| Forfatter |
|
icewind Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
En filmklip i HD (1280x720p) bliver vist i en opløsning på 1024x760 som mit tv understøtter via pc. Bliver det så vist som HD ligesom hvis man nu smed en HD film i ens blue-ray eller HD-DVD drev hvis man nu havde sådan noget? Har et 32" 9731 model
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
icewind Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
|
Du skal indstille din PC's til 1280x720 selvom dit Tv kun er 1024x760, ellers skævvrider du billedet.
Og ja, dit video klip bliver vist i HD, men ikke med den fulde opløsning, da dit TV ikke har den fulde opløsning.
Mvh
Brian Binnerup
|
|
|
PC's ? Mener du pc skærmen eller lcd-tvet i settings?
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
for at svare på dit egentlige spørgsmål, er det nødvendigt at vide om du kører vga eller dvi. køerer du VGA sker der en scalering i din PC. hvor godt scaleringen er programmeret har noget at sige for kvaliteten.
når du så sætter en HD afspiller til via DVI vil scaleringen foregå i dit tv. så alt efter hvor scaleringen er bedst får du det bedste resultat
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
for at svare på dit egentlige spørgsmål, er det nødvendigt at vide om du kører vga eller dvi. køerer du VGA sker der en scalering i din PC. hvor godt scaleringen er programmeret har noget at sige for kvaliteten.
når du så sætter en HD afspiller til via DVI vil scaleringen foregå i dit tv. så alt efter hvor scaleringen er bedst får du det bedste resultat
|
|
|
Hvad har skalering med VGA eller DVI at gøre? Hvis der sker skalering i PC'en når man kører 1024x768 via VGA, så sker det også hvis du kører 1024x768 via DVI. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
icewind Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
icewind Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu har jeg prøvet at sætte den til 1280*720 men nu er den forstor det vil sige jeg skal køre op og ned med musen for at rykke skærmen på tvet
og når jeg sætter den til 1920*1080 så fungere det men så er det selvfølgelig pc'skærmen der er for stor men det er jo klart
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 01 April 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Hvad har skalering med VGA eller DVI at gøre? Hvis der sker skalering i PC'en når man kører 1024x768 via VGA, så sker det også hvis du kører 1024x768 via DVI. |
|
|
han skal sætte opløsningen til skærmens native opløsning hvis han kører via vga. derfor vil scaleringen ske i pc'en. sætter han den til via dvi så kan han teoretisk sætte opløsningen til 1280X720 og køre fuldskærmsvideo. og så vil der være en scalering i tv'et (tror jeg nok)
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 01 April 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
AV Precision skrev:
Hvad har skalering med VGA eller DVI at gøre? Hvis der sker skalering i PC'en når man kører 1024x768 via VGA, så sker det også hvis du kører 1024x768 via DVI. |
|
|
han skal sætte opløsningen til skærmens native opløsning hvis han kører via vga. derfor vil scaleringen ske i pc'en. sætter han den til via dvi så kan han teoretisk sætte opløsningen til 1280X720 og køre fuldskærmsvideo. og så vil der være en scalering i tv'et (tror jeg nok)
|
|
|
Problemet med mange plasma-skærme (når de skal tilsluttes en PC) er at deres opløsning på 1024x768 på dem er en 16:9-opløsning, men en PC vil tror ay 1024x768 er en 4:3-opløsning og billedet vil derfor blive strukket ud - hvadenten man kører gennem VGA eller DVI/ HDMI. Så medmindre man i afspiller-softwaren på PC'en sørger for at korigere for højdebredde-forholdet, vil man få et bedre result ved at sende en 16:9-opløsning til TV'et, fx 1280x720 (720p). Om det så ser bedst ud via VGA eller DVI/ HDMI må komme an på en prøve. Husk altid at slå overscan fra/ sætte det til "0" i indstillingerne på TV'et, så får du hele billedet med.
icewind skrev:
nu har jeg prøvet at sætte den til 1280*720 men nu
er den forstor det vil sige jeg skal køre op og ned med musen for at
rykke skærmen på tvet
og når jeg sætter den til 1920*1080 så fungere det men så er det selvfølgelig pc'skærmen der er for stor men det er jo klart |
|
|
Du opnår næppe noget godt resultat ved at have begge skærme sat til samtidig - som regel giver det bare en masse problemer med opløsninger og overlay. Så hav en skærm/ tv tilsluttet af gangen og benyt den opløsning som giver det bedste billede på den tilsluttede skærm. Både Nvidia og ATi giver mulighed for at lave genveje til hurtigt at skifte mellem skærme og opløsninger.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 01 April 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
|
|
|
Det afhænger af skærmen - der findes skærme der kan køre native opløsning via DVI, og du kan også vælge at køre 1280x720 via VGA. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
kkt21 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 13 Juni 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
andersena skrev:
AV Precision skrev:
|
Hvad har skalering med VGA eller DVI at gøre? Hvis der sker skalering i PC'en når man kører 1024x768 via VGA, så sker det også hvis du kører 1024x768 via DVI.
|
|
|
|
|
|
Problemet med mange plasma-skærme (når de skal tilsluttes en PC) er at deres opløsning på 1024x768 på dem er en 16:9-opløsning, men en PC vil tror ay 1024x768 er en 4:3-opløsning og billedet vil derfor blive strukket ud - hvadenten man kører gennem VGA eller DVI/ HDMI.
Så medmindre man i afspiller-softwaren på PC'en sørger for at korigere for højdebredde-forholdet, vil man få et bedre result ved at sende en 16:9-opløsning til TV'et, fx 1280x720 (720p). Om det så ser bedst ud via VGA eller DVI/ HDMI må komme an på en prøve.
Husk altid at slå overscan fra/ sætte det til "0" i indstillingerne på TV'et, så får du hele billedet med.
|
|
|
Hvordan korrigerer man højde/bredde forholdet i afspilleren? er det kun nogle afspillere der kan det?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 14 Juni 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kkt21 skrev:
Hvordan korrigerer man højde/bredde forholdet i afspilleren? er det kun nogle afspillere der kan det? |
|
|
Det kommer an på hvilke afspiller du bruger. I MediaPlayerClassic som jeg bruger, er der en indstilling, der hedder noget lignende "Scale to 16:9" som skalerer så højde/ bredde forholdet passer. Der er også mulighed for manuelt at finpudse indstillingen, hvis det er det man ønsker.
|
| Til top |
|
| |