Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 05:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Bærbar mediecenter til 10.000? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
erling1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Jeg skal senest i august købe en bærbar, og vil gerne ha' no'n råd... hvad skal jeg købe?

Har kigget lidt på:

Acer Aspire 5920, 9300, 9800, 9810

Dell XPS1710

Abook 1760W

Alienware

Asus G1, G1S, G2pc, G2S serierne – især G2S-a1 (udsolgt i dk de næste mdr.)

En del af ovennævnte er måske lige i overkanten af prisen.

Har du selv et forslag til mig…

Bruges til:

- Min kones studier - herhjemme. (Tekst, let billedbeh., )

- Mit arb. - også kun herhjemme. (Kontorprg. m.m.)

- Spil (ikke 3d-spil, men 2d og "set fra oven-spil". Især emulator-spil. Evt. RPG som Warcraft.

- Mediacenter.

Krav:

- Dual core cpu gerne nyere (Intel Santa Rosa?)

- 1 eller 2 GB ram med mulighed for 4 GB

- DVD+/- RW dual layer - hastighed underordnet.

- WiFi med 802.11 a/b/g/n (rigtigt nummer?)

- Fremtidssikret grafikkort – behøver dog ikke være state of the art – men skal være med dedikeret ikke shared memory (spiller jo ikke 3-d-shooters, racers osv, men alligevel gerne nyt RPG).

- 17” eller 19” skærm helst 19”. Skal tit stå på stuebord som spillekonsol de første 3 år til mig og min kones fornøjelse, så god synsvinkel – men det er vel standard…

- Opløsning: Spørgsmål: Har foreløbig ment når jeg skal ha’ full HD-tv om 3 år så måtte WUXGA opløsning 1920*1200 (så var der mulighed for full-hd-overførsel?) være sagen, men bliver det for småt på skærmen når konen skal kunne arbejde i Word på den? Hvad anbefaler I? Kan også være mindre. Har hørt om 15” med stor opløsning der blev for gnidret i bedste opløsning – lavere opl. blev uskarp.

- Den skal være med hdmi / dvi tilslutning, da jeg regner med at tilslutte den til en kommende fladskærm med full HD 1080p * 1920 (om 3 år?).

- Der skal være god lyd med mulig udgang til surroundsound - den skal kunne kobles til min 7.1-surroundreceiver (Denon AVR2105). Ikke hdmi stik herpå men seks phono-stik EXT.IN (der kan vel laves noget med kabler og andre stik om nødvendigt) (evt. via cardbus).

- Skal kunne bruges som medieafspiller til spil, lyd og billede på anlæg og tv.

- Nok minimum 160 GB hdd. SATA.

- Helst lydløs – mediecenter i stuen. Vægt fuldstændig underordnet.

- Har lige nu alm. Tv med scart og s-vhs indgang, må også gerne kunne ses på dette – dog mindre vigtigt.

Spørgsmål:

- Kan man splitte hdmi output op i billede og lyd (til tv og surround)? Eller skal man have et indstikskort med 5.1 eller 7.1-lyd ud? Og kan man det fra den valgte bærbare?

- Fremtidssikret? Vil gerne ha' en der kan meget, i lang tid fremover... hvad med hardwaren i. forh. til kravene – er der prbl. her? (har processoren f.eks. 64 bit-supp. og er det nødvendigt?)

- Kan man udskifte optisk drev (og kan det betale sig) - vil gerne kunne vise hd-dvd og blu-ray engang - er det bedre med seperat maskine?

- Vil den kunne bruges som dvd-/hdd-optager til tv eller skal man så have tv-kort i eller seperat maskine?

- Hvad kan betale sig? Har lige nu 10.000 kr. – er nok ca. max-pris evt. lidt mere…Har hørt godt om Acer pga. skærmen og meget for pengene. Set gode anmeldelser af Asus…

Tja. det var spørgsmålene... På forhånd mange tak, hvis du kan hjælpe...

Mvh. erling1000

Til top Vis erling1000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erling1000

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Først og fremest har jeg ingen erfaring med bærbar som MCE maskine, ville personligt aldrig købe en bærbar da de næsten er umulige at opgradere og man får ikke meget for sine penge. Hertil skal siges at jeg ikke har behov for en bærbar hjemme og måske derfor min holdning er sådan.

Når det er sagt, kan den jo selvfølgelig godt bruges som MCE og ud fra de ting du har skrevet lyder dine krav fornuftig.

Lyd kig efter optisk eller coax ud så kan du smide det i anlæg, lydkort, ja et der understøtter de formater du vil bruge ved ikke hvad man kan få i en bærbar.

Cpu, ja 64bit, det er de fleste idag, men var en markedsføring stunt Amd lavede med deres athlon 64, mange købte da windows jo også skulle komme i 64bit. Tror ikke nogen reelt har brug for det pt, og fremtidssikret? næ, det er der intet der er, der kommer nyt hele tiden så man må kigge hvad der er nyt og opfylder ens behov når man køber. Ville vælge en Core 2 duo, som er i T versioner til bærbare. Måske en Athlon64 hvis de er meget billigere.

Krav til CPU er vist meget blandet og om man bruger FFDshow, men tror de fleste nyere cpuer er kraftige noget.

Grafikkort kunne du vælge i de nye serier fra AMD/ATI 2900 serien, de skulle understøtte HD support fra chip og det samme gælder Nvidia 8xxx serien. De aflaster cpu ved afspilning af hd materiale feks.

Bluray og HD. ja vi ved ikke hvem vinder om der kommer en vinder, om man kan skifte det kan man sikkert når de bliver billigere, men ellers måske en xbox drev til HD via USB, det er det at bruge. koster 1500kr

tvkort, kan også købes seperat via usb, men igen hvis du har så meget til bliver det jo ikke så elegant mere, men virker skal det jo nok.

Med hensyn til bærbar har jeg ingen erfaring omkring mærke, kvalitet osv så her vil jeg lade andre svare, undskyld hvis jeg lyder lidt negativ omkring bærbar.

Med hensyn til spil og MCE, skal du tænke lidt over hvad du installere, personligt har jeg det sådan at min egen MCE skal virke, og det skal den altid, gider ikke jeg skal se en film og så virker noget ikke og så skal man rode først. Hvis man installere for meget, er flere om at bruge den, downloader lidt, osv så er der pludselig ting som er ændret og så bliver den sløv osv, det gælder ligesåvel en stationær, men hører dog om folk der også spiller på den, man skal bare være lidt varsom med hvad man installere.

Til sidst, ja hvis andre lige kan hjælpe med mærke osv, så tror jeg godt du kan få en fed MCE maskine for de penge også i bærbar. :) Når du har købt vender du bare tilbage så kan folk hjælpe herinde med hvad du bare må have for den bliver endnu federe ;)

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

erling1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Ok - hvad siger du / I til det tilbud der lige raslede ind med Bilka-kataloget?

Packard Bell Model SB86-P-011 til 9999,- kr. ?
Intel Core 2 duo T7300 2.0 Ghz Santa Rosa
2048 Mb DDR2 Ram
320 GB SATA harddisk
Geforce 8600 M GS 512 MB op til 1279 MB shared
dvi + hdmi
DVD+/- RW DL
17" Wxga TFT
Indbygget hybrid tv-tuner (analog+digital)
WiFi 802.11 a/g/n
1,3 mp Webcam
10/100 LAN
4i1 kortlæser
4 USB 2.0
FireWire
eSATA
Wista home Premium

Kender intet til firmaet...

Virker den ikke god?

Mvh. erling

Primeradk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juli 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Jo, synes spec ser fine ud. :) Nyt grafikkort, cpu er også god, masser af ram..

Synes den ser god ud.

\René

QX9650 i alm + QX6700 i MCE

Pioneer 427XD

Nyt grej QX9650

Sælges 2 x QX 6700
Til top Vis Primeradk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Primeradk

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Juli 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal bruge den som media center, så kig også lidt på hvor meget den larmer!

Altså ikke sådan normalt, men når blæserne kører

Jeg havde en Dell, som jeg blev sindsyg af

Nu har jeg brugt både en IBM og HP, ganske vist i ældre udgaver, men her bliver håret ikke blæst bagover, mens man bruger dyret i sofaen...

God jagt.

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

erling1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Ok – tak for hjælpen. Købte bilka maskinen – er godt tilfreds. Kunne først komme på nettet nu, derfor sent svar. Erling.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes