Jeg skal senest i august købe en bærbar, og vil gerne ha' no'n råd... hvad skal jeg købe?
Har kigget lidt på:
Acer Aspire 5920, 9300, 9800, 9810
Dell XPS1710
Abook 1760W
Alienware
Asus G1, G1S, G2pc, G2S serierne – især G2S-a1 (udsolgt i dk de næste mdr.)
En del af ovennævnte er måske lige i overkanten af prisen.
Har du selv et forslag til mig…
Bruges til:
- Min kones studier - herhjemme. (Tekst, let billedbeh., )
- Mit arb. - også kun herhjemme. (Kontorprg. m.m.)
- Spil (ikke 3d-spil, men 2d og "set fra oven-spil". Især emulator-spil. Evt. RPG som Warcraft.
- Mediacenter.
Krav:
- Dual core cpu gerne nyere (Intel Santa Rosa?)
- 1 eller 2 GB ram med mulighed for 4 GB
- DVD+/- RW dual layer - hastighed underordnet.
- WiFi med 802.11 a/b/g/n (rigtigt nummer?)
- Fremtidssikret grafikkort – behøver dog ikke være state of the art – men skal være med dedikeret ikke shared memory (spiller jo ikke 3-d-shooters, racers osv, men alligevel gerne nyt RPG).
- 17” eller 19” skærm helst 19”. Skal tit stå på stuebord som spillekonsol de første 3 år til mig og min kones fornøjelse, så god synsvinkel – men det er vel standard…
- Opløsning: Spørgsmål: Har foreløbig ment når jeg skal ha’ full HD-tv om 3 år så måtte WUXGA opløsning 1920*1200 (så var der mulighed for full-hd-overførsel?) være sagen, men bliver det for småt på skærmen når konen skal kunne arbejde i Word på den? Hvad anbefaler I? Kan også være mindre. Har hørt om 15” med stor opløsning der blev for gnidret i bedste opløsning – lavere opl. blev uskarp.
- Den skal være med hdmi / dvi tilslutning, da jeg regner med at tilslutte den til en kommende fladskærm med full HD 1080p * 1920 (om 3 år?).
- Der skal være god lyd med mulig udgang til surroundsound - den skal kunne kobles til min 7.1-surroundreceiver (Denon AVR2105). Ikke hdmi stik herpå men seks phono-stik EXT.IN (der kan vel laves noget med kabler og andre stik om nødvendigt) (evt. via cardbus).
- Skal kunne bruges som medieafspiller til spil, lyd og billede på anlæg og tv.
- Nok minimum 160 GB hdd. SATA.
- Helst lydløs – mediecenter i stuen. Vægt fuldstændig underordnet.
- Har lige nu alm. Tv med scart og s-vhs indgang, må også gerne kunne ses på dette – dog mindre vigtigt.
Spørgsmål:
- Kan man splitte hdmi output op i billede og lyd (til tv og surround)? Eller skal man have et indstikskort med 5.1 eller 7.1-lyd ud? Og kan man det fra den valgte bærbare?
- Fremtidssikret? Vil gerne ha' en der kan meget, i lang tid fremover... hvad med hardwaren i. forh. til kravene – er der prbl. her? (har processoren f.eks. 64 bit-supp. og er det nødvendigt?)
- Kan man udskifte optisk drev (og kan det betale sig) - vil gerne kunne vise hd-dvd og blu-ray engang - er det bedre med seperat maskine?
- Vil den kunne bruges som dvd-/hdd-optager til tv eller skal man så have tv-kort i eller seperat maskine?
- Hvad kan betale sig? Har lige nu 10.000 kr. – er nok ca. max-pris evt. lidt mere…Har hørt godt om Acer pga. skærmen og meget for pengene. Set gode anmeldelser af Asus…
Tja. det var spørgsmålene... På forhånd mange tak, hvis du kan hjælpe...
Mvh. erling1000