Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 20:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC: Dårligt billede på Radeon tv-out (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hej I erfarne HPTC brugere!

Jeg har i min nye pc fået et Sapphire Radeon 9800 Pro Ultimate. På TV-out til et 29" Phillips fjernsyn er billedet rent ud sagt elendigt! Det er meget sløret og uklart og alt for lyst. Mit gamle GeForce 3 TI200 gjorde det sammen med TV-Tool langt langt bedre. Der kunne man f.eks læse teksten på ikonerne på desktoppen. Er der ikke et sted i ATI driverne, hvor man kan optimere billedet langt bedre? Jeg har kigget alle tænkelige steder, men kan ikke finde noget, som kan forbedre billedet.

Mvh

Thomas

Til top Vis danish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danish

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Man bruger ikke tv-out funktionen for at få optimalt billede. Da skal bruge din break-outbox og smide et RGB signal over i en Scartindgang.

I øvrigt så er tv-out delene integreret i R300/350 og ekstern på GeForce 300 serien, hvorfor kvaliten af denne kan variere meget. Dog burde din 9800 stå bedst. Måske har sat opløsningen for højt?

Men tilbage hvor jeg startede, glem tv-out, det har intet med HTPC at gøre, med mindre nogen også vil påstå at Palmbutler er en lækker løsning

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hej ctacta,

Tak for dit input!

Nu har jeg ikke påstået, at tv-out har noget med HTPC at gøre og endnu mindre har mit gamle Phillips fjernsyn.  Men da tiden endnu ikke er inde til en projektor, så må man jo nøjes..

Hvad er en break outbox??

Ang. for høj opløsning, kan man skifte opløsning på fjernsynet?

Da min pc skal bruges til andet en fjernsynskiggeri, har du et forslag til en fleksibel og acceptabel løsning til at få billedet ud på det gamle 29" (som dog har RGB )?

Mvh

Thomas

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Januar 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Dam, det er kun på AIW udgaverne at den der breakoutbox følger med. Jeg huskede lige forkert. Men du kan købe en VGA-RGB konverter/adaptor, kan bare ikke anbefale nogen da jeg ikke har prøvet en sådan.

Det vil være det optimale og så ind i en RGB scart-indgang på fjernsynet.

Der er justeringsmuligheder på din tv-out som du må ty til. http://www6.tomshardware.com/graphic/20021104/r9700pro-cards -06.html er godt nok en ældre 9700 Pro men driveren er stort set den samme, du kan da stille på størrelse, placering, lysstyrke, konstrast og farmætning på alle 3 grundfarver. Prøv dig frem.

Opløsningen er fixed på dit fjernsyn, med mindre du har en model jeg ikke har hørt om endnu  Det er opløsningen på dit desktop (grafikkort) du skal sætte ned til f.eks. 800 x 600 (overscan) svarende til hvad et normalt billederør kan gengive (768 x 576)

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Tak for linket!

Vil kigge på det ved førstkommende lejlighed!

Mvh

Thomas

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Mit tidligere Radeon 9700 Pro skulle ned i 640x480 for at det så rigtigt ud på tv´et, men jeg har ikke haft mulighed for at tjekke mit 9800 da computeren ikke er sat til tv´et længere!

Måske kunne omega-driverne være en mulighed - der er mange gode rettelser og ændringer i setuppet på et Radeon-kort og de kunne måske løse problemet i et snuptag!?

Kig evt. på www.omegacorner.com  eller spørg i diverse fora omkring Omega-driverne - de kan absolut anbefales!

micjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Mit tidligere Radeon 9700 Pro skulle ned i 640x480 for at det så rigtigt ud på tv´et, men jeg har ikke haft mulighed for at tjekke mit 9800 da computeren ikke er sat til tv´et længere!

Måske kunne omega-driverne være en mulighed - der er mange gode rettelser og ændringer i setuppet på et Radeon-kort og de kunne måske løse problemet i et snuptag!?

Kig evt. på www.omegacorner.com  eller spørg i diverse fora omkring Omega-driverne - de kan absolut anbefales!

Ja kig på dem, mange bruger og foretrækker dem! Jeg har ikke testet dem, da jeg har solgt min gamer pc som havde radeon (selvfølgelig), men får dog et igen når htpc skal samles. Så jeg ville også kigge på dem hvis jeg var dig

mvh

Til top Vis micjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjen

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres input!

Jeg har nu installeret Omega driverne, men desværre ingen forbedring af tv-out udgangen.

Jeg er nu på udkig efter en converter, til enten VGA->S-VHS eller VGA->RGB. Der følger en DVI->VGA omformer med, så ville det ikke være en god ide, at bruge denne til sit fjernsyn? Så er man da fri for at rode med ledninger, hver gang man skal se en film fra computeren..

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Januar 2004 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Det var ærgeligt, ellers et rigtig godt råd Ronin kom med

S-VHS er som sagt ikke nogen god ide, det er jo den du bruger pt. på dit tv-out ikke sandt? I DVI-stikket udgår et digitalt og et analogt signal, det er dette analoge du skal have omsat til et RGB som dit fjernsyn "forstår". Egentlig skal konverteren ikke gøre meget andet end at ændre de 31,5 Khz til 15,76 Khz.

Prøv den i øvrigt før du køber, jeg har desværre ingen praktisk erfaring med disse og kan derfor ikke hjælpe dig ret meget mere

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Ok, det lyder som den rigtige løsning! Men ved du så hvor man får fat i sådan en fætter?

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

ctacta: den breakout boks - hvordan ser den ud, og følger den med?

hvilke modeller følger den med - for jeg har aldrig fået et kort til at virke med RGB tv-out, og det kunne jo være fedt ;-)

Jeg har et all-in-wonder kort, men det er kun et 9000 Pro.

Der var godt nok en lilla boks med, men det er vist kun til tv-in.

Mvh

Brian Binnerup

Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Januar 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Den 9700Pro AIW jeg har liggende er købt i USA (kan ikke bruge tuneren herhjemme) den har en breakoutboks, andre har et RGB kabel ud med RCA phono hun-stik. På andre modeler følger der også en HTDV dongle med, det gør der ikke i EU da det ikke er udbredt. Prøv at forhør dig hos en dansk ATI distributør hvilke kort der i dag, i EU, understøtter component, jeg har desværre ikke noget overblik, da jeg købet det meste i USA når jeg rejser.

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Den dongle du tænker på - er det den der HDTV adapter? - for en giver component video ud - og det kan vel ikke direkte omkonverteres til scart?

Desværre er jeg nok nød til at have et nyt kort på et tidspunkt alligevel hvis jeg skal det - for jeg bruger i forvejen DVI porten - der sidder en VGA adapter på, som min PLV-Z1 projektor kører på.

Når du nu har et 9700 AIW kort, har du så også lavet det mod som mange på avsforum omtaler? - hvilket jeg aldrig har fundet ud af hvad gør ;-)

Kan man finde et billede af den breakoutboks du omtaler et sted?

Mvh

Brian Binnerup

Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Projectorfreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har et 9700 AIW i "dansk" udgave. Den omtalte breakoutbox indeholder kun S-Video og lyd, det vil sige ingen RGB.

Det mod som der tales om, gør det muligt at trække længere kabler fra grafikkortet uden at signalet forvrænges væsentligt. Der er noget med, at et monitorkabel som standard er 1,8 m, hvilket signalet fra grafikkortene bliver optimeret til. Hvis kablet bliver længere bliver signalet væsentligt dårligere selv om der bruges højkvalitetskabler, da der sidder nogle filtre på grafikkortet. Disse filtre bypasses i mod'en + der kommer BNC udgange, således at der kan trækkes nogle fornuftige kabler. Det er vist en amerikaner der modificerer kortene for folk mod et mindre beløb.

Til top Vis Projectorfreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Projectorfreak

Tennis-2-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2004
Sendt: 06 Marts 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Hej Danish og andre interesserede:

På Radeon grafikkort justeres TV-out signalet  således:

1. start ATI-controlpanelet vælg advanced og vælg Color fanebladet

2. på Color-justerings siden markeres "desktop" og "all colors"

3 juster derefter Gamma,Brightness og Contrast benyt f.eks.

Gamma= 1 , Brightness = -52 ,  Contrast = 175    

4. skriv et profilnavn f.eks film-1 og tryk save.

Det var så justering af billedkvaliteten, for default giver et alt for lyst og sløret billede, dersom TV-out benyttes til at vise film kan det anbefales at vælge Clone mode= Theater mode og Tv-out overlay skal sættes til overscan.

Til top Vis Tennis-2-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tennis-2-

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes