Forfatter |
|
rockmeisster Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 160
|
Sendt: 29 November 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg er på jagt efter en opgradering på lydsiden af mit hjemme setup. Jeg var egentlig ret hooked på en squeezebox, men brugervenligheden i mediecenteret gør at jeg ville foretrække at bruge dette til musik afspilning istedet. Det optimale ville sikkert være at købe en god cd-afspiller, men så skal man rende og "vende plader" hele tiden, og det er ikke mig.
Jeg har set at en nogen har eksperimenteret med at skifte OPAMPS på lydkortet for derved at forbedre lydkvaliteten som der kommer ud af den analoge udgang. Det skal siges at jeg pt bruger SPDIF udgangen på det onboard lydkort. Tanken er at smide et nyt lydkort i maskinen og bruge den analoge udgang til stereo og så sætte Mediaportal til at bruge ASIO som output i musikafspilleren. 5.1 lyd vil fortsat blive sendt ud af SPDIF.
Men er der nogen der har erfaring med Audiotrak Prodigy HD2 og udskiftning af OPAMPS på dette kort? Eller er et opgraderet Auzentech kort det ultimative i dette prisleje?
__________________ Mit setup:
Samsung LE32R51B LCD
HK AVR 445
Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter
|
Til top |
|
|
torpedo Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
Sendt: 29 November 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har været igennem det eksakt samme scenario som dig og er endt med følgende setup:
Et Auzentech X-Meridian lydkort med udskiftelige opams (anvender LM4562). Dette kort er desværre ikke mere i handlen - du kan evt. læse mere i flg. tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52124. Mit lydkort og skiftet til LM4562 er bedste investering so far. Har desværre ikke sammenlignet med Audiotrak Prodigy HD2.
HTPC/lydkort er både tilsluttet en surroundforstærker (Arcam AVR350 + Audiovector M3 Signature) samt en analog forstærker (Rotel RA-1062 + Dynaudio Focus 110). Da lydkortet parser lyden raw igennem til surroundforstærker er det kun i det analoge setup at kortets kvalitet har effekt, og her kan det virkelig anbefales. Diverse tests har konstateret at lyden også er en tand bedre når jeg kører analogt ind i Arcam forstærkeren, og hermed lader lydkortet processerer lyden. Og her snakker vi en 20k surroundforstærker, som ikke er blandt de ringeste i stereo.
HTPC software er MediaPortal hvor jeg ligeledes anvender det relative nye ASIO plugin. Synes at jeg i seneste version hører lidt blips og blops, men det kan skyldes at min pc ikke er blandt verdens hurtigste (Foobar2000 og ASIO spiller dog fint). Jeg vil ikke ligge hovedet på blokken om jeg i en A/B test vil kunne høre forskel på ASIO og Kmixer. Men generelt er jeg meget tilfreds med MP som medieafspiller.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 November 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret Torpedo. Jeg fandt et review af Audiotrak HD2 Gold som til forskel fra den almindelige HD2 har nogle bedre opamps OPA2134 fra Burr-Brown. Men jeg har læst forskellige fora at OPA2107 også er en ret attraktiv upgrade. Set i lyset af at X-meridian ikke er til at opdrive og at jeg stadig kører XP på mit mediecenter, så tror jeg at jeg vil give HD2 en chance og så støve nogle OPAMPS op. Den største ulempe jeg har kunne finde ved Audiotrak er at de er langsomme til at lave drivere. Jeg prøvede lige at lave en test af det onboard lydkorts analoge evner ved at skifte fra SPDIF til analog imellem min HK AVR445 og htpc'en. Hold da op en forskel. Lyden er SÅ meget klarere og detaljeret når jeg bruger SPDIF og lader AVR445'eren om at processere lyden. Selvom min reciever kun er en sølle 10k maskine  . Men jeg kan da i første omgang bruge det som reference. Hvor køber man egentlig disse OPAMPS? De steder jeg har kigget skal man købe mindst 100, og det er lige i overkanten.
Samsung LE32R51B LCD
HK AVR 445
Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 November 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt selv svaret på det sidste spørgsmål. BMM electronics har både OPA2134 og LM4562 til en rimelig pris. Det der er dyrest er forsendelsen. Hvordan er det nu det er med told når det er fra et ikke EU-land?
Samsung LE32R51B LCD
HK AVR 445
Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter
|
Til top |
|
|
torpedo Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
Sendt: 30 November 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også købe hos: www.rscomponents.dk. De har en on-line shop og du kan handle som privat person. Jeg har købt OPA2134PA til ca. 25 kr. stykket og har oplevet hurtig levering (fragt ca. 50 kr.), samt ingen problemer med at købe få mængder. Du kan evt. tjekke om de har andre interessante opams fra Burr-Brown. Mht. LM4562 kender jeg ikke nogle DK-forhandlere.
Jeg kunne forstille mig, at Audiotrak HD2 med nye opams vil løfte din HK til nye højder. Det har naturligvis kun effekt hvis du connecter den til den analoge del på lydkortet.
At jeg ikke har kunne høre afgørende forskel på ASIO og KMixer vil jeg godt trække tilbage Sidder pt. og sammenligner MediaPortal (KMixer) og Foobar2000 (ASIO), og her er pæn forskel i mit Arcam/Audiovector setup, som jeg pt. føder analogt fra X-Meridian. ASIO har klart den sprødeste lyd både i top og bund.
|
Til top |
|
|
Jan A Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
Sendt: 06 December 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er selv på jagt efter et 7.1 lydkort til min XP HTPC. Det er ikke lykkedes at finde X-meridian så det ender nok med X-Fi Prelude eller?
Mit spørgsmål går på room eq, vil det software virke eller er der nogen der kender noget bedre ?
http://www.hometheatershack.com/roomeq/
Altså kan man med X-meridian eller X-Fi kortet rum koorigere sit setup?
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et totalt gør det selv anlæg herhjemme og er ved at samle et "mediecenter" til at afspille mine film og mit musik over. Jeg har ikke surround, men kun stereo og vil derfor smide omtalte HD2 lydkort i.
Er der nogle af jer der tør skyde på hvor godt kortet er?
jeg har en Denon DCD S10 mk1 CD afspiller, som jeg har modificeret analog delen på. Kan lydkortet kommer derop i nærheden? Min hjemmefuskede analog del er stadig opamp basseret, lige som lydkortet.
|
Til top |
|
|
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et audiotrak Prodigy HD2 er, med de rigtige opamp, bedre end din denon cd afspiller. Jeg har en DVD-2900 med en fuld sacdmods.com modifikation, der altså spiller rigtigt godt. Mit HD2 med AD826 op-amp (købt her) spiller næsten lige så godt.
|
Til top |
|
|
Jan A Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg endte med at få fat i Xmeridian med LM4562 brugt på Ebay fra USA for 1400 kr totalt, ind i mellem er der nogen der skiller sig af med denne perle
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
Sendt: 25 Juli 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo noget med at opamps lyder og støjer forskelligt, afhængigt af hvilke impedanser som omgiver dem. Derfor har jeg søgt lidt efter efter diagrammet på den analoge del af HD2 lydkortet, men uden held. Når man kigger databladet for DAC'en på side 35 (som er det eneste forslag de har som indvolvere hele 3 opamps pr. kanal) så bruger de en 100uF overførselskondensator. Hvis den er med på lydkortet, ville det måske være et sted at sætte ind også.
|
Til top |
|
|