kort......Hvis du oplyser hvilken model af Audigy kan jeg sige dig det præcist....Jeg vil tilmed købe dit kort hvis ikke du kan få det til at virke......For jeg ved at jeg kan bruge det i mit setup.....

Insaniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg mit Clicktronic 10m optiske kabel fra AVConnection. Har koblet det til det onboard lydkort og det lyder umiddelbart meget bedre. Man skal i hvert fald ikke skrue så højt op længere for at få samme lyd ud og det virker stadig mere klart i lyden.

Kunne være jeg skulle overveje at købe et Prodigy når jeg får pengene til det. Går lige med tanken om at købe andre ting såsom Tab Tension lærred og lign.

[Slettet af Zorglub, handel i forum er ikke tilladt, læs lige retningslinierne igen du!]

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:
Hejsa

Creatives Drivere stinker også for hårdt......Tag et kig på kx project driverne der skulle kunne køre med dit kort......Hvis du oplyser hvilken model af Audigy kan jeg sige dig det præcist....Jeg vil tilmed købe dit kort hvis ikke du kan få det til at virke......For jeg ved at jeg kan bruge det i mit setup.....

Finns det bættre drivers til X-fi också?

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hejsa..
Johann...Nej ikke til XI-FI....Men kx er driverheaven......[Slettet af Zorglub, handel i forum er ikke tilladt, læs lige retningslinierne igen du!]

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:
Hejsa..
Johann...Nej ikke til XI-FI....Men kx er driverheaven......@insaniac.....hvad er prisen?

Ok, tak!

Inte før det lyder dårligt nu. :)

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Som jeg laeser OP kan der vaere to muligheder til at lydkvaliteten er daarligere via digital overfoersel til receiveren:

1) DAC'en i DVD'en er bedre en den i receiveren, hvis ellers dvd'en er koblet til receiveren via analoge kabler.

2) Lydkortsdriverne goer noget trist ved kvaliteten inden den sendes til receiveren.

Ad1) Loesningen kan vaere at overfoere analogt fra pc til receiver, hvis dac'en i receiveren er under middel. Eller koebe en ekstern dac.

Ad2) Koeb et lydkort med bedre drivere. Hvis du bare skal bruge digital ud er udbuddet stort og flere udemaerkede kan findes til lave priser.
Jeg bruger selv http://www.audiotrak.net/optoplay.htm som understoetter alle de samplerater jeg har mulighed for at teste.

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes